بازاریابی محتوایی چیست و شامل چه نقش هایی می شود؟

باوجوداینکه مدت زمان زیادی از دوره‌ای که بازاریابی محتوایی به‌عنوان یک شیوه نوین و تأثیرگذار در بازاریابی معرفی شد، سپری شده است – و اهمیت و تأثیرگذاری این شیوه به صاحبان کسب‌وکاری که زمان و هزینه به این نوع بازاریابی اختصاص داده‌اند، ثابت‌شده است – هنوز هم کسب‌وکارهایی هستند که وارد این حوزه نشده‌اند یا تولید محتوا را صرفاً ترجمه مطالب نمونه‌های خارجی یا کپی‌برداری از محتوای رقبا می‌دانند و به‌تبع آن اطلاعات کافی در مورد هزینه‌های این نوع خدمات ندارند یا آن را اشتباه تخمین می‌زنند.
در این مقاله به انواع محتوا (متنی، صوتی، ویدیویی و …) و تخصص‌هایی که در این زمینه ایجادشده و نرخ تولید محتوای متنی صحبت می‌کنیم. هدف از نگارش مقاله این است که در پایان بتوانید بهترین ترکیب از انواع محتوا و نیروی لازم برای تکمیل تیم محتوای خود را پیدا کنید یا در صورت تصمیم به برون‌سپاری پروژه‌های مرتبط با بازاریابی محتوایی خود، آن را به حرفه‌ای‌ترین فریلنسرها و با قیمت منطقی بسپارید.

بازاریابی محتوایی چیست؟

متخصصان این حوزه تعاریف مختلفی از بازاریابی محتوایی ارائه کرده‌اند؛ اما یکی از تعاریفی که از نظر من جامع و مناسب به نظر می‌رسد تعریف دمین رایان (Damian Ryan) است:

بازاریابی محتوایی با ارضاء سریع و لحظه‌ای نیاز به اطلاعات در مشتریان بالقوه، برای آن‌ها ارزش می‌آفریند. بازاریابی محتوایی، مشتریان بالقوه را بدون فشار برای خرید، [با محصول] جذب و درگیر (Engage) می‌کند.

انواع محتوا

محتوا می‌تواند با توجه به نیازهای مخاطب و استراتژی کسب‌وکار در انواع مختلف ارائه شود.

محتوای متنی: محتوای متنی هر نوع اطلاعاتی است که در قالب نوشته پیامی را به مخاطب منتقل می‌کند.

  • یک کتاب الکترونیک رایگان که مفاهیم فریلنسینگ را برای علاقه‌مندان توضیح می‌دهد. (اطلاعات بیشتر و دانلود کتاب)
  • کتاب یا کتابچه‌ای که توضیحاتی درباره‌ی یک محصول ارائه می‌کند.
  • مصاحبه‌ای که توضیحاتی درباره‌ی یک کتاب ارائه می‌کند و به نقد آن کتاب می‌پردازد (در اینجا کتاب، محصول است و مصاحبه یا مقاله، محتوایی برای بازاریابی کتاب)

محتوای صوتی: این نوع محتوا در قالب فایل‌های شنیداری پیام خود را منتقل می‌کنند. یکی از انواع محتوای صوتی که این روزها بسیار مورد توجه قرارگرفته پادکست‌ها هستند. یکی از مزیت‌هایی که این نوع محتوا در اختیار مخاطب قرار می‌دهد این است که می‌تواند آن را در زمان‌های رفت‌وآمد یا در حال انجام کاری که تمرکز زیادی نیاز ندارد، گوش کند. با توجه به مزیت ذکر شده، محتوای صوتی و پادکست‌هادر زندگی شلوغ امروزی می‌توانند بسیار مورداستفاده قرار گیرند.

  • پادکست‌هایی که یک مشاور خانواده تولید می‌کند تا مخاطبان بیشتری، نام او را بشنوند و با او به‌عنوان یک متخصص آشنا شوند.
  • پادکست‌هایی درزمینهٔ برون‌سپاری پروژه را به کارفرماهای علاقه‌مند ارائه می‌کند.

مقاله پیشنهادی: پادکست چیست و چطور پادکست تولید کنیم؟

محتوای تصویری: در این نوع محتوا، پیام از طریق تصویر به مخاطب منتقل می‌شود. این نوع محتوا خود دسته‌های متفاوتی دارد و با توجه به هدف کسب‌وکار می‌تواند یک تصویر طبیعت باشد که حس تازگی را منتقل می‌کند یا اینفوگرافیکی که با استفاده از طرح‌های گرافیکی خلاقانه یک مفهوم پیچیده را به‌صورت روان و قابل فهم توضیح می‌دهد. مزیت این نوع محتوا در مقایسه با محتوای نوشتاری این است که با استفاده از عناصر گرافیکی خواندن و برداشت مفهوم را آسان‌تر می‌کند.

  • اینفوگرافیکی که مفهوم و شرایط فریلنسینگ را به‌صورت روان و صریح توضیح می‌دهد.

محتوای ویدیویی: این نوع محتوا این روزها به لطف افزایش سرعت اینترنت و امکان به اشتراک‌گذاری آن‌ها در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به پرطرفدارترین نوع محتوا تبدیل‌شده است. مزیتی که این نوع محتوا به نسبت سایر انواع محتوای ذکرشده دارد این است که به‌صورت هم‌زمان اطلاعات را به‌صورت تصویری و صوتی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و همین عامل می‌تواند میزان تأثیرگذاری محتوا را افزایش دهد.

  • ویدیوی آموزشی رایگان که کلیه مفاهیم اولیه فریلنسینگ را به‌صورت کامل توضیح می‌دهد.
  • فیلم ویدئویی یکی از جلسات یک دوره‌ی آموزشی چند جلسه‌ای که به‌صورت رایگان یا با قیمت مشخص، به دیگران عرضه می‌شود (در بازاریابی محتوایی، تعهد نداریم که محتوای مورد استفاده برای بازاریابی را رایگان عرضه کنیم. قیمت، یک انتخاب است).
  • یک فیلم که به تبلیغ یک بحث اخلاقی یا مذهبی می‌پردازد (بازاریابی محتوایی می‌تواند برای عرضه‌ و تبلیغ ایده‌ها هم به کار گرفته شود)

محتوای ترکیبی: نوع دیگر محتوا که با رشد شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب بستر آن فراهم شد، محتوای ترکیبی است.
در این نوع می‌توان هر نوع ترکیبی از محتوا که به انتقال بهتر پیام کمک می‌کند را در کنار یکدیگر قرار داد و حتی به مخاطب این فرصت را داد که خود انتخاب کند که برای دریافت یک مفهوم از یک مقاله، نوع محتوای موردعلاقه خود را انتخاب کند.

  • یک صفحه وب که ترکیب مختلفی از محتوا – متن، تصویر و فایل صوتی – را برای انتقال یک مفهوم ارائه می‎‌کند.

نوع محتوا تنها بخش کوچکی از مسائلی است که در بازاریابی محتوایی اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد. یکی موضوعات اصلی در این زمینه تبیین یک استراتژی کارآمد در راستای اهداف کسب‌وکار و آنالیز داده‌های به دست از تعامل کاربران با محتواست. همین پیچیدگی‌ها سبب شده که تخصص‌های متعددی در این حوزه شکل بگیرد و نیاز کسب‌وکارها را از استخدام یک نیرو برای تولید محتوای صرف به استخدام متخصصانی برای بررسی اهداف مختلف سازمان و تبیین برنامه و … برای تولید محتوا تغییر دهد.

نقش‌های موجود در تیم محتوا

نقش‌هایی که در یک تیم محتوا با توجه به نیاز کسب‌وکار می‌توانند شکل بگیرند عبارت‌اند از:

مدیر بازاریابی محتوایی

مدیر بازاریابی محتوایی کسی است که چندین سال تجربه در این کار حساس داشته باشد و بتواند منابع سازمان را به خوبی برای رشد و بهبود ترافیک و درآمد سایتی که مسئولیت آن را پذیرفته است به کار گیرد. این امکان وجود ندارد که از روز اولی که کار در این حوزه را آغاز می‌کنید، در این سمت شروع به کار کنید. باید از موقعیت کارشناس تولید محتوا شروع کرده و بعد به این درجه رسید.

مدیر بازاریابی محتوایی به تمامی اصول سئو، نگارش فارسی، ترند محتوای روز وب، اصول بصری، تخصیص درست و بهینه منابع و… مسلط باشد. زیرا این موقعیت شغلی نیازمند علم وسیعی از رشته‌های مختلف است.

استراتژیست محتوا

استراتژیست محتوا با چهار تیم – مدیر کسب‌وکار، تیم مارکتینگ، متخصص سئو و کارشناسان تولید محتوا در ارتباط است. نکات لازم را از هریک از آن‌ها دریافت کرده و درنهایت یک سند استراتژی محتوا تولید می‌نماید.

به‌طورکلی، استراتژیست محتوا باید به این سؤالات پاسخ دهد:

  • محتوا چگونه به کسب‌وکار کمک خواهد کرد؟
  • وضعیت فعلی به چه صورت است؟
  • نقاط ضعف کار چیست؟
  • چرا تمام محتواهای تولیدی ثمربخش نیستند و بر میزان بازدید ما تأثیری ندارند؟
  • چرا محتوای کسب‌وکار به اشتراک گذاشته نمی‌شود؟
  • و مهم‌تر از همه اینکه بودجه را به چه قسمت‌هایی باید اختصاص داد و آیا محتواهای مجازی ما در کل به‌خوبی عمل می‌کنند و تصویر مشخصی از برند دارند یا خیر.

تولیدکننده محتوا (کارشناس تولید محتوا)

کارشناس تولید محتوا یک نویسنده ارشد است که باید به اصول نویسندگی،روزنامه‌نگاری، سئو و بازاریابی آگاه باشد و اطلاعات عمومی قوی در همه زمینه‌هایی که نیاز است در مورد آن محتوا تولید کند، داشته باشد. تولید محتوا کار ساده‌ای نیست و نیاز به قدرت انتقال بسیار بالا دارد، کارشناس تولید محتوا باید یک مفهوم را به بهترین و ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کند به‌نحوی‌که مخاطب با مطالعه موضوع از همه‌چیز آگاه شده و سؤالی برایش باقی نماند، این کار اصلاً ساده نخواهد بود.

متخصص سئو

متخصص سئو به کلیه فعالیت‌هایی که درزمینهٔ بهینه‌سازی سایت و سئو باید انجام شود احاطه کافی داشته و از الگوریتم‌های موتورهای جستجوی برتر همچون گوگل، آگاهی کافی دارد تا بتواند با یک استراتژی مؤثر، صفحه وب منتخب برای عملیات سئو را بر طبق خواست خود در رتبه‌های بالاتر از رقبا قرار دهد.

کپی رایتر

کپی رایتینگ نوعی نویسندگی تجاری است که شامل نوشتن متون تبلیغاتی، تولید محتوای اینترنتی، نوشتن شعارهای تأثیرگذار، محصول نویسی و تولید کاتالوگ‌ها و بنرهای تبلیغاتی می‌شود. گستره‌ای بزرگ که هر بخش آن نیازمند پیش‌زمینه‌های علمی و فنی مناسب است.

به بیان ساده، محتوا مهم‌ترین ابزار کار و شاخص‌ترین وجه تمایز یک کپی رایتر است. هنگامی‌که در خیابان و معابر از مقابل تبلیغات و بروشورهای مختلف می‌گذرید این خلاقیت و مهارت کپی رایترها است که شما را برای لحظاتی میخ‌کوب کرده و توجه شما را جلب می‌کند.  هنگامی‌که یک وب‌سایت از هر 100 بازدیدکننده تنها یک خریدار دارد این یک کپی رایتر است که راه افزایش مشتری‌ها را با چینش صحیح جملات، تصاویر و حتی کادرها و دکمه‌ها کشف می‌کند. با این وصف هرچه مهارت و خلاقیت کپی رایتر بیشتر باشد احتمال تأثیرگذاری و جلب‌توجه و اعتماد مخاطبان نیز افزایش پیدا می‌کند.

پروژه‌های پیشنهادی: فهرست پرژوه های تایپ

کارآموز تولید محتوا

یکی از نقش‌هایی که در کنار سایر اعضای تیم محتوا می‌توان در نظر گرفت، کارآموز محتوا است. کارآموز محتوا در کنار سایر‌ اعضای این تیم فعالیت می‌کند و با کمک کردن به هریک از اعضای تیم، به تسهیل و سرعت بخشیدن به پروسه تولید محتوا کمک می‌کند و علاوه بر آن با کسب تجربه و مهارت در کنار اعضای تیم محتوا، خود را برای نقش‌آفرینی به عنوان تولید کننده محتوا و به مرور به عنوان کپی رایتر و استراتژیست محتوا  و … آماده می‌کند.

هزینه های تولید محتوا و عوامل تاثیرگذار بر آن

عوامل تاثیرگذار بر قیمت محتوای متنی چیست؟

بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که تصمیم می‌گیرند تولید محتوای خود را برون‌سپاری کنند درباره قیمت تولید محتوا ابهام دارند. چرا که این شرکت‌ها باید میان برون‌سپاری محتوا و استخدام تولید کننده محتوا یکی را انتخاب کنند و از آنجایی که هزینه تولید محتوا بر اساس هر یک از این دو انتخاب می‌تواند بسیار متفاوت باشد، منطقی به نظر می‌رسد که بیش از هر چیز برآورد قیمت مناسبی از استخدام نویسنده یا برون‌سپاری محتوا انجام شود.

علاوه بر استخدام نیرو و برون‌سپاری، میزان تعرفه تولید محتوا را عواملی مانند کیفیت محتوا، تخصص، تجربه و سابقه نویسنده، گوناگونی انواع محتوا، رعایت زمان‌بندی و … تعیین می‌کند. بی‌تردید کیفیت در تعیین قیمت تولید محتوا مهم‌ترین عامل است؛ چرا که محتوای با کیفیت یک سرمایه تمام‌نشدنی و قابل بازگشت است که در طولانی مدت و به مرور زمان تاثیر خود را آشکار می‌کند. شرکت‌ها و سازمان‌هایی که با سفارش تولید محتوا به صورت اصولی و قیمت منطقی شروع به برون‌سپاری محتوا کرده‌اند، می‌دانند که در درازمدت نیازی به بازنگری محتوای خود و بهینه‌سازی آن نخواهند داشت، همانطور که می‌دانید بهینه‌سازی محتوا و ویرایش آن، مستلزم صرف هزینه و زمان‌ زیادی است که گاهی تبدیل به باری اضافی بر دوش مجموعه می‌شود.

منطقی‌ترین کار این است که با صرف هزینه تولید محتوا به شکلی منطقی از ابتدا، اقدام به سفارش تولید محتوا شود.

تولید محتوای سئو محور

همه تولیدکنندگان محتوا از دانش سئو برخوردار نیستند، سئومحور نوشتن یک مقاله نکات ظریفی دارد که هر از چندگاهی این نکات به روزرسانی می‌شوند، نویسندگانی که متن‌های سئومحور تولید می‌کنند،‌ دائما در حال مطالعه و یادگیری هستند همچنین زمان بیشتری برای نگارش‌ متن‌های خود با توجه به کلمات کلیدی تعیین شده صرف می‌کنند، با توجه به زمان و دانش بیشتری که محتوای سئومحور نیاز دارد بنابراین طبیعی است که هزینه تولید این نوع محتوا بیشتر باشد.

تولید محتوا با استفاده از ترجمه مقالات تخصصی

متن‌های تخصصی نیاز به دانش پیشین، آگاهی و تجربه کافی در زمینه مورد نظر دارند، همه نویسندگان یا مترجمان نمی‌توانند متن‌های تخصصی را ترجمه کنند، برای مثال متن‌های پزشکی، حقوقی و … نیاز به مترجمان زبده و متخصص دارند که با توجه به میزان تخصصشان درخواست دستمزد تولید محتوا بیشتری دارند.

پروژه‌های پیشنهادی: فهرست پروژه های ترجمه

تولید محتوای تخصصی

برای نوشتن در هر زمینه تخصصی، نویسنده باید تا میزان زیادی در زمینه مورد نظر، دانش قابل پذیرشی داشته باشد، مثلا نویسنده‌ای که در زمینه جراحی زیبایی یا دریافت ویزا هیچ اطلاعی ندارد، قطعا نمی‌تواند محتوای خوبی ارائه بدهد. بنابراین نیاز است که در زمان سفارش محتوا به رشته تحصیلی، تخصص و … تولید کننده محتوا توجه شود. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده، هزینه‌های این نوع محتوا کمی بیشتر از سایر انواع آن است.

تولید رپورتاژ آگهی

همه تولیدکنندگان محتوا، رپورتاژنویس نیستند و تنها بعضی از نویسنده‌ها این توانایی را دارند که پس از بررسی یک مجموعه، محصول یا خدمت، متنی تولید کنند که قابل انتشار در کانال‌های تبلیغاتی باشد و کاربران دیگر کانال‌ها را برای خرید محصول، بازدید از سایت با دریافت خدمت ترغیب و قانع کند. قیمت بالای رپورتاژ‌ها به همین دلیل است.

تولید محتوا به انگلیسی یا زبان‌های دیگر

در حال حاضر تولیدکنندگان محتوای کمی در این زمینه وجود دارند، چرا که تعداد نویسندگانی که به این نوع متن‌ها تسلط داشته باشند، بسیار اندک است. تولید محتوا به زبان انگلیسی مستلزم تسلط حرفه‌ای نویسنده یا مترجم به این زبان یا زبان‌های دیگر است. به علاوه برای تولید این نوع محتوا نیاز به صرف زمان و انرژی بسیاری است. با توجه به زحماتی که صرف تولید محتوا انگیسی می‌شود، داشتن قیمت بیشتر برای محتوای انگلیسی چندان غیر طبیعی نیست.

هزینه‌های استخدام تولید کننده محتوا

تولید کننده محتوا مانند هر نیروی دیگری که در یک مجموعه به صورت تمام‌وقت استخدام می‌شود، دارای هزینه‌های بیمه،‌حقوق و سنوات و پاداش است. حقوق متعارف تولیدکنندگان محتوا با سابقه‌های کاری بین ۱ تا ۳ سال در شهر تهران،‌ بین ۲ میلیون و پانصد هزار تومان تا سه میلیون و پانصد هزار تومان متغیر است. برای کارآموز تولید محتوا میزان حقوقی که به صورت عرفی تعیین می‌شود از یک میلیون تومان شروع می‌شود. البته این میزان با توجه به مهارت‌های نویسنده یا تولیدکننده می‌تواند افزایش یا کاهش بیابد.

قیمت پروژه‎‌‌های تولید محتوا

یکی از راهکارهای محاسبه قیمت برای پروژه های تولید محتوا، براساس مدت زمانی است که صرف تولید آن محتوا می‌شود است. در واقع قیمت هر پروژه محتوا از ضرب تعداد ساعت مورد نیاز برای نگارش آن محتوا، در نرخ دستمزد ساعتی آن نویسنده – با توجه به تخصص و مهارتی که برای نوشتن آن مقاله باید صرف کند – حاصل می‌شود. که حداقل قیمتی که به عنوان نرخ ساعتی برای یک نویسنده محتوا در نظر گرفته می‌شود، معادل با نرخ ساعتی اداره کار  – در سال 99 معادل با 9000 تومان –  است.

قیمت پروژه = نرخ ساعتی X تعداد ساعت مورد نیاز

نرخ دستمزد فریلنسرهای تولید محتوا

در فضای سایت های فریلنسری، با توجه به اینکه نسبت عرضه و تقاضا و همچنین رقابت، قیمت‌ها را دستخوش تغییر می‌کند، ارائه یک قیمت ثابت برای فریلنسرهای محتوا با تخصصی خاص، امکان پذیر نیست. اما تنها با ثبت پروژه مورد نظرتان در سایت‌های فریلنسینگ مانند پارسکدرز، می‌توانید از فریلنسرها این حوزه قیمت بگیرید و در مورد پروژه خود با آن‌ها مشورت کنید.

در این مقاله نکات مهم و مورد نیاز برای برون‌سپاری پروژه‎های تولید محتوا به صورت کامل توضیح داده شده است.

بازه‌ی کلی قیمت تولید محتوا

در بازار کنونی محتوا، هزینه تولید محتوا از کمترین میزان کیفیت تا بیشترین میزان کیفیت بین کلمه‌ای 60 تومان تا ۲۰۰ تومان بسته به تمام عواملی که گفتم،‌ متغییر است.

با توجه به تعداد محتوایی که سفارش می‌دهید و تخصص مورد نیاز برای نگارش محتوا متفاوت است.

اگر شما هم تجربه یا نظری درباره قیمت تولید محتوا دارید، بی‌صبرانه آماده خواندن آن در ادامه این مقاله هستم.

همچنین به شما پیشنهاد می‌شود که فهرست پروژه های تایپ را مشاهده بفرمایید تا با انواع پرژوه‌های مربوط به این بخش آشنا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 21 اردیبهشت 1399

6 دیدگاه برای “بازاریابی محتوایی چیست و شامل چه نقش هایی می شود؟”

  • عرض سلام به مجموعه دوست داشتنی پارسکدرز
    من تولید محتوا رو تقریبا با پارسکدرز شروع کردم ولی مسئله قیمت گذاری و قیمتهای ناعادلانه که اتفاقا از سمت فریلنسرهای کم تجربه هم هست باعث شده دیگه رغبتی به تولید محتوا از طریق سایتهای فریلنسری نداشته باشم. مثلا چند وقت پیش برای تهیه مقاله ای با قیمت کلمه ای 15 تومن پیشنهاد ثبت کردم دیدم کارفرما پیام دادند قیمت ثبت شده شما خیلی زیاد هست دوستان دیگه مبالغ کمتر ثبت کردند کنجکاو شدم و رزومه دوستانی که پیشنهاد ثبت کرده بودند رو بررسی کردم و متوجه شدم دوستان یا بدون پروژه انجام شده بودند یا چندین داوری تو رزومه خودشون داشتند و من حالا اون 15 تومن رو برای مقاله کاملا یونیک که ساعتها زمان ازم میگیره رو باید کم میکردم تا پروژه رو انجام بدم. جذابترین قسمت ماجرا هم این موضوع هست که کلمه ای 15 تومن هم منصفانه نیست و هم سایت و هم مجری متضرر میشه.
    از بزرگترین ایرادهای سایتهای فریلنسری قیمتهای غیر منصفانه ای هست که باعث دلزدگی مجریان متعهد میشه.
    برای پارسکدرز

  • کلمه ای 60 تومن کی کار میکنه ؟
    من خودم سئو کار هستم و چندین نفر برام تولید محتوا میکنن و بصورت حرفه ای ، از 15 تومن شروع میکنیم تا 30 تومن ، 30 تومن هم برای کار یونیک و صد در صد تخصصی و سئو شده.
    اصلا تا حالا همچین قیمتی ندیدم .
    یعنی برای یه مگامقاله یا همون مگاپست ما باید تقریبا نیم میلیون تا یک میلیون پول بدیم ؟!!! این عجیب نیست براتون ؟! دقیق تر بگم از 900 هزارتومن شروع میشه ، یعنی برای یک پست باید یک میلیون هزینه بشه ؟!

    بازه قیمتی پیشنهادی من از 10 الی 30 تومن هست .

    پیج اینستای من sm.homaei ، میتونید برای اطلاعات بیشتر یا سوال و بحث به من دایرکت بدین.
    smo.homaei [ @ ]gmail.com

  • سلام چطور میشه به عنوان کار آموز تولید محتوا بود من لیسانس نرم افزارم واحتیاج دارم آموزش ببینم وبعد یاد بیفتم

    • شما می تونید با رفتن به گروه های تلگرامی که در خصوص SEO و تولید محتوا فعالیت دارند با افرادی که نیاز به کارآموز دارن تعامل کنید. گروه هایی مثل این:
      https://t.me/academy_seo

      از طرفی برخی از سایت های استخدامی مثل جاب اینجا هم گاهاً آگهی هایی رو منتشر میکنن که نیروی کارآموز استخدام میکنه. می تونید با سر زدن به اونها شروع کنید. در ضمن توصیه می کنم داخل سایت ویرگول هم شروع به نوشتن و تعامل با سایرین کنید:
      https://virgool.io/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *