ویراست‌لایو ویراستار آنلاین فارسی

اهمیت درست نوشتن کلمات و عبارات چه از نظر املایی و چه از نظر نگارشی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. خصوصاً اهمیت این موضوع زمانی بیشتر درک می‌شود که نوشتن، بخشی از شغل شما باشد و روزانه با آن ارتباط مستقیم داشته باشید. وجود ایراد و مشکل در آن نشان‌دهنده حرفه‌ای نبودن شما درزمینهٔ تخصصتان باشد. خوشبختانه ویراست‌لایو می‌تواند به‌عنوان راه‌حلی مؤثر برای حل این مشکل به شما کمک کند.

ویراست‌لایو ابزار جامع و تخصصی تولید و ویرایش آنلاین متون فارسی است که با به‌کارگیری روش‌های پیشرفتهٔ یادگیری ماشین و پردازش زبان برای پاسداشت خط و زبان فارسی در محیط رایانه توسعه‌یافته و عرضه‌شده است. ویراست‌لایو متن‌ها را بر اساس «دستور خط» و «فرهنگ املایی» مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی بررسی می‌کند و مطابقت می‌دهد. ویراست‌لایو هم‌چنین امکان ترانویسی و ترجمهٔ زبان فارسی را فراهم می‌سازد و می‌تواند متون فارسی نوشته‌شده با الفبای لاتین (پینگلیش)، الفبای سیریلیک (تاجیکی) و فارسی محاوره را به فارسی معیار برگرداند. به‌علاوه، می‌تواند متون فارسی معیار را به الفبای سیریلیک (تاجیکی) و الفبای دوم ــ که یک استاندارد نگارش فارسی با الفبای لاتین است ــ ترانویسی کند. تجمیع و یکپارچه‌سازی این خدمات امکان ارائهٔ راه‌حلی جامع برای تولید و پردازش متون فارسی را فارغ از زبان و الفبای ورودی، هم‌چنین امکان ارائهٔ متون پردازش‌شده را در قالب دلخواه شامل فارسی معیار، تاجیکی، الفبای دوم یا به‌صورت شنیداری فراهم می‌سازد.

ویراست‌لایو هیچ بخشی از متن‌های کاربران را ذخیره نمی‌کند و با استفاده از پروتکل‌های امنِ استاندارد، امنیت تبادل اطلاعات میان کاربران و وب‌سایت را تضمین می‌کند.

ویراست‌لایو ویراستار آنلاین فارسی

خدمات ویراست‌لایو:

1- خطایابی

شامل بخش‌های ذیل است:

1-1 خطایابی املایی

ویراست‌لایو به عنوان ویراستار آنلاین فارسی متن‌های هر یک از صفحات سایت را بررسی می‌کند و واژه‌های صحیح خط زبان نیز اصلاح می‌شوند.

1-2 خطایابی ویرایشی

واژه‌های نادرست ازنظر فرهنگستان مشخص می‌شوند

1-3 دستور خط

پشتیبانی از دستور خط فارسیِ مصوب فرهنگستان از دیگر قابلیت‌های پیش‌پردازش متون در خطایاب است.

1-4 اصلاح نویسه‌ها

اصلاح نویسه‌ها منطبق با استاندارد صنعتی ۹۱۴۷ که متضمن درج نویسه‌های درست‌زبان فارسی است در این قسمت انجام می‌شود.

1-5 اصلاح نشانه‌های سجاوندی

منظور از خطاهای نشانه‌گذاری خطاهایی است که در اثر کاربرد نادرست یا نبود علائم نگارشی مانند نقطه و ویرگول و علامت سؤال ایجاد می‌گردد.

 

2- فارسی سازی

پیشنهاد واژه‌ها بر اساس انجام سره‌سازی در این بخش انجام می‌شود. به این صورت معادل فارسی کلمات با استفاده از سره‌ساز پیشنهاد می‌شود.

 

3- مبدل تقویم و تاریخ

1-3 تاریخ

امکان تشخیص عبارت‌های تاریخ از تقویم‌های شمسی میلادی و هجری و تبدیل عبارت‌های تاریخ از یک تقویم به تقویم دیگر در این قسمت فراهم می‌شود.

2-3 اعداد

از بخش‌های مطرح درزمینهٔ درک متون فارسی توسط رایانه تشخیص خودکار اعداد در انواع گوناگون صورت‌های نوشتاری در متن فارسی است. این صورت‌های گوناگون عبارت‌اند از صورت نوشتاری رقمی و صورت نوشتاری حرفی.

 

4/5 - (2 امتیاز)

ارسال شده در 21 فروردین 1398

3 دیدگاه برای “ویراست‌لایو ویراستار آنلاین فارسی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *