بازاریابی محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟

همه ما روزانه به طریق مختلف با انواع محتواهای آنلاین سر و کار داریم و  ساعت‌ها وقت‌مان را صرف دنبال کردن مطالب مورد علاقه‌مان در اینستاگرام،کانال تلگرام، توئیتر و … می‌کنیم. در هر دقیقه حجم زیادی از محتوا در فضای آنلاین انتشار پیدا می‌کند و هر یک از ما با سلیقه شخصی محتوای دلخواه خود را دنبال می‌کنیم.

طبیعتاً اگر به مطالب آشپزی علاقه‌مند باشیم صفحاتی با موضوع آشپزی را دنبال می‌کنیم که محتوای مفیدتر و با کیفیت‌تری نسبت به بقیه دارند. اما خیلی اوقات هم از مشاهده مطالب تکراری، تبلیغاتی یا بی‌کیفیت برخی از این صفحه‌ها خسته می‌شویم.در نهایت به مرحله‌ای می‌رسیم که تنها یک یا دو صفحه که از بقیه بهتر هستند را برای دنبال کردن انتخاب می‌کنیم و بقیه را رها می کنیم.

فکر می کنید تفاوت بین این صفحات چه هستند؟ چه چیزی باعث می‌شود برخی صفحات را کنار بگذاریم؟ چه چیزی باعث می‌شود محتوای برخی سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها را همیشه دنبال کنیم؟

اما راز ایجاد یک محتوای مفید و باکیفیت چی هست؟ چطور می‌توانیم ماندگار شویم؟

بازاریابی محتوا

احتمالاً شما هم بارها با جمله معروف بیل گیتس “محتوا پادشاه است” در فضای آنلاین مواجه شده‌اید. بازاریابی محتوا روش نوین بازاریابی اینترنتی است که در چند سال اخیر به محبوبیت زیادی رسیده است. در حال حاضر تمام برندهای معروف از بازاریابی محتوا جهت بیشتر شناخته شدن و برندسازی استفاده می‌کنند.

تغییرات در حوزه تولید محتوا

در چندین سال گذشته افراد کمی از اهمیت تولید محتوا برای کسب‌و‌کارهای آنلاین مطلع بودند. نهایت کاری که انجام می‌شد انتشار مطالب کاملاً مشابه با وبسایت‌های دیگر بود. تعدادی از وبسایت‌های فارسی که از میزان اهمیت تولید محتوا تا حدی آگاه بودند مطالب منابع انگلیسی را به فارسی ترجمه می‌کردند. وبسایت‌های فارسی دیگر، تنها با این هدف که فقط محتوایی داشته باشند مطالب تکراری و مشابه وبسایت‌های دیگر را کپی می‌کردند. اما با گذشت زمان و افزایش تعداد کسب‌و‌کارهای اینترنتی، صاحبین کسب‌و‌کارها متوجه اهمیت تولید محتوای اصیل و  اختصاصی برای ارتباط با مخاطبین خود شدند.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی جهت ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار به منظور جذب و نگهداری مخاطبین با هدف تمرکز بر نیاز آنها و نهایتاً سودآوری است. در این شیوه از بازاریابی تنها بر روی نیازهای مخاطب هدف، تمرکز می‌شود و در این راستا تلاش می‌شود محتوایی تولید شود که پاسخگوی نیاز آنها باشد. تولید محتوا، بخشی از بازاریابی درون‌گرا یا ربایشی (Inbound Marketing) را تشکیل می‌دهد. کارکرد این شیوه بازاریابی این است که مستقیماً راجع به خودمان صحبت نکنیم، از جملات تبلیغاتی استفاده نکنیم و سعی کنیم با تولید محتوای  با کیفیت و ارزشمند کاری کنیم که مخاطبین هدف از طریق جستجو در موتور جستجوگر ما را پیدا کنند.

مزایای بازاریابی محتوا برای یک کسب‌و‌کار

  • شناخته شدن هر چه بیشتر برند (نام تجاری)
  • افزایش آگاهی در مورد محصولات
  • فروش بیشتر
  • افزایش ترافیک وبسایت
  • ارتباط موثر با مخاطبین و افزایش وفاداری
  • جذب بیشتر مخاطبین بالقوه

بازاریابی محتوا یک راه حل رایگان جهت افزایش نرخ تبدیل مشتری

در واقع بازاریابی محتوا  یک راه حل با صرف هزینه معقول‌تر نسبت به سایر روش‌ها جهت جذب مخاطبین هدف از طریق موتور جستجو است.بگذارید این موضوع را با یک مثال کاربردی توضیح دهیم. در وبلاگ پارسکدرز مطلبی با عنوان ۱۰ تصور نادرست در مورد شغل برنامه نویسی انتشار دادیم که در نتایج گوگل با جستجو ترکیبات کلمه کلیدی “برنامه نویس” بارها دیده شده است.

بازاریابی محتوا

همین موضوع کمک کرده که مخاطبین بالقوه زیادی همچنان از این طریق جذب پارسکدرز شوند.

جذب مخاطبین بالقوه

افرادی که کلمه کلیدی برنامه نویس را جستجو می‌کنند احتمالاً یا به دنبال برنامه نویس می‌گردند، یا به هر طریق دیگری به حوزه برنامه نویسی مرتبط هستند. بنابراین این کلمه کلیدی برای تولید محتوا در پارسکدرز بسیار تاثیر گذار بود. چرا که برنامه نویسان زیادی در پارسکدرز به عنوان فریلنسر آماده همکاری هستند و محتوای ارزشمند این چنینی کمک کرد افراد برنامه نویس به عنوان فریلنسر جدید در پارسکدرز ثبت نام کنند و افرادی هم که برای پروژه‌های برنامه نویس خود به دنبال برونسپاری پروژه هستنند درخواست همکاری ثبت کنند.

با اینکه این مطلب حدود دو سال پیش انتشار پیدا کرده اما همچنان یک راه ارتباطی قوی جهت جذب مخاطبین جدید است. هر چقدر تعداد مطالب اصیل و ارزشمند این چنینی بیشتر تولید شود، مخاطبین بالقوه بیشتری از وبسایت شما بازدید خواهند کرد.

توصیه مطلب به دیگران و بیشتر شناخته شدن

همچنین یک محتوای اصیل و ارزشمند باعث می‌شود افراد شما را به دیگران نیز معرفی کنند و ترافیک وبسایت از این طریق نیز افزایش پیدا کند. معمولاً وقتی به توصیه دیگران از محتوای یک وبسایت بازدید می‌کنید اشتیاق بیشتری برای دنبال کردن آن محتوا دارید و احتمال بیشتری وجود دارد که مشتری آن وبسایت شوید.

جذب مخاطب با راندمانی بالاتر از تبلیغات سنتی

روش‌های مختلفی جهت جذب مخاطب و افزایش ترافیک وبسایت وجود دارد. افراد زیادی از شیوه‌های متفاوت تبلیغات در فضای آنلاین استفاده می‌کنند که خیلی از این روش‌ها هزینه‌بر هستند. فرض کنید شما برای جذب مخاطبین بالقوه و افزایش ترافیک ، در یک وبسایت پر بازدید مبلغ ۵۰۰ هزار تومان هزینه تبلیغات می‌کنید. ممکن است پس از تبلیغات، ۲۰۰ نفر از وبسایت شما بازدید کنند و تنها ۵ نفر از آنها ثبت نام کنند و تبدیل به مشتری شوند!

حال اگر بخواهید ۱۰۰ مشتری داشته باشید چقدر باید هزینه تبلیغات را بیشتر کنید؟!!!

این در حالیست که از طریق بازاریابی محتوایی و با داشتن استراتژی مناسب محتوا می‌توان مخاطبین بالقوه زیادی را از طریق موتور جستجو جذب کرد.

چرا دیجیکلا بیشتر از بامیلو می‌فروشد؟

توضیحات محصول عامل تاثیرگذار بر تصمیم گیری مشتری و فروش بیشتر است. وقتی قصد خرید آنلاین یک محصول را دارید، قسمت توضیحات بر تصمیم‌گیری شما برای خرید آن محصول تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. دو فروشگاه دیجیکالا و بامیلو را در نظر بگیرید، در فروشگاه دیجیکالا محصولات توضیحات کامل و مناسبی شامل بخش توضیح عمومی، فنی، نقد و بررسی و … دارند.

اما فروشگاه بامیلو نسبت به دیجیکالا توضیحات مختصری دارد و همین موضوع باعث شده دیجیکالا میزان فروش بیشتری نسبت به فروشگاه بامیلو داشته باشد.

چطور محتوای اصیل و با کیفیت تولید کنیم؟

حال این چالش مهم به وجود می‌آید که چطور محتوای ارزشمند و با کیفیت تولید کنیم که به موفقیت کسب‌و‌کارمان منجر شود؟! توجه داشته باشید که تولید محتوا کار هر کسی نیست و لازم است برای تولید محتوا از افراد متخصص استفاده کنیم.

شما می‌توانید با یک متخصص تولید محتوا یا یک تیم تولید محتوا قرارداد ببندید و کار تولید محتوا را به آنها بسپارید. در صورتی که به یک نیروی  تمام وقت تولید محتوا در شرکت نیاز دارید می‌توانید در وبسایت‌های کاریابی مثل جابینجا آگهی استخدام بزنید. همچنین اگر توان اقتصادی کم‌تری دارید، برای پیدا کردن متخصص تولید محتوا می‌توانید از وبسایت‌های برونسپاری پروژه مثل پارسکدرز که فریلنسرهای زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله تولید محتوا دارند استفاده کنید.

اما قبل از انتخاب کارشناس تولید محتوا یا فریلنسر مناسب باید به نکاتی توجه داشته باشید.

ویژگی‌های یک تولید کننده محتوا

– مهارت‌های نوشتاری یا گرافیکی

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که محتوا فقط متن نیست. تصویر، ویدئو، اینفوگرافیک، پست وبلاگ، پادکست صوتی و … همه انواع مختلفی از محتوا هستند. تولید کننده محتوا فردی است که برای یک موضوع خاص چندین منابع مختلف را مطالعه و بررسی می‌کند تا یک محتوای جدید  از ترکیب اطلاعات به دست آمده و دانش خود متناسب با استراتژی‌ها و اهداف سازمان با استفاده از مهارت نوشتاری‌ یا گرافیکی‌اش ایجاد کند.

– آشنایی با بسترهای مختلف تولید محتوا

وظیفه تولید‌کننده محتواست که با توجه به اهداف تعیین شده و متناسب با بسترهای متفاوتی که وجود دارد محتوا تولید کند. به طور مثال تولید‌محتوا برای شبکه اجتماعی با تولید‌محتوا برای وبلاگ کاملاً متفاوت از هم هستند. بنابراین لازم است قبل از شروع کار در مورد بستر مناسب تولید محتوا متناسب با اهداف کسب و‌کارتان فکر کنید یا در این زمینه با یک فرد متخصص مشورت کنید. اگر قرار است به صورت متنی تولید محتوا انجام شود باید به دنبال فردی باشید که در زمینه نوشتاری و ویرایشی مهارت تخصصی خوبی دارد.همچنین اگر قرار است به صورت گرافیکی برای شبکه های اجتماعی محتوا تولید شود باید به دنبال فردی باشید که مسلط به استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ باشد. باید توجه داشته باشید که فرد مورد نظر با بسترهای مختلف تولید محتوا و ماهیت تولید محتوا در هر یک آشنایی داشته باشد.

– علاقه‌مند به مطالعه

یک تولید کننده محتوا قبل از هر چیز باید اهل مطالعه باشد و برای ایجاد محتوا در مورد یک موضوع خاص لازم است زمان زیادی را صرف مطالعه راجع به آن موضوع کرده باشد و به تمام جوانب کاملاً مسلط باشد. گاهی برای ایجاد یک محتوای متنی ۵۰۰ کلمه ای به ۱۰ ساعت مطالعه نیاز است تا نهایتاً مطلب در عرض ۲ ساعت نوشته شود. این روند برای موضوعات تخصصی نیازمند صرف مدت زمان بیشتری است.

– تسلط به زبان انگلیسی

از آنجایی که یک تولید کننده محتوا نیاز به مطالعه زیاد دارد لازم است مهارت خوبی در خواندن و درک مطالب انگیلسی داشته باشد. روزانه دریایی از اطلاعات غنی در دنیا تولید می‌شوند. برای دسترسی به محتوای مفیدی که روزانه در دنیا تولید می‌شوند نیاز به دانش انگلیسی است. اگر مطالعه و اطلاعات یک فرد  محدود به منابع فارسی باشد نمی‌تواند یک متخصص تولید محتوا باشد.

اما این موضوع نباید با ترجمه مطالب انگلیسی اشتباه گرفته شود! در همین راستا توصیه می‌کنیم مطلب زیر را نیز مطالعه کنید.

تولید کننده محتوا، مترجم نیست!

مهارت بازاریابی محتوایی

اینکه فرد مورد نظر دارای مهارت نوشتاری یا گرافیکی خوبی باشد، با بسترهای مختلف تولید محتوا آشنا باشد و دارای مهارت زبان انگلیسی نیز باشد به تنهایی برای بازاریابی محتوا کافی نیست! فرد علاوه بر داشتن مهارت‌های نوشتاری یا گرافیکی  باید دید مناسبی از بازاریابی محتوایی داشته باشد.  داشتن این مهارت بسیار مهم‌تر از مهارت‌های قبلی ذکر شده است. برای این کار لازم است کارشناس تولید محتوا با اهداف کسب‌و‌کار شما آشنا شود. لازم است قبل از شروع به کار، استراتژیست محتوا نکات مهم را به تولید کننده محتوا ارائه کند.

فرد باید قبل از شروع به کار بارها به عنوان مشتری با کسب‌و‌کار شما کار کرده باشد تا بتواند محتوای مناسبی برای مخاطبین هدف تولید کند.

این موضوع کمک می‌کند تا تولیدکننده محتوا متوجه شود:

  • لحن مناسب تولید محتوا برای کسب‌و‌کار شما چه لحنی است؟
  • نیازهای مشتریان و مخاطبین هدف چه هستند؟
  • چالش‌های مخاطبین برای کار با کسب‌و‌کار شما چیست؟
  • مخاطبین به چه موضوعاتی بیشتر علاقه‌مند هستند؟
  • ….

بنابراین فرد باید درک مناسبی از این موارد پیدا کند و توانایی تولید محتوای جذاب با توجه به این نیازها را داشته باشد. یک کارشناس تولید محتوا باید بتواند اهداف کسب‌و‌کار را به طور غیر مستقیم در محتواهایی که تولید می‌کند برجسته نشان دهد. همچنین باید توانایی نشان دادن مزیت‌های رقابتی کسب‌و‌کار شما با سایر رقبا را داشته باشد.

سخن پایانی

امروزه اکثر کسب‌و‌کارهای اینترنتی به اهمیت تولید محتوا برای رشد کسب و‌کارشان پی برده‌اند. اما باید توجه داشت که در حال حاضر هنوز تعداد متخصصین کمی در حوزه تولید محتوا فعال هستند. اگر شما فردی هستید که فکر می‌کنید مهارت‌های ذکر شده برای کار تولید محتوا را دارید می‌توانید به عنوان یک فریلنسر پروژه‌های محتوایی را بپذیرید و کسب درآمد کنید!

برای این کار می‌توانید در وبسایت‌های برونسپاری پروژه مثل پارسکدرز به عنوان فریلنسر ثبت‌نام کنید و برای پیشنهادات زیادی که روزانه در حوزه تولید محتوا می‌شود درخواست همکاری دهید.

 

امتیاز دهید

ارسال شده در 24 خرداد 1397

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *