زبان برنامه نویسی پایتون (python) چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

زبان برنامه نویسی پایتون، به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی جهان تبدیل شده است. پایتون Python در موارد بسیاری از جمله ماشین لرنینگ (machine learning)، طراحی وب‌سایت، تست نرم‌افزار و… استفاده می‌شود. زبان پایتون هم توسط توسعه‌دهندگان وب و هم غیر توسعه‌دهندگان استفاده می‌شود.

به علت کاربرد زیاد این این زبان برنامه نویسی، سوال پایتون چیست به یکی از پر تکرارترین سوال‌ها تبدیل شده است. به همین علت در این مقاله با معرفی و بررسی کامل زبان برنامه نویسی پایتون، به این سوال پاسخ می‌دهیم. همچنین با مقایسه زبان پایتون با دیگر زبان‌های برنامه نویسی، مزایا و معایب آن را نیز بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پایتون Python چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی کامپیوتری است که اغلب برای طراحی وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها، اتوماتیک سازی تسک‌ها و وظایف، انجام تجزیه و تحلیل داده‌ها و… استفاده می‌شود. زبان پایتون یکی از زبان‌های برنامه نویسی همه منظوره است. به این معنی که از پایتون Python می‌توان برای ایجاد انواع برنامه‌های مختلف استفاده کرد.

زبان برنامه نویسی پایتون

تطبیق پذیری بالای زبان پایتون آن را به یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی امروز تبدیل کرده است. طبق یک نظر سنجی انجام شده توسط شرکت تحلیلگر صنعت RedMonk، این زبان دومین زبان برنامه نویسی محبوب در میان توسعه دهندگان در سال 2021 بوده است.

کاربردهای زبان پایتون در برنامه نویسی

یکی از سوالاتی که در پی پایتون چیست؟ مطرح می‌شود، کاربردهای این زبان برنامه نویسی است. درباره‌ی کاربردهای پایتون Python می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توسعه وب
  • توسعه بازی
  • ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی
  • علم داده و تجسم داده‌ها
  • رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ
  • برنامه‌های اسکراپینگ وب
  • برنامه‌های کاربردی تجاری
  • برنامه‌های صوتی و تصویری
  • اتوماسیون یا اسکریپت نویسی
  • تست نرم افزار و نمونه سازی
  • کارهای روزمره!

با توجه به اینکه یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون در مقایسه با دیگر زبان‌ها، ساده است، پایتون علاوه بر برنامه نویسان و توسعه دهندگان، توسط افرادی مانند حسابداران و دانشمندان برای انواع وظایف روزمره مانند سازماندهی امور مالی، مورد استفاده قرار می‌گیردویژگی‌های زبان برنامه نویسی پایتون پس از بررسی کاربردهای مختلف پایتون Python، در ادامه‌ی پاسخگویی به سوال پایتون چیست، باید ویژگی‌های این زبان برنامه نویسی را بررسی کنیم.

کدنویسی آسان

با وجود اینکه زبان پایتون، سطح بالایی دارد اما یادگیری آن آسان است. هر کسی می‌تواند در چند ساعت یا چند روز کدنویسی در پایتون Python را یاد بگیرد.

البته تسلط بر زبان برنامه نویسی پایتون و تمام مفاهیم، بسته‌ها و ماژول‌های پیشرفته‌اش ممکن است زمان بیشتری ببرد. با این حال، یادگیری سینتکس پایه پایتون در مقایسه با سایر زبان‌های محبوب مانند C و C++ و جاوا بسیار آسان است.

یکی از دلایل محبوبیت یایتون، همین راحتی کدنویسی آن است.

خواندن آسان

در انواع زبان‌های برنامه نویسی، خوانایی کد اهمیت زیادی دارد. کد پایتون Python شبیه کلمات ساده انگلیسی است. هیچ استفاده‌ای از نقطه ویرگول یا براکت وجود ندارد و تورفتگی‌ها بلوک کد را مشخص می‌کنند. شما می‌توانید به سادگی با نگاه کردن به کد متوجه شوید که قرار است چه کاری انجام دهد

رایگان و متن باز

زبان برنامه‌نویسی پایتون، تحت یک مجوز منبع باز (Open-Source) تایید شده توسط OSI توسعه یافته است. از این رو، استفاده از آن حتی برای مقاصد تجاری کاملاً رایگان است. دانلود پایتون یا گنجاندن آن در برنامه شما هیچ هزینه‌ای ندارد. همچنین می‌توان آن را آزادانه تغییر داد و مجدداً توزیع کرد. برای دانلود پایتون می‌توانید از وب سایت رسمی پایتون Python اقدام کنید.

برای پاسخ به سوال پایتون چیست، ویژگی چهارم این زبان را بررسی می‌کنیم.

کتابخانه استاندارد قوی

پایتون دارای یک کتابخانه استاندارد گسترده بوده که برای استفاده همه در دسترس است. این بدان معناست که برنامه نویسان برخلاف سایر زبان‌های برنامه نویسی مجبور نیستند کد خود را برای هر چیز بنویسند. کتابخانه‌هایی برای دستکاری تصویر، پایگاه داده، تست واحد، عبارات و بسیاری از قابلیت‌های دیگر وجود دارد. علاوه بر کتابخانه استاندارد، مجموعه رو به رشدی از هزاران مؤلفه نیز وجود داشته که همگی در فهرست بسته زبان پایتون موجود هستند.

ویژگی بعدی پایتون Python از مهم‌ترین ویژگی‌های آن برای جوابدهی به سوال پایتون چیست خواهد بود.

تفسیر شده

تفسیر یک زبان برنامه نویسی به این معنی است که کد منبع خط به خط اجرا می‌شود و نه همه به یکباره. برای اجرای انواع زبان‌های برنامه نویسی از جمله جاوا و C++، باید ابتدا کامپایل (compiled) شوند. در صورتی که زبان پایتون نیازی به این موضوع نداشته و در زمان اجرا توسط مفسر پردازش می‌شود.

قابل حمل!

از چالش‌هایی که برنامه نویسان با آن مواجه هستند، عدم تطابق کدهای نوشته شده در یک سیستم‌ با سیستم دیگر است. از قابلیت‌‌های قابل توجه در پاسخ سوال پایتون چیست، قابل حمل بودن آن است! به این معنی که کد یکسان را می توان در سیستم‌های مختلف استفاده کرد.

فرض کنید یک کد پایتون در مک می‌نویسید. اگر بخواهید بعداً آن را روی ویندوز یا لینوکس اجرا کنید، نیازی به ایجاد هیچ تغییری در آن ندارید. به این ترتیب، نیازی به نوشتن یک برنامه چند بار برای چندین پلتفرم نیست.

شی گرا و رویه گرا

یک زبان برنامه نویسی اگر به جای توابع و منطق، طراحی را حول داده‌ها و اشیا متمرکز کند، شی گرا بوده و زمانی رویه گرا است که بیشتر بر روی توابع تمرکز کند (کدی که می‌تواند دوباره استفاده شود). یکی از ویژگی‌های حیاتی زبان پایتون این است که از برنامه نویسی شی گرا و پروسه گرا پشتیبانی می‌کند. شی گرایی یکی از دلایلی است از این زبان برنامه نویسی طرفداران زیادی داشته و پایتون چیست به ترندهای موتورهای جستجو تبدیل شده است

زبان پایتون

قابل توسعه

از مشخصاتی که همه‌ی توسعه دهنگان به دنبال آن هستند، قابل توسعه بودن یک زبان برنامه نویسی است. یک زبان برنامه نویسی در صورتی قابل توسعه است که بتوان آن را به زبان‌های دیگر گسترش داد. کد پایتون Python را می‌توان به زبان‌های دیگری مانند C++ نیز نوشت که آن را به یک زبان بسیار توسعه‌پذیر تبدیل می‌کند.

پشتیبانی از رابط کاربری گرافیکی

یکی از جنبه‌های کلیدی هر زبان برنامه نویسی پشتیبانی از رابط کاربری گرافیکی یا رابط کاربری گرافیکی است. کاربر به راحتی می‌تواند با استفاده از رابط کاربری گرافیکی با نرم افزار تعامل داشته باشد. زبان برنامه نویسی پایتون ابزارهای مختلفی مانند Tkinter، wxPython و JPython را ارائه می‌دهد که امکان توسعه آسان و سریع رابط کاربری گرافیکی را فراهم می‌کند.


بیشتر بخوانید: رابط کاربری گرافیکی GUI چیست؟


دلیل محبوبیت زبان پایتون چیست؟

در بین انواع زبان برنامه نویسی (حدود 270 زبان برنامه نویسی وجود دارد!)، زبان پایتون محبوبیت زیادی دارد. این را از میزان سرچ و جستجو درباره‌ی این زبان با مواردی مثل پایتون چیست و… و همچنین میزان افزایش یادگیری این زبان توسط افراد مختلف می‌توان فهمید.

برای این محبوبیت دلایل مختلفی می‌توان مطرح کرد اما دو مورد از مهم‌ترین علت‌های آن به کاربردهای پایتون Python و ویژگی‌هایی این زبان، اشاره کرد.

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی پایتون python

یکی دیگر از ابعاد این موضوع، بررسی مزایا و معایب زبان برنامه نویسی پایتون python می‌باشد.

مزایای پایتون Python

  • آسان برای استفاده و یادگیری: همان طور که در ویژگی‌های زبان پایتون بررسی کردیم، این زبان یکی از آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری به ویژه برای افراد مبتدی است. در مقایسه با زبان‌های جاوا و C، عملکردهای یکسان را می‌توان با تعداد خط کمتری انجام داد.
  • افزایش بهره‌وری: پایتون Python یک زبان بسیار سازنده است. ماهیت ساده پایتون به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا روی حل مسائل موجود در آن تمرکز کنند. برای درک نحو و رفتار زبان برنامه نویسی، کاربران مجبور نیستند ساعت‌ها وقت بگذارند، بنابراین کار بیشتری انجام می‌شود.
  • انعطاف: انعطاف پذیری: این زبان بسیار انعطاف پذیر بوده و از این رو به کاربر اجازه می‌دهد چیزهای جدید را امتحان کند. کاربران می‌توانند انواع جدیدی از برنامه را با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون توسعه دهند. این زبان کاربر را از امتحان چیزی متفاوت محدود نمی‌کند. سایر زبان‌های برنامه نویسی این نوع انعطاف پذیری و آزادی را ارائه نمی‌دهند و از این رو پایتون در این موارد ارجحیت بیشتری دارد.
  • کتابخانه گسترده: پایتون کتابخانه وسیعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کتابخانه استاندارد پایتون بسیار بزرگ است و تقریباً هر عملکردی که باید انجام شود در کتابخانه آن موجود است.

با وجود ویژگی‌های خوب زبان برنامه نویسی پایتون و کابردهای بالای آن، معایبی نیز دارد که برای پاسخگویی کامل پایتون چیست باید آن‌ها را نیز در کنار مزایا بررسی کنیم.

پایتون Python


بیشتر بخوانید: full stuck چیست و به چه کسی برنامه نویس فول استک می گویند؟


معایب پایتون Python

  • سرعت در پایتون: زبان پایتون در مقایسه با زبان‌هایی مانند جاوا و C، سرعت کمتری دارد. پایتون Python یک زبان تفسیری است که به صورت پویا تایپ می‌شود. برای اجرای یک کد، هر خط از کد برای تفسیر آن، باید به صراحت مرتب شود. این کار وقت گیر است و از این رو روند اجرا را کند می‌کند. ساختار پویا پایتون نیز سرعت آن را کاهش می‌دهد. بنابراین، در مواردی که نیاز به شتاب سریع است، پایتون در آنجا خیلی رایج استفاده نمی شود.
  • مصرف حافظه در پایتون: زبان برنامه نویسی پایتون مصرف حافظه بسیار بالایی دارد. این به این دلیل است که نسبت به انواع داده‌ها انعطاف پذیر بوده و از مقدار زیادی حافظه استفاده می‌کند. پایتون برای کارهایی که کاربر می‌خواهد حافظه را بهینه کند، یعنی زبانی که حافظه فشرده دارد، انتخاب خوبی نیست.
  • توسعه موبایل با پایتون: پایتون Python در پلتفرم‌های سرور و دسکتاپ قوی بوده و از این رو یک زبان برنامه نویسی سمت سرور فوق العاده است. اما برای توسعه موبایل مناسب نیست. برای توسعه موبایل، پایتون زبان مناسبی نیست. این زبان برنامه نویسی در حافظه کارآمد نبوده و قدرت پردازش طولانی مدتی دارد، به همین دلایل، پایتون اپلیکیشن‌های داخلی زیادی برای موبایل ندارد.
  • سادگی پایتون : پایتون یک زبان برنامه نویسی ساده و کاربردی است که از معایب این زبان نیز محسوب می‌شود. کاربران پایتون آنقدر به نحو آسان و ویژگی کتابخانه گسترده آن عادت کرده‌اند که در حین یادگیری سایر زبان‌های برنامه نویسی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. برخی از کاربران همچنین احساس می‌کنند که کدهای جاوا به دلیل پیچیدگی آن‌ها غیر ضروری هستند. بنابراین، پایتون ماهیت بسیار آسیب‌پذیری داشته و کاربران آن همه چیز را ساده می‌گیرند!

با این وجود هنوز تعداد افرادی که تمایل به یادگیری این زبان دارند، بالا بوده و آموزش این زبان مورد استقبال قرار می‌گیرد. یکی از دلایل استقبال از این زبان، وارد شدن سریع به بازار کار و درآمد زایی از طریق آن است. در ادامه راه‌های تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای پایتون را بررسی می‌کنیم.

تفاوت زبان پایتون با دیگر زبان های برنامه نویسی چیست؟

در بررسی ویژگی‌های زبان پایتون مطرح کردیم که پایتون Python با دیگر زبان‌های برنامه نویسی تفاوت‌هایی دارد که به برخی از این تفاوت‌ها اشاره کردیم. در ادامه به طور کامل‌تر و پاسخگویی کامل‌تر سوال «پایتون چیست؟» به مقایسه این زبان با دیگر زبان‌های برنامه نویسی می‌پردازیم.

مقایسه زبان برنامه نویسی پایتون با جاوا:

  • سرعت اجرای برنامه: برنامه‌های جاوا سریعتر از پایتون اجرا می‌شود.
  • زمان توسعه برنامه: برای توسعه یک برنامه مشابه با پایتون Python زمان کمتری نسبت به جاوا نیاز است.
  • تعداد خط کد: کدهای زبان پایتون 3 تا 5 برابر کوتاه‌تر از زبان جاواست.
  • تایپ: زبان برنامه نویسی پایتون برخلاف جاوا به صورت پویا تایپ می‌شود.

مقایسه زبان برنامه نویسی پایتون با جاوا اسکریپت:

  • مبتی بر شی: هر دو زبان پایتون و جاوا اسکریپت مبتنی بر شی هستند.
  • تایپ: زبان برنامه نویسی پایتون هم به عنوان زبان برنامه نویسی و هم به عنوان زبان اسکریپت نویسی کاربرد دارد ولی جاوا اسکریپت فقط به عنوان زبان اسکریپت نویسی استفاده می‌شود.

مقایسه زبان برنامه نویسی پایتون با C++:

  • تعداد خط کد: تعداد خط کدهای زبان پایتون در مقایسه با C++ حدود 5 تا 10 برابر کوتاه‌تر است.
  • شی گرایی: پایتون بر خلاف C++، یک زبان برنامه نویسی خالص شی گراست.

بیشتر بخوانید: کدام زبان برنامه نویسی اندروید بهتر است؟ 


چگونه یک برنامه نویس حرفه‌ای پایتون شویم؟

دقت کنید که با توجه به استقبال زیاد از زبان برنامه نویسی پایتون، رقابت در بازار کار آن زیاد بوده و برای درآمدزایی خوب و طی کردن مسیر حرفه‌ای شغلی، باید تخصص خود را بالا ببرید. در ادامه چندین نکته در ارتباط با حرفه‌ای شدن در این مسیر را بررسی می‌کنیم.

ساخت مخزن گیت هاب خود در پایتون

زمانی که به عنوان برنامه نویس زبان پایتون کار می‌کنید، چه بخواهید در یک شرکت استخدام شوید و چه به صورت فریلسنر کار کنید، باید رزومه‌ی خوبی از خودتان داشته باشید. ساخت مخزن گیت هاب به شما برای ساخت رزومه‌ی حرفه‌ای کمک می‌کند.
این موضوع به ویژه در حالتی که به صورت فریلنسر کار می‌کنید، برای خودتان و کارفرماهای مختلف اهمیت زیادی دارد؛ چرا که می‌توانند با مراجعه به مخزن گیت‌هاب‌تان و ارزیابی نمونه کدهای‌ شما، میزان تخصصتان را بسنجند و با شما همکاری کنند. بهتر است حتی در صورتی که یک کد ساده و یا تغییرات جزئی در کدها انجام میدهد، در مخزن شخصی‌تان اضافه کنید.

خوانایی بالای کدهای شما در پایتون

پیشتر نیز گفتیم که از ویژگی‌های زبان پایتون، خوانایی کدهای آن است. با این وجود باید سعی کنید در زمان کدنویسی بالاترین خوانایی را در کدهایتان داشته باشید.


بیشتر بخوانید: چگونه برنامه نویس فریلنسر و دورکار شویم؟ 


زبان پایتون چیست

مطالعه کدهای دیگران با پایتون

افراد زیاد دیگری با سوال «پایتون چیست؟» مسیر خود را شروع کرده و الآن به برنامه نویسان حرفه‌ای تبدیل شده‌اند. از کارهایی که به شما برای حرفه‌ای شدن کمک می‌کند، مطالعه‌ی کدهای دیگران است. کدهای دیگران را بررسی کنید تا بتوانید برای پروژه‌های بعدی خود خلاقیت‌های جدیدی ارائه دهید.

پذیرفتن پروژه‌های مستقل با پایتون

کار کردن به صورت مستقل و فریلنسری، از جمله کارهایی است که در تقویت مهارت برنامه نویسی زبان پایتون کمک می‌کند. هر چه پروژه‌های بیشتری بگیرید، تجربه‌ی بیشتری کسب کرده و حرفه‌ای‌تر می‌شوید.


پروژه های پیشنهادی: پروژه های برنامه نویسی پایتون Paython


آموزش زبان برنامه نویسی پایتون را از کجا شروع کنیم؟

به طور معمول افرادی که به دنبال پاسخ سوال پایتون چیست؟ می‌روند، می‌خواهند این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرند. برای شروع یادگیری زبان پایتون پس از علاقه مندی، باید پایتون را روی سیستم خود نصب کنید.

نحوه‌ی نصب و راه اندازی پایتون

نصب و راه اندازی پایتون Python به سیستم عامل دستگاه شما بستگی دارد. اگر از لینکوس یا مک استفاده می‌کنید، از قبل پایتون روی سیستم شما نصب شده است. در صورتی هم که از ویندوز دارید، کافی‌ست از وب‌سایت پایتون آن را دانلود کرده و با چند کلیک به راحتی آن را نصب کنید.

پس از نصب برای وارد شدن به محیط برنامه نویسی زبان پایتون، در محیط CDM ویندوز یا ترمینال لینوکس و مک python را بنویسید. پس از اینکه دکمه‌ی اینتر را زدید، وارد محیط برنامه نویسی پایتون می‌شوید.

پس از آن می‌توانید کد نویسی پایتون را شروع کنید! برای آموزش کامل‌ زبان برنامه نویسی پایتون در ابتدای کار می‌توانید از دوره‌های اموزشی رایگان موجود در اینترنت استفاده کنید و بعد از دریافت پروژه‌های مختلف و درآمدزایی از طریق برنامه نویسی با پایتون، دوره‌های تخصصی‌تر را بگذارنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی داشتیم با بررسی ابعاد مختلف زبان برنامه نویسی پایتون، به سوال «پایتون چیست؟» پاسخ دهیم. در نظر داشته باشید که تنها مطالعه مقالات مختلف کافی نبوده و باید کدنویسی را با دریافت پروژه‌های مختلف شروع کنید.

امتیاز دهید

ارسال شده در 02 مرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *