آشنایی کامل با شغل برنامه نویسی

برنامه‌نویسی یکی از مشاغل پردرآمد در دنیاست که محبوبیت زیادی بین علاقه‌مندان به دنیای کامپیوتر و تکنولوژی دارد. هر چه تعداد زبان‌های مورداستفاده بیشتر باشد، بازار کار این متخصصان گسترده‌تر می‌شود و فرصت‌های درآمدزایی بیشتری هم پیشروی آنها قرار می‌گیرد. اگر علاقه‌مند به این حرفه هستید، در این مطلب از پارسکدرز همراه ما باشید تا به معرفی شغل برنامه نویسی بپردازیم.

معرفی شغل برنامه نویسی

برای معرفی شغل برنامه نویسی اول باید با وظیفه اصلی کدنویس‌ها آشنا شوید؛ برنامه‌نویس کسی است که کدهای مختلفی را در یک بستر خاص پیاده‌سازی می‌کند و با این کدها به برنامه می‌گوید که چه کاری انجام دهد. او در یک چهارچوب خاص و بر اساس الگوریتم‌های مشخص برنامه را پیاده‌سازی می‌کند تا دقیقاً بتواند وظایف و عملکردهایی که کدنویس از آن انتظار دارد را اجرا کند.

وظایف یک برنامه نویس


بیشتر بخوانید: برنامه نویس فریلنسر کیست و چگونه یک برنامه نویس فریلنسر شویم؟


برنامه‌نویس‌ها به پنج دسته رایج زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • برنامه‌نویس‌های اپلیکیشن (Application Programmers)؛
  • برنامه‌نویس‌های سیستمی (System Programmers)؛
  • برنامه‌نویس‌های بازی (Game Programmers)؛
  • برنامه‌نویس‌های موبایل (Mobile Programmers)؛
  • برنامه‌نویس‌های وب (Web Programmers).

هرکدام از این کدنویس‌ها در یک حوزه مشخص و بنا به اهدافی خاص فعالیت می‌کنند. مثلاً برنامه‌نویس‌های موبایل فقط روی توسعه اپلیکیشن موبایلی و افزایش ویژگی‌های آن کار می‌کنند. اگر قصد ورود به بازار کار برنامه‌نویسی را دارید، باید قبل از هر چیزی حوزه فعالیتتان را مشخص کنید.

هدف اصلی حرفه برنامه نویسی تولید و توسعه انواع برنامه‌های رایانه‌ای و موبایلی است. یک برنامه‌نویس با تولید و توسعه کدهای مختلف در یک بستر خاص مثل وب یا نرم‌افزارهای موبایلی فعالیت می‌کند. درواقع اوست که میزان قدرت یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن را به‌واسطه کدهایی که می‌نویسد تعیین می‌کند.

همه ما در روز از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های کامپیوتری و موبایلی زیادی استفاده می‌کنیم. این اپلیکیشن‌ها هم جزو جدانشدنی زندگی انسان امروزی شده‌اند و همه ما برای داشتن سبک زندگی بهتر به آن‌ها وابسته‌ایم. با وجود اهمیت این برنامه‌ها، اهمیت شغلی برنامه نویسی هم بیشتر می‌شود.

هر چه زمان می‌گذرد، برنامه‌های پیشرفته‌تری تولید می‌شوند و برنامه‌نویس‌ها با ارتقا و توسعه آن‌ها تأثیر مثبت بیشتری در سبک زندگی جوامع می‌گذارند. این موضوع باعث افزایش محبوبیت شغل برنامه‌نویسی بین بسیاری از جوانان و افراد علاقه‌مند به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌شود.

زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوتی در بسترهای مختلف وجود دارند که هر فرد بنا به علاقه خود می‌تواند یک یا چند زبان را یاد بگیرد و وارد بازار کار شود. درواقع برنامه‌نویس‌ها بعد از آموختن زبان کدنویسی و ورود به بازار کار، با فرصت‌های شغلی مناسبی مواجه می‌شوند.

وظایف یک برنامه‌نویس

برای درک و آشنایی بهتر از شغل برنامه نویسی، بهتر است با وظایف یک برنامه‌نویس آشنا شوید. موارد زیر خلاصه‌ای از وظایف یک برنامه‌نویس است:

  • آشنایی با متدهای جدید کدنویسی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید جهت توسعه برنامه‌ها؛
  • شناخت نیاز مشتریان و کارفرما و توسعه اپلیکیشن بر اساس خواسته آن‌ها؛
  • آشنایی با روش ساخت کتابخانه و به‌کارگیری آن جهت سهولت در نوشتن و مرتب کردن محیط کدها؛
  • توانایی تهیه انواع گزارش از بخش‌های مختلف برنامه و ارائه آن به کارفرما؛
  • توانایی حضور و فعالیت در تیم برای بهتر پیش‌بردن کارها؛
  • ایجاد ارتباط صحیح و مناسب با گرافیست‌ها جهت توسعه روابط کاربری برنامه‌ها؛
  • آشنایی با انواع بانک‌های اطلاعاتی مثل SQL Server جهت ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات؛
  • توانایی رفع مشکلات در کدها و برنامه‌های مختلف؛
  • تسلط به زبان انگلیسی برای پیشبرد بهتر کارها؛

مهارت‌های لازم برای شغل برنامه نویسی

در معرفی شغل برنامه نویسی مهارت‌هایی لازم است تا بتوانید به موفقیت و پیشرفت چشمگیری برسید. در ادامه برخی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم را معرفی می‌کنیم.

توانایی بررسی و تحلیل

یک برنامه‌نویس مجرب باید دارای تفکری تحلیلگر باشد. او باید بتواند درخواست کارفرما را در ذهن خود تحلیل و بر اساس نیاز او کدهای مختلف را پیاده‌سازی کند تا در نهایت دقیقاً همان برنامه‌ای را بنویسد که کارفرما از او انتظار دارد.

او باید بتواند طرح‌های کارفرما را تبدیل به یک الگوریتم کند و بر اساس آن پیش برود تا کدهایی بهینه بنویسد و برنامه را بدون هیچ مشکلی توسعه دهد.

دقت در جزئیات

بد نیست بدانید که برای پیشرفت در این شغل باید به جزئیات دقت کنید. شما باید مهارت خود را در افزایش دقت و توجه به حتی ریزترین و جزئی‌ترین کدهای برنامه‌ها بالا ببرید تا خطاهای کوچک هم در برنامه به وجود نیاید. کوچک‌ترین اشتباه در کدنویسی منجر به اجرانشدن برنامه و در نهایت ضررها و خسارات سنگین به کارفرما می‌شود؛ پس کدنویس باید مهارت جزئی‌نگری خود را تقویت کند و کوچک‌ترین قسمت‌های برنامه را هم نادیده نگیرد.

تسلط به انواع زبان‌های برنامه نویسی

یک کدنویس موفق کسی است که بتواند به انواع زبان‌های برنامه‌نویسی در یک حوزه خاص مسلط باشد. مثلاً کسی که با زبان سی شارپ کار می‌کند، برای توسعه و پیشرفت در کار خود بهتر است به پایگاه‌داده sql server و زبان برنامه‌نویسی آن مسلط شود.

تسلط به انواع زبان‌های برنامه نویسی


بیشتر بخوانید: چگونه یک برنامه نویس بلاک چین شویم؟


کسی هم که در حوزه طراحی وب فعالیت می‌کند باید بتواند به انواع زبان‌های html، php و css مسلط شود تا نهایتاً بتواند نتیجه کار را دقیقاً بر اساس آنچه که کارفرما می‌خواهد، پیاده‌سازی کند.

یک برنامه‌نویس موفق معمولاً به یک یا چند زبان کدنویسی به‌صورت کامل مسلط است تا علاوه بر افزایش توانایی در برنامه‌سازی بتواند درآمد خود را هم افزایش دهد.

تمرکز کافی و مناسب

مهم‌ترین چیزی که کارشناس‌ها در مورد برنامه‌نویس‌ها به تازه‌کارها یادآوری می‌کنند، مهارت تمرکز روی حل مسئله و توسعه برنامه‌هاست. شما باید بتوانید به طور کامل روی کار تمرکز کنید تا بهترین و بهینه‌ترین کدها را بنویسید.

برخی کارفرما‌ها برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خود را در مدت‌زمان سریع‌تری نیاز دارند، پس شما باید بتوانید نیاز آن‌ها را در سریع‌ترین زمان پاسخ دهید و با افزایش تمرکز بیشترین بهره‌وری را برای کار خود به ارمغان آورید.

شما باید بتوانید تمام عواملی که باعث حواس‌پرتی در زمان کدنویسی می‌شود را از بین ببرید، مشکلات زندگی شخصی را برای مدتی فراموش کنید، دقت و تمرکز خود را به‌منظور جلوگیری از خطاهای مختلف در کدنویسی افزایش دهید تا بهترین کدها را بنویسید.

توانایی حل مسائل مختلف

برنامه‌نویس باید از مهارت و توانایی حل مسائل برخوردار باشد تا جزئی‌ترین خطاها را هم از بین ببرد و آن را کاملاً بدون نقص به کارفرما ارائه دهد. یک برنامه‌نویس موفق زمانی که پروژه‌ای از کارفرما دریافت می‌کند، باید بتواند باقدرت توانایی حل مسائل خود، چالش‌هایی که پیش رویش است را حل کند تا ضمن نوشتن برنامه، توانایی پیاده‌سازی آن را هم داشته باشد. هر چه این توانایی در کدنویس‌ها افزایش پیدا کند، مهارت عیب‌یابی آن‌ها هم ارتقا می‌یابد و در سریع‌ترین زمان برنامه‌ها را می‌نویسند.

مزایا و معایب شغل برنامه نویسی

در معرفی شغل برنامه نویسی شما را با انواع مزایا و معایب این حرفه آشنا می‌کنیم تا قبل از ورود به بازار کار با اطلاع از ویژگی‌های آن، روی مزیت‌ها تمرکز کنید و با توجه و شناخت بهتر معایب این حرفه، به ارزیابی بهتر آینده شغلی خود بپردازید.

مزایای شغل برنامه نویسی

از برجسته‌ترین مزایای فعالیت در حوزه برنامه‌نویسی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارتباط حتی به‌صورت غیرمستقیم با کارفرما

برخی از افراد به‌خصوص درون‌گراها از ارتباط مداوم با کارفرما یا همکاران بیزارند و دوست دارند در یک محیط آرام که کسی آن جا حضور ندارد فعالیت کنند. این اتفاق در شغل برنامه‌نویسی می‌افتد و شما ارتباط و تعامل کمی با دیگران خواهید داشت. در واقع حتی گاهی اوقات شما می‌توانید پروژه‌های کاری را در منزل خود انجام دهید و برای پیش‌بردن و توسعه برنامه‌ها نیاز نیست که حتماً با کارفرما یا دیگر همکاران به‌صورت دائم در ارتباط باشید.

کار در ساعات دلخواه

کار در ساعات دلخواه مهم‌ترین ویژگی شغل برنامه‌نویسی است. شما می‌توانید هر ساعت از شبانه‌روز که می‌خواهید کار کنید. برای کارفرما مهم تحویل پروژه در موعد مشخص است و به همین خاطر دست شما در تعیین ساعات کاری باز است. البته این ویژگی در مورد کسانی صدق می‌کند که به‌صورت فریلنسری کار می‌کنند.

پیشرفت و موفقیت‌های بیشتر

هر چه در شغل برنامه‌نویسی مهارت به دست آورید، درآمدهای بیشتری هم در انتظارتان خواهد بود و فرصت‌های شغلی بهتری برایتان ایجاد می‌شود. شما حتی می‌توانید با تسلط کامل بر یک زبان برنامه‌نویسی، زبان دیگری را آموزش ببینید که به پیشرفت کارتان کمک کند.

بازار کار خوب

روزبه‌روز شاهد رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات هستیم و به همین دلیل نیاز به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف موبایلی یا کامپیوتری افزایش پیدا می‌کند.

فردی که به‌خوبی به زبان‌های برنامه‌ نویسی مسلط است، می‌تواند به روش پروژه‌ای و فریلنسری یا حضور در محل کار، فعالیت شغلی خود را آغاز کند.

هرکدام از این روش‌ها شیوه‌های مختلف درآمدزایی دارند. در روش فریلنسری شاید برنامه‌نویس در اوایل از حقوق مشخصی بهره‌مند نشود؛ اما ساعت کاری او نامشخص است و می‌تواند به‌اندازه دلخواه فعالیت کند.

در روش استخدام در شرکت‌ها و مشاغل گوناگون، کدنویس از میزان مشخصی حقوق بهره‌مند است؛ اما در کنار آن باید ساعات مشخصی در روز یا هفته را برای مجموعه‌ای که در آنجا استخدام می‌شود، کار کند.

درآمدزایی با نوشتن فقط یک برنامه

شما می‌توانید کدهای مربوط به یک برنامه خاص را بنویسید و در برنامه‌های مختلف از آن استفاده کنید و با این کار هم در وقت خود صرفه‌جویی کنید و هم درآمد بیشتری کسب کنید.

برای کارفرما مهم نتیجه کار است نه نوع کدهایی که می‌نویسید، پس اگر شما فقط یک برنامه برای اجرای برخی اهداف بنویسید، امکان استفاده از کدهای آن برای پروژه‌های دیگر کارفرماها را خواهید داشت. گاهی اوقات حتی پیش می‌آید که می‌توانید با ایجاد تغییرات جزئی در کدهای یک برنامه، آن را به کارفرمای دیگری هم بفروشید.

آشنایی شغل برنامه نویسی


بیشتر بخوانید: تفاوت بین برنامه نویس، هکر و توسعه دهنده نرم افزار چیست؟


 

معایب شغل برنامه نویسی

در کنار مزایای جالب برنامه‌نویسی، موارد زیر از مهم‌ترین معایب این شغل است:

  • بی‌تحرکی: شما مجبور هستید ساعات زیادی پشت سیستم بدون تحرک بنشینید و فقط کدنویسی کنید.
  • ضعف در بینایی
  • کمبود خواب
  • کمردرد، پادرد و مشکلات ستون فقرات.
  • افسردگی: ازآنجاکه تعامل کمی با افراد دیگر دارید، افسردگی نیز ممکن است یکی از پیامدهای منفی این شغل باشد.

حقوق و درآمد شغل برنامه نویسی

درآمد یک برنامه‌نویس، بر اساس نوع فعالیتش مشخص می‌شود. به‌عنوان‌مثال کسانی که به‌صورت فریلنسری کار می‌کنند، می‌توانند حقوق خود را تا سقف نامشخصی افزایش دهند؛ اما کسانی که در جای مشخصی استخدام می‌شوند، طبق قانون کار و توافقشان با کارفرما، حقوق دریافت می‌کنند.

اگر به فکر امنیت شغلی نیستند و فردی ریسک‌پذیر هستید، پیشنهاد می‌کنیم به‌صورت فریلنسری وارد شغل برنامه نویسی شوید چرا که در این روش علاوه بر اینکه ساعات کاری را خودتان مشخص می‌کنید، می‌توانید درآمدتان را هم در کوتاه‌مدت افزایش دهید. البته در شغل‌های استخدامی هم امکان افزایش درآمد وجود دارد؛ اما برای این کار باید زمان زیادی بگذارید و منتظر ارتقا جایگاه شغلی خود باشید تا نهایتاً با توافق با کارفرما بتوانید درآمدتان را افزایش دهید.


 پروژه پیشنهادی: فهرست پروژه های برنامه نویسی (programming)


جمع‌بندی

در این مطلب سعی شد تا تمام آنچه را که نیاز بود در مورد شغل برنامه نویسی بدانید، شرح دهیم تا بتوانید با استفاده از این توضیحات، در مورد آینده شغلی خود بهتر تصمیم‌گیری کنید. سعی کنید هنگام انتخاب این حرفه وارد حوزه‌ای شوید که به آن علاقمند هستید؛ چرا که در این صورت فرصت رشد و پیشرفت بیشتری پیدا می‌کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال شده در 27 شهریور 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *