فریلنسری موفق با ADHD: راهکاری برای غلبه بر مشکلات شغلی افراد ADHD

ADHD (اختلال کمبود توجه بیش فعالی) یک اختلال عصبی رشدی است که هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. ADHD با علائمی مانند بی‌توجهی، بی‌احتیاطی، تکانشگری و بیش فعالی مشخص می‌شود که می‌تواند در زندگی و فعالیت های روزمره افراد مبتلا، اختلال ایجاد کند.

درست است که ADHD می‌تواند در جنبه‌های خاصی از زندگی چالش‌هایی ایجاد کند، اما همچنین می‌تواند مجموعه‌ای از نقاط قوت منحصربه‌فرد را فراهم کند. از این رو فریلنسری را به یک گزینه شغلی ایده‌آل برای افراد مبتلا به ADHD تبدیل می‌کند.

فریلنسینگ یا فریلنسری به مستقل کار کردن برای کارفرمایان یا شرکت‌های مختلف، به جای استخدام شدن توسط یک سازمان، اشاره دارد. فریلنسینگ می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند نویسندگی، طراحی گرافیکی، توسعه وب، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و غیره باشد. فریلنسرها بر اساس شرایط خود کار می‌کنند و اغلب خود‌اشتغال هستند. این شرایط سطحی از انعطاف‌پذیری و استقلال را فراهم کند که عموما در مشاغل اداری سنتی نمی‌توان یافت. (فریلنسر کیست؟)

رویکردهای استاندارد ( “صبح‌ها زودتر از خواب بلندشو” یا “همه حواس پرتی ها را کنار بگذار” ) معمولاً مفیدترین راه حل‌ها برای مشکلات مزمن بهره‌وری نیستند، این رویکردها عمدتا بر‌اساس چندین افسانه یا باور غلط ساخته شده اند:

باور غلط: همه با عملکردهای اجرایی و آرایش مغز یکسان به دنیا می‌آیند.

باور غلط: بهره وری تنها به تلاش وابسته است. همه می‌توانند مهارت‌های لازم برای بهبود تمرکز را بیاموزند. اگر در ابتدا موفق نشدید، بیشتر تلاش کنید.

باور غلط: شرایط مبتنی بر مغز به عملکرد کاری و بهره‌وری ارتباطی ندارد.

باور غلط: اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) وضعیتی است که منحصراً در کودکان یافت می شود.

اما واقعیت‌ها کاملاً متفاوت به نظر می رسد.

در سال‌های اخیر مشخص شده است که اختلالات رشد عصبی مبتنی بر مغز، مانند اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) بین 30 تا 40 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. واژه تنوع عصبی شامل فهرست طولانی از شرایط است و برخلاف مسائل پزشکی که نیاز به درمان دارند، اکنون به عنوان مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف تلقی می‌شوند.

دیدگاه‌های جدید ناشی از آگاهی بیشتر در خصوص تنوع عصبی نیز این ایده را که” باید از همه انتظار داشت که با یک استاندارد واحد از بهره‌وری” مطابقت داشته باشند، به چالش می‌کشد. بسیاری از نظرات “تخصصی” در مورد تمرکز و عملکرد کاری نه تنها قدیمی هستند، بلکه می توانند اثرات سمی نیز داشته باشند. به عنوان مثال، معلمان و والدینی که به کودکان خردسال توصیه می‌کنند «ثابت بنشینند» و «توجه کنند» ممکن است ناخودآگاه قدرت توجه کمتر و کوتاه مدت‌تر آن ها را یک شکست یا نقص شخصیتی تلقی کنند.

برخلاف تصورات رایج، سازماندهی و بهره وری شخصی از جمله مهارت‌های عمومی نیستند که بتوان آن ها را از کتاب آموخت. همانطور که در علوم تعریف شده است، ADHD یک وضعیت عصبی زیستی است که با بی توجهی مزمن، بیش فعالی و تکانشگری شناخته می‌شود و با عملکرد یا رشد طبیعی تداخل می کند (بیشتر بخوانید). علائم آن می تواند به شکل گیج کننده‌ای مبهم باشد. بنابراین به طور قابل توجهی تشخیص داده نمی‌شود، به خصوص در زنان. ADHD برای مدت طولانی به عنوان یک بیماری در نظر گرفته می‌شد که بر کودکان و عمدتاً پسران تأثیر می‌گذارد، اکنون دانشمندان دریافته‌اند که علائم در بیش از سه چهارم موارد تا بزرگسالی ادامه می یابد. ADHD همچنین اغلب با سایر شرایط مبتنی بر مغز مانند اضطراب یا افسردگی مرتبط است.

چالش‌هایی که بزرگسالان مبتلا به ADHD با آن مواجه می‌شوند ممکن است شامل این موارد باشد:

  • مشکل در پیش‌بینی گذر زمان، برنامه‌ریزی بیش از حد خوش‌بینانه
  •  تصمیم‌گیری تکانشی
  •  تمرکز بیش از حد: گم شدن در یک فعالیت واحد که ممکن است مرتبط باشد یا نباشد
  • نوسانات خلقی و سطوح بهره‌وری غیر قابل پیش‌بینی
  • مشکل در برنامه‌ریزی و سازماندهی وظایف بلند‌مدت
  • روال روزانه متناقض

همه این چالش‌ها می‌توانند منجر به مشکلاتی در محیط‌های کاری معمول یا سنتی شوند و استرس بالاتری را برای این افراد ایجاد کنند، به‌ویژه زمانی که مافوق‌ها و همکاران از آن‌ها انتظار رفتار و عملکرد عصبی استاندارد دارند. فریلنسینگ برای افرادی که با شرایط و اختلال مبتنی بر مغز دست و پنجه نرم می کنند مناسب تشخیص داده می شود.

فریلنسینگ، به افراد مبتلا به ADHD، مزایای منحصر به فردی را ارائه می‌دهد به شکلی که می تواند به یک مسیر شغلی ایده آل تبدیل شود. در این مقاله برخی از مهمترین مزایای فریلنسری برای افراد مبتلا به ADHD گردآوری شده است:

مهمترین مزایای فریلنسری برای افراد مبتلا به ADHD

انعطاف پذیری در زمان‌بندی

از اولین مزایای فریلنسری برای افراد مبتلا به ADHD، انعطاف پذیری در زمان‌بندی است. مشاغل اداری سنتی اغلب دارای برنامه‌های سفت و سخت و ساعات مشخصی هستند که برای افراد مبتلا به ADHD که با مدیریت و سازماندهی زمان مشکل دارند می‌تواند دشوار باشد. به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به ADHD ممکن است متوجه شوند که در فواصل کوتاه مدت و فعالیت با وقفه‌های مکرر بهترین عملکرد را دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند در مدت زمان طولانی‌تری کار کنند. فریلنسری به افراد مبتلا به ADHD اجازه می‌دهد تا برنامه‌های زمانی خود را تنظیم کنند و در زمان‌هایی کار کنند که بهره‌وری و تمرکز آنها بیشتر است. این مزیت به تنهایی می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب این دسته از افراد همچنین به تعادل بین کار و زندگی آنها کمک کند.

امکان انتخاب پروژه‌ها

یکی دیگر از مزایای فریلنسری، توانایی انتخاب پروژه‌ها و مشتریانی است که با علایق و مهارت‌های شخصی هماهنگ هستند. برای افراد مبتلا به ADHD، این امر می‌تواند به ویژه مفید باشد، زیرا باعث می‌شود تا حس کنترل و استقلال بیشتری در کار داشته باشند. فریلنسرها می‌توانند پروژه‌هایی را انجام دهند که به آنها علاقه‌مند هستند، این شرایط به افزایش انگیزه و مشارکت افراد ADHD در کار کمک می‌کند. علاوه بر این، فریلنسرها می‌توانند حجم کاری خود را با نیازها و نقاط قوت خاص خود تنظیم کنند، که باعث می‌شود میزان بهره‌وری و موفقیت خود را به حداکثر برسانند.

کاهش حواس‌پرتی

برای افراد مبتلا به ADHD، حواس پرتی مانع بزرگی برای بهره‌وری و تمرکز است. در نتیجه کار در محیط‌های اداری سنتی برای این دسته از افراد چالش برانگیز خواهد شد چرا که اغلب محیط های سنی، دارای فضاهای کار اشتراکی و رفت و آمدهای مکرر هستند. در حالی که فریلنسینگ به افراد مبتلا به ADHD اجازه می‌دهد تا محیط کاری خود را شخصا طراحی یا انتخاب کنند طوری که عاری از حواس پرتی و رفت و آمد باشد. همین تغییر ساده به افزایش تمرکز و بهره‌وری کمک و امکان کار موثرتر را فراهم می‌کند.

امکان دورکاری

فریلنسینگ غالبا امکان کار از راه دور را فراهم می‌کند، دورکاری برای افراد مبتلا به ADHD یک مزیت قابل توجه است. کار از خانه یا سایر محیط‌های راحت و آشنا می‌تواند به کاهش حواس‌پرتی‌ها کمک کند و به تمرکز و بهره‌وری بهتر کمک کند. علاوه بر این، کار از راه دور می تواند به کاهش استرس و اضطراب مرتبط با رفت و آمد و یا استرس حضور در محیط‌های جدید، کمک کند.

تنوع در کار و وظایف کاری

یکی از مشخصه‌های ADHD دچار شدن به کسالت و یکنواختی است. فریلنسری می‌تواند تنوع بیشتری از وظایف کاری و پروژه ها را نسبت به مشاغل اداری سنتی فراهم کند. تنوع به افراد مبتلا به ADHD کمک می‌کند که بیشتر به کار خود علاقه‌مند و متعهد شوند. فریلنسرها می‌توانند طیف وسیع‌تری از انواع پروژه و وظایف کاری را بر عهده بگیرند و انجام دهند، از نویسندگی و ویرایش گرفته تا طراحی گرافیک و توسعه وب. حتی در یک زمینه تخصصی مشخص نیز تنوع کاری به تازگی و جذاب ماندن کار کمک کند و از خستگی و فرسودگی جلوگیری کند.

فرصت برای بروز خلاقیت

اغلب  افراد مبتلا به ADHD حس خلاقیت و نوآوری قوی دارند. فریلنسری می‌تواند بستری را برای افراد مبتلا به ADHD فراهم کند تا از خلاقیت خود به خوبی و در مسیری هدایت شده استفاده کنند تا دیدگاه‌های منحصر به فرد خود را در انجام پروژه‌های خود به کار گیرند. فریلنسرها آزادی بیشتری برای آزمایش ایده‌ها و رویکردهای جدید دارند که می‌تواند منجر به نوآوری و موفقیت بیشتر شود.

استقلال و خودمختاری

فریلنسینگ به افراد مبتلا به ADHD احساس استقلال بیشتری می‌دهد. فریلنسرها اغلب خود اشتغال هستند و به طور مستقل کار می‌کنند، استقلال، به ویژه برای افراد مبتلا به ADHD که ممکن است با ساختارهای محیط های اداری سنتی مبارزه کنند، جذاب است. فریلنسرها کنترل بیشتری بر کار خود دارند و می‌توانند اهداف و ضرب الاجل های خود را ایجاد کنند که به افزایش انگیزه و بهره وری آنها کمک می‌کند. این امر می تواند منجر به افزایش اعتماد به نفس و رضایت از کار شود.

سفارشی‌سازی محیط کار

فریلنسرها این توانایی را دارند که محیط کار خود را مطابق میل خود شخصی‌سازی کنند، این کار به ویژه برای افراد مبتلا به ADHD که ممکن است در فضای کاری خود نیازهای خاصی داشته باشند، مفید است. به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به ADHD ممکن است به یک میز ایستاده، یک صندلی راحت، یا نوع خاصی از نور برای راحتی و تمرکز بیشتر نیازمند باشند. برای فریلنسرها محدودیتی وجود ندارد آنها می‌توانند فضای کاری متناسب با نیازهای فردی خود ایجاد کنند تا به افزایش تمرکز و بهره وری آن‌ها کمک کند.

این مقاله در ادامه، چند راه حل برای فائق آمدن بر چالش‌های مرتبط با بهره‌وری را پیشنهاد می کند.

اگر به طور مداوم در تلاش برای سازماندهی کارهای خود هستید یا تلاش می کنید که منظم و منضبط بمانید به طوریکه باعث می‌شود تصمیم بگیرید ساعت‌های طولانی‌تری کار کنید تا حواس پرتی‌های روزانه را جبران کنید، قطعا یادگیری در مورد بهره‌وری، به شما در عبور از مجموعه‌ای از پیش فرض‌های نادرست کمک کند.

پیروی از راهکارهای کمک به خود (که در ده‌ها منبع آنلاین تکرار می‌شود) برای همه افراد ممکن نیست، چرا که منابع محدودی مشخصا در مورد تأثیر عوامل فیزیکی و ذهنی بر تمرکز، تایید کرده‌اند.

در کنار مزایای عنوان شده برای فریلنسری، توجه به مراحل زیر نیز می تواند برای مبتلایان به اختلال ADHD در مواجهه با استرس در زندگی و کار، مفید باشد:

تا جایی که می توانید بیاموزید:

دانستن و درک شرایط خود یک راه پیشگیرانه برای تنظیم برنامه‌کاری شما است.  یادگیری در مورد اینکه چه چیزی به شما کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را داشته باشید را هدف قرار دهید. برای انجام وظایف فریلنسری خود، ساعاتی که خلاق‌تر هستید و بزرگترین حواس پرتی خود را روشن کنید. علاوه بر این، هر کسی ترجیحات حسی شخصی دارد که منجر به یافتن سازنده ترین روش کاری می شود. به عنوان مثال، اگر یک مترجم فریلنسر هستید و ترجیح می‌دهید اطلاعات را با گوش دادن پردازش کنید، می توانید از یک برنامه روخوانی متن برای خواندن و مرور ترجمه آماده شده، در مرحله نهایی ویرایش، استفاده کنید. یا مثلا کسانی که برای انجام بهتر کار خود نیاز به حرکت دارند، ممکن است متوجه شوند که نشستن روی یک صندلی توپی می تواند تمرکزشان را افزایش دهد.

درک نحوه مدیریت زمان:

هر فردی یک افق زمانی دارد، که به واسطه آن می تواند زمان مورد نیاز را پیش‌بینی و برنامه ریزی کند. فریلنسر‌هایی که افق زمانی کوتاهی دارند (در مورد زمان خیلی خوشبینانه برنامه ریزی می کنند) ممکن است وسوسه شوند که کارهایی بیش از حد معقول انجام دهند چرا که زمان لازم برای تکمیل کار در زمان پذیرش پروژه برای آن ها قابل کنترل به نظر می رسد. اگر زیادی به زمان خوش‌بین هستید، معمولا برنامه‌ریزی شما طوریست که تأثیر اجتناب ناپذیر اختلالات و نیاز به برآوردن خواسته‌های زندگی روزمره (خرید غذا و غیره) را نادیده بگیرد. برخی از افراد همچنین متوجه می شوند که زمان زیادی طول می‌کشد تا از عوامل حواس‌پرتی مانند مکالمه شخصی یا پیام‌تلفنی خلاص شوند. بنابراین این عوامل حواس پرتی باید در محاسبات زمان پروژه شما لحاظ شوند.

روال های خودمراقبتی تعریف کنید:

تعادل جسمی و ذهنی برای همه فریلنسرها مهم است، اما اگر با یک اختلال مبتنی بر مغز دست و پنجه نرم می کنید، باید بخشی جدایی ناپذیر از روز شما باشد. ممکن است پذیرفتن پروژه‌های فریلنسری جذاب وسوسه‌انگیز باشد، اما برنامه‌ای که بیش از حد پر شود، جایی برای استراحت‌های مناسب، خواب کافی یا ورزش منظم باقی نمی‌گذارد. هنگام انتخاب فعالیت‌ها، به جای فعالیت‌های جالب و هیجان‌انگیز، به دنبال روال های انجام شدنی و عملی باشید. به عنوان مثال، پیاده روی ممکن است به اندازه بازی تنیس جذاب به نظر نرسد، اما می‌توانید زمان پیاده‌روی را بسیار راحت‌تر کاهش دهید و فاصله پیاده‌روی را با برنامه خود تنظیم کنید.

زمانبندی پروژه‌های خود را منعطف نگه دارید:

اگر با عدم تمرکز دست و پنجه نرم می‌کنید، ضروری است که شکاف‌هایی در برنامه کاری خود ایجاد کنید. “بله” گفتن به هر چیزی، از جمله فعالیت‌های اجتماعی و تعهدات داوطلبانه، می‌تواند استرس زیادی ایجاد کند. شاید برای درک بهتر این موضوع، مفید باشد که هر واحد زمان را به عنوان یک واحد پول در نظر بگیرید بنابراین: تا دیروقت کار کردن یا حذف وعده‌های غذایی برای رسیدن به کارهای متعدد برنامه‌ریزی شده هزینه بیشتری دارد.

قوانینی برای تصمیم گیری ایجاد کنید:

اگر تمایل به تصمیم‌گیری‌های تکانشی دارید (و به خصوص اگر تمایل به خشنود کردن همه دارید)، چند قانون تنظیم کنید که سرعت شما را کاهش دهد، به عنوان مثال:

  • پنج دقیقه قبل از پذیرش یک پروژه جدید، برای ارزیابی اینکه چگونه می‌خواهید آن را در برنامه کاریتان قرار می دهد، فکر کنید.
  • یک روز قبل از داوطلب شدن برای شروع فعالیتی جدید وقت بگذارید و در نظر بگیرید که واقعا چقدر از زمان خود را می توانید به آن فعالیت اختصاص دهید و ممکن است نیاز داشته باشید که چیزهایی را از برنامه خود حذف کنید تا آن تعهد جدید را برآورده کنید.

مسئولیت پذیری را در خود تقویت کنید:

اصرار نکنید که به تنهایی با مشکلات برخورد کنید. مطالعات نشان داده اند که یادآوری مسئولیت‌پذیری، بدون قضاوت کردن، می تواند برای افراد مبتلا ADHD بسیار مفید باشد. برای این کار مثلا می‌توانید شبکه هایی از افراد تشکیل دهید، به گروه‌های مسئولیت‌پذیری وارد شوید یا از برنامه‌هایی استفاده کنید که با یادآوری روزانه مسئولیت‌ها به شما کمک می‌کنند. به عنوان یک نتیجه جانبی، افراد در گروه‌های مسئولیت‌پذیری همچنین متوجه می‌شوند که با یک چالش خاص تنها نیستند و ممکن است دیگران راه‌حل‌های مفیدی را در خصوص آن چالش ارائه کرده باشند.

کلام آخر

با جمع‌بندی مطالب فوق باید گفت، فریلنسینگ می‌تواند یک گزینه شغلی عالی برای افراد مبتلا به ADHD باشد و مزایای متعددی برای افراد مبتلا به ADHD به همراه داشته باشد. انعطاف‌پذیری در زمان‌بندی، توانایی انتخاب پروژه‌ها، کاهش حواس‌پرتی، تنوع در کارها، فرصت‌های خلاقیت، استقلال، توانایی کار از راه دور، سفارشی‌سازی محیط کار، بهبود تعادل بین کار و زندگی، همه و همه باعث می‌شود فریلنسری یک گزینه بسیار جذاب برای افراد مبتلا به ADHD باشد، در حالی که این افراد ممکن است در محیط های اداری سنتی با مشکل مواجه شوند. بنابراین با ابزارها و استراتژی‌های مناسب، فریلنسینگ می‌تواند مسیر شغلی کامل و موفقی را برای افراد مبتلا به ADHD فراهم کند. برای اینکه یک فریلنسر موفق باشید، سعی کنید تفکر همه یا هیچ که منجر به اغراق در جنبه‌های منفی هر چیز می‌شود را کنار بگذارید و از همه منابع موجود برای رسیدن به روشی که متناسب با نیازهای شخصی شما باشد و به شما امکان پیشرفت می‌دهد، استفاده کنید.

4.7/5 - (111 امتیاز)

ارسال شده در 28 فروردین 1402
برچسب ها: , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *