مصاحبه با فریلنسری که تجربه همکاری با سایت‌های فریلنسینگ بین المللی و ایرانی را دارد

مهدی مسافر یکی از فریلنسرهای موفق سایت پارسکدرز است که طی مدت فعالیت خود بیش از 95 درصد پروژه‌ها را با موفقیت به سرانجام رسانده است. او علاوه بر فعالیت در سایت پارسکدرز، تجربه کار کردن در سایت Freelancer.com را نیز دارد. در این مصاحبه مهدی مسافر در مورد تجربه خود به‌عنوان فریلنسر در بازارهای بین‌المللی و مقایسه آن با سایت‌های فریلنسینگ ایرانی ازجمله پارسکدرز صحبت کرده است.

مصاحبه با فریلنسری که تجربه همکاری با سایت‌های فریلنسینگ بین المللی و ایرانی را دارد

چرا بستر آنلاین رو برای انجام پروژه‌ و کسب درآمد انتخاب کردین؟

من چند سال پیش در یک شرکت نفت و گاز استرالیایی کار می‌کردم. در عرض چند ماه قیمت نفت به‌شدت افت کرد و شرکت ما تعطیل شد و دیگه نمی‌شد سریع جای دیگری در همون حوزه نفت و گاز کار گرفت. برای همین در اینترنت که جستجو می‌کردم با سایت فریلنسر دات کام آشنا شدم و داخلش عضو شدم. این کار ساده‌ترین کاری بود که اون موقع می تونستم انجام بدم و نیازی به سرمایه هم نداشت. بعدها که برگشتم ایران با چند تا سایت فریلنسر، ازجمله سایت پارسکدرز، آشنا شدم و عضو بعضی از این سایت‌ها شدم.

با توجه به اینکه یک اکانت فعال در فریلنسر دات کام و تجربه کار کردن در فضای بین‌المللی رو دارین، فضای فریلنسینگ ایران با خارج چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی داره؟

اکثر امکانات سایت‌ها مشابه هست، فقط یک سری تفاوت‌های مهم دارند که بامطالعه قوانین سایت‌ها و کار کردن در اون‌ها میشه باهاشون آشنا شد. یک تعداد از تفاوت‌ها رو به‌عنوان‌مثال در پایین مختصراً توضیح میدم:

  • در سایت فریلنسر دات کام مبالغ به‌صورت مایل ستون (مبلغ مشخص به ازای هر فاز از پروژه) پرداخت میشه و مایل ستون‌ها رو هم فریلنسر می تونه ایجاد کنه، هم کارفرما، که عدم دقت در این مسأله می تونه باعث ضرر فریلنسر بشه. کارفرماهای خود من چند بار سرم کلاه گذاشتند تا یاد گرفتم که در این مسأله بیشتر دقت کنم. پارسکدرز چنین مشکلی رو نداره.
  • در سایت فریلنسر دات کام میشه پروژه رو ایجاد کرده و واگذار کرد، بعدش فریلنسر می تونه بیاد و در موردش تبادل اطلاعات کنند و روی قیمت چونه بزنند؛ یعنی یه دکمه برای چونه زنی داره.
  • در سایت فریلنسر دات کام در مورد پروژه‌هایی که به اختلاف می‌خورند هم دکمه‌ای شبیه به چونه زنی برای توافق داخلی بین طرفین وجود داره. اما اگر طرفین به توافق نرسند، از طرفین نفری 5 دلار برای آربیتریشن (داوری) می‌گیرند و درنهایت پول برنده بهش پس داده میشه.
  • در فریلنسر دات کام پروژه با دستمزد ساعتی هم هست.
  • در فریلنسر دات کام قیمت پروژه با دستمزد ثابت رو بعد از واگذاری و پذیرش، با یک دکمه مثل دکمه چونه زنی، میشه تغییر داد که اگر دقت نشه می تونه باعث ضرر رسیدن به فریلنسر بشه.
  • در فریلنسر دات کام به‌محض اینکه فریلنسر پروژه با دستمزد ثابت رو قبول می کنه، سایت کارمزدش رو از حسابش برمیداره؛ بنابراین باید به‌اندازه اون مبلغ توی حساب فریلنسر پول باشه؛ چون از حساب فریلنسر برمیداره، نه از حساب کارفرما. این خیلی امکان بدی هست؛ چون برای خود من پیش اومده که یه کارفرما به من پروژه داده و من قبول کردم و اون غیب شده! یعنی فقط یه ضرری به من زده و رفته؛ چون اون وجه دیگه به حساب من برنمی گرده.
  • در فریلنسر دات کام قیمت پروژه‌ها با ارزهای مختلف پرداخت میشه و در کیف شما به همون صورت باقی می مونه؛ مثلاً من در کیف پولم، یورو، دلار آمریکا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، پوند، روپیه هند و رینگت مالزی همه رو همزمان دارم.

آیا به‌صورت تمام‌وقت فریلنسر هستید یا در کنار یه شغل دیگه؟

من کار اصلیم در حوزه نفت و گاز هست؛ مواقعی که بیکارم یا وقت آزاد دارم، به‌صورت فریلنسر کار می‌کنم.

سخت‌ترین قسمت فریلنسر بودن چی هست؟

سخت‌ترین قسمت کارفرماهایی هستند که قوانین سایت رو مطالعه نمی‌کنند و می خوان شما بهشون اعتماد کنید و بدون گروگذاری براشون کار کنید. یعنی نمی دونن که این سایت و سایت‌های مشابه درست‌شده‌اند که بدون اعتماد به‌طرف مقابل باهاش کار کنید؛ چون سیستم گروگذاری سایت اون بخش اعتماد رو داره پوشش میده.

اگر صحبتی دارید که در سؤالات بهش اشاره نشده، بفرمایید.

کسی که می خواد به‌عنوان فریلنسر کار کنه، باید در زمینه‌هایی تخصص داشته باشه که کارفرماها برای خریدن اون خدمات خوب هزینه کنند، در غیر این صورت درآمدی که به دست میاد برای زندگی کافی نخواهد بود. مسأله دیگری که هست وجود واسطه‌هاست که هیچ تخصصی جز مخ زدن کارفرماها ندارند و متأسفانه درآمد اونها در این سایت‌ها بیشتر از درآمد فریلنسرها هست؛ چون تعداد زیادی از پروژه‌ها رو با قیمت مناسب می‌گیرند و با قیمت خیلی پایین‌تر به مناقصه می‌گذارند. البته این افراد معمولاً پروژه‌ها رو بیرون از سایت می‌گیرند، که معنیش اینه که هنوز خیلی‌ها با سایت‌های فریلنسر آشنا نیستند. ضمن اینکه وجود واسطه غیرازاینکه باعث ضرر مالی هم به فریلنسر و هم به کارفرما میشه، بدی‌های دیگری هم داره؛ یکی اینه که زمان بیشتری می بره تا کار تموم بشه، دیگه اینکه باعث میشه که کیفیت کاری که به کارفرمای اصلی تحویل داده میشه هم پایین‌تر از حالت بدون واسطه باشه؛ چون کامنت‌هایی که ردوبدل میشه، بی‌واسطه نیست و اون واسطه هم هیچ تخصصی نداره.

چه پیشنهادی برای بهبود پارسکدرز، بهبود انجام کار کارفرماها و فریلنسرها دارید؟

پیشنهاد خاصی ندارم؛ معلوم هست که سایت شما روزبه‌روز داره امکانات جدید می گذاره؛ اگر بتونید یک محدودیت‌هایی برای واسطه‌ها بگذارید هم شاید خوب باشه؛ تشخیص واسطه‌ها کار پیچیده‌ای نیست.

من به شما تبریک میگم؛ چون بین سایت‌های ایرانی که باهاشون آشنا هستم و داخلشون کارکرده‌ام؛ به نظر من پارسکدرز از همه بهتره.

از مهدی عزیز برای اینکه زمانش رو در اختیار ما قرار داد ممنونیم. لطفاً نظرات و پیشنهاداتتون در مورد این مصاحبه یا مصاحبه‌هایی که تمایل دارین در آینده انجام بشه رو باهامون به اشتراک بزارین.

اگر تمایل دارین شانس خودتون برای بدست آوردن پروژه رو افزایش بدید، مقاله چگونه شانس خود را برای بدست آوردن پروژه افزایش دهیم را مطالعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال شده در 24 تیر 1398

20 دیدگاه برای “مصاحبه با فریلنسری که تجربه همکاری با سایت‌های فریلنسینگ بین المللی و ایرانی را دارد”

  • سلام با تشکر از سایت خوبتان و تجارب ارزشمند جناب مسافر
    مطالب مهم و ارزنده ای بود. امیدوارم سایت پارس کدرز روز به روز موفق تر شود و محفل مناسبی برای جامعه علمی چه در نقش کارفرما و چه در نقش مجری باشد.
    به امید آن روز

  • سلام ممنون از صحبت های خوبتون
    فقط من یه سوال داشتم، در حال حاضر برای اینکه بتونیم تراکنش ارزی با خارج از کشور داشته باشیم راهی هستش؟
    چه حسابی باید باز کنیم؟ و چه ترفندی وجود داره؟

  • سلام من قبلا از برای نقد کردن درامد ارزی از سایت payment24 استفاده میکردم. بعد از اینکه براشون مشکل پیش اومد الان با سایت 20 پیمنت کار میکنم. دفترشون حضوری رفتن می توانم بگم برای نقد کردن درامد ارزی خوب هستند.
    https://www.20payment.com/

  • بنده خودم سالهاست برای شرکتهای مختلف برنامه نویسی میکنم از زمانی که با پاسکال و فرترن 77 و ویژوال بیسیک و بعدش c , … ولی با عوض شدن سریع پلتفرمها و زبانهای برنامهنویسی و تکنولوژی مجبورم یه سری کارها رو به فریلنسر بسپرم بنظرم کلمه واسطه و دلال صحیح نیست چون خیلی از این واسطه ها باعث رشد فریلنسرها شدن و اعتماد اونها باعث رشد خیلی از فریلنسرها و کسب تجربه شون شده چرا اینقدر زود همه چی یادمون میره واسطه ای کارو میاره تو محیط صحیح بنظرم حداقل ازش تشکر نمیکنیم دیگه بهش لعن ونفرین نفرستیم یاعلی

  • با سلام
    آقای مسافر فرمودن برای گرفتن پروژه باید یک حداقل مبلغی برای کسر کارمزد تو حساب فریلنسر پول باشه.خب برای گرفتن اولین پروژه که هنوز حسابمون صفره باید چیکار کنیم؟کریدیت کارت هم که نداریم حسابمونو شارژ کنیم؟ممنون میشم پاسخ بدید

  • توی یوتیوب چند تا فیلم هست که یاد میدن چطوری به عنوان مثال ماهی 8000 دلار یا 30000 دلار از کار در upwork درآمد داشته باشید. اگر فیلمها رو نگاه کنید، می بینید که روش واسطه گری رو دارند توضیح میدن. کامنتها رو ببینید یک سری تشکر کردند، اما یک تعداد زیادی از کامنتها به طرف بدوبیراه میگن و تأکید می کنند که وجود امثال اونها باعث شده که اونها از سایت آپ ورک خارج بشن و دیگه داخلش پروژه ای تعریف نکنند!
    اینجا هم من گفته ام که واسطه هایی که جز مخ زدن چیزی بلد نیستند. شاید باورتون نشه، حتی کپی/پیست هم بلد نیستند! من با متلب برنامه می نویسم و تحویل میدم؛ طرف اصلاً روی کامپیوترش متلب نصب نیست که بتونه برنامه رو تست کنه…
    من در مورد این نوع واسطه ها صحبت کردم؛ امیدوارم شما از این نوع نباشید.
    در ضمن واسطه ها هیچ کمکی به رشد فریلنسرها نمی کنند؛ من خودم توی یک سایت دیگه یه پروژه 180 هزار تومانی انجام دادم که بعداً فهمیدم واسطه 3 میلیون تومان از کارفرمای اصلی گرفته. توی همین سایت هم من پروژه 400 هزار تومانی انجام دادم که بعداً فهمیدم که واسطه بیش از 1 میلیون تومان از کارفرمای اصلی گرفته…

  • در مورد اون حداقل مبلغ برای گرفتن اولین پروژه
    این یک راهش اینه که پروژه های پروژه های ساعتی بگیرید؛ پروژه های ساعتی نیازی به پول ندارند و کارمزد بعد از وصول پول از کارفرما کسر میشه.

    چیز دیگری که به نظرم باید اضافه کنم اینه که، این تنها مشکل موجود نیست. اما همه مشکلها رو با تعریف یک پروژه در همین سایت پارسکدرز می تونید حل کنید. کارهایی که لازمه انجام بشه رو تا جایی که یادم باشه اینجا لیست می کنم:
    – خرید سیمکارت خارج از کشور، مثلاً سیمکارت مالزی
    – باز کردن حساب کاربری
    – وریفای کردن حساب کاربری
    – باز کردن حساب paypal
    – وریفای کردن حساب paypal
    – خرید VPS یا VPN
    – شارژ کردن سیمکارت
    – نقد کردن درآمد
    فکر می کنم برای همه این کارها، در حال حاضر، کمتر از 2 میلیون تومان باید هزینه کنید.

  • یه دوره اموزش ویدیویی 0 تا 100 فریلنسری درست کن
    میخریم ازت هم یه درآمد کسب میکنی هم ما رو به درامد برسونی
    ولی خواهشا قیمت نجومی نزن
    در حد 200 تا 300 هزار تومن بذار عوضش ممکنه تعداد بیشتری بفروشی و صواب میکنی

  • سلام
    میشه لطفا راهنمایی کنین که vps از کجا تهیه کنم و اینکه چه مدل و پلنی باشه بهتره؟
    من برای paypal از مالزی اقدام کردم
    لازمه که vps هم از مالزی بگیرم؟
    ممنون میشم راهنمایی کامل و جامع کنین
    سپاس

    • بهتر این هست که VPS از نوع ویندوزی بگیرید که بتونید به راحتی با نصب یک ویندوز روی اون از سیستم شخصی به اون سیستم Remote Desktop بزنید. ترجیح این هست که VPS از همون کشوری که مدارک شما صادر شده باشه اما اگر هم نشد مشکلی نیست. البته نکته مهمتر ثبات هست. یعنی اینطور نباشه که مدام از جاهای مختلف وصل بشید.

    • بله برای پرداخت وجه مد نظر می توانید از وب مانی در سایت فریلنسر دات کام استفاده کنید.

  • الان چطور میشه یه اکانت تو فریلنسر دات کام باز کرد و وریفای هم کرد ؟؟
    چون ایرانو تحریمش کرده و بعد چند دفعه کار کردن اکانتو بلاک میکنه . وریفایش حتما باید درست باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *