جی کوئری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

اگر به فکر استفاده راحت‌تر از کدهای html هستید می‌توانید از کتابخانه جی کوئری استفاده کنید. این کتابخانه با راهکارها و عملکرد مناسب می‌تواند المان‌های مختلفی به صفحات وب اضافه کند. جی کوئری یکی از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت است که می‌تواند در اضافه کردن انیمیشن‌های مختلف، Ajax و… به متخصص‌های طراحی صفحات وب کمک کند.

در واقع به واسطه Jquery استفاده از جاوا اسکریپت راحت‌تر است. این کتابخانه اسکریپت‌های مربوط به جاوا اسکریپت Client Side را به ساده می‌کند و به همین دلیل در آن نسبت به جاوا اسکریپت نیازی نیست کدهای زیادی به کار ببرید. جی کوئری (Jquery) عملیات کدنویسی را به قدری برایتان راحت می‌کند که تنها با فراخوانی توابعی مشخص، می‌توانید یک رویداد خاص را در صفحات وب اجرا کنید. البته فراموش نکنید که نمی‌توان جی کوئری را جدای از جاوا اسکریپت دانست! در واقع جی کوئری را می‌توان زیرشاخه‌ای از جاوا اسکریپت به شمار آورد که کدهای آن را سهل و آسان می‌کند.

جی کوئری (Jquery)

جی کوئری (JQuery) چییست؟

کتابخانه جی کوئری یکی از متداول‌ترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت که کاربرد زیادی دارد و به صورت منبع‌باز ارائه می‌شود. کارکرد این کتابخانه همانطور که گفتیم راحت‌تر کردن استفاده از کدهای جاوا اسکریپت است و به همین دلیل نمی‌توان آن را متفاوت از جاوا اسکریپت دانست. اگر می‌خواهید کدنویسی صفحات وب را با سرعت عمل بیشتری انجام دهید، می‌توانید از کتابخانه جی کوئری به منظور این کار استفاده کنید. اگر این کتابخانه وجود نداشت، استفاده از کدهای HTML برای طراحی صفحات وب فرآیند کار متخصصین را سخت‌تر می‌کرد و آن‌ها باید زمان زیادی را صرف نوشتن کدهای مختلف می‌کردند.

به منظور درک بهتر کتابخانه Jquery باید بگوییم که از فایل‌های متنوع جاوا اسکریپت ایجاد می‌شود و عملکردهای متفاوتی دارد. در قبل هم اشاره کردیم که از Jquery می‌توانید به منظور اضافه کردن انیمیشن، Ajax و… به صفحات وب استفاده کنید. جی کوئری با سایر کتابخانه‌های جاوا اسکریپت هماهنگ است و به همین دلیل فرآیند استفاده از خود را برای کدنویس‌ها تسهیل می‌کند.

با وجود پلاگین‌ها یا افزونه‌های مختلفی که در Jquery وجود دارد، کدنویس در نوشتن کدها انرژی کمتری صرف می‌کند و در سریع‌ترین زمان عملیات خاصی که مد نظر دارد را روی صفحات وب پیاده سازی خواهد کرد. لازم به ذکر است که جی کوئری با سایر زبان‌های کدنویسی سازگاری ندارد.

پیش‌نیازهای جی کوئری

برای اینکه بتوانید به کتابخانه جی کوئری (Jquery) مسلط شوید، باید قبل از آن زبان‌های پیش‌نیازی را آموزش ببینید که در زیر به بررسی و توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • زبان جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از محبوب‌ترین انواع زبان‌های کدنویسی است که در برنامه‌های تحت موبایل یا دسکتاپ و همچنین برنامه‌های سمت سرور یا کاربر استفاده می‌شود. از آن‌جا که جی کوئری یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های این زبان است، یادگیری آن به استفاده از جی کوئری کمک زیادی می‌کند.

  • زبان HTML

بین جی کوئری و زبان HTML ارتباط عمیقی نهفته است و به همین منظور باید در مرحله اول به این زبان نسبتا مسلط شوید تا بتوانید از کتابخانه جی کوئری استفاده کنید. HTML یا Hyper Text Markup Language را می‌توان ریشه تمام صفحات وب و وب‌سایت‌های مختلف دانست چرا که بدنه اصلی آن‌ها به وسیله این زبان کدنویسی می‌شود. در واقع وجود این زبان است که موجب نمایش متن‌ها، تصاویر و … در صفحات وب می‌شود.

  • زبان CSS

CSS یا Cascading Style Sheets روی زیبایی ظاهری صفحات وب تاثیر دارد. از آن‌جا که از CSS می‌توان برای ویرایش و ایجاد تغییرات در ویژگی‌های ظاهری صفحات وب استفاده کرد، پس استفاده از آن در کنار جی کوئری لازم است و کدنویس باید به این زبان نیز مسلط شود تا نهایتا بتواند صفحات وب با جذابیت ظاهری بسیار بالایی را ایجاد کند.

تاریخچه جی کوئری

تاریخچه جی کوئری چیست؟ اولین نسخه کتابخانه جی کوئری (Jquery) در 26 اوت سال 2006 به واسطه John Resig منتشر شد. در واقع John Resig نسخه 11.0 این کتابخانه را منتشر کرد. در آن زمان Jquery تحت لیسانس GPL و MIT کار می‌کرد اما بعد از چند سال یعنی سال 2012 دیگر تحت لیسانس GPL فعالیتی نکرد و فعالیت خود را تحت لیسانس MIT ادامه داد. پس از سال 2006 در سال‌های مختلف نسخه‌های دیگری از Jquery منتشر شد که همگی آن‌ها موجب عملکرد بهتر این کتابخانه شدند.

نگهداری از کتابخانه جی کوئری هم‌اکنون بر عهده یک تیم توسعه‌دهنده به نام Timmy Wilison است.

تاریخچه جی کوئری

کاربردهای جی کوئری چیست؟

اولین کاربرد کتابخانه جی کوئری در بررسی اسناد اچ تی ام ال است. در واقع به وسیله این کتابخانه می‌توانید سندهای زبان HTML را پیمایش کنید. رسیدگی به رویدادهای صفحات وب و انیمیشن سازی یا تعاملات Ajax از دیگر کاربردهای این کتابخانه به شمار می‌روند. به وسیله جی کوئری در سریع‌ترین زمان و با صرف انرژی خیلی کم می‌توانید باعث پیشرفت و رشد صفحات وب شوید و به آن‌ها المان‌ها و عناصر مختلفی را اضافه کنید.

اگر کدی در صفحات وب به وسیله جاوا اسکریپت نوشنید، ویرایش آن به وسیله جی کوئری امکان‌پذیر است. شما همچنین می‌توانید با این کتابخانه درخواست‌هایی که از سمت Ajax وجود دارند را به سمت سرور بفرستید. یکی از عناصر وب‌سایت‌ها که در طراحی و زیبایی آن‌ها تاثیر زیادی دارند، منوهای باز شوند هستند؛ به وسیله جی کوئری می‌توانید این منوها را زیباتر کنید. تاثیر اسلایدهای عکس را نمی‌توان بر وب‌سایت‌ها نادیده گرفت که امکان طراحی آن‌ها به وسیله Jquery وجود دارد.

آیا می‌خواهید محتویاتی را از صفحه وب حذف یا ویرایش کنید؟ آیا قصد دارید به تگ‌های HTML یک صفحه بیفزایید؟ این کار بدون هیچ مشکلی به وسیله کتابخانه جی کوئری امکان‌پذیر است. با استفاده از جی کوئری (Jquery) نیازی نیست به منظور دریافت اطلاعات از دیتابیس refresh انجام دهید چرا که این کتابخانه آنی اطلاعات را دریافت می‌کند. به وسیله این کتابخانه انیمیشن‌های المان‌های زیادی را می‌توان به یک صفحه اضافه کرد که موجب زیبایی ظاهری آن می‌شود.

مزایای جی کوئری

مزایای جی کوئری چیست؟ از آن‌جا که این کتابخانه مزیت‌های زیادی برای کدنویس‌ها به ارمغان می‌آورد، در زیر به ذکر و توضیح کامل آن‌ها می‌پردازیم:

مدیریت رویدادها

به وسیله جی کوئری به راحت می‌توانید رویدادهای صفحات وب را کنترل و مدیریت کنید. مثلا می‌توانید عملکرد کلیک ماوس را مشخص کنید. با استفاده از جی کوئری به منظور کنترل رویدادها، کدهای HTML صفحات وب را منظم و آراسته نگه می‌دارید.

اصلاح تگ‌های HTML

با وجود ویژگی DOM که مخفف عبارت Document Object Model شما به راحتی می‌توانید عناصر HTML را اصلاح کنید.

بهره‌گیری از افکت‌های انیمیشنی

به وسیله کتابخانه جی کوئری به راحتی می‌توانید افکت‌های انیمیشنی مختلفی را به صفحات وب اضافه کنید یا به وسیله زبان CSS انیمیشن‌هایی کاملا اختصاصی در صفحات به وجود بیاورید. این ویژگی و مزیت باعث افزایش زیبایی صفحات وب شما می‌شوند.

پشتیبانی از انواع مرورگرها

وقتی که از جی کوئری استفاده می‌کنید، نیازی نیست نگران عدم پشتیبانی آن از برخی مرورگرها باشید چرا که این کتابخانه به راحتی از تمام مرورگرهای موجود پشتیبانی می‌کند و همین باعث افزایش جذابیت آن برای متخصص‌های کدنویسی صفحات وب می‌شود.

هماهنگی با CSS3 و سینتکس XML Path

کتابخانه جی کوئری با سینتکس XML Path و CSS3 هماهنگی دارد و به همین منظور به راحتی می‌توانید در کنار این کتابخانه با آن‌ها هم کار کنید.

مزایای جی کوئری

معایب جی کوئری

در کنار تمام مزایایی که ذکر کردیم، Jquery معایبی هم دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. در زیر به بررسی این معایب می‌پردازیم:

افزایش زمان اجرای فایل‌های جاوا اسکریپت

گستردگی کتابخانه جی کوئری (Jquery) و پیشرفت روز افزون آن موجب دیگر باز شدن فایل‌های جاوا اسکریپت می‌شود. این اتفاق موجب ایجاد فشار روی سیستم کدنویس می‌شود و به همین منظور یک عیب از سمت کتابخانه جی کوئری به شمار می‌رود.

انتزاعی بودن Jquery

برای اینکه بتوانید به وسیله کتابخانه جی کوئری کارهای سخت و پیچیده‌ای مثل دستکاری DOM را انجام دهید، نیاز است تا تسلط بیشتری به کدهای جاوا اسکریپت پیدا کنید.

عدم سازگاری با نسخه‌های قبلی

اگر آپدیتی برای کتابخانه جی کوئری منتشر شود، متاسفانه این آپدیت با نسخه‌های قبل از خود هیچ‌گونه سازگاری ندارد. نکته اینجاست که تا به اکنون طیف وسیعی از نسخه‌های مختلف Jquery منتشر شدند و به همین دلیل کسی که باید میزبانی کتابخانه را بر عهده بگیرد، خود کدنویس است. او باید به صورت مرتب از آپدیت‌های جی کوئری مطلع شود و اقدام به بروزرسانی آن نماید.

تاثیر جی کوئری بر طراحی نسل دوم وب

برای ایجاد حرکت‌های تعاملی در صفحات وب می‌توان از فلش استفاده کرد اما این کار مشکلاتی در پی دارد که کدنویس را از انجام این کار منصرف می‌کند. در این لحظه است که جی کوئری پا به میدان می‌گذارد. به وسیله کتابخانه جی کوئری که یکی از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت است، شما می‌توانید طراحی وب را بدون مشکل و با سرعت زیاد انجام دهید. این کتابخانه فرآیند استفاده از کدهای جاوا اسکریپت را ساده می‌کند. مثلا اگر بخواهید به وسیله چندین خط از کدهای جاوا اسکریپت روسیدای را اجرا کنید، امکان انجام این کار فقط با اضافه کردن یک فایل از کتابخانه جی کوئری امکان‌پذیر است.

جی کوئری همزمان با نسل دوم وب پا به عرصه طراحی صفحات وب گذاشت و این امکان را به وجود آورد تا کدنویس‌ها حتی بدون نیاز به برنامه‌نویسی بتوانند کدهای آماده آن را در سایت‌های خود به کار ببرند و موجب ارتقا و پیشرفت وب‌سایت خود شوند. شما کافیست تا به وسیله چند خط برنامه‌نویسی، ایده‌هایی فوق‌العاده جذاب و عالی را در صفحات به وسیله جی کوئری اجرا کنید. گاهی اوقات نیازی به نوشتن همین چند خط کد هم نیست و می‌توانید با لینک کردن فایل اکسترنالی که در بر گیرنده کدهای مختلف است به صفحه اصلی، از قابلیت‌های آن استفاده کنید.

با قابلیت‌های مختلف جی کوئری در قبل آشنا شدید. شما می‌توانید اسلایدرها و گالری‌های جذابی را به وسیله آن به صفحات وب اضافه کنید یا منوها و افکت‌های FADE زیبایی به وجود آورید که موجب افزایش جذابیت وب‌سایت‌تان می‌شوند. با وجود ویژگی‌ها و مزیت‌های فوق‌العاده جی کوئری (Jquery) شما حتی می‌توانید تصاویر متحرک و انیمیشن‌های داستانی به وجود بیاورید. فراموش نکنید که جی کوئری فانکشن‌های مختلفی دارد و مطابق با قوانین سئو می‌تواند صفحات وب را طراحی کند. این کتابخانه کاملا بر اساس استانداردهای اینترنت کار می‌کند و روز به روز به تعداد وب‌سایت‌هایی که از این کتابخانه بهره‌مند می‌شوند، اضافه می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی کامل کتابخانه جی کوئری پرداختیم و نکات مختلفی را در مورد آن بیان کرد. حالا شما می‌دانید که جی کوئری چیست و چه مزیت‌ها و عیب‌هایی دارد. Jquery به عنوان رقیب سرسخت FLASH پا به میدان طراحی صفحات وب گذاشت و حالا بیشتر کدنویس‌ها از آن برای طراحی صفحات وب استفاده می‌کنند. این کتابخانه هر چند جدای از جاوا اسکریپت نیست و زیر شاخه‌ای از آن به شمار می‌رود اما با این حال دنیای گسترده‌ای دارد و به وسیله آن می‌توانید به جذابیت هر چه بیشتر وب‌سایت خود بیفزایید

با یادگیری زبان‌های جاوا اسکریپت، اچ تی ام ال و سی اس اس دیگر به کارگیری کتابخانه جی کوئری سخت و مشکل نخواهد بود. این کتابخانه به شما در نوشتن کدها کمک می‌کند و زمان عملیات برنامه‌نویسی را کاهش می‌دهد. حفظ انرژی برای کدنویس‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوانند با نهایت دقت همچنان به کدنویسی مشغول شوند و صفحاتی وب بدون نقصی را پیاده سازی کنند؛ به همین منظور جی کوئری می‌تواند موجب حفظ انرژی برنامه‌نویس شود و تنها با چند خط کد ساده به او کمک نماید تا برنامه‌هایی پیچیده و سنگین را اجرایی کند.

بدون شک اگر جی کوئری (Jquery) وجود نداشت، کدنویسی برای برنامه‌نویس‌ها فرآیندی سخت و زمان بر می‌شد تا حدی که باید مدت‌ها زمان و انرژی هزینه می‌کردند تا بتوانند برنامه‌هایی حتی ابتدایی را در صفحات وب اجرا کنند. اما حالا به لطف کتابخانه جی کوئری نیازی به هیچ کدام از این کارها نیست و کافیست تا برنامه‌نویس به این کتابخانه مسلط شود تا فرآیند کدنویسی خود را سهل و آسان‌تر از همیشه کند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 06 مهر 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *