آیا می دانی چطور باید شکست خورد؟

کتاب‌ها، مقالات و مصاحبه‌های متعددی در مورد استارتاپ‌های موفق، راز موفقیت ‌آن‌ها و مسیری که برای رسیدن به موفقیت طی کرده‌اند وجود دارد. معمولا علاقه‌مندان به راه اندازی کسب و کار و استارتاپ‌ها این داستان‌ها را می‎‌خوانند و تلاش می‌کنند با الگو برداری از آن‌ها مسیر موفقیت استارتاپ خود را طراحی کنند.

اما آیا تنها چیزی که موجب موفقیت استارتاپ‌ها می‌شود دانستن راه های موفقیت و پیش رفتن در آن مسیر است؟

%d8%b4%da%a9%d8%b3%d8%aa

متاسفانه اکثر افراد اینطور فکر می‌‍کنند و چنان درگیر برنامه‌ریزی موفقیت می‌شوند که فراموش می‌کنند پارامترهایی که موجب خارج شدن استارتاپ آن‌ها از مسیر درست و شکست است را درنظر بگیرند. گاهی اطلاعات مدیران این کسب و کارها در مورد شکست، نشانه‌های آن و … بسیار کم است و زمانی متوجه می‌شوند که دیگر نمی‌توان برای تغییر مسیر و نجات استارتاپ کاری انجام داد.

این نکته نباید فراموش شود که پیاده سازی هر ایده شرایط و ویژگی‌های خود را دارد و پیش رفتن بر اساس یک برنامه کپی برداری شده از استارتاپ های موفق نمیتواند لزوما موجب موفقیت دیگری شود. یک مدیر باید به همان اندازه که بر روی عوامل موفقیت تمرکز می‌‌کند دانش و اطلاعات کافی در مورد شکست داشته باشد و با شناخت بیشتر یک مسیر مناسب را برای کسب و کار خودش طراحی کند.

وب سایت Autospy با همین هدف راه‌اندازی شده است. در این سایت فهرستی از داستان‌های استارتاپ‌های شکست خورده از زبان مدیران آن‌ها وجود دارد که در این مقالات از ابتدای شروع به ایده پردازی و آغاز به کار مراحلی که پیش رفتند تا زمانی که شکست خوردند و کار را رها کردند نوشته شده است. با خواندن و بررسی این داستان‌ها می‌‍توان به استارتاپ‌ها از جنبه‌ی دیگری نگاه کرد و با دانش بیشتر و دید بازتر برنامه ریزی کرد.

امتیاز دهید

ارسال شده در 24 آبان 1395

یک دیدگاه برای “آیا می دانی چطور باید شکست خورد؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *