هرآنچه باید درباره سیستم همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ بدانید

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته یکی از قدرتمندترین راه‌ها برای کسب درآمد آنلاین است که می‌توانید سود تقریباً نامحدودی از طریق آن بدست آورید. شما در هر جایگاه اجتماعی و با هر سطح تحصیلات یا تجربه‌ای می‌توانید از طریق افیلیت مارکتینگ درآمد خوبی بدست آورید، فقط باید یک کانال مناسب مانند یک وب‌سایت پرطرفدار داشته باشید. افیلیت مارکتینگ همه‌جا وجود دارد، اگر تا به حال در وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌های مختلف روی لینکی کلیک کرده‌اید که مربوط به محصولات یا خدمات وب‌سایت دیگری است. صاحب وب‌سایت در ازای کلیک شما بر لینک مورد‌نظر پورسانتی دریافت کرده است. اگر می‌خواهید درباره‌ی افیلیت مارکتینگ اطلاعات بیشتری کسب کنید و وارد این حوزه شوید، در این مقاله از سایت پارسکدرز درباره‌ی اینکه سیستم همکاری در فروش چیست و چگونه کار می‌کند، صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سیستم همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ چیست؟

Affiliate Marketing چیست؟ این مهم‌ترین سوالی است که قرار است در این مقاله به آن پاسخ دهیم. افیلیت مارکتینگ که با نام‌های دیگری مانند بازاریابی وابسته، سیستم همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌های رایج برای بازاریابی است. در افیلیت مارکتینگ شخص سومی برای محصولات یا خدمات شرکت یا فرد دیگری بازاریابی می‌کند. در ازای این کار، شرکت برای فروش محصولات یا تولید سرنخ، پورسانتی به شخص بازاریاب پرداخت می‌کند. تصور کنید شما یک بلاگر هستید و مخاطبان زیادی شما را دنبال می‌کنند. یک شرکت از شما می‌خواهد محصول آن‌ها را تبلیغ کنید و طبق قراردادی که با این شرکت تنظیم کرده‌اید با هر فروشی که از طرف شما انجام شود، درصدی سود کسب می‌کنید.

سیستم همکاری در فروش

برای پرداخت دستمزد از قبل اهداف مختلفی مانند پرداخت به ازای هر کلیک یا پرداخت به ازای هر فروش تعیین می‌شود و در صورت تحقق این اهداف بازاریاب درصد مشخصی از سود حاصل از فروش را کسب می‌کند. هرچقدر‌ فرد بیشتر بتواند اهداف مورد‌نظر را برآورده کند، پورسانت بیشتری دریافت می‌کند. معمولا این سود حدود ۵ تا ۱۰ درصد است و برای صاحبان برند در برابر فروشی که اتفاق می‌افتد، هزینه‌ی ناچیزیست. هدف این مدل، افزایش فروش و ایجاد یک رابطه‌ی برد-برد هم برای صاحبان کسب‌و‌کار و هم برای شرکت‌های ناشر است. این سیستم منحصربه‌فرد و سودآور است و به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شود.

سیستم همکاری در فروش از گذشته و قبل از ظهور دنیای دیجیتال هم وجود داشت و به صورت آفلاین انجام می‌شد. اما دنیای بازاریابی دیجیتال، تجزیه و تحلیل و کوکی‌ها آن را به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل کرد. بدین ترتیب شرکتی که یک برنامه افیلیت مارکتینگ را اجرا می‌کند، می‌تواند لینک‌هایی را که سرنخ‌ها را به ارمغان می‌آورند، ردیابی کند و از طریق تجزیه و تحلیل داخلی، ببیند چه تعداد به فروش تبدیل می‌شوند.

برای درک بهتر اینکه افیلیت مارکتینگ چیست به مثال زیر توجه کنید: فرض کنید صاحب یک برند می‌خواهد از طریق بازاریابی دیجیتال به پایگاه گسترده‌تری از کاربران و خریداران اینترنتی دسترسی پیدا کند. به همین دلیل یک شرکت ناشر افیلیت مارکتینگ را استخدام می‌کند. این شرکت یا فرد ناشر ممکن است مالک چندین وب‌سایت یا لیست‌های بازاریابی ایمیلی باشد. هر‌چه تعداد وب‌سایت‌ها یا لیست‌های ایمیل یک ناشر بیشتر باشد، شبکه آن گسترده‌تر می‌شود. سپس محصولات ارائه‌شده در پلتفرم برند مورد نظر را به شبکه خود ارتباط داده و تبلیغ می‌کند. شرکت ناشر این کار را با اجرای تبلیغات بنری، تبلیغات متنی، لینک‌هایی در وب‌سایت‌های خود یا ارسال ایمیل به مشتریان انجام می‌دهد و از تبلیغات در قالب مقالات، ویدیوها و تصاویر برای جلب‌توجه مخاطبان به خدمات یا محصولات استفاده می‌کنند. بازدید‌کنندگانی که روی تبلیغات یا لینک‌ها کلیک می‌کنند به سایت برند هدایت می‌شوند. اگر آن‌ها محصول یا خدمات را خریداری کنند، صاحب برند کمیسیون توافق‌شده را به شرکت ناشر پرداخت می‌کند که می‌تواند 5٪ تا 10٪ قیمت فروش باشد.

برای اجرای صحیح افیلیت مارکتینگ، جلب اعتماد مخاطبان مهم‌ترین نکته است. هنگامی که مخاطبان معتقد باشند که شما بهترین‌ها را به آن‌ها توصیه می‌کنید و به شما اعتماد داشته باشند، در‌نهایت هر سه طرف در افیلیت مارکتینگ سود می‌برند. ابتدا اعتماد مخاطبان خود را کسب کنید و فقط محصولاتی را توصیه کنید که خودتان استفاده کرده‌اید و مطمئن هستید که برای مخاطبانتان مفید خواهد بود.

بسیاری از افراد در بازاریابی پورسانتی با عملکرد اشتباه نمی‌توانند درآمد مناسبی کسب کنند، برای مثال این افراد محصولات تصادفی که از کیفیت آن‌ها اطلاع ندارند را بیش از حد تبلیغ می‌کنند. این اتفاق باعث شده که گاهی صاحبان برند به سراغ آنها نروند. اما خوشبختانه شما می‌توانید با رعایت اصول درست و کسب اعتماد مخاطبانتان، هم خودتان درآمد مناسبی کسب کنید هم سود صاحب برند را افزایش دهید.

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه بدانیم یک سیستم افیلیت مارکتینگ دقیقا چگونه کار می‌کند؟ بیایید با بخش‌های مختلف آن آشنا شویم. یک سیستم همکاری در فروش از سه بخش مختلف تشکیل می‌شود که شامل موارد زیر است:

صاحبان برند یا merchant

یک کسب‌وکار را در نظر بگیرید که قصد دارد از طریق افیلیت مارکتینگ فروش خود را افزایش دهد. در افیلیت مارکتینگ به این فروشگاه اصطلاحا merchant گفته می‌شود که گاهی اوقات با عناوین خالق، برند، خرده‌فروش یا فروشنده نیز در نظر گرفته می‌شود. merchant محصول یا خدماتی را تولید می‌کند، ممکن است یک شرکت بزرگ باشد که کالاهای مختلفی تولید می‌کند یا ممکن است فردی باشد که دوره‌های آموزشی آنلاین می‌فروشد.

Affiliate Marketing چیست

از کارآفرینان انفرادی گرفته تا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های عظیم، هرکسی می‌تواند نقش merchant را در یک برنامه بازاریابی وابسته بازی کند، فقط باید محصول یا خدماتی برای فروش داشته باشند. merchant با سایت‌ها یا افرادی که از طریق معرفی محصولات دیگران کسب درآمد می‌کنند، ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها یک قرارداد کاری تنظیم می‌کند. در این قرارداد مشخص می‌شود که به‌ازای هر کلیک یا هر فروش محصول چند درصد پورسانت به ناشر تعلق می‌گیرد.

ناشران

افراد یا وب‌سایت‌هایی که از طریق معرفی محصولات سایر برندها درآمد کسب می‌کنند، با عنوان ناشران افیلیت مارکتینگ شناخته می‌شوند. ناشر افیلیت مارکتینگ یک یا چند محصول را از طریق تبلیغات بنری یا مقاله در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی یا سایر کانال‌های موجود تبلیغ می‌کند. ناشر تلاش می‌کند مشتریان بالقوه را جذب و متقاعد کند تا در نهایت محصول را بخرند یا بر روی لینک مربوط به آن کلیک کنند.

در صورتی که در مرحله اول مشتری فقط بر روی لینک کلیک کند و خریدی انجام ندهد اما پس از مدتی دوباره به سایت برگردد و این بار خرید کند، پورسانت ناشر پرداخت می‌شود. ناشران ممکن است افرادی باشند که به صورت انفرادی کار می‌کنند یا شرکت‌های بازاریابی که این پروژه‌ها را اجرا می‌کنند. یک پروژه افیلیت مارکتینگ می‌تواند ماهانه چند صد دلار کمیسیون یا ده‌ها میلیون دلار درآمدزایی کند.

شرکت‌های وابسته معمولاً مخاطبان بسیار خاصی دارند که برای آن‌ها بازاریابی می‌کنند و عموماً به علایق آن مخاطبان پایبند هستند. این روند یک جایگاه مشخص یا نام تجاری شخصی ایجاد می‌کند که به شرکت ناشر کمک می‌کند مشتریان خاص خود را جذب کند.

مصرف کننده یا مشتری

برای اینکه سیستم وابسته کار کند، باید فروش وجود داشته باشد و مصرف‌کننده یا مشتری کسی است که باعث تحقق آن می‌شود. در واقع مشتری یا مصرف‌کننده سیستم همکاری در فروش را به گردش در می‌آورد. بدون فروش، هیچ کمیسیونی برای پرداخت و هیچ درآمدی برای تقسیم وجود ندارد. ناشر افیلیت مارکتینگ تلاش می‌کند از طریق کانال مناسب برای مصرف‌کننده بازاریابی کند. این کانال بازاریابی ممکن است شامل شبکه‌های اجتماعی، بیلبوردهای دیجیتالی، بهینه‌سازی موتور جستجو(سئو) یا تولید محتوا در وبلاگ‌ها باشد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که مشتری باید بداند که شما، به عنوان ناشر افیلیت مارکتینگ، از فروش محصول کمیسیون دریافت می‌کنید. می‌توانید با گفتن جملاتی مانند «محصولاتی که قرار است در این ویدیو استفاده کنم توسط شرکت X به من داده شده است» از خودتان سلب مسئولیت کنید و در عین حال به بینندگان اطلاعات مورد نیازشان را بدهید و اجازه دهید درباره خرید یا عدم خرید محصول تصمیمی آگاهانه بگیرند.استفاده از سیستم همکاری در

فروش برای چه کسب و کارهایی پیشنهاد می‌شود؟

افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش برای دو دسته از افراد مناسب است. گروه اول افرادی هستند که فروش اینترنتی دارند. ناشران لینک صفحات این افراد را از طریق کانال‌های مختلف به مصرف‌کننده معرفی می‌کنند و آن‌ها را متقاعد می‌کنند که روی آن‌ها کلیک کنند. گروه دوم افرادی هستند که پتانسیل لازم برای معرفی محصولات دیگران را دارند و حالا قصد دارند از این طریق درآمدی نیز کسب کنند. مثلا یک وب‌سایت، پادکست یا اکانت شبکه‌های اجتماعی با فالوورهای زیادی دارند و حالا می‌توانند به عنوان یک ناشر شروع به کسب درآمد کنند.

کدام سایت‌ها از سیستم همکاری در فروش یا همان افیلیت مارکتینگ استفاده می‌کنند؟

در دنیای امروز بسیاری از کسب‌وکارها تمرکز خود را روی افیلیت مارکتینگ گذاشته‌اند و از این طریق شبکه‌ی مشتریان خود را گسترش می‌دهند، در ادامه چند نمونه از موفق‌ترین سایت‌هایی که از این مدل بازاریابی استفاده کرده‌اند را معرفی می‌کنیم:

Amazon Associates

برنامه بازاریابی پورسانتی آمازون، Amazon Associates، یکی از بزرگترین برنامه‌های بازاریابی وابسته در جهان است. سازندگان، ناشران و وبلاگ‌نویسان ثبت‌نام می‌کنند تا محصولات و خدمات آمازون را در وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های خود به اشتراک بگذارند و در ازای آن پورسانت دریافت کنند. آمازون معیارهای سختگیرانه‌ای را برای انواع سایت‌ها و برنامه‌هایی که تبلیغات آن‌ها را میزبانی می‌کنند، تعیین می‌کند. به‌عنوان‌مثال، سایت‌ها نباید حاوی محتوای تکراری از سایت یا سازنده دیگری باشند و در دسترس عموم باشند. محتوای وب‌سایت‌ها باید جدید و متناسب با استانداردهای آمازون باشند.

سیستم همکاری در فروش Amazon Associates

برای مثال، نباید حاوی محتوای توهین‌آمیز یا خشونت‌بار باشد، کارهای غیرقانونی را تبلیغ کند یا حاوی محتوایی باشد که برای دیگران مضر تلقی شود. تایید مشروط به بررسی کامل توسط کارکنان آمازون و کسب سهمیه فروش است. اگر درخواستی رد شود، واجد شرایط بررسی مجدد نخواهد بود. پس از تایید، کمیسیون مربوطه برای خرید محصولات یا خدمات از آمازون تعلق می گیرد. Amazon Associates می‌تواند تا 10٪ کمیسیون برای فروش دریافت کند. نرخ‌ها ثابت و بر اساس دسته‌بندی محصول و برنامه است. به عنوان یک جایزه، آمازون کمیسیون‌های ویژه‌ای را برای رویدادهای خاص ارائه می‌دهد.

Etsy

ETSY یک بازار جهانی و آنلاین برای کالاهای قدیمی و سایر اقلام منحصر‌به‌فرد است که محصولات خود را از طریق کانال‌های مختلف، از جمله بازاریابی پورسانتی، تبلیغ می‌کند. شرکت‌ها یا اشخاص ناشر افیلیت، باید یک درخواست آنلاین از طریق پورتال برنامه ارسال کنند. برای اینکه به عنوان شریک بازاریابی وابسته Etsy باشید، نیاز است حداقل 18 سال و یک وب‌سایت فعال، منحصر‌به‌فرد و هویت برند داشته‌باشید و سایر معیارهای آن‌ها را رعایت کنید. در صورت تایید، Etsy برای فروش‌هایی که از طرف شما انجام می‌شود، کمیسیونی می‌پردازد. نرخ کمیسیون متفاوت است و بر اساس قیمت سفارش پرداخت می‌شود. Etsy در قرارداد اعلام می‌کند که حق دارد در هر زمان و به هر دلیلی یک توافق را فسخ کند و می‌تواند به دلایل قانونی از پرداخت پورسانت خودداری کند.

Skillshare

Skillshare دوره‌های آنلاین را با موضوعات مختلف از جمله عکاسی، هنرهای تجسمی و مدیریت کسب‌وکار ارائه می‌دهد. برنامه وابسته Skillshare شهرت یافته است زیرا بسیاری از شخصیت‌های رسانه اجتماعی در کانال‌های خود آن را تبلیغ می‌کنند.

بلو‌بانک

بلوبانک یک بانک دیجیتالی است که با استفاده از افیلیت مارکتینگ در بین کاربران ایرانی بسیار معروف و محبوب شده‌است. روش بلوبانک به این شکل است که شما بدون نیاز به هیچ پولی حساب خود را باز می‌کنید و یک کد معرف دریافت می‌کنید‌. اگر آشنایان شما با استفاده از این کد در بلو‌بانک حساب باز کنند، 30 هزار تومان پورسانت دریافت می‌کنید. جالب است بدانید که بلو‌بانک اصلا از انواع دیگر تبلیغات مانند تبلیغات تلویزیونی یا بنری استفاده نکرده و تمام سرمایه خود را بر سیستم همکاری در فروش متمرکز کرده است.

جمع‌بندی

افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی است که در گذشته نیز وجود داشت و به صورت آفلاین انجام می‌شد. اما امروزه با ظهور بازاریابی دیجیتال به صورت آنلاین از طریق کانال‌های مختلفی مانند اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی یا محتوای وب‌سایت‌ها انجام می‌شود. در افیلیت مارکتینگ سه نقش اصلی وجود دارد که شامل تولید‌کننده یا صاحب برند، ناشر یا تبلیغ‌کننده و مشتری است. این سه طرف در تعامل با هم سیستم همکاری در فروش را به گردش در می‌آورند.

4/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 29 خرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *