معرفی بهترین زبان‌های برنامه نویسی جهان

زبان‌های برنامه نویسی زیادی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها برای حوزه‌ای خاص کاربردی هستند. هر کدام از این زبان‌ها می‌توانند منبعی عالی برای درآمدزایی باشند. بیشتر اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مختلف با زبان کدنویسی خاصی طراحی و توسعه می‌یابند و اگر به این زبان‌ها مسلط شوید، از طریق توسعه برنامه‌های مختلف، درآمدهای زیادی به دست می‌آورید.

اما مهمترین چالش برای کسانی که تازه در شروع مسیر یادگیری هستند، شناخت بهترین زبان برنامه نویسی است. انتخاب یک زبان برنامه‌سازی مناسب می‌تواند آینده شغلی‌تان را تضمین کند و درآمدهای فوق‌العاده‌ای برایتان به همراه بیاورد. در نقطه مقابل، اگر زبان کدنویسی نامناسبی انتخاب کنید، ممکن است به دلایل مختلفی مثل برکنار شدن این زبان یا عدم استفاده از آن در بازار کار، فرصت‌های شغلی را از دست بدهید. اگر می‌خواهید با برترین زبان برنامه نویسی آشنا شوید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی در بازار کار ایران

بهترین زبان برنامه نویسی دنیا هر چه که باشد، ممکن است در بازار کار ایران با استقبال روبرو نشود. بنابراین اولین کاری که شما باید انجام دهید، شناخت زبان مناسب در بازار کار ایران است. شما باید فرصت‌های شغلی مختلف را جستجو کنید و آگاهی‌های استخدامی مختلف را بررسی نمایید تا در بین آنها، زبان‌هایی که فرصت‌های شغلی بیشتری دارند را بشناسید. حالا ما در زیر لیستی از بهترین زبان‌های کدنویسی در بازار کار ایران را معرفی می‌کنیم:

زبان برنامه نویسی پایتون Python

پایتون می‌تواند عنوان بهترین زبان برنامه نویسی در بازار کار ایران را به خود اختصاص دهد. این زبان از سال 1991 در دسترس کدنویس‌ها است و توسط خیدو فان راسون توسعه یافت. این زبان کدنویسی از سیستم عامل‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند و امکان کدنویسی شی‌گرا را در آن دارید. کتابخانه‌های پشتیبان نیز در زبان پایتون به صورت جامع هستند و در کدنویسی‌ها کمک‌تان خواهند کرد. یادگیری این زبان آسان است و از آن می‌توانید برای توسعه اینترنت و محصولات دیجیتالی نیز استفاده کنید.

بهترین زبان برنامه نویسی دنیا

زبان برنامه نویسی پی اچ پی PHP

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید متوجه شوید که زبان برنامه نویسی PHP در کشور ایران بازار کار خوب و پردرآمدی دارد. این زبان تحت وب است و برای توسعه وب سایت‌های اینترنتی به کار می‌رود. شی‌گرا بودن این زبان برنامه نویسی به افزایش محبوبیت آن نزد کدنویس‌ها می‌افزاید. زبان پی‌اچ‌پی در سال 1994 به وسیله راسموس لردورف توسعه پیدا کرد و به صورت منبع باز در اختیار کدنویس‌ها قرار گرفت.

از زبان برنامه نویسی PHP در بسیاری از وب سایت‌های محبوب مثل فیسبوک یا یاهو یا حتی وردپرس استفاده می‌شود. این زبان یادگیری ساده‌ای دارد و افراد مبتدی به راحتی می‌توانند آن را آموزش ببینند. منابع آموزشی مختلفی نیز در بستر اینترنت وجود دارند که حتی به صورت رایگان این زبان را آموزش می‌دهند.

شما می‌توانید با PHP انواع نرم افزارهای تحت دسکتاپ را توسعه دهید یا به وسیله آن برای سیستم وردپرس که نزد مدیران وب‌سایت‌ها از محبوبیت زیادی برخوردار است، قالب سایت ایجاد کنید یا افزونه‌نویسی کنید. حتی برخی کدنویس‌ها با PHP بازی آنلاین هم می‌سازنند و همین باعث می‌شود که آن را به عنوان بهترین بهترین زبان برنامه نویسی در بازار کار ایران به شمار آوریم.

زبان برنامه نویسی سی شارپ C#

زبان برنامه نویسی سی شارپ را هم می‌توان به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای داشتن آینده شغلی مناسب در کشور ایران به شمار آورد. این زبان برنامه نویسی در بین کدنویس‌ها به وسیله مایکروسافت معرفی شد و از زمان 2000 جای خودش را بین زبان‌های برنامه نویسی باز کرد. شما می‌توانید با دانلود و نصب برنامه ویژوال استودیو با زبان برنامه نویسی سی شارپ کار کنید و برنامه‌های قدرتمندی بنویسید.

این زبان برنامه نویسی شی‌گرا است و امکان ساخت برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متنوع برای سیستم عامل‌های مختلف بنویسید را به شما می‌دهد. از جمله ویژگی‌های زبان سی شارپ یکپارچه بودن آن با سیستم عامل ویندوز است. اگر قبل از زبان سی شارپ، زبان سی را یاد بگیرید، بدون شک یادگیری این زبان برایتان آسان‌تر نخواهد داشت.

زبان سی شارپ برای شروع یادگیری برنامه نویسی مناسب است و حتی این زبان به عنوان زبان اول برنامه‌سازی در مدارس ایران هم تدریس می‌شود. کدهای این زبان ساده هستند و یادگیری آن‌ها برای افراد مبتدی سخت نیست. اگر به بیشتر کدهای این زبان مسلط شوید، می‌توانید به صورت فریلنسری یا استخدام شدن در مجموعه‌های مختلف، درآمدهای خوب و مناسبی از آن خود کنید.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای هک و امنیت

اگر به هکر شدن علاقه دارید، باید به سراغ زبان‌های برنامه نویسی خاصی بروید. اما بهترین زبان برنامه نویسی برای هک و امنیت کدام است؟ در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

زبان برنامه نویسی سی C

بیشتر برنامه‌هایی که هم‌اکنون با آن‌ها کار می‌کنید مثل ویندوز یا لینوکس با زمان C توسعه و ارتقا یافتند. این زبان را می‌توان جزو زبان‌های سطح پایین دانست و برای کسانی که قصد دارند هکر حرفه‌ای شوند یا می‌خواهند به عنوان متخصص امنیت شبکه مشغول به کار گردند، گزینه مناسبی است. یکی از کاربردهای این زبان در امنیت شبیه‌سازی حملات بالگردی کتابخانه‌ای است. البته از آن‌جا که این زبان نسبت به زبان‌های جدید کمی قدیمی است، نباید انتظار بازار کار فوق‌العاده‌ای از آن داشت. کدنویسی زبان C کمی سخت است و به همین دلیل استفاده از آن را فقط به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که از قبل با زبان‌های برنامه نویسی دیگر کار کردند و با دنیای کدنویسی آشنا هستند.

برترین زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی اس کیو ال SQL

اگر قصد نفوذ به پایگاه داده را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از بهترین زبان برنامه نویسی برای این کار یعنی SQL استفاده کنید. نام این زبان برنامه نویسی مخفف عبارت Structure Query Language است و از طریق آن می‌توان با پایگاه داده ارتباط برقرار کرد. همچنین از طریق این زبان می‌توانید داده‌هایی را از پایگاه داده اضافه کنید یا داده‌های جدیدی به آن اضافه نمایید. حتی امکان به روزرسانی داده‌های قدیمی هم از طریق زبان SQL وجود دارد.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای مهاجرت

کسانی که به شغل برنامه نویسی علاقه دارند اما می‌خواهند مهاجرت کنند، شاید در پیدا کردن بهترین زبان برنامه برای مهاجرت دچار مشکل شوند که حالا ما بهترین زبان‌ها را برای این کار به شما معرفی می‌کنیم. این زبان‌ها کمک‌تان می‌کنند تا در بسیاری از بازارهای جهانی موفق باشید و درآمدهای خوبی از آن خود کنید.

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس C++

اگر قصد مهاجرت دارید، می‌توانید بهترین زبان برنامه نویسی دنیا برای مهاجرت را انتخاب کنید که آن هم C++ است. این زبان در کشورهای زیادی نظیر سوئد، کانادا، آلمان و آمریکا بازار کار خوبی دارد. زبان سی پلاس پلاس را می‌توان جزو زبان‌های بنیادی به شمار آورد که به صورت شی‌گرا نزد کدنویس‌ها قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های جالب این زبان برنامه نویسی قابلیت پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌سازی با سطح‌های مختلف است.

اگر به زبان‌های سی یا سی شارپ مسلط باشید، یادگیری زبان C++ برایتان چندان سخت نیست. همچنین باید بدانید یادگیری این زبان برای افراد مبتدی کمی سخت و دشوار است، پس پیشنهاد می‌کنیم که قبل از یادگیری آن حتما به سراغ یادگیری زبان‌های ساده‌تر بروید. از این زبان در ساخت بازی و انجام محاسبات پیشرفته استفاده می‌شود.

زبان برنامه نویسی جاوا Java

زبان برنامه نویسی جاوا فرصت‌های رشد زیادی به برنامه نویس در کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان، کانادا، سوئد، آلمان و … می‌دهد. در واقع با یادگیری این زبان و مهاجرت به کشورهای دیگر کمتر نگران و دغدغه امنیت مالی‌تان خواهید بود. این زبان کدنویسی در سال 1996 توسط جیمز گاسلینگ توسعه پیدا کرد و از آن پس جزو پردرآمدترین و بهترین زبان‌ها به شمار می‌رود. جاوا مبتنی بر برنامه‌سازی شی‌گرا است و به صورت متن باز در اختیار کدنویس‌ها قرار می‌گیرد.

یادگیری زبان جاوا آسان است و به دلیل استفاده از کتابخانه‌های زیاد متن باز محبوبیت زیادی بین برنامه نویس‌ها دارد. از این زبان می‌توانید برای توسعه وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های موبایل، بیگ‌دیتا و … استفاده کنید.

بهترین زبان برنامه نویسی

بهترین زبان‌های برنامه نویسی از لحاظ درآمد

درآمد یکی از مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌های افراد مبتدی که تازه می‌خواهند وارد بازار کار برنامه نویسی شوند، درآمد است و به همین دلیل به دنبال بهترین زبان برنامه نویسی از لحاظ درآمد می‌گردند. در زیر بهترین زبان‌ها که درآمدهای خوبی به همراه دارند را معرفی می‌کنیم:

زبان برنامه نویسی کاتلین Kotlin

زبان برنامه نویسی کاتلین از سال 2011 توسعه یافت و جای خود را بین زبان‌های مختلف کدنویسی باز کرد و حالا از آن می‌توان به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی جهان برای درآمدزایی یاد کرد. از این زبان می‌توانید برای توسعه برنامه‌های مختلف تحت وب، موبایل، دسکتاپ و برنامه‌های سمت سرور استفاده نمایید. محبوبیت این زبان کدنویسی بین برنامه نویس‌ها زیاد است و از آن‌جا که با زبان جاوا سازگاری کاملی دارد و یادگیری آن هم نسبتا آسان است، فرصت‌های رشد زیادی برای کدنویس‌ها به وجود می‌آورد.

زبان برنامه نویسی سوئیفت Swift

از آن‌جا که زبان برنامه نویسی سوئیفت به صورت متن باز در اختیار کدنویس‌ها قرار می‌گیرد، پس نه تنها فرصت‌های درآمدزایی خوبی را پیش روی آن‌ها می‌گذارد بلکه یادگیری آن هم آسان است و کدنویس‌ها بدون دغدغه یا دردسر می‌توانند کدهای آن را در سریع‌ترین زمان یاد بگیرید. در واقع در برای یادگیری زبان سوئیفت نیاز نیست که حتما از دانش کدنویسی زیادی بهره‌مند باشید. با استفاده از سوئیفت می‌توانید اپلیکیشن‌های مختلف IOS را توسعه دهید و از این طریق درآمدهای زیادی به دست آورید.

زبان سوئیت کدهای کمی دارد و نسبت به زبان‌های مشابه از سرعت بیشتری برخوردار است. اما متاسفانه نمی‌تواند از نسخه‌های قبلی IOS پشتیبانی کند و هنوز به عنوان یک زبان برنامه نویسی جوان به شمار می‌رود.

زبان برنامه نویسی سوئیفت Swift

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع و مبتدی‌ها

اما کسانی که در شروع کار هستند، بهتر است که از چه زبان‌هایی استفاده کنند؟ مبتدی‌ها به دلیل سختی شروع کار نباید از زبان‌های پیچیده‌ای مثل C استفاده کنند. در واقع آن‌ها باید از زبان‌هایی که راحت‌تر هستند و فرآیند کدنویسی را راحت‌تر می‌کنند، استفاده نمایند. در قبل زبان‌هایی مثل C#را معرفی کردیم که برای شروع به کار مبتدی‌ها گزینه مناسبی به شمار می‌روند. حالا در زیر هم انواع زبان‌های مناسب دیگر برای مبتدی‌ها را معرفی می‌کنیم:

زبان برنامه نویسی روبی آن ریلز Ruby on Rails

خوانایی بالای زبان روبی‌آن‌ریلز آن را تبدیل به بهترین زبان برنامه نویسی برای مبتدی‌ها می‌کند، به خاطر این ویژگی امکان خواندن کدهای برنامه‌های دیگر و درک‌شان ساده و راحت خواهد بود. این زبان برنامه نویسی شی‌گرا است و از آن به عنوان یک زبان اسکریپت‌نویسی پویا هم یاد می‌شود. در واقع روبی‌آن‌ریلز تحت وب است و با بازار کار عالی خود می‌تواند فرصتی مناسب برای کسانی باشد که می‌خواهند وارد بازار کار برنامه نویسی شوند.

در اصل روبی‌آن‌ریلز را می‌توان نوعی فریم‌ورک به شمار آورد و به همین دلیل یادگیری آن بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از سایر زبان‌های برنامه نویسی است. این زبان دارای میانبرهای مختلفی است که کار کدنویسی را برای شما راحت‌تر می‌کند. اما نمی‌توان از نقطه ضعف آن چشم‌پوشی کرد، در واقع روبی‌آن‌ریلز مجموعه‌ای از میانبرهای زبان روبی به شمار می‌رود.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت JavaScript

شاید فکر کنید که جاوا و جاوا اسکریپت یکی هستند، ولی این تصور اشتباه است. در واقع جاوا اسکریپت نوعی زبان اسکریپت‌نویسی است و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به قابلیت چند سکویی اشاره کرد. برنامه‌هایی که توسط جاوا اسکریپت می‌نویسید را حتی با ساده‌ترین مرورگرها هم می‌توانید اجرا کنید و نیازی به کامپایلر ندارید. حتی نوشتن کدهای جاوا اسکریپت در برنامه‌هایی نظیر نوت پد هم امکان‌پذیر است و حتما نیاز به برنامه‌های سخت و پیچیده برای انجام این کار ندارید.

یکی از مزیت‌های مهم زبان جاوا اسکریپت که آن را برای مبتدیان تبدیل به بهترین گزینه می‌کند عدم نیاز به تعریف داده در هنگام استفاده از متغیرها است. منابع یادگیری بسیاری هم در سطح اینترنت برای جاوا اسکریپت وجود دارد که همین مسئله هم آن را تبدیل به بهترین زبان برنامه نویسی برای مبتدی‌ها می‌نماید.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت JavaScript

معرفی بهترین زبان‌های برنامه نویسی جهان

در طول این مطلب زبان‌های مختلفی که می‌توانند به شما در زمینه‌های مختلف کمک کنند را معرفی کردیم. شما باید بر اساس نیازتان یکی یا چند مورد از این زبان‌ها را انتخاب و شروع به یادگیری‌شان کنید. پیشنهاد می‌کنیم که در هر بار فقط یک زبان را آموزش ببینید تا پیشرفت بیشتری را تجربه کنید و روی یادگیری‌تان تمرکز بیشتری نمایید.

3.7/5 - (4 امتیاز)

ارسال شده در 02 مهر 1401

یک دیدگاه برای “معرفی بهترین زبان‌های برنامه نویسی جهان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *