انواع MVP و بهترین گزینه‌ برای ساخت آنها

پس از شکل‌گیری ایده اولیه، تشکیل تیم و پشت سر گذاشتن مراحل اعتبارسنجی، چالشی که اکثر تیم‌های استارتاپی با آن مواجه می‌شوند انتخاب یک راه مناسب جهت اجرای ایده و ساخت محصول است. در ابتدای کار یک استارتاپ طبیعی است که اعضای تیم مهارت‌های فنی لازم جهت عملی کردن ایده را نداشته باشند. یکی از این گزینه‌ها برونسپاری کار به فریلنسر یا تیمی خارج از محدوده استارتاپ است.

در ادامه این نوشته، گزینه‌های مختلف پیش رو برای اجرای ایده و ساخت محصول را معرفی می‌کنیم.

ارائه MVP (حداقل محصول پذیرفتنی)

اکثر صاحبان ایده و بنیانگذاران از همان ابتدا به فکر ایجاد یک محصول کامل و ایده‌آل هستند. اما ساخت یک محصول بی‌نقص با امکانات کامل یک پروسه زمان‌بر و هزینه‌بر است. به علاوه ممکن است پس از ساخت محصول و ارائه آن به مشتری، متوجه اشتباهاتی در روند کار شویم که اصلاح آن تبعات زیادی داشته باشد یا نیاز به تغییرات زیادی وجود داشته باشد.

کارآفرینان موفق همواره به دنبال راهی هستند که سریع و ارزان آنها را به هدف نهایی برساند. از این رو جهت صرفه‌جویی در زمان و هزینه توصیه می‌شود در ابتدای کار یک MVP(حداقل محصول پذیرفتنی) از محصول ارائه شود. باید توجه داشت که MVP جهت آزمایش مدل کسب‌و‌کار ایجاد می‌شود.

 

هدف  MVP، ساخت یک نمونه اولیه ساده از محصول است که:

  • مخاطبین هدف را با ایده کلی آشنا کنیم.
  • افراد جدید جذب کار شوند.
  • در زمان صرفه‌جویی کنیم.
  • در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم.
  • از بیهوده تلاش کردن جلوگیری کنیم.
  • سرمایه گذار جذب کنیم.

در واقع MVP نسخه کوچک‌تر از محصول نهایی است.

از این طریق استارتاپ‌ها در مدت زمان کوتاه و بدون صرف هزینه مالی زیاد می‌توانند بازخوردهای مفیدی از مشتریان دریافت کنند و از آن بازخوردها جهت توسعه محصول استفاده کنند. در صورتی که تمایل دارید بیشتر درمورد MVP و شیوه ساخت آن اطلاعات کسب کنید آموزش آشنایی با مفهوم MVP و معرفی نمونه‌های ایرانی را ببینید.

روش‌های مختلف ایجاد MVP

– ساخت یک لندینگ پیج (صفحه فرود)

‌یک مثال واقعی در این زمینه Buffer سرویسی جهت مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. این سرویس در ابتدا یک لندینگ پیج به همراه یک فرم اشتراک طراحی کرد و آن را در شبکه‌ اجتماعی توئیتر منتشر کرد. در قسمت اول صفحه در سه جمله کوتاه ارزش‌های کارش را معرفی کرده بود و در ادامه خواسته بود اگر مایل به استفاده از چنین خدمتی هستید ایمیل خود را بفرستید تا پس از پیاده سازی و انتشار آن را برای شما ارسال کنیم.

بافر از همین طریق مخاطبین هدف خود را پیدا کرد و متوجه شد ایده‌اش برای افراد مفید است و محبوبیت دارد. اگر  برای ایجاد MVP استارتاپ خود تمایل به ساخت لندینگ پیج دارید و از نظر فنی یا زمانی محدودیت دارید، یا برای اعمال تغییرات دلخواه بر روی لندینگ پیج خریداری شده نیاز به یک متخصص فنی دارید یکی از راه‌حل‌ها برونسپاری کار است.

از طریق وبسایت‌های برونسپاری پروژه مثل پارسکدرز می‌توان چنین درخواست‌هایی را به فریلنسرهای متخصص در این حوزه سپرد.

 

– استفاده از سرویس‌های سایت‌ساز یا اپلیکیشن‌ساز

در حال حاضر سرویس‌های سایت‌ساز یا اپلیکیشن‌ساز برای ساخت وبسایت یا اپلیکیشن موبایل موجود هستند. با استفاده از این سرویس‌ها می توانید بدون هیچ پیش زمینه برنامه نویسی یک محصول ساده با امکانات موجود و از پیش تعیین شده سیستم بسازید. اگر چه محدودیت‌های موجود در این سرویس‌ها باعث می‌شود که گزینه خوبی برای توسعه محصول نهایی نباشند، اما یک گزینه مناسب، ارزان و سریع برای ساخت MVP هستند.

اگر  برای ایجاد MVP استارتاپ خود تمایل به استفاده از سرویس‌های سایت‌ساز یا اپلیکیشن‌ساز دارید می‌توانید از وبسایت‌های آنلاین فارسی متنوعی که در حال حاضر موجود است استفاده کنید. همچنین جهت توسعه محصول نهایی براساس بودجه خود می‌توانید پروژه ساخت محصول را به یک فریلنسر متخصص موجود در وبسایت‌های برونسپاری و یا یک تیم برنامه‌نویسی بسپارید.

– ساخت فیلم معرفی محصول

ساخت یک فیلم چند دقیقه‌ای که مخاطب را با روند کلی کار آشنا کند می‌تواند یک MVP باشد. مثال خوب واقعی در این مورد دراپ‌باکس است. دراپ باکس یک ویدئو دو دقیقه‌ای به عنوان MVP ارائه کرد که در آن به معرفی کلی کار، برشمردن ویژگی‌های جدید برای مردم و مزایای استفاده از محصول‌ پرداخت.

بازخوردهای مثبتی که پس از انتشار ویدئو از مخاطبین هدف دریافت کرد، در توسعه و ساخت محصول نهایی به آن‌ها کمک شایانی کرد. در واقع دراپ‌باکس با اینکه هنوز محصولی نداشت اما طرفداران زیادی پیدا کرد که مشتاقانه منتظر محصول نهایی بودند. نکته مهم در مورد ساخت ویدئو این است که به هیچ وجه نباید تبلیغاتی باشد و لازم است به مخاطب نشان دهد که این محصول یا سرویس جدیده واقعاً چه مشکلی را پاسخ می دهد.

اگر  برای ایجاد MVP استارتاپ خود تمایل به ساخت فیلم معرفی محصول  دارید و از نظر فنی یا زمانی محدودیت دارید یکی از راه‌حل‌ها برونسپاری کار است.از طریق وبسایت‌های برونسپاری پروژه مثل پارسکدرز می‌توان چنین درخواست‌هایی را به فریلنسر های متخصص در این حوزه سپرد.

 

– استفاده از سیستم وردپرس

امروزه درصد بسیار زیادی از وبسایت‌ها با وردپرس ساخته شده‌اند. به جای صرف زمان زیادی برای برنامه نویسی یک وبسایت از صفر، می‌توانید در مدت زمان کوتاه یک وبسایت وردپرسی ایجاد کنید و از آن به عنوان MVP از طریق وبسایت‌های برونسپاری پروژه مثل پارسکدرز می‌توان درخواست ساخت وبسایت یا تغییرات وردپرسی را به فریلنسرهای متخصص در این حوزه سپرد.

همچنین در همین راستا توصیه می‌کنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید:

مگه با وردپرس میشه کسب و کار راه انداخت؟

 

– استفاده از شبکه‌های اجتماعی

در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی محبوبیت زیادی در بین افراد پیدا کرده‌اند. از قدرت شبکه‌های اجتماعی می‌توان جهت بازخورد گرفتن از مشتریان و آشنایی بیشتر با نیازهای مخاطبین هدف استفاده کرد. با تولید محتوا در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام می‌توان مخاطبین هدف را پیدا کرد و حتی خدمات را قبل از ساخت اپلیکیشن یا وبسایت به فروش رساند. همچنین از طریق ابزارهای لایو، نظرسنجی و … می‌توان با نیازهای مشتریان بیشتر آشنا شد.

 

سخن پایانی

هر استارتاپ با توجه به مدل کسب‌و‌کاری که دارد، می‌تواند از هر یک از روش‌های ساخت MVP که در این مطلب ذکر شد استفاده کند. البته ممکن است ایده‌ها و روش‌های خلاقانه‌ دیگری نیز جهت ایجاد MVP به ذهن شما برسد. نکته‌ای که همواره باید توجه داشت این است که بتوانیم در مراحل اولیه بدون صرف هزینه زیاد با نیازهای مشتریان آشنا شویم و از آنها جهت توسعه محصول بازخوردهای مناسبی بگیریم.

همچنین به جای اینکه همه کارها را شخصا انجام دهیم، تمرکز خود را بر روی انجام کارها در کوتاه‌ترین زمان ممکن بگذاریم و در همین راستا برخی از کارها را برونسپاری کنیم.

4/5 - (2 امتیاز)

ارسال شده در 03 مرداد 1397

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *