باید‌ها و نبایدهای طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای

یکی از مهم‌ترین روش‌های نمایش آمار، طراحی آنها به صورت اینفوگرافیک است. اما برای این کار باید نکات مهمی را در نظر بگیرید.

به همین دلیل، هر طراحی باید بر نکات طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای مسلط باشد، چون تنها در این صورت می‌تواند نظر کسب‌وکارهای مختلف را به کارهای خود جلب کند. در واقع، اگر بخواهید در این زمینه موفق باشید، یادگیری این نکات برای شما بسیار ضروری است. دلیل این است که در چند سال گذشته اینفوگرافیک جایگاه بسیار بالایی در صنعت بازاریابی به دست آورده است.

اینفوگرافیک به نمایش بصری اطلاعات یا تجسم داده (data viz) گفته می‌شود. اصطلاح data viz از عبارت تجسم داده برگرفته شده که برای اشاره به این موضوع استفاده می‌شود که می‌توانید مجموعه داده‌ها را به صورت دیداری نمایش دهید نه فقط خوانداری. البته باید دقت کنید که این تجسم نباید به شیوه‌ای باشد که تنها برای تفسیرها مورد استفاده قرار گیرد، بلکه باید به گونه‌ای طراحی شود که یک نتیجه‌گیری عمومی برای تمام بینندگان به دست دهد.

به عبارت ساده‌تر، اینفوگرافیک تفاوت چندانی با چارت‌ها و گراف‌ها ندارد. بنابراین، در این مطلب ویژگی‌های طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای را بررسی می‌کنیم. پس اگر می‌خواهید طراحی خود را به خصوصیات حرفه‌ای بودن مجهز سازید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب را با ما همراه باشید.


بیشتر بخوانید: پالت رنگ چیست؟ راهنمای انتخاب پالت رنگی برای طراحی


طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای

ویژگی‌های طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای چیست؟

وقتی که سخن از طراحی اینفوگرافیک اثرگذار به میان می‌آید، لازم است بدانید که مغز ما به این دلیل الگوها را در اطلاعات دیداری جستجو می‌کند که در درک جهان به ما کمک می‌کنند. بنابراین، می‌توانید از این ایده برای ساختاربندی دیداری اطلاعات و ایجاد الگوهایی که پیام مورد نظر شما را برجسته می‌سازند، به خوبی استفاده کنید. اما برای این منظور، باید نکات طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای را رعایت کنید که در این بخش شما را با آنها آشنا خواهیم کرد.

از ارائه طرح بد خودداری کنید

طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای زمانی شروع می‌شود که نخواهید طرح بد ارائه دهید. پس، قبل از هر کاری، از انجام خطاهای پایین به شدت پرهیز کنید:

  • با اطلاعات نادرست و داده‌های نامفهوم گمراه نشوید.
  • بیش از حد از موارد دیداری سردرگم‌کننده استفاده نکنید.
  • تمام اقشار مردم را در طرح خود باارزش بدانید و مورد احترام قرار دهید.
  • تصحیح این خطاها را رد نکنید (هر طراحی می‌تواند دچار چنین خطاهایی شود).

در صورتی که بتوانید از انجام این خطاها پرهیز کنید، باید به شما تبریک بگوییم، چون مسیر خود را برای طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای پیدا کرده‌اید.

یک عنوان مناسب برای اینفوگرافی خود انتخاب کنید

اما می‌توانیم بگوییم که اولین مرحله‌ای که در طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای عملاً با آن روبرو می‌شوید، انتخاب عنوان است. آشکار است که باید عنوانی را انتخاب کنید که به مخاطب در هضم داده‌هایی که ظرف چند دقیقه بعد دریافت خواهد کرد، کمک کند. وقتی که از همان ابتدا پیام اینفوگرافیک خود را برای مخاطب تعریف کنید، درک مابقی گرافیک را تا اندازه زیادی تسهیل برای او کرده‌اید.

بنابراین، یکی از نکات طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای که از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب عنوان است. البته شاید این نکته ساده به نظر آید، لیکن این همان موردی است که بسیاری اوقات طراحان به آن توجه کافی نمی‌کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید طرحی حرفه‌ای خلق کنید، قبل از شروع کار، حتماً عنوان خود را تایپ کرده و در صورت لزوم درباره آن با دوستان خود نیز مشورت کنید.

همچنین، توجه داشته باشید که اگرچه طراح‌های اینفوگرافیک از نظر تکنیکی تصویر به حساب می‌آیند، اما اگر به عنوان بخشی از یک بلاگ مورد استفاده قرار گیرند، در رتبه‌بندی شما در موتورهای جستجو تاثیر خواهند داشت. پس اگر بهبود سئو بخشی از استراتژی محتوای شماست، توصیه می‌شود که عنوان اینفوگرافی خود را نیز بهینه‌سازی کنید.

از فونت‌های جذاب و تکمیلی استفاده کنید

واضح است که تمام فونت‌ها به صورت یکسان طراحی نشده‌اند و اگر برخی از ترکیبات آنها عملکردی بسیار اثرگذار دارند، تعدادی نیز از چنین قابلیتی برخوردار نیستند. پس قطعاً نمی‌خواهید از فونت یکسانی برای عنوان و مثلاً متن اصلی خود استفاده کنید. البته این نکته در مورد تمام متون بدنه اصلی قابل اعمال است و به طراحی اینفوگرافیک محدود نمی‌شود. از این جهت است که تعداد زیادی از غیرطراحان نمی‌توانند به خوبی با این قضیه تعامل کنند.

از پالت‌های رنگ موجود بهره بگیرید

یکی دیگر از نکات طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای عبارت است از انتخاب مجموعه رنگ‌هایی که بهترین باهمایی را دارند. به این صورت، نه تنها طرح اینفوگرافیک خود را جذاب‌تر می‌کنید، بلکه خواندن آن را نیز برای مخاطب تسهیل خواهید کرد. اما، واقعیت این است که گاهی اوقات ایجاد یک پالت رنگ ایده‌آل به کاری زمان‌بر و دشوار تبدیل می‌شود.

یکی از روش‌هایی که می‌تواند انتخاب رنگ مدنظر را به فرایندی ساده تبدیل کند، به‌کارگیری ابزارهای موجود است. تعداد زیادی از پالت‌ها و تم‌های رنگ آماده به صورت آنلاین در دسترس هستند که برای مثال می‌توانیم به Visme اشاره کنیم.

هم‌ترازی و فاصله‌گذاری صحیح را رعایت کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای رعایت هم‌ترازی و فاصله‌گذاری صحیح است. در واقع، بهره‌گیری از هم‌ترازی در بین متن و گرافیک‌ها اهمیت زیادی برای ایجاد نظم و تناسب دارد. هم‌ترازی مفهومی در طراحی است که برای سامان‌دهی عناصر در امتداد یا مرکز طرح و ایجاد تاثیر بصری دلخواه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که همیشه در اسناد Word با این مفهوم سروکار دارید. برای درک منظور ما دکمه‌هایی را که برای چپ‌چین، وسط‌چین یا راست‌چین کردن متن در اختیار دارید، به خاطر آورید. اهمیت این نکته در طراحی اینفوگرافیک به ویژه هنگامی بیشتر نمایان می‌شود که می‌خواهید رویکردی مینیمال‌تر به طرح خود دهید.

از داستان‌سرایی برای انتقال پیام‌ها استفاده کنید

در بین نکات طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای، باید به داستان‌سرایی نیز اشاره کنیم. داستان‌سرایی داده (data storytelling) تکنیک فوق‌العاده‌ای برای هدایت کردن مخاطب برای دریافت اطلاعات مورد نظر است. در واقع، اینفوگرافیک وسیله‌ای ایده‌آل برای داستان‌سرایی است. طرح‌های اینفوگرافیک خوب داستان‌هایی را روایت می‌کنند که مردم به سادگی به یاد می‌آورند و در هنگام نیاز فراخوانی می‌کنند.


بیشتر بخوانید: پروژه های اینفوگرافیک (Infographics)


از داستان‌سرایی برای انتقال پیام‌ها استفاده کنید

طرح خود را پیچیده نکنید

طرح خود را با موارد اضافی، فقط به این منظور که از آنها نیز استفاده کرده باشید، پیچیده نکنید. اگر موردی به دستیابی به هیچ هدف خاصی در طرح یاری نمی‌رساند، هیچ موجودیت تجاری‌ای برای اینفوگرافی شما نخواهد داشت. توجه کنید که حرفه‌ای‌ترین طرح‌های اینفوگرافیک موجود از رویکرد مینیمالیست بهره می‌گیرند. وقتی که می‌توانید مخاطب خود را با طراحی و محتوای کمتری جذب کنید، ضرورتی برای پیچیده کردن آن وجود ندارد.

پیام خود را نمایش دهید، فقط بازگو نکنید

اینفوگرافیک به سادگی همین است: گرافیک. به کمک این هنر می‌توانید پیام خود را از طریق آیکون‌ها یا تصاویر با قدرت بیشتری نمایش دهید. اگر قرار بر این باشد که پیام خود را صرفاً تایپ کنید، لازم نیست از اینفوگرافیک استفاده کنید – متن خود را تایپ کنید و در اختیار مخاطب قرار دهید.

محتوای خود را طبقه‌بندی کنید

یکی دیگر از نکات طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای عبارت است از طبقه‌بندی محتوا. در هر پروژه‌ای شاید محتوای زیاد یا کمی برای استفاده داشته باشید. در هر حالت، لازم است محتوا را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کنید. نمایش سلسله مراتب مطلوب در متن به مخاطب کمک می‌کند تا:

  • نکات مهم را تعیین کند.
  • بخش‌هایی را که می‌تواند به سرعت مرور کند، شناسایی کند.
  • ریتم محتوا را تشخیص دهد.

علاوه بر این، اگر در اینفوگرافیک خود از مجموعه داده‌های مختلفی استفاده می‌کنید، از انواع تجسم داده بهره گیرید.

انگیزه داشته باشید و از جهان الهام بگیرید

سرانجام، مهم است که همیشه انگیزه لازم را داشته باشید و از جهان پیرامون خود الهام بگیرید. فرایندهای خلاق بسیاری اوقات چالش‌برانگیزند و اگر ایده‌های مطلوبی نداشته باشید، شاید به سادگی ناامید شوید. پس به یاد داشته باشید که بهترین طرح اینفوگرافیک از ذهنی آرام خلق خواهد شد که از فعالیت خود لذت می‌برد.

ابزارهای لازم برای طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای

یکی از نکات طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای که باید همواره در نظر داشته باشید، استفاده از ابزارهای مطلوب است. هر کسی می‌تواند از این ابزارها برای خلق بهترین طرح‌های اینفوگرافیک خود استفاده کند. بنابراین، در این بخش تعدادی از بهترین ابزارهای در دسترس را معرفی می‌کنیم.

  • Canva

این یک ابزار اینفوگرافیک جامع است که می‌تواند هم برای مبتدیان و هم برای حرفه‌ای‌ها مفید واقع شود. از ویژگی‌های Canva می‌توانیم به ابزارهای قوی دیداری، تجسم داده، متن، همکاری تیمی و غیره اشاره کنیم.

  • Piktochart

این ابزار رابط‌های مفید و ابزارهای ساده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که طراحی اینفوگرافیک را بسیار تسهیل می‌کند. علاوه بر ابزارهای دیداری، تجسم داده و متن، Piktochart از ویژگی‌های مفید دیگری مانند بلوک‌های محتوایی قابل تنظیم و مولفه‌های طراحی (design components) برخوردار است.

ویژگی‌های طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای

  • Visme

این ابزار تعداد زیادی شکل، آیکون و قالب آماده رایگان ارائه می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید از کتابخانه بلوک‌بندی محتوا، تنظیم کننده افقی و سایر امکانات آن بهره فراوانی ببرید.

  • Venngage

با استفاده از این ابزار به بیش از 100 قالب آماده اینفوگرافیک دسترسی خواهید داشت. یکی از ویژگی‌های متمایز کننده Venngage این است که گزینه‌های اضافی‌ای در بخش اینفوگرافیک خود دارد که شامل دسته‌بندی‌هایی مانند چارت‌ها، مقایسه‌گرها، آمارها و غیره می‌شود.

  • Infogram

این ابزار امکان تبدیل مجموعه داده‌های پیچیده به طرح‌های اینفوگرافیکی جذاب را فراهم می‌آورد. هنگامی اهمیت این ابزار بیشتر آشکار می‌شود که با داده‌های آماری سروکار داشته باشید.

  • Biteable

این ابزار توانایی تولید اینفوگرافیک‌های ویدیویی با کیفیت HD را به شما می‌دهد تا همیشه چند قدم از رقبای خود جلوتر باشید.

  • Vizualize.me

این ابزاری تخصصی برای طراحانی است که می‌خواهند آرایشی مدرن به رزومه خود بخشند. به کمک Vizualize.me می‌توانید دستاوردهای حرفه‌ای خود را به بهترین شکل ممکن نمایش دهید.

  • BeFunky

این ابزار کار خود را به عنوان یک اپلیکیشن ویرایش تصویر آغاز کرد. در واقع، اینفوگرافیک کار اصلی BeFunky نیست، اما ابزارهای مطلوبی برای ایجاد سریع اینفوگرافی‌های جذاب و ساده ارائه می‌دهد.

  • Snappa

این ابزار رویکردی سرگرم کننده‌تر به طراحی‌های خود دارد. البته Snappa بیشتر یک ابزار گرافیکی برای رسانه‌های اجتماعی است، اما اینفوگرافیک‌های خوبی را هم در دسترس کاربران قرار می‌دهند.

تکرار و تمرین برای طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای

شاید مقداری کلیشه‌ای به نظر آید، اما یکی از مهمترین نکات طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای که باید همیشه در نظر داشته باشید، تمرین و تکرار است. واقعیت این است که در هر پروژه‌ای این احتمال وجود دارد که چندین بار مجبور به تکرار مراحل طراحی خود شوید تا بتوانید طرح اینفوگرافیک دلخواه خود را خلق کنید.

باید مسیرهای مختلفی را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک از آنها نیازهای شما را برآورده می‌کند. پس انتظار نداشته باشید همین‌که طراحی را شروع کردید، بهترین اینفوگرافیک خود را خلق کنید. در واقع، توصیه نهایی ما این است: تمرین – تکرار، تمرین – تکرار و تمرین – تکرار تا به هدف خود دست می‌یابید.

ایده‌گرفتن از اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای در سایت‌های معتبر

طراحان افراد متفاوتی هستند، اما چند سایت مفید برای تحقیق و ایده‌گرفتن وجود دارند که می‌توانند کمک زیادی به شما کنند. بنابراین، در این بخش تعدادی از این سایت‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • Pinterest
  • Visual.ly
  • Colossal
  • Behance
  • From Up North
  • Creative Bloq
  • Wired

البته، به یاد داشته باشید که قبل از بررسی این سایت‌ها، لازم است به خوبی مفهوم اینفوگرافیک را درک کنید تا ویژگی‌های طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای را در این سایت‌ها مشاهده کنید.

طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای

نمونه طرح‌های اینفوگرافیک حرفه‌ای

اکنون که نکات طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای را با شما در میان گذاشتیم، وقت آن است که چند نمونه از طرح‌های اینفوگرافیک حرفه‌ای را نیز به شما معرفی کنیم تا بتوانید خود ویژگی‌های آنها را مشاهده کنید. البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که در اینجا تنها تعداد محدودی اینفوگرافیک نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید طرح‌های بیشتری را در ارتباط با موضوعات مختلف با جستجو در اینترنت پیدا کنید.

  • اینفوگرافیک «اینفوگرافی درباره اینفوگرافیک»
  • اینفوگرافیک «روان‌شناسی فونت و فرهنگ پاپ»
  • اینفوگرافیک «تاریخ زندگی»
  • اینفوگرافیک «Hip Hop»
  • اینفوگرافیک «تحلیل Beatles»

جمع‌بندی

امروزه طراحی اینفوگرافیک برای کسب‌وکارهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است، طوری که تقریباً تمام کسب‌وکارها در تمام زمینه‌ها به این هنر نیاز مبرمی دارند. در این مطلب، شما را با نکات طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای آشنا کردیم که می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش کیفیت طرح‌ها داشته باشد. اکنون که درک بهتری از ویژگی‌های طراحی اینفوگرافیک حرفه‌ای دارید، می‌توانید طرح‌های حرفه‌ای‌تر و بهتری را خلق کنید که اثربخشی بیشتری برای کسب‌وکار شما یا مشتریانتان داشته باشد.

4/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 26 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *