فریلنسر مستقل باشم یا از سایت‌های فریلنسینگ پروژه بگیرم؟

دامنه کارهای فریلنسینگ بسیار گسترده است، علاوه بر اینکه رشته‌ها و تخصص‌های زیادی را در برمی‌گیرد شیوه‌های مختلف و بسترهای مختلفی برای کار کردن به‌صورت فریلنسری وجود دارد. برخی افراد به‌صورت مستقل پروژه می‌گیرند و کار می‌کنند و مشتریان آن‌ها افرادی هستند که از طریق کارفرماهای پیشین و آشنایان به آن‌ها معرفی‌شده‌اند، در مقابل افراد دیگری هستند که در سایت‌ها و پلتفرم‌های فریلنسینگ کار می‌کنند و پروژه‌ها را از طریق ارسال پیشنهاد قیمت و مذاکره با کارفرماها به دست می‌آورند.

در این مقاله درباره تفاوت‌های این دو روش و تسهیلاتی که سایت‌های فریلنسینگ در اختیار شما قرار می‌دهند صحبت می‌کنیم.

فریلنسر مستقل یا در سایت فریلنسینگ

شما را از هرگونه تبلیغات بی‌نیاز می‌کنند.

زمانی که به‌عنوان فریلنسر مستقل فعالیت می‌کنید، خصوصاً اگر در ابتدای مسیر باشید و در حوزه کاری خود شناخته‌شده نباشید،  پیدا کردن پروژه کار آسانی نیست. بنابراین نیاز است که رزومه خود را در محل‌های مختلفی قرار دهید یا از افراد فعال در حوزه کاریتان درخواست کنید که در صورت وجود نیازمندی پروژه را به شما بسپارند.

در سایت‌های فریلنسینگ مسئولیت ترغیب کارفرماها به قرار دادن پروژه در سایت به عهده وب‌سایت است؛ بنابراین شما دغدغه‌ای در زمینه پیدا کردن پروژه نخواهید داشت و تنها کافی است که بر روی تخصص خود و مهارت‌های مذاکره تمرکز کنید.

یک جریان پایدار پروژه را برای شما فراهم می‌کنند.

افرادی که به‌صورت مستقل و از طریق معرفی آشنایان پروژه دریافت می‌کنند معمولا شرایط متضادی را تجربه می‌کند. گاهی تعداد پروژه آن‌قدر زیاد است که توانایی انجام همه آن‌ها به‌صورت هم‌زمان را ندارند و مجبورند که بین پروژه‌ها تعدادی را انتخاب کنند و گاهی تقریباً هیچ پروژه جدیدی برای انجام وجود ندارد. به‌علاوه رد کردن پروژه‌ها خود باعث کاهش تعداد درخواست‌ها می‌شود به این صورت که افرادی که پروژه آن‌ها انجام‌نشده، به‌مرور دیگر پروژه‌ای را به شما نخواهند سپرد.

اما در سایت‌های فریلنسینگ برای هر تخصص روزانه میزان تقریباً مشخصی پروژه ارسال می‌شود که فریلنسرها می‌توانند با توجه توانمندی و علاقه شخصی خود برای آن‌ها پیشنهاد قیمت ارسال کنند و با کارفرماهایشان مکاتبه کنند و زمانی که به هر دلیلی تمایل ندارند پروژه بگیرند پیشنهاد قیمت ارسال نکنند و با فراغ بال به کارهای موردنظرشان بپردازند.

در مورد پرداخت‌ها و وصول مبالغ نگرانی نخواهید داشت.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که فریلنسرها با آن روبرو هستند مسئله دریافت حق‌الزحمه در زمان‌های توافق شده است. خصوصاً اگر پروژه بزرگ باشد و نیاز به پرداخت مبلغ زیادی در هر فاز وجود داشته باشد، دریافت وجه دشوارتر خواهد شد. گاهی کارفرماها بدون پرداخت پیش‌پرداخت درخواست می‌کنند که کار آغاز شود و ممکن است بعد از این‌که بخشی از کار انجام شد دیگر پروژه را پیگیری نکنند و هزینه‌ای نیز پرداخت نکنند.
سایت‌های فریلنسینگ با وضع قوانین پرداخت این مشکل را به‌صورت کامل حل کرده‌اند و امنیت مالی هر دو طرف (کارفرما و فریلنسر) را تضمین می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در سایت پارسکدرز، زمانی که خریدار و مجری پس از مکالمات اولیه باهم توافق می‌کنند، خریدار موظف است که وجه توافق شده را در سایت گروگذاری کند (برای پروژه‌های بالاتر از یک میلیون تومان قوانین متفاوت است.) بنابراین فریلنسر این اطمینان را دارد که پس از تکمیل پروژه وجه را دریافت خواهد کرد. از طرف دیگر خریدار اطمینان دارد که وجه به مجری پرداخت‌نشده و درصورتی‌که پروژه به‌درستی با مطابق توافق انجام نشود وجه قابل پس گرفتن خواهد بود.

رزومه‌ای یکپارچه و قابل‌اعتماد برای شما ایجاد می‌کند.

در سایت‌‌های فریلنسینگ هر پروژه‌ای که انجام می‌دهید به همراه امتیاز و نظر کارفرما در رابطه با تجربه کاری که با یکدیگر داشته‌اید، در رزومه شما ثبت می‌شود؛ بنابراین اگر پروژه را با کیفیت خوب انجام دهید و تجربه خوبی برای خریداران خلق کنید همین رزومه می‌تواند سایر خریدارانی که با شما آشنایی ندارند را ترغیب کند که شما را به پروژه‌ها دعوت و پروژه را به شما بسپارند.

در مقابل خریدارانی که در خارج از این پلتفرم‌ها به شما معرفی می‌شوند شناخت مناسب و کاملی از رزومه کاری و تعهد شما ندارند، بنابراین مدت زمانی نیاز است که با ارسال نمونه کارهای مختلف توجه و اعتماد آن‌ها را جلب کنید تا بتوانید با مبلغ و شرایط مناسب با آن‌ها قرارداد ببندید.

بدون نیاز به مراجعه به مراجع قضایی حل اختلاف انجام می‌شود.

گاهی در حین انجام پروژه، به دلایل مختلف، اختلاف‌هایی ایجاد می‌شود و نیاز خواهد بود که یک فرد متخصص در آن حوزه با طرفین صحبت کند تا پروژه مجدداً در مسیر خود قرار گیرد. گاهی نیز اختلاف‌ها به گونه‌ای است که طرفین تقاضای لغو همکاری و قطع ارتباط را دارند. برای فریلنسرهای مستقل معمولاً قطع ارتباط و لغو قرارداد به آن آسانی که به نظر می‌رسد نیست، همچنین مراجعه به مراجع قضایی و حل اختلاف برای تصمیم‌گیری در مورد وجهی که مبادله شده و … هم مشکل دیگری است.

اما در سایت‌های فریلنسینگ برای این دست مشکلات راه‌حل‌هایی در نظر گرفته‌شده است. به‌عنوان‌مثال در سایت پارسکدرز بخش داوری و حل اختلاف در زمان بروز مشکل در کنار شما خواهد بود و با بررسی توافقات و مستندات و صدور رأی توسط افراد متخصص در حوزه پروژه، شما را از مراجعه به هرگونه مراجع قضایی و … بی‌نیاز می‌کند.

کلیه مکالمات و توافق‌ها مکتوب و قابل ارجاع است.

معمولاً در ابتدای پروژه کارفرما دید درست و کاملی نسبت به پروژه‌ نهایی ندارد و حین انجام کار به مرور دید بهتری از روند کار و نتیجه نهایی پیدا می‌کند و ایده‌هایی به ذهنش می‌رسد که تمایل دارد آن‌ها را در کنار درخواست اولیه عملی کند. از طرف کارفرما این توقع‌ وجود دارد که کلیه درخواست‌ها باید انجام شود. فارغ از اینکه این مسائل در توافق‌ها و قرارداد وجود دارد یا خیر.

در وب‌سایت‌های فریلنسینگ کلیه مکالمات و توافق‌ها پیش از شروع به کار، ثبت و مکتوب شده است و کاملاً واضح و مشخص است که چه‌کارهایی باید انجام شود و توافق به چه صورتی بوده است. بنابرین اگر خریدار درخواستی بیش از قرارداد داشته باشد، واضح است که این بخش جزیی از توافق نبوده و برای انجام آن باید پروژه‌ی دیگری تعریف شود.

موضوعات بیان شده امکاناتی است که سایت‌های فریلنسینگ به صورت کلی در اختیار کاربرها قرار می‌دهد. اما این امکان وجود دارد که پارسکدرز تنها برای تضمین امنیت مالی و حل اختلاف استفاده کنید. به عنوان مثال با کارفرمایی برای انجام پروژه توافق کرده‌اید، اما این اطمینان را ندارید که پرداخت‌ها به چه صورتی انجام خواهد شد. به راحتی می‌توانید از کارفرما در خواست کنید که پروژه را در سایت تعریف کند و ادامه کار را در بستر سایت انجام دهید و از مزایای سایت استفاده کنید.

امتیاز دهید

ارسال شده در 25 آذر 1397

9 دیدگاه برای “فریلنسر مستقل باشم یا از سایت‌های فریلنسینگ پروژه بگیرم؟”

  • سلام. ممنون از مقاله مفیدتون.
    اون بالا یه «را» جا افتاده: «شما از هرگونه تبلیغات بی‌نیاز می‌کنند.»
    مشکلی که توی سایت‌های فریلنسری وجود داره، قیمت‌های خیلی پایینه و فریلنسرها با ارسال پیشنهادهای کم این قیمت رو پایین‌تر هم می‌برند.

    • ممنونم اصلاح شد.
      صحبتتون درسته. اما این مشکل رو خود فریلنسرها ایجاد می‌کنند.
      در اکثر مواقع فریلنسرها به جای تقویت مهارت‌های مذاکره تلاش می‌کنند که با قیمت پایین پروژه رو بدست بیارند.

  • سلام ، در ادامه بحثتون …
    خواستم پیشنهاد بدم که هزینه پیشنهادی بقیه فریلنسر ها رو هم در قسمت پیشنهاد های پروژه نمایش بدین.
    وقتی هزینه پیشنهادی بقیه مشخص نباشه فریلنسر نمیدونه بقیه چه پیشنهادی دادن و ذهنیتش اینه که بقیه پیشنهاد پایین میدن تا پروژه رو بدست بیارن و در نتیجه خودش هزینه پیشنهادیشو پایین میاره
    وقتی هزینه های پیشنهادی مشخص باشه بهتر میشه این قضیه رو مدیریت کرد
    و البته یه مشکلی هم از طرف دیگه ممکنه پیش بیاد که شاید شبیه به مناقصه بشه و هر فریلنسر هزینه پیشنهادیشو از بقیه کمتر کنه و همینطور ادامه پیدا کنه
    ولی بنظرم تاثیر مورد اول بیشتر و برجسته تر باشه و در کل بازده دو تا مورد ، به نفع باشه ..
    در هر حال این مورد رو برسی کنین ممنونتون میشم و یا حداقل برای یه مدت بصورت آزمایشی پیاده کنین
    با تشکر (:

    • ممنون از پیشنهادتون.
      سیستم فعلی با توجه بررسی مدل‌های مختلف پیاده‌سازی شده با این حال پیشنهاد شما به بخش مربوطه ارجاع داده خواهد شد.

  • با سلام
    ممنون از مقاله خوبتون.
    نظر من در رابطه با راهکار جلوگیری از قیمت شکنی فریلنسرها اینه که سایت برای هر شغلی یک فضای صنفی (مثلا یک فروم) در نظر بگیره تا فریلنسرها بتونن تو این اصناف (فروم ها) تبادل نظر داشته باشند و مشکلاتشون رو با مشورت و گفتمان حل کنند.

  • سلام.
    مزایایی که گفتین قابل انکار نیست ولی من همچنان کار مستقل رو ترجیح میدم. چون توی کار مستقلم رقیب های کمتری هستن و من قیمت های بالاتر میدم. پورسانت نمیدم و هزینه ی هر مرحله از کار رو قبل از انجام کار میگیرم. طبیعتاً برای کسی که تازه میخواد فریلنسری کار کنه استفاده از وبسایت های واسطه خیلی بهتره ولی برای کسایی که بازار مستقل هم دارن سایتی مثل پارسکدرز خوبیش توی تنوعش و امکان پیدا کردن پروژه های آسون با قیمت مناسبه.
    چندجا دیدم که همه از قیمت های پایین ناله میکنن. من کمتر از سه ماهه که توی پارسکدرز فعالیت میکنم تجربه م رو میگم شاید قانع بشید و قیمت کم ندین.
    من تابحال 79 تا پیشنهاد گذاشتم که درنهایت 19 تا از اونها پذیرفته شد. (تقریباً از هر 4 پیشنهاد یکیش پذیرفته شده). 3 مورد رو نتونستم انجام بدم و درنهایت لغو شد. میخواستم بگم که من هیچوقت قیمتی کمتر از قیمت واقعی پروژه نگفتم و تقریباً از درآمدی که پارسکدرز بهم داده راضی بودم.
    بهترین راه برای اینکه فریلنسرها کار کنن اینه که قیمت معقول بدن و فقط تعداد پیشنهادها رو بالا ببرن. فقط زمانی خریدار برای کار شما ارزش قائل میشه که اول خودتون برای کار خودتون ارزش قائل بشین. وقتی حاضر بشید به هر قیمتی کار کنید مشتری هم به شخصیت و کار شما احترام نمیذاره و اگر مشتری کیفیت کار براش مهم باشه قطعاً به شما اعتماد نمیکنه و کارشو به شما نمیده.
    قیمت معقول بدین چیزی که به اندازه ی وقتی که میذارید ارزش داشته باشه. به جای اینکه قیمت کم بدین پیشنهادارو بیشتر کنید. یه حساب ساده بکنید میفهمید که سودش بیشتره.

  • سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    ممنون میشم اگر برا زحمت اعضا احترام قائل بشیم و اعضا مجبور نشوندحداقل هزینه را با مدرک دکتری بزنیم واقعا حداقل هزینه سایت برا پروژه ای تخصصی که یک روز حداقل طول میکشه 5 تومن کم است
    و همه مجریها مجبورند کمترین هزینه را پیشنهاد می کنند
    سپاسگزارم از لطفتون

  • “شب فراق که داند که تا سحر چند است”
    سعدی

    جسارتا “فراغ بال” صحیحه، نه “فراق بال”:

    فراغ بال
    لغت‌نامه دهخدا
    فراغ بال . [ ف َ غ ِ ] (ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) آسودگی خاطر. آسایش و راحتی خیال :
    ور چو پروانه دهد دست فراغ بالی
    جز بدان عارض شمعی نبود پروازم
    حافظ (دیوان چ قزوینی ص 230).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *