چرا دور کاری گزینه‌ی مناسبی برای شرکت شماست؟

از جمله مسایل و مشکلاتی که بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها با آن دست و پنجه نرم ‌می‌کنند مشکلات پیرامون استخدام نیرو است. یکی از این مشکلات یافتن نیروی کار متخصص است. مشکل از آن‌جا سرچشمه می‌گیرد که در هر گرایش خاص نیروهای متخصص محدودی وجود دارند، بعلاوه افراد متخصص معمولا بیکار یا جویای کار نیستند، یا در یک شرکت مشغول به کار هستند یا مدیر شرکت و تیمشان هستند و به همین دلیل امکان جذب و استخدام آن‌ها به راحتی ممکن نیست.

مشکل دیگری که پیرامون استخدام نیرو وجود دارد فراهم کردن محیط و تجهیزات کار برای آن نیرو است که همگی نیاز به صرف هزینه دارد، در حالی که ممکن است مدت زمان همکاری با آن شخص دائمی نباشد و پس از انجام یک پروژه خاص یا یک مدت زمان مشخص به پایان برسد.

موارد فوق از جمله مشکلاتی است که فکر کارفرمایان را مشغول کرده و پروسه یافتن نیرو را به یک پروسه طولانی و خسته کننده تبدیل می‌کند. البته این مشکل فقط مختص ایران نیست و در همه جای دنیا دیده می‌شود.

دورکاری

یکی از راه حل های خوب این مشکل رو آوردن به سبک دورکاری است.

انجمن بین‌المللی کار از راه دور (ITAC)، کار از راه دور را اینگونه تعریف می‌کند:

به طور کلی کار از راه دور نوعی آرایش کاری است که طی آن، افراد به شکل انعطاف پذیر از نظر زمان(پاره وقت یا تمام وقت) و از نظر مکان(در خانه، مراکز از راه دور، دفترشرکت یا بشکل سیار) به انجام وظیفه و پاسخ به امور محوله می‌پردازند.

کمیسیون اروپایی کار از راه دور نیز، دور کاری را استفاده از کامپیوترها و ارتباطات راه دور برای تغییر موقعیت جغرافیایی محل کار و انجام وظایف شغلی می‌داند.

آئین نامه دورکاری ایران نیز در تاریخ 30/3/89 با هدف افزایش بهره‌وری، انعطاف کاری و کاهش حجم رفت و آمد کارمندان و اثرات جانبی آن نگارش شده است که متن کامل آن را می‌توانید اینجا ببینید.

 

 

 

اما راه حل دقیق دور کاری برای از میان برداشتن این مشکلات چیست؟

اولین و موثرترین فایده از بین بردن محدودیت مکانی است، به این صورت که گزینه‌های استخدام را از افراد متخصص شهرتان به کل افراد متخصص کشور افزایش می‌دهد. همچنین نیاز به فراهم کردن محیط کار و هزینه‌های تجهیز آن را از بین می‌برد.

البته دورکاری انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط پروژه، کارفرما و کارمند می‌توانند بهترین نوع آن را انتخاب کنند.

کارمند ترکیبی:

این نیروها بعضی روزها یا ساعت‌ها را در دفتر کار حضور دارند و ساعت‌ها و روزهای دیگری کار را از راه دور انجام می‌دهند.

کارمند تمام وقت:

این نوع کارمندان معمولا از نظر ساعت کاری و … مانند کارمندان عادی هستند با این تفاوت که کارشان را از راه دور (مثلا در منزل) انجام می‌دهند.

برونسپاری/پیمانکاری:

در این نوع از دورکاری شما بخشی از کار یا یک پروژه را به یک شخص یا یک تیم  می‌سپارید. این اشخاص کارمند شما نیستند و براساس توافقات انجام شده و یک قرار داد، کار را از راه دور برای شما انجام می‌دهند.

سایت پارسکدرز مختص برون سپاری پروژه ها طراحی شده است. به این صورت که کارفرما یک پروژه ثبت می‌کند و از میان مجریان سایت با توجه به رزومه و سوابق کاری فرد مورد نظرش برای آن پروژه انتخاب می‌کند.

موقتی:

در مورد دور کاری برای پروژه‌های بسیار کوچک و در زمان‌های بسیار کوتاه است. مانند انجام یک پروژه در یکی دوساعت، یک مشاوره یا جلسه ای از راه دور.

 

دور کاری در این سطح نیاز به تجربه و بلوغ دارد و همچنین نیازمند ابزارهایی است تا ارتباطات میان کارمند و کارفرما را بهبود ببخشیده و آن را سریع‌تر و آسان‌تر کند و کارفرما را در جریان روند پیشرفت کارهای کارمند قرار دهد. ابزارهایی مانند تسکولو یا ترلو برای این کار می‌توانند مفید باشند.

در اکثر موارد استخدام نیروی دورکار با کلیه‌ی حقوق و مزایای مشابه کارمندان تمام وقت شرکت است. به عنوان مثال به این اگهی استخدام توجه کنید.

مزایای دورکاری

در کل اگر بخواهیم مهمترین مزایای دورکاری را به صورت تیتروار بیان کنیم:

  • دسترسی به تعداد زیاد نیروی متخصص به دلیل از بین رفتن محدویت مکانی
  • عدم نیاز به فراهم کردن مکان و تجهیزات کار برای نیرو
  • تسریع انجام کار به دلیل برنامه کاری انعطاف پذیر و تمرکز بیشتر کارمندان

معایب دورکاری

  • عدم حضور فیزیکی شخص در محل کار و احتمال بروز مشکل در ارتباط کلامی
  • احتمال عدم پایبندی کارمند دورکار به برنامه زمانی در برخی از روزها
  • عدم ارتباط اجتماعی مناسب کارمند و احتمال بروز خستگی روحی و روانی
امتیاز دهید

ارسال شده در 20 شهریور 1395

یک دیدگاه برای “چرا دور کاری گزینه‌ی مناسبی برای شرکت شماست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *