کارمندی خوب است اما …

کارمندی

شغل‌های کارمندی مزایای زیاد دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به درآمد ثابت ماهیانه، مرخصی با حقوق، بیمه و مزایای بازنشستگی اشاره کرد. کارمندان معمولا با توجه به مدل کاری امنیت شغلی نسبتاً تضمین شده‌ای دارند.

ساعت کاری مشخص و زمان ‌آزاد، تعطیلات و مرخصی با حقوق از آن نوع مزیت‌هایی است که نمونه آن در هیچ کدام از شغل های آزاد و شخصی دیده نمی‌شود. این ویژگی به شما فرصت می‌دهد برای ساعت‌های غیر کاری برنامه‌ریزی کنید و از آن زمان برای انجام کارهای دیگر  استفاده کنید.  یکی از این کارهای دیگر فریلنسینگ است.

 

فریلنسینگ چیست؟

فریلنسینگ شغلی است که در آن افراد با گرفتن مزد، به صورت پاره وقت و یا ساعتی – پروژه ای و بدون داشتن قرارداد بلند مدت کار محوله را انجام می دهند. به افرادی که به شغل فریلنسینگ مشغولند فریلنسر یا آزادکار می‌گویند. بطور کلی فریلنسرها از تنوع کاری زیادی نسبت به کارمندان برخوردار هستند. معمولاً آزادی عمل بیشتری برای انتخاب زمان و مکان کار خود دارند. تجربه کارهای متفاوت پروفایل آنها را می سازد و در نتیجه شبکه ای از مشتریان برای خود تشکیل می دهند.

افراد می‌توانند همزمان با شغل پاره وقت یا تمام وقتشان، به عنوان شغل دوم به صورت فریلنسر کار کنند.

 

آیا کارمندان می‌توانند فریلنسر باشند؟

بله، پاسخ به این سوال 100% مثبت است. فریلنسینگ و کارمندی تفاوت‌هایی با هم دارند که آن‌ها را به یک مکمل عالی برای هم تبدیل می‌کند. همانطور که گفته شد یکی از مزایای کار کارمندی این است که اکثر آن‌ها مدت زمان‌های خاص و مشخصی را در روز کار می‌کنند.  از طرفی در کار فریلنسینگ هیچ محدودیت زمانی و مکانی وجود ندارد. بنابرین وی می‌تواند برنامه‌ریزی کند که در زمان‌های آزاد خود پروژه‌هایی را انجام دهد.

از جمله دلایلی که کارمندان در کنار کارشان به فریلنسینگ می‌پردازند:

کسب درآمد

کسب درآمد دلیل اصلی و کافی برای شروع به کار، خصوصا کار دوم است. شخص برای شروع می‌تواندیک پروژه کوچک بردارد، روزی یکی دوساعت بر روی آن کار کند و به مرور با توجه به مهارت‌ها و شناخت‌هایی که به دست می‌آورد پروژه های بزرگتری  بگیرد و سطح درآمدش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

پرداختن به کار مورد علاقه

دلیل دیگر پیدا کردن فرصتی برای پرداختن به کار مورد علاقه‌شان است. به عنوان مثال این امکان وجود دارد  که فردی که به عنوان مدیر روابط عمومی در یک شرکت کار می‌کند، علاقه و مهارت زیادی در نویسندگی یا طراحی داشته باشد. این شخص می‌تواند به عنوان یک فریلنسر در این فیلد شروع به کار کند و در صورت رضایت به مرور شغلش را عوض کند یا به صورت تمام وقت به فریلنسینگ به بپردازد.

پارسکدرز - اولین بازار کار آنلاین ایران - فریلنسر - آزادکار

 

از پاره وقت به تمام وقت

یک قانون ثابت در اکثر مسائل وجود دارد. براساس اصل 80 – 20، 80% از پروژه های شما در آینده، از طرف 20% از مشتریان سابقتان به شما معرفی می‌شوند. یعنی زمانی که چندین پروژه را به انجام رساندید و مقداری تجربه کسب کردید پروژه‌های بیشتری به سمت شما خواهد آمد و با گذشت چند سال مشتری‌های زیاد و درآمد بالایی بدست می‌آورید.

همچنین مهارت‌ها و تجربه‌هایی را بدست می‌آورید که با تکیه بر آن‌ها می‌توانید به صورت گسترده در بازارهای داخلی و خارجی کار کنید. اگر کارتان را به صورت حرفه‌ای و با کیفیت بالا انجام دهید این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند تا روزی که دیگر قادر به انجام پروژه های محوله به صورت تک نفره نخواهید بود و زمان آن فرا می رسد که به صورت تیمی فعالیت کنید.

حالا که رزومه کامل و خوبی بدست آوردید، وقت آن است که تصمیم بگیرید که به فریلنسینگ به صورت نیمه وقت ادامه دهید یا با توجه به ویژگی‌های فریلنسینگ، کارمندی را رها کنید و فریلنسینگ را به عنوان شغل تمام وقت انتخاب کنید.

 

از فریلنسینگ تا کارآفرینی

یکی از مزیت‌های فریلنسینگ گستردگی پروژه و تعداد بالای آن‌هاست. زمانی که فرد به صورت تمام وقت به عنوان یک فریلنسر کار می‌کند، تجربیات زیادی در زمینه‌های مختلف مربوط به تخصصش بدست می‌آورد و به دلیل زمان و فکر آزادی که دارد، ایده‌های کسب و کار زیادی به ذهنش می‌رسد. تا جایی که ممکن است از فریلنسینگ به کار آفرینی تغییر مسیر دهد.

شتابدهنده ها

اکثر فریلنسرها زمانی که تصمیم به کارآفرینی میگیرند تجربه کافی از نظر شیوه های راه اندازی و پروسه اجرا دارند اما نیاز به مهارت‌های مدیریتی، بازاریابی و همچنین سرمایه اولیه حس می‌شود.

این روزها با رونق گرفتن کسب وکارهای نو شتابدهنده‌هایی با شیوه‌های حمایتی متفاوت برای کمک به راه‌اندازی و رشد استارتاپ‌ها و کسب و کارها به وجود آمده است. برای آشنایی بیشتر با شتابدهنده‌های فعال در ایران این مطلب را بخوانید.

منابع:

fa.wikipedia.org

www.yjc.ir

silvercover.ir

امتیاز دهید

ارسال شده در 04 شهریور 1395

یک دیدگاه برای “کارمندی خوب است اما …”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *