راهنمای انتخاب نام دامنه سایت

انتخاب نام دامنه یکی از حساس‌ترین کارهایی است که کسب‌وکارهای آنلاین باید انجام دهند. برای تأکید بر اهمیت این کار تشبیه‌های متنوعی صورت گرفته است. برای مثال، برخی‌ها انتخاب نام دامین سایت را به انتخاب نام شرکت تشبیه کرده‌اند که به تأمل و توجه بسیار زیادی نیاز دارد. بعضی دیگر این امر را به ازدواج تشبیه کرده‌اند تا اهمیت فراوان آن را در حیات سایت به نمایش گذارند. در واقع، نام دامنه حکم شناسنامه سایت شما را دارد، پس نام دامنه را نه‌تنها باید متناسب با کسب‌وکار خود انتخاب کنید، بلکه این انتخاب باید راه را برای بهره بردن از انواع روش‌های ترقی دامنه و کسب‌وکار نیز هموار سازد.

چرا نام دامنه دارای اهمیت است؟

شاید چنین فکر کنید که اگر سایت و کسب‌وکاری باکیفیت داشته باشید، مردم از سایت شما بازدید خواهند کرد، پس مهم نیست که نام دامین سایت چیست.

اگر این طرز تفکر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم کمی بیشتر فکر کنید و جوانب مختلف را در نظر بگیرید. نام دامنه عنصری کلیدی از سایت است. همین عنصر می‌تواند کسب‌وکار شما را ارتقا دهید یا به طور جدی به آن لطمه بزند. بنابراین، باید نامی را انتخاب کنید که بهترین تناسب را با حوزه فعالیت شما داشته باشد.

اما هنوز به این سؤال که چرا انتخاب نام دامنه مهم است، پاسخی قانع‌کننده نداده‌ایم. در جواب این سؤال می‌توانیم به سه دلیل عمده اشاره کنیم:

  • نام دامنه “برداشت اولیه” مخاطب را از شما شکل می‌دهد:
    در واقع، اولین چیزی که مخاطب کسب‌وکار شما با آن روبرو می‌شود، URL شماست. پس نام دامنه صحیح می‌تواند برداشتی مثبت و بلندمدت ایجاد کند، در حالی که نام دامنه نامناسب می‌تواند منجر به فاصله گرفتن مخاطب از شما شود.
  • نام دامنه بر “سئوی سایت” شما اثرگذار است:
    واقعیت این است که لازم نیست دامنه به طور کامل و صد در صدی با کسب‌وکار مطابقت داشته باشد، منتها در انتخاب نام دامین سایت باید به کلمات کلیدی حوزه فعالیت خود توجه کنید. به این ترتیب، به سایت خود کمک خواهید کرد تا رتبه بهتری از نظر SEO به دست آورد.
  • نام دامنه “برند” شما را تعریف می‌کند:
    باید به این نکته توجه داشته باشید که نام دامنه یک فرصت خوب برای برندسازی است! انتخاب نام صحیح برای دامین سایت می‌تواند شناخت از برند شما را به مرحله بالاتری ارتقا دهد.

آنچه گفته شد تنها تعدادی از دلایل متعدد اهمیت انتخاب نام دامنه صحیح هستند ولی به نظر می‌رسد که همین دلایل برای تشبیه آن به سرنوشت‌سازی انتخاب نام شرکت یا ازدواج کافی باشند.

ویژگی‌های نام دامنه

یک نام دامنه مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

آشکار است که در اینجا نمی‌توانیم بگوییم که چه نامی برای دامنه شما مناسب است اما می‌توانیم ویژگی‌های یک انتخاب مطلوب را به اشتراک بگذاریم. البته توجه داشته باشید که آنچه در اینجا گفته می‌شود مجموعه‌ای از قواعد غیرقابل‌تغییر نیستند. انتخاب نام دامین سایت یک علم نیست، با این وجود، رعایت موارد پایین بهترین نتایج را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

کوتاه بودن نام دامنه

اولین توصیه ما این است که نام دامنه سایت در حد امکان کوتاه باشد. نام‌های کوتاه بیشتر در ذهن مخاطب ماندگار می‌شوند و هدف شما هم دقیقاً همین است. طبق پژوهشی که سایت domain registration انجام داده است، معمول‌ترین طول نام‌های مورد استفاده تقریباً از 12 حرف تشکیل شده‌اند.
پیشنهاد ما این است که نام دامنه را تا می‌توانید کوتاه نگه دارید، اما نهایتاً “15 حرف” را خط قرمز خود در نظر بگیرید.

از سوی دیگر، اگر نام دامین سایت طولانی و پیچیده باشد، احتمال تایپ اشتباه آن افزایش می‌یابد. آشکار است که اگر مخاطب در چنین وضعیتی قرار گیرد، ترافیک سایت کاهش خواهد یافت. بنابراین، بدون تردید یکی از شروط اصلی انتخاب نام دامنه، کوتاه بودن آن است.

املای آسان نام دامنه

این نکته را در هنگام انتخاب نام دامین سایت در نظر داشته باشید که باید بتوانید آن را به سادگی در گفتار و نوشتار به اشتراک بگذارید. نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که در چه زمان و مکان‌هایی و به چه صورتی (گفتاری یا نوشتاری) از شما خواسته می‌شود که نام دامنه سایت را اعلام کنید.

از سوی دیگر، ممکن است بخواهید از نام دامنه خود برای ایجاد یک آدرس ایمیل تجاری حرفه‌ای استفاده کنید. در این مورد هم نام دامنه باید به سادگی قابل درک و املای آن آسان باشد.

عدم استفاده از اعداد و خط تیره در نام دامنه

اعداد و خط تیره معمولاً موجب سوء برداشت می‌شوند. برای مثال، وقتی که آدرس سایت خود را در میان صحبت‌هایتان اعلام می‌کنید، مخاطب متوجه نمی‌شود که منظور شما (مثلاً) از عدد 5 حالت نوشتاری آن است یا عددی. همچنین، به نظر می‌رسد که حفظ خط تیره در نام‌ها برای مخاطبین دشوار است.
از سوی دیگر، باید برندسازی و سهولت تلفظ را نیز در نظر داشته باشید. استفاده از اعداد و خطر تیره در نام دامنه می‌تواند تا حد زیادی سردرگم کننده باشد. برای مثال، فرض کنید که عنوان فیسبوک با چنین املایی نوشته می‌شد: face-book.com.

البته همیشه می‌توان شواهدی در نقض هر نظری آورد ولی در بیشتر موارد بهتر است در انتخاب نام دامنه از استفاده از اعداد و خط تیره خودداری کنید.

انتخاب پسوند مناسب برای دامنه

پسوند دامنه همان حروف اختصاری هستند که پس از نقطه به نام دامین سایت اضافه می‌شوند (برای مثال، .com، .net یا غیره). پسوندها در واقع کاربردهای خاصی دارند، پس اطمینان حاصل کنید که پسوند انتخاب‌شده بیشترین تناسب را با کسب‌وکار شما دارد.

واضح است که پسوند .com محبوبیت فراوانی در بین کاربران دارد اما این احتمال هم وجود دارد که تناسب بیشتری با کسب‌وکار شما نداشته باشد. با این حال، کماکان پیشنهاد می‌کنیم که در صورت امکان از این پسوند استفاده کنید.

اگر امکان استفاده از پسوند .com را ندارید، می‌توانید آن را با تعدادی از پسوندهای دیگر جایگزین کنید. پسوندهای پایین، برای مثال، از محبوبیت خوبی برخوردارند:

  • .co
  • .ir
  • .info
  • .net
  • .org

راهنمای انتخاب دامنه

یا می‌توانید از پسوندهای جدید و سطح بالایی استفاده کنید که فرصت‌های ایده‌آلی را برای انتخاب نام دامین سایت مرتبط پدید آورده‌اند. برای مثال، می‌توانیم به موارد پایین اشاره کنیم:

  • .app
  • .photography
  • .nyc
  • .guru

نکته تخصصی: لازم نیست برای تمام دامنه‌ها یک سایت جداگانه ایجاد کنید. کافی است هر دامنه اضافه‌ای را به سایت اصلی خود اضافه کنید.

مقاله پیشنهادی: پردرآمدترین مشاغل فریلنسری

انتخاب نام دامنه مرتبط با فعالیت

در انتخاب نام دامنه لازم است حوزه فعالیت خود را نیز مدنظر قرار دهید. برای مثال، اگر کسب‌وکاری محلی را مدیریت می‌کنید، شاید بتوانید نام شهر یا استان خود را در نام دامین سایتتان بگنجانید. به این ترتیب، آن را برای مشتریان و مخاطبان محلی یادآوردنی‌تر و دسترس‌پذیرتر خواهید کرد.

نام دامنه باید معنی‌دار باشد

هر سایتی برای کسب‌وکار خاصی طراحی می‌شود و هر کسب‌وکاری در حوزه معینی فعالیت می‌کند. بنابراین، لازم است نام دامنه تعریفی معنی‌دار از کسب‌وکار شما ارائه دهد. برای این منظور، کلیدواژه‌ها می‌توانند راه‌گشا باشند.

پس از خود بپرسید که کدام واژه‌های کلیدی در زمینه کاری شما وجود دارند که می‌توانند برای انتخاب نام دامین سایت کسب‌وکارتان مورد استفاده قرار گیرند.
استفاده از کلیدواژه‌ها فواید دیگری نیز دارد. برای مثال، می‌توانند سئوی سایت را بهبود بخشند. اما توجه کنید که نباید در استفاده از واژه‌های کلیدی در نام دامنه افراط کنید. انتخاب خود را با توجه به کلیات و محدودیت‌ها انجام دهید.

همچنین، اگر واژه کلیدی را در ابتدای نام دامین سایت خود استفاده کنید، بیشترین تأثیر را بر رتبه شما خواهد داشت.

برای مثال، سایتی را به نام websitesetup.org در نظر بگیرید. این سایت در زمینه خدمات توسعه وب یا کمک به ایجاد سایت فعالیت دارد. همان‌طور که خودشان می‌گویند، در انتخاب نام دامنه ابتدا عنوانی را در نظر گرفتند که تمام فعالیتشان را انعکاس دهد، یعنی website. اما website.com (یا .org یا .net) در دسترس نبوده است، پس کلمه setup را هم به آن افزوده‌اند تا نام دامنه‌ای مرتبط داشته باشند.

استفاده از نام برند

سایت شما، اگر برند هستید، برای اهدافی از قبیل معرفی برند، افزایش مشتریان و غیره استفاده می‌شود. بنابراین، یکی از بهترین گزینه‌هایی که در هنگام انتخاب نام دامین سایت در دسترس دارید، نام برند است. شاید بتوان گفت که، به این ترتیب، می‌توانید بهترین استفاده را فضای مجازی ببرید.

با این حال، توجه داشته باشید که اگر برند هستید می‌توانید از نام برند خود به عنوان نام دامنه استفاده کنید. در غیر این صورت، برای مثال اگر سایتی شخصی دارید، نمی‌توانید چنین کاری انجام دهید اما باز می‌توانید ایده‌های خوبی از این بخش بگیرید.

ابزارهای انتخاب نام دامنه

ابزارهای انتخاب نام دامنه سایت

تاکنون، حداقل، باید به ایده‌ای کلی درباره تعدادی از کلمات محتملی که می‌توانید انتخاب کنید، دست‌یافته باشید. البته بعضی از این کلمات شاید دیگر دسترس نباشند یا تأثیری را که می‌خواهید، نداشته باشند.

توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از مواجه شدن با مورد اول حتماً در اسرع وقت برای ثبت دامین خود اقدام کنید. شاید شرکت یا افراد دیگری نیز همزمان با شما همان نام را انتخاب کرده باشند. پس در ثبت آن برای خود اولین باشید.

بنابراین، اکنون می‌توانید به ابزارهایی مراجعه کنید که در انتخاب نام دامنه به شما کمک می‌کنند. این ابزارها می‌توانند ایده‌های شما را به دامنه‌های جدید و دسترس‌پذیر تبدیل کنند.

در اینجا تعدادی از ابزارهای موجود را معرفی می‌کنیم:

  • Wordoid
    در واقع، Wordoid ابزاری برای الحاق کلمه پیشنهادی به یک عبارت است. کلمه پیشنهادی خود را به این ابزار بدهید تا پیشنهادات متنوعی را به نمایش بگذارد. کلمه پیشنهادی شما می‌تواند در ابتدا یا انتهای عبارت پیشنهادی قرار گرفته باشد.
  • Lean Domain Search
    ابزار آنلاین دیگری که می‌توانید برای انتخاب نام دامین سایت استفاده کنید. این ابزار کلمه کلیدی پیشنهادی شما را با سایر کلمات کلیدی مطابقت می‌دهد و فهرستی از دامنه‌های در دسترس را تولید می‌کند.
  • DomainHole
    این ابزار امکان جستجوی کلمات کلیدی را فراهم آورده است. علاوه بر این، برای مقاصد دیگری مانند پیدا کردن دامنه‌های انقضا یافته، تولید نام‌های جدید و غیره نیز می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: راه‌های کسب درآمد از طریق دورکاری

جمع‌بندی
همان‌طور که با خواندن این مطلب مشاهده کردید، انتخاب نام دامنه یکی از حساس‌ترین کارهایی است که باید با دقت فراوان انجام دهید. در این مطلب ویژگی‌های مختلف نام دامنه را به بحث گذاشتیم و در پایان هم ابزارهای مختلفی را معرفی کردیم که برای انتخاب نام دامین سایت خود می‌توانید استفاده کنید. در مجموع، اگر می‌خواهید نام دامنه‌ای مرتبط و اثربخش داشته باشید، توصیه می‌کنیم به آنچه که در این راهنما با شما در میان گذاشته شد، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

4.1/5 - (13 امتیاز)

ارسال شده در 17 فروردین 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *