معرفی انواع سبک‌های عکاسی

درست است که امروزه هر هنرمندی سبک عکاسی خاص خود را دارد، ولی درک سبک‌ها و ژانرهای مختلف عکاسی می‌تواند برای هر فعال یا علاقه‌مند این حوزه مفید باشد. اهمیت این موضوع را در دو نکته می‌توانیم پیدا کنیم: از سویی، عکس‌های خوب عکاسانی را که به موضوعات مختلفی می‌پردازند، از دست نخواهید داد. از سوی دیگر، وقتی که سایر سبک‌ها و انواع عکاسی را مشاهده می‌کنید، شاید به امتحان یک ژانر عکاسی دیگر تمایل پیدا کنید. در این مطلب تلاش می‌کنیم تا شما را با هرآنچه که باید درباره سبک‌های عکاسی بدانید، آشنا کنیم. بنابراین، پیشنهاد می‌دهیم که تا پایان با ما همراه باشید.

سبک عکاسی چیست؟

سبک در یک معنی مانند عشق است. تعریف یا حتی درک آن کار ساده‌ای نیست، اما می‌دانید که کی حضور دارد و کی غایب است. در واقع، سبک حقیقی بسیار نادر است. اگر روش دقیقی برای تعریف سبک عکاسی وجود داشته باشد، پس باید همان مفهومی باشد که هنگامی پدیدار می‌شود که کاملاً با خود و با کارمان صادق هستیم. دلیل این گفته آن است که اگر به دنبال تقلید از سبک شخص دیگری باشید، هرگز نمی‌توانید خصوصیات فردی خود را به طور کامل بشناسید.

خب، اجازه دهید با انعطاف بیشتری به این مسئله نگاه کنیم. قبل از هر چیزی، سبک چیزی به غیر از عادت یا نمایش خصوصیات کم و بیش تکراری نیست. در عکاسی، سبک در قالب حالتی که می‌خواهید عکس خود را بگیرید و پردازش کنید، خود را نمایش می‌دهد.

پس آیا می‌توانیم بگوییم که سبک چیزی بیشتر از یک الگو نیست؟ آیا هر کسی خودش سبک خودش را انتخاب می‌کند یا تحت تاثیر سبک‌های محبوب عکاسی به آن دست می‌یابد؟ به طور خلاصه باید پاسخ مثبت به این پرسش بدهیم. اما درک و رسیدن به سبک شخصی بسیار پیچیده‌تر و عمیق‌تر از این حرف‌ها است.

از سوی دیگر، سبک با ژانر عکاسی ارتباط نزدیکی دارد. به تعبیری می‌توانیم بگوییم که سبک همان حوزه عکاسی مورد علاقه است. شما در کدام دسته از گروه‌های عکاسان قرار می‌گیرید؟ قطعاً سبک یک عکاس حیات وحش با یک عکاس عروسی متفاوت خواهد بود.

انواع سبک‌های عکاسی

هرچند که بسیاری از عکاسان به طور تخصصی در یک یا دو سبک عکاسی مشغول فعالیت هستند، اما امتحان یا دانش درباره سبک‌های دیگر می‌تواند مهارت‌های هر عکاسی را بهبود یا افزایش دهد. در واقع، تسلط بر مهارت‌های فنی و خلاق معمولاً نیازمند شناخت چند ژانر عکاسی است. بنابراین، در ادامه این مطلب شما را با سبک‌ها و ژانرهای مختلف آشنا می‌کنیم تا به دو هدف دست یابید:

  1. سبک مورد علاقه خود را پیدا کنید.
  2. دانش خود درباره سایر سبک‌ها را افزایش دهید.

در صورتی که می‌خواهید به عنوان یک عکاس پایه‌های فکری خود را تقویت کنید، لازم است با سبک‌های مختلف پایین آشنایی کافی داشته باشید.

سبک عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی به معنی ثبت صحنه‌هایی از زندگی است که در نواحی مختلف شهری از قبیل پارک‌ها و پیاده‌روها رخ می‌دهند. عکس‌های خیابانی خوب، مفهوم و هدف خود را در لحظه‌ها و تعاملات به ظاهر معمولی پیدا می‌کنند. این عکس‌ها بینندگان را به فکر کردن درباره مسائلی تشویق می‌کنند که در حالت عادی به سادگی از کنار آن می‌گذرند. این سبک معمولاً با کارهای سیاه و سفید روی فیلم‌های 35 میلی‌متری صورت می‌گیرد، اما عکس‌های خیابانی مدرن تقریباً از هر سبک پردازشی و تجهیزات دوربینی استفاده می‌کنند.

نمونه تصویر از سبک عکاسی خیابانی

سبک عکاسی حیات وحش

ژانر عکاسی حیات وحش می‌تواند تعدادی از قوی‌ترین عکاسان را گرد هم آورد. این افراد ساعت‌ها منتظر لحظه پرسه زدن حیوانی در یک نقطه ایده‌آل می‌ایستند یا به جستجوی جاندارانی می‌پردازند که سایر مردم از آن‌ها فراری هستند. اما این سبک عکاسی را حتی می‌توانید در حیات منزل یا اندکی دورتر از مکان زندگی خود نیز تمرین کنید، چون حیوانات را می‌توان در هر نقطه‌ای از جهان پیدا کرد. گاهی اوقات تصاویری از حیات وحش شهری منتشر می‌شوند که قابلیت رقابت با تصاویری را دارند که در نواحی دوردست گرفته شده‌اند.

نمونه تصویر از سبک عکاسی حیات وحش

سبک عکاسی خبری

عکاسی خبری روشی برای بازگویی داستان یک رویداد یا صحنه مهم به کمک تصویر است. این نوع عکاسی باید در حد امکان عینی و حقیقت‌نما باشد، پس اهمیت ثبت صحنه‌های حساس در همان لحظه بسیار بیشتر از کیفیت عکس است. عکاسان خبری معمولاً به امید ثبت صحنه‌های غیرمنتظره در رویدادهای برنامه‌ریزی شده نیز شرکت می‌کنند. کارهای این گروه از عکاسان معمولاً در مجله‌ها و روزنامه‌ها انتشار می‌یابند.

نمونه تصویر از سبک عکاسی خبری

سبک عکاسی علمی یا تخصصی

تعداد زیادی از شرکت‌ها و رشته‌های علمی و تخصصی به عکس‌های حرفه‌ای نیاز دارند. در واقع، ژانر عکاسی علمی حوزه‌ای گسترده است که از عکاسی میکروسکوپی تا ستاره‌شناسی را دربر می‌گیرد. البته بعضی از سوژه‌های انسانی مانند تصاویر شتاب‌دهندگان ذرات نیز به این سبک وارد شده‌اند. اگر در آینده این سبک توجه بیشتری را به خود جلب کند، می‌توانیم به داشتن عکس‌های کاملاً جدیدی امیدوار باشیم که طرز تفکر ما درباره جهان را متحول می‌سازند.

نمونه تصویر از سبک عکاسی علمی با تخصصی

سبک عکاسی ورزشی

عکاسان ورزشی می‌توانند هیجان و سرگرمی رویدادهای ورزشی را از طریق ثبت صحنه‌های جذاب ورزشکاران، مربیان و حتی طرفداران ورزشی به مخاطبان منتقل سازند. یکی از ویژگی‌های مهم این عکاسان آن است که باید سرعت عمل بالایی داشته باشند تا اعمال و صحنه‌های اطراف خود را از دست ندهند. بنابراین، بهتر است فعالان این سبک عکاسی از لنزهای بزرگ و سنگین برای بزرگنمایی کنش‌ها استفاده کنند. فراموش نکنید که زاویه‌های جذاب می‌توانند یک تصویر را از تمام رقبای خود متمایز سازند.

نمونه تصویر از سبک عکاسی ورزشی

سبک عکاسی عروسی

یکی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی هر فردی، مراسم عروسی است. این یعنی عکاسان عروسی وظیفه بسیار سنگینی را به دوش دارند. آن‌ها نه تنها باید دوربین‌های باکیفیت و مهارت‌های نورپردازی عالی داشته باشند، بلکه باید روش کار کردن با مردم و ثبت احساسات واقعی را به خوبی بلد باشند. باید اقرار کرد که این ژانر هم یکی از دشوارترین انواع پروژه‌های عکاسی است.

نمونه تصویر از سبک عکاسی عروسی

سبک عکاسی تبلیغاتی

ژانر عکاسی تبلیغاتی هر چیزی را که به منظور فروش محصول یا خدمات انجام شود، دربر می‌گیرد. عکاسان تبلیغاتی معمولاً به سادگی محصولات را ثبت می‌کنند. هدف از این نوع عکاسی خلق تصاویری است که با پیام و حسی که آن برند خاص می‌خواهد انتقال دهد، هماهنگی کافی را داشته باشند. فعالان این حوزه باید مهارت‌های ویژه نورپردازی استودیو و تصویرسازی را داشته باشند.

نمونه تصویر از سبک عکاسی تبلیغاتی

سبک عکاسی پرتره

این یکی از معمول‌ترین سبک‌های عکاسی به شمار می‌آید و هدف از آن ثبت شخصیت و احساسات یک فرد یا گروه خاص است. تصاویر این سبک ممکن است تمام قد یا کلوزآپ باشند، اما چهره و چشمان سوژه باید در هر حالتی در کانون توجه قرار گیرند. توجه کنید که در اینجا نورپردازی و بک‌دراپ به انتقال لحن و احساس کمک قابل توجهی می‌کنند. انواع محبوب سبک عکاسی پرتره شامل پرتره خانوادگی، پرتره ارشد، هدشات‌های حرفه‌ای و غیره می‌شود. همچنین، فراموش نکنید که بهترین عکاسان پرتره مشتریان خود را کاملاً راحت می‌گذارند تا چهره‌ای طبیعی داشته باشند.

نمونه تصویر از سبک عکاسی پرتره

سبک عکاسی فشن

وظیفه عکاسی فشن در اصل برجسته کردن لباس‌ها، کفش‌ها و در کل مد است تا باعث جلب نظر مخاطب شوند. عکس‌های این زمینه معمولاً در مجله‌های مرتبط یا به صورت آنلاین منتشر می‌شوند. این ژانر محبوبیت بالایی دارد، چون فرصت خلاقیت زیادی را فراهم می‌آورد. عکاسان فشن تصاویر تمام قد زیادی تهیه می‌کنند و در موقعیت‌های شغلی متفاوتی نیز فعالیت دارند. آن‌ها مهارت‌های بسیار مشابهی با عکاسان پرتره دارند و باید توانایی بالایی در کار تیمی داشته باشند.

نمونه تصویر از سبک عکاسی فشن

سبک عکاسی منظره

عکاسان منظره با عکس‌برداری از مناظر طبیعی سروکار دارند. این عکس‌ها می‌توانند بزرگ و چشمگیر باشند یا کوچک و صمیمی‌تر، اما هدف اصلی آن‌ها جلب توجه مخاطب به منظره مدنظر است. امروزه عکاسی منظره از محبوبیت بالایی برخوردار است و چند زیرمجموعه مانند عکاسی مناظر دریایی و غیره نیز دارد.

نمونه تصویر از سبک عکاسی منظره

سبک عکاسی هوایی

مهم نیست که این سبک را شاخه‌ای از عکاسی منظره بدانید یا یک ژانر مستقل، در هر صورت، محبوبیت عکاسی هوایی در سال‌های اخیر به صورت انفجاری افزایش یافته است. این سبک عکاسی شامل عکس‌برداری از نقاط با ارتفاع زیاد، از هواپیما و هلیکوپتر نیز می‌شود.

نمونه تصویر از سبک عکاسی هویی

سبک عکاسی ادیتوریال

عکاسی ادیتوریال با هدف به نمایش درآوردن یک داستان یا مقاله در یک مجله یا روزنامه استفاده می‌شود. سوژه‌های این نوع عکاسی کاملاً به موضوع متن وابسته‌اند، پس می‌توانند بسیار متفاوت باشند. در صورتی که به عنوان عکاس ادیتوریال فعالیت کنید، به طور معمول ارتباط زیادی با نویسندگان و مدیران هنری خواهید داشت. بنابراین، مهارت‌های ارتباطی و حرفه‌ای برای فعالان این زمینه ضروری هستند.

سبک عکاسی معماری

طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها و سازه‌ها سوژه‌های عکاسی معماری هستند. پس این ژانر شامل سازه‌های مختلفی می‌شود که از انبارها تا پل‌های شهری و اسطبل‌های روستایی را دربر می‌گیرد. در این سبک، عکاس معمولاً بخش‌هایی از سازه را برجسته می‌کند که از نظر بصری جذاب هستند. توجه کنید که در ژانر عکاسی معماری، نورپردازی می‌تواند قضیه چالش‌برانگیزی باشد. این مسئله در مورد طراحی‌های خارجی حتی سخت‌تر هم می‌شود، چون عکاسان باید بدانند که چگونه با نور طبیعی برخورد کنند. عکاسی معماری می‌تواند برای طراحان، معماران، شرکت‌های ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری این حوزه ارزشمند باشد.

نمونه تصویر از سبک عکاسی معماری

سبک عکاسی طبیعت بی‌جان

همان‌طور که از نام آن پیداست، این سبک با اشیای بی‌جان طبیعی یا مصنوعی سروکار دارد. عکاسی طبیعت بی‌جان می‌تواند هم هنری و هم تبلیغاتی باشد، و کاربردهای مختلفی در هر دو زمینه دارد. برای درک بهتر این موضوع، کافی است به عکس محصولات در کاتالوگ‌ها، مجلات و بیلبوردها توجه کنید. مواردی مانند انتخاب موضوع، نظم‌بخشی و نورپردازی برای عکاسان سبک طبیعت بی‌جان بسیار ضروری هستند.

نمونه تصویر از سبک عکاسی بی جان

سبک عکاسی ماکرو

ماکرو، هنر ثبت مخلوقات و اشیای کوچکی است که مورد توجه قرار نمی‌گیرند و یکی از دسترس‌پذیرترین ژانرهای موجود است. در سبک عکاسی ماکرو معمولاً به تصاویر حشرات و گل‌ها پرداخته می‌شود، اما سوژه‌هایی مانند دانه‌های برف یا قطرات باران نیز می‌توانند تصاویری چشم‌نواز را پدید آورند. یکی از سبک‌های مرتبط با ماکرو عبارت است از عکاسی کلوزآپ.

نمونه تصویر از سبک عکاسی ماکرو

سبک عکاسی زیر آب

توجه داشته باشید که حتی اگر در منطقه‌ای در کنار دریا هم ساکن باشید، عکس‌برداری در زیر آب همیشه آسان نیست. شما نه‌تنها باید دوربین ضدآب داشته باشید، بلکه به تجهیزات نورپردازی ویژه‌ای هم نیاز پیدا خواهید کرد. در مجموع، برای این منظور به پول و تلاش بسیار بیشتری از سایر سبک‌ها نیاز دارید. اما اگر پول و پشتکار کافی را داشته باشید، می‌توانید عکس‌هایی تولید کنید که کمتر کسی قادر به گرفتن آن‌ها است.

نمونه تصویر از سبک عکاسی زیر آب

جمع‌بندی

عکاسی یکی از هنرهای محبوب است که ژانرهای بسیار متنوعی دارد. در این مطلب، انواع مختلفی از سبک‌های این حرفه معرفی شدند که می‌تواند راهنمایی جامع برای انتخاب بهترین سبک عکاسی برای شما باشد. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که ژانرها با دیدگاه‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف دیگری نیز می‌توانند وجود داشته باشند. در نهایت با تکیه بر آنچه که در این مطلب معرفی شد، می‌توانید علاقه خود را پیدا کنید و وارد عرصه عکاسی شوید.

4/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 31 اردیبهشت 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *