فریم ورک فلاتر Flutter چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از فریم ورک‌هایی که در دنیای برنامه‌نویسی تحت موبایل کاربرد زیادی دارد، فریم ورک فلاتر است. Flutter در مدت زمان کوتاهی توانست بین جامعه برنامه‌نویس‌ها نقش پررنگی و مهمی را به خود اختصاص دهد. در ادامه قصد داریم توضیحات بیشتری در مورد این فریم ورک بدهیم، همراه ما باشید.

فلاتر (Flutter) چیست؟

فریم ورک فلاتر به برنامه‌نویس‌ها در تهیه برنامه‌های تحت موبایل کمک می‌کند. این فریم ورک به صورت متن باز در دسترس است و به واسطه زبان دارت توسعه پیدا کرد. فلاتر شی‌گرا است و به صورت چند منظوره استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم زمان زیادی از تولد فلاتر نمی‌گذرد، اما با این حال جای خود را در دنیای برنامه‌نویسی باز کرد. از فلاتر (Flutter) در ساخت اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مهمی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن وب سایت معروف علی بابا اشاره کرد.

در واقع در سال 2017 بود که این فریم ورک توسط شرکت گوگل معرفی شد و حالا یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین فریم ورک‌ها به شمار می‌رود. مزیت فلاتر در این است که به شما کمک می‌کند برای تهیه خروجی اندروید و ios از دو زبان مختلف استفاده نکنید بلکه فقط یک بار کدهای یک برنامه را بنویسید و خروجی Native اندروید یا ios بگیرید.

فریم ورک Flutter در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کند و باعث می‌شود برای نوشتن برنامه‌ای که باید تحت اندروید و ios باشد، مدت‌ها زمان‌تان را صرف یادگیری دو زبان مختلف نکنید. مزیتی که از آن صحبت کردیم فقط یکی از ویژگی‌های مثبت فلاتر است.

فلاتر (Flutter)

فلاتر از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که در زیر به بررسی و توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

پلتفرم دارت

از زبان دارت به منظور کدنویسی و توسعه فلاتر استفاده شد، اما گوگل به خاطر اینکه این فریم ورک از قابلیت‌ها و امکانات جدیدی بهره‌مند شود، از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی هم در ساخت آن استفاده می‌کند.

موتور فلاتر

کتابخانه‌های مختلفی در هسته فلاتر (Flutter) وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به انیمیشن‌ها، گرافیک و… اشاره کرد. وظیفه موتور فلاتر افزودن کتابخانه‌ها به پروژه است.

کتابخانه فاندیشن

در کتابخانه فاندیشن توابع و کلاس‌های مختلفی وجود دارد تا برنامه‌نویس راحت‌تر و سریع‌تر برنامه‌نویسی کند.

ابزارک‌های طراحی

متریال دیزاین و Cupertino ویجت‌های فلاتر هستند که از اولی زبان طراحی گوگل و دومی شبیه‌ساز طراحی اپل است.

تاریخچه فلاتر

زبان برنامه‌نویسی فلاتر از سال 1394 وجود داشت اما زمان رسمی انتشار آن سال 1397 است. نسخه ابتدایی که از فریم ورک فلاتر منتشر شد با نام ” Sky” در بین برنامه‌نویس‌ها استفاده می‌شد، این نسخه فقط از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کرد. در مراحل اولیه ساخت فلاتر، از زبان جاوا اسکریپت به منظور طراحی و توسعه آن استفاده می‌شد اما به مرور زمان مشکلاتی در این زبان به وجود که تیم طراحی گوگل تصمیم گرفتند از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی این فریم ورک استفاده کنند.

داستان نام‌گذاری فلاتر (Flutter) جذاب و شنیدنی است. جالب است بدانید که فلاتر در گذشته نام یک استارتاپ کوچک بود که توسط شرکت گوگل خریداری شد. این استارتاپ شکست خورد و دیگر وجود ندارد اما نام فلاتر هنوز در انحصار شرکت گوگل بود. نام‌گذاری فلاتر به قدری سخت بود که شرکت گوگل باید دست به دامن جستجوی نام تجاری یا trademark Search می‌شد. در این روش استفاده از یک نام در کشورهای مختلف جهان بررسی می‌شود که این کار زمان‌بر و سخت است. در نهایت گوگل تصمیم گرفت به اسامی و نام‌هایی که مرتبط با همین شرکت است رو بزند که در نهایت نام فلاتر برای این فریم ورک انتخاب شد.

همانطور که گفتیم تیم گوگل از زبان دارت برای توسعه فلاتر استفاده کرد، اما جالب است بدانید بسیاری از ویژگی‌هایی که حالا دارت دارد به خاطر طراحی بهتر فلاتر بود. در واقع به منظور اینکه دارت زبان کاملی برای طراحی فلاتر شود، تیم توسعه آن ویژگی‌هایی مثل کامنت‌های انتهایی یا trailing Comments را به آن اضافه کردند.

کاربردهای فریم ورک فلاتر چیست؟

کاربردها و ویژگی‌های فریم ورک فلاتر متنوع است. در ادامه به بررسی مهمترین کاربردهای این فریم ورک می‌پردازیم:

برنامه‌نویسی سریع‌تر

یکی از قابلیت‌های فریم ورک فلاتر مدیریت زمان است؛ یعنی شما نسبت به روش‌های دیگر خیلی سریع‌تر می‌توانید یک برنامه را بنویسید و توسعه دهید. در واقع در فلاتر (Flutter) کدهایی وجود دارد که از قبل توسط تیم گوگل در آن تعریف شدند. این کدها به برنامه‌نویس‌ها کمک می‌کنن تا فرآیند کدنویسی را خیلی زودتر تکمیل کنند و نیازی به نوشتن تمام آن‌ها پیدا نکنند. بسیاری از این کدها، مهمترین کدهایی هستند که کدنویس‌ها در طول نوشتن پروژه‌های مختلف به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنند، به همین دلیل از آن‌جا که به صورت از پیش ساخته‌شده هستند، کدنویس‌ها دیگر نیازی نیست دائما آن‌ها را بنویسند و زمان‌شان را برای آن‌ها صرف کنند.

فریم ورک Flutter

ویجت‌های متنوع

یکی دیگر از کاربردهای فریم ورک فلاتر ارائه انواع ویجت‌ها به کدنویس‌ها برای طراحی هر چه راحت‌تر برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی است. به وسیله این ویجت‌ها خیلی راحت و ساده می‌توانید انواع برنامه‌های تحت اندروید یا ios را توسعه دهید.

بومی کردن برنامه‌ها

یکی از مهمترین ویژگی‌های هر برنامه کاربرپسند بودن آن است. برای اینکه یک برنامه کاربرپسند شود، باید آن را بومی‌سازی کرد. به وسیله این فریم ورک می‌توانند دوباره از زبان‌های سوئیفت یا کاتلین به منظور طراحی برنامه‌های اندرویدی و ios استفاده کنید.

ارائه مستندات کامل

در مستندات کاملی که توسط فریم ورک فلاتر به برنامه‌نویس‌ها ارائه می‌شود، آن‌ها می‌تواند کدهای از پیش ساخته موجود در این مستندات را به منظور تکمیل برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند.

چرا باید فریم ورک فلاتر را یاد بگیریم؟

فرآیند یادگیری فلاتر راحت و سریع است و از آن می‌توانید برای توسعه انواع برنامه‌ها بدون نیاز به صرف انرژی، هزینه و وقت اضافه استفاده کنید. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا یک کدنویس ترغیب شود که این فریم ورک را یاد بگیرید و از آن در توسعه برنامه‌های خودتان استفاده کند.

مزایا و ویژگی‌های فلاتر

در زیر به برخی از مهمترین ویژگی‌ها و مزیت‌های فریم ورک فلاتر می‌پردازیم:

سازگاری با انواع سیستم ها

نمی‌توان از یکی از مهمترین قابلیت‌ها و کاربردهای فلاتر (Flutter) که سازگاری با انواع سیستم‌ها است چشم‌پوشی کرد. در واقع کدنویس‌ها می‌توانند از فریم ورک فلاتر در توسعه انواع برنامه‌های مختلف استفاده کنند. برنامه‌هایی که توسط فلاتر توسعه می‌یابند، خطایی خیلی کمی دارند و قابل تست در انواع سیستم‌ها هستند.

متن باز بودن فلاتر

یکی دیگر از مزیت‌ها و ویژگی‌های فریم ورک Flutter متن باز بودن آن است. این ویژگی به کدنویس این امکان را می‌دهد که در تهیه انواع برنامه‌های خود بتواند از فلاتر استفاده کند. در واقع در فریم ورک Flutter پکیج‌هایی وجود دارد که در گذشته توسط کدنویس‌های دیگر به وجود آمدند. برنامه‌نویس‌ها می‌توانند از این پکیج‌ها بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای استفاده کنند و برنامه‌های خودشان را بهتر و راحت‌تر توسعه دهند.

قابلیت Hot reload

قابلیت Hot reload به مدیریت هر چه بهتر زمان کمک می‌کند و وقت‌تان را صرف اجرای اپلیکیشن‌ها نمی‌کند. در واقع به واسطه این قابلیت می‌تواند به محض کامل کردن کدها، برنامه را روی موبایل اجرا کنید و نتیجه کدنویسی‌تان را ببینید.

بازدهی بالا

فلاتر یک فریم ورک Cross Platform است یعنی به شما این امکان را می‌دهد که از آن در برنامه‌نویسی اندروید و Ios استفاده کنید. با این قابلیت همانطور که در قبل هم گفتیم در زمان‌تان صرفه‌جویی می‌کنید و لازم به پرداخت هزینه‌های اضافه هم نخواهید داشت.

یادگیری آسان و سریع

یکی دیگر از مزیت‌های فریم ورک فلاتر یادگیری آسان آن است. زبان دارت که برای توسعه فلاتر استفاده شد، یک زبان سطح بالا و نزدیک به منطق انسان است. شما می‌توانید در مرحله اول این زبان را یاد بگیرید و سپس به سراغ فلاتر بروید. همچنین اگر قبل از فلاتر زبان OOP را یاد بگیرید، در یادگیری این فریم ورک مشکل زیادی نخواهید داشت.

فریم ورک فلاتر

معایب فلاتر

برخی عیب‌ها در فریم ورک فلاتر قابل چشم‌پوشی نیستند. هر چند شاید به مرور زمان توسط گوگل از بین بروند، اما با این حال ما آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا از مشکلات این فریم ورک هم آگاه شوید.

افزایش حجم برنامه ها

گوشی‌های امروزی فضای زیادی دارند اما باز هم کاربران برنامه‌هایی با حجم کم را می‌پسندند و ترجیح می‌دهند فضای زیادی از گوشی خودشان را فقط به یک برنامه خاص اختصاص ندهند. متاسفانه یکی از ویژگی‌های منفی فلاتر افزایش حجم برنامه‌ها است. در صورتی که یک کدنویس برای توسعه برنامه‌های خود از فلاتر (Flutter) کمک بگیرد، باید پر حجم بودن برنامه‌اش را هم از قبل پیش‌بینی کند.

تعداد اندک کتابخانه‌های شخص ثالث

وجود کتابخانه‌ها به کدنویس‌ها کمک می‌کند تا در زمان و انرژی‌شان صرفه‌جویی کنند. هر چند کتابخانه‌های فلاتر روز به روز در حال افزایش هستند اما با این حال هنوز هم تعداد اندکی دارند و این مسئله باعث می‌شود برنامه‌نویس‌ها برای تهیه کدهای مختلف، زمان و انرژی زیادی را صرف کنند.

چالش با زبان دارت

برخی زبان‌های شی‌گرا راحت هستند و کار با آن‌ها برای برنامه‌نویس‌های تازه کار سخت نیست، اما متاسفانه زبان دارت در دسته بندی این زبان‌ها قرار نمی‌گیرد و چالش‌هایی را برای افرادی که به تازگی وارد مسیر استفاده از فلاتر می‌شوند، به وجود می‌آورد.

بازار کار فلاتر چگونه است؟

همانطور که خواندید، فلاتر در مدت زمان بسیار کمی توانست بین برنامه‌نویس‌ها محبوبیت زیادی به دست آورد. همچنین این فریم ورک توسط گوگل که شرکتی معتبر و جهانی است معرفی شد و به همین دلیل ارزش و اعتبار آن بیشتر می‌شود. بسیاری از شرکت‌های معروف مثل علی بابا نیز در توسعه اپلیکیشن‌های خود از این فریم ورک استفاده کردند. این موجب می‌شود تا بازار کار این فریم ورک بیشتر شود و شرکت‌ها و افراد زیادی تمایل به استفاده از فریم ورک در برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های اختصاصی خود پیدا کنند. به همین دلیل بازار کار فریم ورک Flutter روز به روز افزایش می‌یابد و برای کسانی که می‌خواهند این فریم ورک یاد بگیرند، فرصت‌های درآمدزایی زیادی ایجاد می‌شود.

آینده فلاتر چطور پیش بینی می‌شود؟

یکی از ویژگی‌های فریم ورک فلاتر که در قبل به آن اشاره کردم، اوپن سورس یا منبع باز بودن آن است. این ویژگی به کدنویس‌های مختلف این امکان را می‌دهد که قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه کنند. پس آینده فلاتر را می‌توان درخشان توصیف کرد چرا که روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و با امکانات جدید، برنامه‌نویس‌ها را در نوشتن کدهای حرفه‌ای در سریع‌ترین زمان و با کمترین میزان انرژی یا هزینه یاری می‌کند.

از آن‌جا که این فریم ورک متن باز است، فرصت پیشرفت زیادی نسبت به دیگر رقبای خود دارد و بدون شک در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند موفقیت‌های چشمگیری به بار بیاورد. همچنین گفتیم که پشتیبان این فریم ورک شرکت گوگل است که همه ما با قدرت و اعتبار آن آشنایی داریم. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا آینده فریم ورک Flutter مثبت و پر از موفقیت‌های بزرگ پیش‌بینی شود.

جمع‌بندی

در طول این مطلب به صورت کامل در مورد اینکه فلاتر چیست و چه کاربردهایی دارد صحبت کردیم. فلاتر (Flutter) یک فریم ورک معرفی شده از سمت شرکت گوگل است که با قابلیت افزایش سرعت عمل کدنویس‌ها به آن‌ها کمک می‌کند که خیلی زود و راحت بتوانند یک برنامه را توسعه دهند و در اختیار کاربران‌شان بگذارند. فلاتر منبع باز است و روز به روز پیشرفت می‌کند و از آن‌جا که یادگیری آن آسان است، به راحتی به شما کمک می‌کند تا وارد بازار کار شوید و از طریق آن درآمدزایی کنید.

فلاتر در مدت زمانی کوتاه توانست به رشد چشم‌گیری دست پیدا کند و قطعا این موفقیت همچنان ادامه دارد و فریم ورک فلاتر در بین رقبای خود همواره در حال درخشیدن خواهد بود. قابلیت ها، ویژگی‌های مثبت و امکانات جالب فلاتر هر برنامه‌نویس و طراحی اپلیکیشن اندروید یا ios را متمایل می‌کند که از آن برای توسعه برنامه‌های خود استفاده کند. هر چند این فریم ورک برخی ویژگی‌های منفی هم دارد که از آن‌ها صحبت کردیم، اما انتظارمی رود که به مرور زمان این مشکلات هم توسط توسعه‌دهندگان آن رفع شوند و فریم ورک Flutter با قابلیت‌های مثبت خود فقط به پیشرفت کار برنامه‌نویس‌ها کمک کند.

3.5/5 - (2 امتیاز)

ارسال شده در 12 مهر 1401

یک دیدگاه برای “فریم ورک فلاتر Flutter چیست و چه کاربردهایی دارد؟”

  • تناقض وجود داره تو متن. یه چیزی را به عنوان مز یت فلاتر گفته و عکس اونو به عنوان عیبش گفته. پارادوکس داره متن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *