هرآنچه باید درباره کپی رایتینگ بدانید

اگر در دنیای بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنید حتما تا به حال کلمه کپی رایتینگ را شنیده‌اید. احتمالا ابتدا با شنیدن این اسم، به یاد کپی رایت می‌افتید اما این فقط یک تشابه اسمی است و هیچ رابطه‌ای بین این دو کلمه وجود ندارد. کپی رایتینگ در واقع شغل تمام وقت برخی افراد است. اگر می‌خواهید کپی‌رایتینگ را به‌عنوان شغل ثابت خود در نظر بگیرید یا به‌عنوان یک منبع جانبی برای درآمد بیشتر به دنبال آن هستید، مطالعه‌ این مقاله می‌تواند به شما کمک کند. در این مقاله از سایت پارسکدرز به شما می‌گوییم Copywriting چیست و نکاتی برای تبدیل‌شدن به یک کپی رایتر موفق را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

کپی رایتینگ (Copywriting) چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانیم کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی چیست؟ کپی رایتینگ یک استراتژی تولید محتوا است و به فرآیند نوشتن مطالب بازاریابی و تبلیغاتی اشاره دارد. هدف کپی رایتینگ متقاعدکردن خواننده برای انجام یک اقدام خاص مانند خرید، کلیک‌کردن روی لینک یا کمک مالی به یک برنامه است. متن موجود در این مقاله‌ها به عنوان «کپی» شناخته می‌شود، از این رو به آن «کپی رایتینگ» می‌گویند. کپی‌رایتر، محتوا یا کپی را با تمرکز بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصول می‌نویسد و از محرک‌هایی برای برانگیختن علاقه در خواننده استفاده می‌کند تا بتواند تبدیل و فروش را افزایش دهد.

کپی رایتینگ می‌تواند شامل تبلیغات کتبی باشد که به صورت چاپی یا آنلاین منتشر می‌شوند، همچنین می‌تواند شامل مطالب شفاهی باشد. تبلیغات تلویزیونی، بررسی محصول در یوتیوب و حتی ویدیوهای کوتاه در مورد استفاده از یک محصول، همگی نمونه‌هایی از کپی رایتینگ شفاهی هستند.

کپی رایتینگ

ممکن است متوجه نباشید، اما کپی رایتینگ همه جا هست. در واقع، اگر فقط با جستجوی اطراف خود شروع کنید، چند نمونه واضح از کپی رایتینگ را خواهید یافت. تبلیغات برای رستوران‌های محلی، کاتالوگ‌ها، نامه‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی برای سازمان‌های خیریه یا نامه‌های فروش برای محصولات و خدمات مختلف، همه اشکال مختلف کپی رایتینگ هستند. بسیاری از مطالبی که به صورت آنلاین می‌خوانید نیز کپی رایتینگ هستند، از جمله بیشتر صفحات وب، هر وبلاگ یا وب‌سایتی که در آن ثبت‌نام می‌کنید و حتی ایمیل‌هایی که پس از ثبت‌نام دریافت می‌کنید.

کپی رایتینگ را با کلمه “کپی رایت” اشتباه نگیرید. کپی رایت به حق قانونی انحصاری برای تکثیر یا فروش آثار شخصی مانند کتاب، موسیقی یا اقلام هنری اشاره دارد. هدف حق چاپ محافظت از آن مطالب اصلی است و از استفاده غیرقانونی آن جلوگیری کنید. کپی رایت با نماد © مشخص می‌شود.

آشنایی با اصول کپی رایتینگ (Copywriting) موثر چیست؟

یک کپی رایتر موفق باید بداند اصول کپی رایتینگ چیست و چگونه می‌توان یک متن را به یک کپی موفق تبدیل کرد. با درک و درونی‌کردن چهار اصل اساسی فروش و بازاریابی که در ادامه بررسی می‌کنیم، می‌توانید یک کپی رایتینگ موثر تولید کنید:

مخاطب را بشناسید

اولین گام برای تولید یک کپی رایتینگ موثر شناخت مخاطب است. در واقع سوال «مخاطب کیست؟» اولین سوالی است که باید هنگام شروع هر پروژه Copywriting از خودتان بپرسید. شما باید بدانید که مخاطبان هدف شما دقیقا چه کسانی هستند و آرزوها، امیال، علایق و نقاط ضعف آن‌ها چیست. به عنوان یک کپی رایتر موفق باید تلاش کنید نقاط ضعف مخاطب هدف را کاملا درک کنید و در متن خود راه‌حل‌های مناسب را با تاکید بر محصول موردنظر ارائه دهید. همچنین با توجه به شناختی که از مخاطب کسب می‌کنید باید لحن صحبت و سبک ارتباطی مناسب را نیز انتخاب کنید.

ابتدا مزایا سپس ویژگی‌ها را برجسته کنید

قبل از شروع نوشتن، دریابید که مزایا و ویژگی‌های محصول یا خدمات شما برای مخاطب هدف چیست. یکی از اصول copywriting توجه به مزیت‌ها به جای مشخصات است. بنابراین ابتدا مزایای محصول برای رفع نقاط ضعف مخاطب را معرفی کنید. سپس به سراغ معرفی ویژگی‌های محصولات و خدمات بروید. هر چه در این قسمت بهتر عمل کنید، احتمال ترغیب‌شدن مخاطب بیشتر است.

برتری خود از رقبا را پررنگ کنید

شما باید بتوانید کاری کنید که مشتری، شما را از رقبا متمایز ‌کند. تلاش کنید بر تفاوت‌ها، برتری‌ها و موارد مثبتی که شما را از رقبا متمایز می‌کند، تاکید کنید. اگر نتوانستید موارد متمایزی پیدا کنید و رقبا نیز محصولات یا خدمات مشابهی ارائه می‌دهند، زاویه دید خود را تغییر دهید و بر مواردی که توسط رقبا برجسته نشده‌است، تاکید کنید. در واقع راهی متفاوت برای کمک به مشتری خود بیابید و آن را در همه مطالب بازاریابی که می‌نویسید به نمایش بگذارید.

سطح دانش مخاطب را درنظر بگیرید

همه ما وب‌سایت‌هایی که اطلاعات مبهم و بسیار تخصصی منتشر می‌کنند، بروشورهایی که بیشتر از ارائه پاسخ و راه‌حل سوال می‌کنند یا ایمیل‌هایی حاوی مطالبی نامفهوم را دیده‌ایم. در این موارد کپی رایتر فرض می‌کند مخاطبان بسیار بیشتر می‌دانند و به همین دلیل مخاطب که از مطالب تخصصی سر در نمی‌آورد آن را رها می‌کند و به سراغ سایر وب‌سایت‌ها می‌رود. پس هنگام تولید متن تلاش کنید سطح آگاهی مخاطب را در نظر بگیرید، از مطرح‌کردن مطالب تخصصی پرهیز کرده و محتوای موردنظرتان را تا جای ممکن با ساده‌ترین کلمات و عبارات مطرح کنید.

تاثیر کپی رایتینگ در تولید محتوا چیست؟

مانند کپی‌رایتینگ، بازاریابی محتوا یک روش قدیمی است که پس از رایج‌شدن استراتژی‌های تبلیغاتی در اینترنت، ظاهر جدیدی پیدا کرده است. در قسمت‌های قبل هنگام توضیح مفهوم کپی رایتینگ گفته شد که این استراتژی روی افزایش نرخ تبدیل تمرکز دارد. به همین دلیل، در نظر داشته‌باشید که کپی رایتینگ در پذیرش بازاریابی محتوا توسط یک کسب‌وکار تاثیر زیادی خواهد داشت.

هنگامی که بازاریابی محتوا در یک شرکت پذیرفته می‌شود، هدف جذب و آموزش مخاطبان هدف است. این کار از طریق محتوای مرتبط و غنی انجام می‌شود. با ایجاد یک رابطه بلندمدت، می‌توانید شبکه مشتریان و مشتریان بالقوه کسب‌وکار را افزایش دهید و محتوای باکیفیتی ارائه دهید که منافع مخاطبان شما را برآورده کند. به عبارت دیگر، بازاریابی محتوا تبلیغات تهاجمی قدیمی را پشت سر می‌گذارد تا شرکت‌ها را به معلمان واقعی تبدیل کند. علاوه بر این، این استراتژی برای تبدیل یک شرکت به یک مرجع در بازار خود بسیار مهم است، زیرا اعتبار آن را افزایش می‌دهد و به تصویر برند منفعت می‌بخشد. در نتیجه، مشتریان جدید را جذب کرده و به کسب‌وکار کمک می‌کند.

تکنیک‌های کپی رایتینگ

همانطور که می‌بینید، این «هنر فروش» را نمی‌توان تنها در عمل بازاریابی یک محصول نهایی خلاصه کرد، زیرا کپی رایتر همیشه به دنبال فروش فوری نیست. ایده این است که تجربه مصرف‌کننده را از طریق یک فرآیند قیف فروش گسترش دهید و گام به گام مخاطبان خود را از طریق محتوای آماده‌شده به مقصد نهایی‌شان، هدایت کنید.

اگر بازاریابی محتوا به دنبال جذب مخاطب هدف از طریق محتوای آموزشی و با کیفیت باشد، نیاز به کپی رایتینگ متفاوتی خواهد داشت، زیرا باید خواننده را ترغیب به دنبال کردن موضوع و آموزش‌ها کند. راز بزرگ، هم برای کپی رایتینگ و هم برای بازاریابی محتوا، درک عمیق این است که چه کسی محتوا را مصرف می‌کند. بنابراین، می‌توان خواننده و جهان او را وارد روایت کرده و شبهات او را به بهترین شکل ممکن حل کرد.

تکنیک‌های کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی حرفه‌ای

برای اطمینان از اینکه کپی رایتینگ یک استراتژی موفق است، باید برخی از تکنیک‌ها را اتخاذ کرد. در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

بدانید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند

باز هم یکی از مهم‌ترین نکات شناخت مخاطب است. شما باید بدانید که برای چه کسی می‌نویسید وگرنه آنقدر که می‌خواهید بازدید نخواهید داشت. به همین منظور لازم است که ابتدا، پرسونای خریدار را طراحی کنید. پرسونای خریدار یک شخصیت نیمه تخیلی از مشتری ایده‌آل است و شما باید با استفاده از داده‌های واقعی آن را طراحی کنید. سن، جنس، شغل، علایق، سرگرمی‌ها و هر نوع اطلاعات دیگری که برای درک مشخصات و رفتار مخاطب هدف مرتبط است، مهم است. به این ترتیب، شما می‌توانید محتوایی با رویکرد و سبکی که مناسب مخاطب هدف است، تولید کنید و امکان تبدیل را افزایش ‌دهید.

لحن و زبان مناسبی را انتخاب کنید

پس از اینکه پرسونای خریدار را تعریف کردید به راحتی می‌توانید لحن و زبان مناسب برای برقراری ارتباط با آن‌ها را نیز انتخاب کنید. داشتن لحن مناسب در محتوا، امکان برقراری ارتباط مناسب با مخاطب هدف را افزایش می‌دهد و به همین ترتیب نرخ تبدیل نیز رشد می‌کند.

عناوین جذاب ایجاد کنید

عنوان مطلب اولین نقطه تماس بین خواننده و محتوا است و همچنین یکی از مرتبط‌ترین عناصر برای موتورهای جستجو است. به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است و باید آنقدر جذاب و جالب باشد که مخاطب را به خواندن ادامه مطلب ترغیب کند. نکته مهم درباره انتخاب عنوان این است که ساده و واضح باشد، از کلمات تخصصی استفاده نکند، حاوی کلمات کلیدی باشد و از 55 کاراکتر تجاوز نکند تا در صفحه نتایج جستجو کامل به نظر برسد. عنوان قالب‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد. برای مثال می‌تواند با اعداد شروع شود یا سؤالی باشد.

با خواننده ارتباط برقرار کنید

برای برقراری اعتماد بین شما و مشتری بالقوه خود، باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. بنابراین، هنگام برنامه‌ریزی یک محتوای خاص، استراتژی‌هایی را فهرست کنید که خواننده احساس کند محتوا دقیقا برای او و با درنظر‌گرفتن شرایط او نوشته شده است. شما صرفاً محتوا یا خدمات خود را نمی‌فروشید، بلکه به بازدیدکننده وبلاگ خود نشان می‌دهید که دقیقاً آنچه را که او نیاز دارد از طریق محتوای آموزشی و غنی ارائه می‌دهید.

Copywriting

از افعال کنشی استفاده کنید

چگونه می‌توان احساس فوریت را در خواننده برانگیخت؟ یا این احساس که اگر از شما پیروی نکنند، احتمالاً فرصتی بی‌نظیر را از دست خواهند داد؟ به یاد داشته‌باشید که هدف اصلی کپی رایتینگ این است که بازدیدکننده وبلاگ یا وب‌سایت، عمل تعریف‌شده توسط شما را دنبال کند. برای اینکه خواننده پیام را بفهمد و بداند چه کاری باید انجام دهد، توصیه می‌شود از افعال امری، عمدتاً در عنوان، در عنوان‌های فرعی و در CTA استفاده کنید.

مقایسه کنید و رابطه بسازید

مردم بیشتر پذیرای اطلاعات آشنا هستند. برای درک یک مفهوم کاملاً جدید تلاشی بسیار بیشتر از آن چیزی لازم است که برای درک یک مفهوم شناخته‌شده انجام می‌دهید. علاوه بر این، مغز ما خاطرات جدیدی از دیگران می‌سازد و بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. بنابراین، اگر بتوانید مفهومی را مطرح کنید که برای خواننده آشنا باشد و آن اطلاعات را با ایده‌ای که در حال انتقال آن هستید مرتبط کنید، شانس تثبیت محتوا در ذهن آن‌ها بسیار بیشتر می‌شود. با این حال، مهم است که از مقایسه مستقیم با رقبا اجتناب کنید، به خصوص اگر خطوط شما محصولات یا خدمات شرکت‌های دیگر را کاهش دهد. این کار علاوه بر اینکه اخلاقی نیست، باعث ایجاد شبهه می‌شود.

چگونه مهارت کپی رایتینگ را یاد بگیریم؟

همانطور که گفتیم کپی رایتینگ استراتژی ایجاد محتوای متقاعد‌کننده برای بازاریابی و فروش محصول با هدف افزایش نرخ تبدیل و فروش است. به فردی که این متن‌های متقاعد‌کننده را می‌نویسد، کپی رایتر می‌گویند. کپی‌رایتر نویسنده‌ای حرفه‌ای است که مسئول نوشتن متن یا کپی مورد استفاده در بازاریابی و تبلیغات است.

کپی رایترها کسانی هستند که حرفه خود را آموخته و تمرین کرده‌اند اما قطعاً این مهارتی است که تقریباً هر کسی می‌تواند با کمی پشتکار آن را بیاموزد. کپی رایتینگ به عنوان یک حرفه انحصاری باقی‌مانده است و افراد زیادی وارد آن نمی‌شوند ولی این در واقع به نفع شما است، زیرا به این معنی است که کپی رایترهای آموزش‌دیده به سختی پیدا می‌شوند. پس می‌توانید وارد این حوزه شوید و حتی آن را به عنوان شغل تمام وقت خود در نظر بگیرید. برای افزایش مهارت در زمینه کپی رایتینگ شما باید ابتدا مهارت نویسندگی خود را تقویت کنید سپس در دوره‌های تولید محتوا و کپی رایتینگ شرکت کنید و با دریافت پروژه‌های تولید محتوا تجربیات خود را افزایش دهید.

جمع بندی

در این مقاله در ابتدا پاسخ سوال کپی رایتینگ چیست را بررسی کردیم و سپس با اصول تبلیغ نویسی آشنا شدیم. درنهایت با تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا و انواع تکنیک‌های تبلیغ نویسی آشنا شدیم.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 25 خرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *