هرآنچه باید درباره رابط کاربری برنامه نویسی یا همان API بدانید

در این مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد که رابط برنامه‌نویسی کاربردی چیست. API (Application Programming Interface) روشی برای تعامل با مولفه‌ها یا منابع نرم‌افزاری جداگانه از طریق برنامه‌نویسی است. توجه کنید که تنها در یک حالت می‌توانید از ارتباط و تعامل با مولفه‌های نرم‌افزاری خارجی بی‌نیاز باشید، آن هم این است که صفر تا صد تمام کدها را خودتان بنویسید. البته در این حالت هم، حتی اگر خودتان کدها را از اول تا آخر نوشته باشید، باید بدانید که هر نرم‌افزار کاربردی برای سازمان‌دهی کدها و تبدیل آنها به کدهای قابل استفاده مجدد، به یک API داخلی مجهز شده است.

رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی عمومی زیادی وجود دارند که می‌توانید برای انجام امور خود از آنها استفاده کنید. با توجه به فوایدی که این موضوع می‌‌تواند برای شرکت‌ها و حتی اشخاص مختلف داشته باشد، بهتر است ابتدا درک صحیحی از API چیست داشته باشید و سپس پاسخی برای سوال احتمالی دیگر، انواع کاربرد رابط برنامه‌نویسی کاربردی چیست، در ذهن داشته باشید. پس اگر می‌خواهید هرآنچه را که لازم است درباره API، کاربردها و روش استفاده از آن فرا گیرید، تا پایان این مطلب را با ما همراه باشید.

کاربرد رابط برنامه نویسی کاربردی - API

رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) چیست؟

رابط برنامه‌نویسی کاربردی مجموعه‌ای از کدهای برنامه‌نویسی است که برای پرس‌وجوی داده، تجزیه جواب‌ها و ارسال دستورالعمل‌ها در بین یک یا چند پلتفرم نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که می‌خواهید بدانید کاربرد API چیست، باید بگوییم که در تامین سرویس‌های داده در بین چند حوزه مختلف کاربرد فراوانی دارد.

اخیراً، پس از آنکه Meta (Facebook سابق)، آمازون، SalesForce و بسیاری دیگر از شرکت‌های بزرگ APIهای خود را تولید کردند، محبوبیت رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی به طرز قابل توجهی افزایش یافت. هدف این شرکت‌ها از تولید API این بود که امکان دسترسی به تعدادی از سرویس‌هایشان را بدون مجبور کردن کاربر به کوچ کامل به اکوسیستم آنها فراهم کنند. این پارادایم جدید موجب ظهور پدیده‌ای شده است که متخصصان آن را «اقتصاد رابط برنامه‌نویسی کاربردی” می‌نامند. در این مدل قابلیت همکاری شرکت‌ها بهبود داده شده و نظام‌های جدیدی از نظام‌های موجود به وجود آورده می‌شود.

در پاسخ رابط برنامه‌نویسی کاربردی چیست، باید این نکته را نیز اضافه کنیم که در دامنه بازارهای مالی و تجاری، شخص ممکن است از رابط برنامه‌نویسی کاربردی برای اتصال مجموعه‌ای از الگوریتم‌های تجاری خودکار به پلتفرم کارگزار تجاری ترجیحی خود استفاده کند. هدف معامله‌گر از این کار آن است که قیمت‌های لحظه‌ای و داده‌های مربوط به آن را دریافت کند یا تجارت الکترونیک خود را شروع کند.

رابط برنامه‌نویسی کاربردی مجموعه‌ای از قواعد تعریف شده است که چگونگی ارتباط بین کامپیوترها و اپلیکیشن‌ها را توضیح می‌دهد. در واقع، API در بین اپلیکیشن و سرور وب قرار می‌گیرد و به عنوان لایه واسطی که انتقال داده در بین سیستم‌ها را پردازش می‌کند، وارد عمل می‌شود.

می‌توانیم رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی را طبقه‌بندی کنیم. پس اگر بخواهید بدانید که API چیست، لازم است انواع اصلی آن را بشناسید:

  • APIهای خصوصی: این رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی تنها در اختیار تیم داخلی شرکت قرار می‌گیرد تا موجب افزایش خلاقیت و شفافیت شوند. برنامه‌نویسانی که برای یک شرکت خاص کار می‌کنند می‌توانند در صورت لزوم از این APIها استفاده کنند، اما برنامه‌نویسان طرف سوم به آنها دسترسی نخواهند داشت.
  • APIهای شریک: این رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی تنها با افرادی به اشتراک گذاشته می‌شوند که با شرکت تامین کننده آن روابط تجاری دارند. تعدادی از کسب‌وکارها به این دلیل از API استفاده می‌کنند که می‌خواهند کنترل کافی را بر کسانی که به منابع آنها دسترسی پیدا می‌کنند و نیز روش استفاده از آن منابع داشته باشند.
  • APIهای باز: این رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی به نام APIهای عمومی نیز شناخته می‌شوند و در دسترس عموم قرار دارند. البته تنها دسترسی به تعدادی از این APIها رایگان است و برای استفاده از برخی از آنها باید هزینه پرداخت کنید.

انواع دیگری از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی وجود دارند که برای مثال می‌توانیم به APIهای ترکیبی اشاره کنیم. اینها نیز می‌توانند فواید قابل توجهی برای کسانی داشته باشند که به آنها دسترسی پیدا می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: 10 تصور نادرست در مورد شغل برنامه نویسی

کاربرد رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) چیست؟

به منظور دستیابی به درک درست‌تری از API چیست، در اینجا چند نمونه از کاربردهای آن را در زمینه‌های مختلف بررسی می‌کنیم. در واقع، رابط برنامه‌نویسی کاربردی در زمینه‌ها و برای مقاصد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و آنچه در اینجا به میان آورده می‌شود، صرفاً چند نمونه از مثال‌های بسیار مرتبط از کاربرد API است.

ورود به سیستم با استفاده از XYZ

API کاربرد قابل توجهی در روش ورود به سیستم در فیسبوک، توییتر، گوگل، گیت‌هاب و همین کاربرد در بسیاری از سایت‌های دیگر دارد. در این روش، به جای اینکه وارد حساب کاربری واقعی خود در شبکه اجتماعی شوید (که می‌تواند موجب نگرانی‌های امنیتی جدی شود)، اپلیکیشن‌های دارای این کاربرد برای اعتبارسنجی کاربر به APIهای این پلتفرم‌ها نفوذ می‌کنند. این روش بسیار ساده است؛ به این صورت که هربار که اپلیکیشن بارگذاری می‌شود، از API برای بررسی اینکه کاربر قبلاً هم از آن طریق به اپلیکیشن وارد شده است یا خیر، استفاده می‌شود.

رزرو آنلاین سفر

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که سایت‌های رزرو سفر از چه روشی برای جمع‌آوری هزاران پرواز و مقصد مسافرتی و نمایش ارزان‌ترین گزینه‌ها استفاده می‌کنند؟ در واقع، پاسخ عبارت است از با استفاده از APIهای طرف سوم برای جمع‌آوری پروازها و هتل‌های موجود. پس آنها نیز از APIها برای تایید سفر با تامین‌کننده‌ای که به آن ارجاع داده‌اند، استفاده می‌کنند.

در واقع، APIها کاربرد فراوانی در حوزه‌های مختلف دارند که علاوه‌بر موارد بالا می‌توانیم به قطعه‌های آب‌وهوایی (weather snippets)، پرداخت با PayPal و ربات‌های توییتر اشاره کنیم.

کاربرد api چیست

مقاله پیشنهادی: بازارکار برنامه نویسی در ایران و جهان

چرا به رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) نیاز داریم؟

اکنون که می‌دانید رابط برنامه‌نویسی کاربردی چیست، خوب است که با مزایای آنها نیز آشنا شوید. فرض کنید که قصد دارید (در اپلیکیشن خودتان یا مشتریتان، یا اصلاً در یک مرورگر وب یا اپلیکیشن موبایل) به داده‌ها یا کاربردهای اپلیکیشن دیگری دسترسی پیدا کنید. برای مثال، شاید بخواهید به تمام توییت‌های با هشتگ esteghlal# در توییتر دسترسی داشته باشید.

البته می‌توانید به تویتر ایمیل دهید و از آنها بخواهید تا تمام این توییت‌ها را در یک صفحه گسترده برایتان ارسال کنند. اما بعداً باید روشی برای وارد کردن این صفحه گسترده به اپلیکیشن خود پیدا کنید. پس این روش اثربخشی زیادی برای انجام کار ندارد. چرا؟ چون حتی اگر آنها را در پایگاه داده نیز ذخیره کنید، داده‌ها به سرعت قدیمی خواهند شد و به‌روزرسانی آنها غیر ممکن خواهد بود.

در این موارد، توییتر ترجیح داده است از روشی استفاده کند که بتوانید خود داده‌ها را از اپلیکیشن آنها جمع‌آوری کنید. به این صورت، می‌توانید داده‌ها را در اپلیکیشن خود مشاهده کنید و مورد استفاده قرار دهید. مزیت دیگر این روش آن است که به صورت خودکار داده‌هایتان را به‌روز نگه می‌دارید.

در واقع، رابط برنامه‌نویسی کاربردی مجموعه‌ای از قواعد است که مزایای زیادی به همراه دارند. آنها می‌توانند پردازش‌های توسعه داخلی سازمان‌ها را با استانداردسازی روش کدنویسی اپلیکیشن توسط برنامه‌نویسان بهبود بخشند. توجه کنید که استفاده از قواعد و فرمت‌های یکسان موجب شفاف‌تر و ساده‌تر شدن کدها می‌شود. علاوه بر این، استانداردسازی همکاری بین برنامه‌نویسان را افزایش می‌دهد. در مجموع، APIها کاربردها و مزایای پایین را برای سازمان‌ها دارند:

  • کنترل و مدیریت ایمن روش دسترسی کاربران و سیستم‌ها به داده‌های خاص و کارکردهای خدمات.
  • فراهم کردن امکان نفوذ به داده‌ها (حتی در سطحی محدود) برای طرف سوم، که کمک می‌کند تا برند بیشتر در معرض دید قرار گیرد.
  • رشد پایگاه داده مشتریان و حتی افزایش نرخ تبدیل از طریق هماهنگ کردن سرویس‌ها با سایر برندهای معتبر.
  • پول‌سازی از APIها، طوری که به خط درآمدزایی مجزایی تبدیل شوند. این روش معمولی در بین درگاه‌های پرداخت آنلاین است. برای مثال، شرکت‌هایی که از رابط برنامه‌نویسی کاربردی PayPal استفاده می‌کنند، حاضرند برای بهره‌مندی از یک سیستم پرداخت معتبر هزینه پرداخت کنند.

در پایان این بخش و در جمع‌بندی سوال رابط برنامه‌نویسی کاربردی چیست، باید به این واقعیت اشاره کنیم که عدم وجود APIها شما را با دو پیامد مواجه خواهد کرد: کارکرد اپلیکیشن‌ها محدود خواهد بود، و مجبور خواهید شد زمان و انرژی بسیار بیشتری را به توسعه و برنامه‌نویسی اختصاص دهید. این رابط برنامه‌نویسی کاربردی است که اپلیکیشن‌های مجزا را به هم پیوند می‌دهد تا بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند.

چگونه از رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) استفاده کنیم؟

شاید بگویید اکنون پاسخ قانع‌کننده‌ای برای سوالات API چیست و کاربرد رابط برنامه‌نویسی کاربردی چیست، دارید و آمادگی ذهنی لازم برای استفاده از آن را به دست آورده‌اید. اما به چه شیوه‌ای می‌توانید آنها را به خدمت بگیرید؟ توصیه ما این است که قبل از اجرا کردن APIهای ویژه شرکت خود، از محصول سایر شرکت‌ها استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید مراحل پایین را انجام دهید:

API خود را انتخاب کنید

قبل از هر کاری باید رابط برنامه‌نویسی کاربردی مناسبی را برای بهره‌برداری انتخاب کنید. البته شاید قبلاً چنین کاری را انجام داده باشید، به ویژه اگر به استفاده از API شرکت‌های بزرگ علاقه‌مند هستید. از سوی دیگر، شاید بخواهید بر اساس قیمت‌ها دست به جستجو بزنید. در هر صورت، پس از آنکه API خود را انتخاب کردید، می‌توانید کار را شروع کنید. بنابراین، در اینجا تعدادی از رابط‌های برنامه‌نویسی مطرح را معرفی می‌کنیم:

  • APIهای توییتر
  • APIهای اینستاگرام
  • APIهای یوتیوب
  • APIهای هاب اسپات
  • APIهای شاپیفای وب
  • APIهای گوگل مپ
  • APIهای پی پال (PayPal)

هرکدام از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی یادشده مزایای خود را دارند که می‌توانید با توجه به نیازهای خود از بین آنها دست به انتخاب بزنید.

رابط برنامه نویسی کاربردی

کلید API را دریافت کنید

شاید بپرسید که کلید رابط برنامه‌نویسی کاربردی چیست. در واقع، این کلید برای معرفی شما به عنوان یک مشتری معتبر، تنظیم دسترسی به مجوزها و ضبط تعاملات شما با API مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از APIها کلیدهای خود را به صورت رایگان در دسترس مشتریان قرار می‌دهند، اما توجه کنید که شاید برای دسترسی به کلید رابط برنامه‌نویسی کاربردی انتخابی خود مجبور به پرداخت هزینه باشید. به هر حال، به احتمال زیاد باید در سرویس مورد نظر ثبت‌نام کنید تا شناسه ویژه خود را به دست آورید. این شناسه را بعداً در تماس‌های خود استفاده خواهید کرد.

بنابراین، لازم است همیشه از کلید خصوصی خود مانند رمز عبور محافظت کنید. در صورتی که کلید شما به دست افراد ناشایست برسد، ممکن است از آن برای ایجاد درخواست API استفاده شود. در این حالت باید بتوانید کلید جدیدی دریافت و آن را جایگزین کلید قدیمی کنید.

اسناد API را مرور کنید

اسناد رابط برنامه‌نویسی کاربردی عبارتند از دستورالعمل‌هایی درباره روش استفاده و ادغام با API. علاوه بر تامین تمام اطلاعات مورد نیاز برای کار کردن با API، مانند اینکه به کلید رابط برنامه‌نویسی کاربردی نیاز دارید یا خیر، هر API شامل مثال‌ها و آموزش‌های لازم نیز می‌شود. پس می‌توانید برای یادگیری روش دریافت کلید، ارسال درخواست و منابع قابل دسترسی از این اسناد استفاده کنید.

توجه داشته باشید که نباید اهمیت اسناد رابط برنامه‌نویسی کاربردی را دست کم بگیرید. یک شرکت شاید API قدرتمندی را ارائه داده باشد، اما اگر توسعه دهندگان نتوانند به سرعت روش استفاده از آن را یاد گیرند، این API ارزشی برای آنها نخواهد داشت.

درخواست خود را برای گره پایانی (نقطه انتهایی / Endpoint) بنویسید

اکنون می‌توانید اولین درخواست خود را بنویسید. توصیه می‌کنیم برای این کار از HTTP client استفاده کنید تا در ساختاربندی و ارسال درخواست به شما کمک کند. این ساده‌ترین روش انجام کار است. درست است که همچنان باید اطلاعاتی را از اسناد API به دست آورید، اما برای موفقیت در این امر دیگر نیازی به دانش کدنویسی نخواهید داشت. در این مرحله، آموزش‌های آنلاین می‌توانند کمک قابل توجهی به شما کنند. پس استفاده لازم را از آنها ببرید.

اپلیکیشن خود را متصل کنید

اکنون که روش ثبت درخواست برای رابط برنامه‌نویسی کاربردی خود را فرا گرفته‌اید، می‌توانید اپلیکیشن خود را با آن هماهنگ کنید. اگر بازاریاب هستید، لازم نیست نگران این مرحله از ادغام API خود باشید، چون این کار وظیفه توسعه دهنده است. او از یک زبان برنامه‌نویسی یا بیشتر، مانند پایتون، جاوا، جاوا اسکریپت، پی اچ پی یا غیره، برای این منظور استفاده خواهد کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب نه تنها به سوال شما درباره اینکه رابط برنامه‌نویسی کاربردی چیست پاسخ دادیم، بلکه اطلاعات مفید دیگری را نیز در میان گذاشتیم. شما اکنون می‌دانید که API چیست، کاربرد رابط برنامه‌نویسی کاربردی چیست و چطور باید از API استفاده کنید. بنابراین، اگر قصد استفاده از این تکنولوژی را دارید، که با توجه به اهمیت آن به احتمال زیاد چنین خواهد بود، اکنون می‌توانید کار خود را با تکیه بر آنچه که در اینجا فرا گرفته‌اید، شروع کنید.

4.5/5 - (11 امتیاز)

ارسال شده در 24 خرداد 1401

3 دیدگاه برای “هرآنچه باید درباره رابط کاربری برنامه نویسی یا همان API بدانید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *