معرفی و آموزش نصب نرم افزار اندروید استودیو (android studio)

نرم‌افزارهای زیادی برای توسعه برنامه‌های اندرویدی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌‌توان به ایکلیپس اشاره کرد، اما همه این برنامه‌ها با نقص‌های مختلفی رو به رو هستند و از آن‌جا که اندروید استودیو یکی از کامل‌ترین برنامه‌ها به شمار می‌‌رود، بیشتر توسعه‌دهندگان دوست دارند که از آن برای ساخت نرم‌افزارهای اندرویدی استفاده کنند. ما در این مطلب قصد داریم نرم‌افزار اندروید استودیو (android studio) را به شما معرفی کنیم. اگر می‌‌خواهید در مورد این این برنامه اطلاعات بیشتری به دست آورید و روش نصب و اجرای پروژه در آن را بیاموزید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اندروید استودیو (android studio)

معرفی اندروید استودیو (android studio)

اندروید استودیو محیطی برای توسعه انواع نرم‌افزارهای اندرویدی است. برای اینکه بتوانید برنامه‌های تحت سیستم عامل اندروید بنویسید، نیاز به محیط اندروید استودیو دارید. به وسیله این نرم‌افزار می‌‌تواند تمام برنامه‌های اندرویدی که ایده‌شان به ذهن‌تان خطور می‌‌کند را پیاده‌سازی کنید و بنویسید. اپلیکیشن‌هایی که توسط این برنامه توسعه می‌‌یابند، قابل نصب بر روی تمام دستگاه‌ها با سیستم عامل اندروید هستند. این برنامه به صورت منبع باز کار می‌‌کند و با کارایی زیاد، به عنوان یکی از محبوب‌ترین محیط‌های برنامه‌نویسی به شمار می‌‌رود.

برنامه اندروید استودیو یک IDE پیشرفته برای تولید و توسعه انواع برنامه‌های اندرویدی است. این برنامه به صورت کاملا رایگان در اختیار کدنویس‌ها قرار می‌‌گیرد و تحت لیسانس Apache License 2.0 کار می‌‌کند. نسخه‌های مختلفی از اندروید استودیو از زمان شروع به کار تا به الان منتشر شد که در هر نسخه جدید، مشکلات نسخه‌های قبلی رفع می‌‌شد. برای اینکه بتوانید از این نرم‌افزار در سیستم خود استفاده کنید، نیاز به سخت‌افزار قدرتمند در رایانه خود دارزید.

هر چند برای اجرای اندروید استودیو نیاز به سخت‌افزار قوی است اما با این حال این برنامه محیط ساده‌ای دارد و کدنویس خیلی راحت می‌‌تواند با محیط آن ارتباط برقرار کند. رابط کاربری آسان اندروید استودیو موجب می‌‌شود تا حتی کاربران تازه وارد هم بتوانند از ویژگی‌ها و امکانات آن استفاده کنند و برنامه‌های اندرویدی‌شان را تولید کنند یا توسعه دهند. زبان‌های توسعه در این برنامه زبان‌های جاوا و کاتلین هستند. در گذشته فقط زبان جاوا زبان رسمی این برنامه بود، اما از سال 2019 به بعد از زبان کاتلین به عنوان زبان رسمی آن استفاده شد.

اندروید استودیو پلاگین‌های مختلفی دارد که به شما در کدنویسی راحت کمک می‌‌کند. به وسیله این پلاگین‌ها حتی می‌‌توانید پیچیده‌ترین برنامه‌ها را هم خیلی راحت و ساده بنویسید. یکی از دلایلی که این برنامه بین کدنویس‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرد، پشتیبانی گوگل از آن است. هر چند برنامه‌های زیادی برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی وجود دارند اما از آن‌جا که گوگل از این برنامه پشتیبانی می‌‌کند، ارزش و اعتبار آن بین برنامه‌نویس‌ها افزایش می‌‌یابد.
یکی از قابلیت‌های اندروید استودیو بهره‌مندی از شبیه‌ساز حرفه‌ای است که در اجرای برنامه‌هایی که نوشتید، کمک‌تان می‌‌کند. همچنین از آن‌جا که سیستم تشخیص خودکار خطا دارد، در نوشتن برنامه‌هایی بدون نقص کمک‌تان خواهد کرد.

تاریخچه اندروید استودیو

نرم‌افزار اندروید استودیو برای اولین بار در کنفرانس Google I/O در سال 2019 بین کدنویس‌ها معرفی شد. در واقع پس از معرفی این برنامه در شانزدهم ماه می، در ماه ژوئن همان سال نسخه آزمایشی این برنامه منتشر شد تا کدنویس‌ها بتوانند از آن برای توسعه برنامه‌های خود استفاده کنند. نرم‌افزار اندروید استودیو در حال حاضر برای پلتفرم‌های مختلفی وجود دارد، شما می‌‌توانید این نرم‌افزار را در مک، لینوکس یا ویندوز نصب و استفاده کنید.

در ابتدای مقاله هم گفتیم که تا قبل از اندروید استودیو از ایکلیپس استفاده می‌‌شد. متاسفانه این برنامه با وجود امکانات خیلی خوبی که داشت، برخی محدودیت‌ها هم برای کدنویس‌ها به وجود می‌‌آورد؛ به همین دلیل کم کم جای خود را به اندروید استودیو داد و حالا این برنامه به عنوان معروف‌ترین و کاربردی‌ترین برنامه توسعه نرم‌افزارهای اندرویدی یاد می‌‌شود. توسعه‌دهندگان این برنامه گوگل و جت‌برینز هستند.

برنامه اندروید استودیو

ویژگی‌های نرم‌افزار اندروید استودیو

وجود برخی ویژگی‌ها در نرم‌افزار اندروید استودیو آن را تبدیل به گزینه‌ای مناسب جهت نوشتن کدهای انواع برنامه‌های اندرویدی می‌‌کند. در زیر به بررسی این ویژگی‌ها می‌‌پردازیم:

  • Instant App Run: با این قابلیت بدون اینکه بخواهید فایل APK برنامه‌ای که نوشتید را نصب کنید، برنامه می‌‌توانید تغییرات برنامه را متوجه شوید.
  • Visual Layout Editor: با این ویژگی، هر نوع تغییری که در layout ایجاد شود را به صورت پویا می‌‌بینید.
  • Fast Emulator: با این قابلیت متوجه نحوه عملکرد برنامه در دستگاه‌های مختلف مثل تبلت یا موبایل می‌‌شوید.
  • Intelligence Code Editor: با این قابلیت می‌‌توانید در هنگام نوشتن کدهای یک برنامه، پیشنهاداتی را از طرف برنامه اندروید استودیو دریافت کنید. این پیشنهادات در یک منوی کشویی در اختیارتان قرار می‌‌گیرند و فرآیند کدنویسی را برایتان راحت و ساده می‌‌کنند
  • افزودن Template: وجود برخی قالب‌ها در این برنامه به تسهیل روند کدنویسی کمک می‌‌کند. شما می‌‌توانید از این قالب‌ها استفاده کنید و فرایند کدنویسی‌تان را سرعت ببخشید.
  • ساخت app برای همه سیستم‌ها: هر پلتفرم و سیستمی صفحه نمایش متفاوتی دارد و اندروید استودیو این امکان را به شما می‌‌دهد که برای همه آن‌ها برنامه بنویسید.
  • اتصال به فایربیس : اگر به Firebase متصل شوید، برای برنامه‌های خود زیرساختی مقیاس‌پذیر به وجود خواهید آورد. این ویژگی باعث افزایش کیفیت برنامه‌هایتان خواهد شد
  • پشتیبانی از کاتلین: کاتلین یک زبان برنامه‌نویسی با امکانات و مزیت‌های فوق‌العاده عالی است و اندروید استودیو از این زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌‌کند. کدهایی که به وسیله کاتلین می‌‌نویسید را می‌‌توانید به جاوا نیز تبدیل کنید که این یکی از ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌‌رود.
  • پیش‌نمایش رنگ‌ها: با این ویژگی رنگ‌هایی که در ساخت برنامه استفاده می‌‌کنید را مشاهده می‌‌کنید و می‌‌توانید نسبت به استفاده از آن‌ها تصمیم نهایی‌تان را بگیرید.
  • Maven Repository: با این ویژگی یک دایرکتوری در اختیارتان قرار می‌‌گیرد که انواع پلاگین‌های مختلف را در خود جای می‌‌دهد. در این دایرکتوری فایل‌های jar نیز وجود دارد.

نسخه‌های مختلف نرم‌افزار اندروید استودیو

از زمان شروع معرفی تا به امروز نسخه‌های مختلف از نرم‌افزار اندروید استودیو در بازار معرفی شد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های به خصوصی دارند. در ادامه در مورد هر یک از این نسخه‌ها نکاتی را مطرح می‌‌کنیم.

نسخه Canary: آخرین آپدیت‌ها روی نرم‌افزار اندروید استودیو همواره روی نسخه Canary آن اجرا می‌‌شوند. از آن‌جا که آخرین تغییرات روی این نسخه اعمال می‌‌شود، پس بدیهی است که دارای ایرادات مختلفی باشد

نسخه Beta: بعد از اینکه ایرادات نسخه Canary شناسایی شد، این مشکلات رفع می‌‌شوند و سپس این نسخه به نسخه Beta تغییر می‌‌کند. ایراداتی که در نسخه Beta وجود دارد نسبت به نسخه Canary بسیار کمتر است

نسخه RC :RC مخفف عبارت Release Candidate است. این نسخه با کیفیت بیشتر نسبت به دو نسخه قبلی، ایرادات کمتری در بر می‌‌گیرد و به همین دلیل محبوبیت بیشتری هم دارد

نسخه Stable: اندروید استودیو در نسخه Stable بدون هیچ‌گونه مشکل یا ایرادی در اختیار کدنویس‌ها قرار می‌‌گیرد. این نسخه نتیجه گذشت از مراحل Canary، Beta و RC است و به همین دلیل تمام ایرادات آن در نسخه‌های قبلی‌اش رفع می‌‌شوند. برای اینکه بدون هیچ مشکلی به برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های اندرویدی بپردازید، توصیه می‌‌کنیم که حتما از نسخه Stable اندروید استودیو استفاده کنید

چه سیستمی برای راه اندازی اندروید استودیو نیاز است؟

برای اینکه از برنامه اندروید استودیو استفاده کنید، نیاز به یک سیستم نسبتا قوی با مشخصات و ویژگی‌های زیر دارید:

  • پردازنده: پردازنده مناسب برای اندروید استودیو باید در کمترین حالت ممکن Core i5 باشد. پردازنده‌های Core i7 بهترین گزینه برای استفاده از نرم‌افزار اندروید استودیو هستند.
  • Ram: حداقل فضای RAM برای اجرای این نرم‌افزار 8 گیگابایت است. اما برای اجرای راحت‌تر این برنامه توصیه می‌‌کنیم از یک سیستم با RAM 12 یا 16 گیگ استفاده کنید.
  • فضای ذخیره‌سازی: فضای ذخیره‌سازی اندروید استودیو بهتر است که به جای HDD، SSD باشد. دلیل این موضوع در افزایش سرعت کار با نرم‌افزار است.
  • کارت گرافیک: جهت نصب و استفاده از اندروید استودیو، نیاز زیادی به کارت گرافیک ندارید و مدل و نوع آن اهمیت زیادی ندارد.

آموزش نصب نرم‌افزار اندروید استودیو

اگر از نسخه جدید اندروید استودیو استفاده کنید، بعد از اینکه IDE را نصب کردید، ملزومات SDK به صورت خودکار دانلود خواهند شد. اما از آن‌جا که کاربران ایرانی در این زمینه مشکلاتی دارند توصیه می‌‌کنیم که این نرم‌افزار را به روش‌های زیر نصب کنید:

  • روش آنلاین: شما می‌‌توانید از فیلترشکن‌هایی با سرعت بالا استفاده کنید. در این روش IP شما تغییر می‌‌کند و سایت ایرانی بودن‌تان را تشخیص نمی‌دهد، به همین جهت تحریم‌ها از بین می‌‌روند و می‌‌توانید فایل‌ها را دانلود و نصب کنید
  • روش آفلاین: در این روش باید در مرحله اول ابزار SDK را دانلود کنید، سپس یک دایرکتوری برای آن ایجاد نمایید و در نهایت اندروید استودیو را نصب کنید محل قرارگیری SDK را معرفی نمایید

حالا به سراغ نصب نرم‌افزار می‌‌رویم. برای این کار فایلی که دانلود کردید را اجرا کنید تا پنجره زیر باز شود.

نرم افزار اندروید استودیو

  • در مرحله بعد تیک Android Virtual Device را فعال کنید.
  • حالا باید محل نصب را مشخص کنید. در اینجا بهتر است تغییری ایجاد نکنید و وارد مرحله بعدی شوید.
  • حالا روی Install کلیک کنید تا فرآیند نصب آغاز شود.
  • بعد از پایان نصب روی دکمه Finish کلیک کنید.
  • حالا روی گزینه Do not import settings کلیک کنید تا وارد مرحله بعدی شوید.
  • حالا پنجره لودینگ نرم‌افزار باز می‌‌شود و چند لحظه‌ای بسته به نوع سخت‌افزارتان طول می‌کشد تا اجرا شود.

آموزش ایجاد پروژه در اندروید استودیو

با باز کردن نرم‌افزار اندروید استودیو پنجره زیر برایتان باز می‌شود. برای ایجاد پروژه روی گزینه start a new android studio project کلیک کنید.

آموزش ایجاد پروژه در اندروید استودیو

  • حالا باید مشخصات پروژه را وارد کنید. باکس اول مربوط به نام، باکس دوم مربوط به اطلاعات و باکس سوم مربوط به مکان ذخیره پروژه است.
  • پس از این صفحه جدیدی ایجاد می‌‌شود که در اینجا باید اطلاعات Minimum SDK را روی API23: Android 6.0(Mashmallow) قرار دهید.
  • در اینجا باید اکتیویتی موبایل را انتخاب کنید.
  • حالا آخرین مرحله است و باید ابزار توسعه اپلیکیشن را باز کنید. بعد از گذراندن مراحل بالا، صفحه زیر برایتان باز می‌‌شود.

جمع‌بندی

اندروید استودیو به عنوان یکی از محبوب‌ترین IDEهای اندرویدی، کمک زیادی به کدنویس‌ها برای توسعه نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف‌شان می‌‌کند. از آن‌جا که گوگل پشتیبان این برنامه است، ارزش و اعتبار آن افزایش می‌‌یابد. نسخه‌های مختلفی از این نرم‌افزار وجود دارد که شما می‌‌توانید با نصب نسخه Stable از این برنامه بدون هیچ باگ و مشکلی استفاده کنید. برنامه اندروید استودیو با پلاگین‌های مختلف و امکانات متنوع به شما در نوشتن برنامه‌هایی خلاقانه و حرفه‌ای کمک می‌‌کند. کدنویسی به دلیل ویژگی‌های مطلوب این برنامه راحت است و از آن‌جا که سیستم پیشنهاد کد دارد، فرایند برنامه‌نویسی را سرعت می‌‌بخشد.

ما تمام آنچه نیاز بود در مورد اندروید استودیو بدانید را در این مطلب از پارسکدرز با شما به اشتراک گذاشتیم. حالا می‌‌دانید که این نرم‌افزار چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و در چه نسخه‌هایی منتشر می‌شود، همچنین با نحوه نصب و ایجاد پروژه در آن آشنا شدید و سیستم مورد نیاز برای اجرای آن را هم شناختید. حالا می‌‌توانید با توجه به این اطلاعات، این برنامه را دانلود کنید و آن را در سیستم‌تان نصب کنید. همانطور که گفتیم این برنامه برای لینوکس، مک و ویندوز قابل استفاده است.

با استفاده از نرم‌افزار اندروید استودیو دیگر هیچ نیازی به برنامه‌هایی مشابه مثل ایکلیپس نخواهید داشت. این برنامه بسیاری از محدودیت‌های برنامه‌های مشابه خود را ندارد و با امکانات حرفه‌ای کمک‌تان می‌‌کند تا برنامه‌های اندرویدی را برای پلتفرم‌هایی با سیستم عامل اندروید بنویسید و آن‌ها را توسعه دهید. اندروید استودیو با رابط کاربری جالب و ساده خود حتی برای مبتدی‌ها هم گزینه خوبی است و کمک‌شان می‌‌کند تا حرفه‌ای‌ترین برنامه‌ها را بدون هیچ مشکلی بنویسند.

3.9/5 - (7 امتیاز)

ارسال شده در 17 مهر 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *