نقشه راه برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بلاک چین

امروزه بدون شک بلاک‌چین یکی از برترین حوزه‌های نوظهور فناوری در دنیای فناوری اطلاعات محسوب می‌شود. طبق آماری که سایت Statista داده است، ارزش بازار بین‌المللی فناوری بلاک‌چین تا سال 2025 به بیش از 39.7 میلیارد دلار می‌رسد! بلاک‌چین هم فقط بیت‌کوین نیست و چیزی فرارتر از آن است، به این ترتیب که در حال ایجاد انقلابی در عرصه دیجیتالی ساختن جهان، آن هم از طریقی امن و کارآمد است.

این گستردگی و روبه‌رشد بودن فناوری‌های مبتنی بر بلاک‌چین باعث شده است که غول‌های حوزه IT مانند سامسونگ، IBM و… پیشنهادهای کاری خیره‌کننده‌ای به افراد خبره بلاک‌چین بدهند و همین موضوع شاید شما را به این فکر وا دارد که تبدیل به یک توسعه دهنده (Developer) یا همان برنامه‌نویس بلاک‌چین شوید. در این مطلب از پارس‌کدرز سراغ بررسی قدم به قدم تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس بلاک‌چین می‌رویم.

چطور برنامه نویس بلاک چین شویم

چه کسی برنامه‌نویس بلاک‌چین است؟

قبل از اینکه سراغ این برویم که چگونه می‌توان به یک برنامه‌نویس بلاک‌چین تبدیل شد، شاید این سوال پیش بیاید که منظور از یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین چه کسی است؟ Blockchain Developer یا همان توسعه‌دهنده بلاک‌چین فردی است که روی فناوری‌ بلاک‌چین کار می‌کند و مسئولیت انجام وظایف مرتبط مانند طراحی پروتکل‌های بلاک‌چین، ساخت قراردهای هوشمند (Smart Contracts) و … را برعهده دارد.

فناوری بلاک‌چین به یک پایگاه داده توزیع شده مرتبط است که هر تراکنشی که در سراسر شبکه‌های کامپیوتری جهان اتفاق افتاده است را نگهداری می‌کند. از این رو به طور کلی دو نوع برنامه‌نویس بلاک‌چین داریم:

توسعه‌دهنده هسته بلاک‌چین

  • طراحی پروتکل‌های بلاک‌چین
  • طراحی و نظارت بر معماری شبکه
  • پیاده‌سازی ویژگی‌ها و عملکردهای مختلف برای بلاک‌چین

توسعه‌دهنده نرم‌افزار بلاک‌چین

  • توسعه API برای ادغام بلاک‌چین
  • توسعه بک‌اند و فرانت‌اند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز
  • توسعه و پیاده سازی قراردادهای هوشمند و …

چگونه به یک برنامه‌نویس بلاک‌چین تبدیل شویم؟

پس حالا که متوجه شدیم که دو نوع برنامه‌نویس بلاک‌چین وجود دارد سوال دیگری مطرح می‌شود: چگونه می‌توان به فردی مهارت‌های لازم برای ورود به حوزه توسعه بلاک‌چین را آموزش داد؟ در این مواقع دو حالت پیش می‌آید؛ اول اینکه شما می‌خواهید از نقطه صفر شروع به یادگیری کنید، به طوری‌که هیچ پیش‌زمینه‌ای در مورد برنامه‌نویس ندارید و دوم هم اینکه شما سابقه مرتبطی با بلاک‌چین دارید.

مبنی بر اینکه در کدام یک از این حالات قرار دارید، تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس بلاک‌چین می‌تواند نقشه متفاوتی برای شما داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه برنامه نویس فریلنسر یا دورکار شویم؟

 

مراحل یادگیری و آموزش برنامه‌نویسی بلاک‌چین

بلاک‌چین به خاطر ویژگی‌های برجسته‌ای که دارد، در بازار بین‌المللی محبوبیت بالایی بدست آورده است. چون شبکه‌ای همتا-به-همتا (peer-to-peer) و صرفا الحاقی (Append-only) است که یک دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) که از نظر رمزنگاری امن است را نگهداری و حفظ می‌کند. که این دفتر کل فقط از طریق مکانیسم‌های اجماعی مانند BFT، PBFT و … به‌روز می‌شود.

همانطور که در بالاتر به آن اشاره کردم، سازمان‌های IT بی‌شماری نیاز به برنامه‌نویس بلاک‌چین دارند. پس تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس این حوزه می‌تواند انتخاب خوبی باشد چون تکنولوژی به‌روزی است و می‌تواند شما را تبدیل به یک استاد در این حوزه کند تا به این ترتیب پیشرفت زیادی در روند شغلی‌تان تجربه کنید.

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس بلاک‌چین باید دانش و تخصصی در علوم کامپیوتری مختلف، حوزه ریاضیات مانند رمزنگاری و … را کسب نمایید. اما به عنوان یک نقشه راه در زیر به این مرحله جهت تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس بلاک‌چین اشاره می‌کنیم.

مراحل یادگیری و آموزش برنامه‌نویسی بلاک‌چین

با تحصیلات دانشگاهی شروع کنید

اگرچه که این مرحله الزام‌آور نیست، به خصوص در ایران که محتوای درسی رشته‌های دانشگاهی سالیان سال است به روز نشده و با آنچه که در جهان واقعی اتفاق می‌افتد فرسنگ‌ها فاصله دارد اما داشتن پیش‌زمینه قوی دانشگاهی در حوزه علوم کامپیوتری یا ریاضیات می‌تواند به شما در این راه کمک دوچندانی کند. مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در رشته‌های مرتبط مانند علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، ریاضیات و … راه را برای شما هموار خواهد کرد.

برای توسعه‌دهنده شدن در حوزه بلاک‌چین باید مهارت‌های خاصی داشته باشید که لزوما هم به وسیله مدرک دانشگاهی بدست نمی‌آیند و شما می‌توانید به صورت خودآموز آن‌ها را فرابگیرید یا در آموزشگاه‌های خصوصی به یادگیری‌شان بپردازید که در زیر به 4 مهارت اصلی اشاره می‌کنم:

زبان‌های برنامه‌نویسی

بدون شک در وهله اول برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین نیاز به کسب تخصص در کد زدن است. همانطور که در بالاتر به وظایف انواع توسعه‌دهنده بلاک‌چین اشاره کردم، نیازی اساسی مبتنی بر یادگیری کد زدن و توسعه اپلیکیشن‌های مختلف حوزه بلاک‌چین وجود دارد.

ساختمان داده‌ها

یادگیری ساختمان داده‌ها (Data Structures) که یکی از دروس اصلی رشته مهندسی کامپیوتر است، مهارت شما را در درک چالش‌ها در یک سطح گسترده‌‌ تقویت می‌کند و به شما کمک می‌کند که به یک راه حل بهینه شده در هر محدودیتی دست پیدا کنید. همچنین از ساختمان داده‌ها برای ذخیره داده‌ها به شکلی سازمان‌دهی‌شده و کارامد نیز استفاده می‌شود. در ساختمان داده‌ها باید به مطالعه انواع آن مانند آرایه‌ها، درخت‌ها و لیست پیوندی و … بپردازید.

پایگاه‌های داده و شبکه

شبکه بلاک‌چین، یک شبکه توزیع شده همتا-به-همتا است که داده‌های آن در میان تمام گره‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. با توجه به تعریف بلاک‌چین، مدیریت پایگاه داده و شبکه کامپیوتر بخشی ضروری در ساخت و نگهداری یک شبکه بلاک‌چین است.

مهارت‌های مورد نیاز برای یک برنامه‌نویس بلاک‌چین

رمزنگاری (Cryptography)

رمزنگاری در واقع روش ایمن سازی اطلاعات حساس در مقابل کاربران غیرمجاز، تهدیدها و حملات است. مبانی علوم کامپیوتر و ریاضیات به عنوان پایه توسعه پروتکل‌های رمزنگاری عمل می‌کنند. به طور کلی، داده در سمت ارسال کننده رمزنگاری شده و در سمت گیرنده به وسیله تکنیک‌های مختلف رمزنگاری، رمزگشایی می‌شود.

مبانی بلاک‌چین را درک کنید

برای تبدیل شدن به توسعه‌دهنده بلاک‌چین درک مفاهیم اساسی و اصطلاحات حوزه بلاک‌چین بسیار مهم است. این مهارت یک پیش نیاز است، چون بدون داشتن دانش درست درباره این حوزه، هیچکس نمی‌تواند در این صنعت راه به جایی ببرد.

پس یادگیری مفاهیم پایه بلاک‌چین، درک عمیق‌تر و واضح‌تری به شما از آن‌ می‌دهد. همچنین یادگیری اپلیکیشن‌های بلاک‌چین و نحوه کارکرد مکانیسم‌های پروتکل‌های مختلف اجماعی و همچنین پیشرفت‎‌هایی که اخیرا در این حوزه اتفاق افتاده است نیز می‌تواند به شما کمک بسزایی کند.

با Cryptonomics آشنا شوید

در فناوری بلاک‌چین، داده‌ها با رمزنگاری به کمک پروتکل‌های مختلف امنیتی، ایمن نگه داشته می‌شوند. Cryptonomics در واقع ترکیبی از دو کلمه Economics و Cryptography است و شاید بتوان آن را به صورت رمزنگاری اقتصادی معنا کرد. برای ساخت پروتکل‌های قدرتمند رمزنگاری مفاهیمی در حوزه ریاضیات و علوم کامپیوتر مورد نیاز است.

از طرف دیگر استانداردهای رمزنگاری مختلفی مانند RSA و … در یک شبکه بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس برای درک بهتر ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم نیاز است که هم دانش رمزنگاری داشته باشیم و هم از اقتصاد سردربیاوریم که در نهایت منظور همان یادگیری کریپتونومیکس است.

پروژه های پیشنهادی: فهرست پروژه های بلاکچین (Blockchain)

مبانی بلاک‌چین

با اتریوم و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) آشنا شوید

اتریوم یکی از آخرین فناوری‌هاست که غیرمتمرکز است و بر اساس مفاهیم بنیادی فناوری بلاک‌چین ساخته شده است. همچنین یک فناوری متن‌باز است که توسط افراد مختلف این صنعت استفاده می‌شود. این ویژگی به توسعه‌دهنده‌های بلاک‌چین اتریوم این اجازه را می‌دهد که یک پروتکل ویژه معاملات به نام قرارداد هوشمند و اپلیکیشن‌های دیگری به نام اپیلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Decentralised Application) خلق کنند. این اپلیکیشن‌ها شبیه به اپلیکیشن‌های معمول موبایلی هستند.

با قراردادهای هوشمند و Solidity آشنا شوید

سالیدیتی که یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا است، توسعه‌دهندگان بلاک‌چیت اتریوم را قادر می‌سازد که کدنویسی کنند و نوع خاصی از پروتکل‌ تراکنش به نام قراردادهای هوشمند را توسعه دهند. هدف یک قرارداد هوشمند آسان‌سازی فرایند تراکنش و معاملات بین طرفین، محدود کردن مشارکت شخص ثالث در معاملات و همچنین حذف هزینه اضافی است.

تجربه عملی بدست آورید

هر برنامه‌نویس حوزه بلاک‌چین نیاز دارد که در کنار مطالعات تئوری خود، به کسب تجربه عملی نیز بپردازد. مثلا می‌توانید اهداف مختلفی را با ساخت اپلیکیشن‌های مختلف بلاک‌چین پیاده‌سازی کنید یا اینکه زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مثل سالیدیتی را یاد بگیرید و توسعه قراردادهای هوشمند و DAppها را تمرین کنید. با کسب دانش و تجربه به طور همزمان، توسعه‌دهندگان بلاک‌چین می‌توانند سراغ موقعیت‌های کارآموزی‌ در شرکت‌های مختلف بروند تا تجربه خود را بیشتر کنند.

دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری بسیاری توسط موسسه‌های مختلف برگزار می‌شود که به واسطه آن‌ها شما قادر خواهید بود تجربه بسیار خوبی کسب کنید.

3 نکته برای کسانی که چیزی از برنامه‌نویسی نمی‌دانند

تا اینجا نکاتی را برای کسانی بررسی کردیم که شاید تا حدودی با برنامه‌نویسی آشنا هستند اما اگر شما از برنامه‌نویسی و بلاک‌چین چیزی نمی‌دانید و تازه قصد وارد شدن به این حوزه را دارید، در ادامه 4 نکته اصلی را با هم بررسی می‌کنیم:

  • ببینید اصلا چرا در وهله اول به بلاک‌چین نیاز پیدا شد.
    داستان بلاک‌چین، داستان بیت‌کوین است چون بیت‌کوین دلیل وجود بلاک‌چین محسوب می‌شود! بلاک‌چین به عنوان پلتفرمی برای بیت‌کوین طراحی شده بود تا به آن اجازه دهد که به واقعیت تبدیل شود.
  • توسعه بلاک‌چین را یاد بگیرید.
    در سرتاسر وب، پلتفرم‌ها و موسسات مختلفی وجود دارد که دوره‌های آموزشی مختلفی پیرامون برنامه‌نویسی بلاک‌چین برگزار می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار، همچنین منابع رایگانی که در اختیار شما قرار دارد مثل یوتیوب، دانش خود را در این زمینه افزایش دهید.
  • ببینید زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف چه تفاوت‌هایی دارند.
    یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین باید در انتخاب زبان برنامه‌نویسی راحت و آسوده باشد. مانند C++، SQL، جاوا اسکریپت و پایتون. اگر بر یک یا دوتا از این زبان‌ها مسلط باشید بسیار عالی خواهد شد.

در این مطلب سعی کردیم شما را قدم به قدم در تبدیل شدن به برنامه‌نویس بلاک‌چین هدایت کنیم. اگرچه که این قدم‌ها، قانون نیستند و می‌توانند بسته به نیاز و دانش شما کم و زیاد شوند، اما به طور کلی این مراحل نیاز است تا شما تبدیل به یک برنامه‌نویس بلاک‌چین شوید. از همه مهم‌تر کسب دانش و به کار بستن آن به طور عملی‌ست که باید بیش از همه در نظر بگیرید.

امتیاز دهید

ارسال شده در 04 مرداد 1401

3 دیدگاه برای “نقشه راه برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بلاک چین”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *