برترین‌های وب ایران از چه فناوری‌هایی استفاده کرده‌اند؟ – سال 98

جشنواره وب و موبایل ایران هر ساله برگزار می‌شود و با ده‌ها هزار شرکت کننده، به عنوان بزرگ‌ترین عرصه رقابت میان وبسایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایل در گروه‌های مختلف شناخته می‌شود. سالانه در این رقابت چندین سایت به عنوان وبسایت‌های برتر انتخاب و وارد بخش رقابت می‌شوند.

نتایج زیر با کمک افزونه‌ی Wappalyzer و پس از بررسی 260 وب سایت از برترین‌های وب که در جشنواره وب ایران در سال 1398 مشخص شده‌اند، بدست آمده‌ است. این نتایج دید خوبی از گرایش‌های موجود در حوزه وب ایران را به دست می‌دهد و افرادی که می خواهند در بازار وب ایران شروع به کار کنند با بررسی این تنایج می توانند تا حد زیادی متوجه نیازهای بازار کار در این حوزه شوند.

بدیهی است که برای اندکی از وب سایت ها تشخیص برخی از فناوری ها قابل انجام نبود. اما در نهایت آمار کلی حاصله قابل اتکا است.

اینفوگرافی برترین‌های وب ایران از چه فناوری‌هایی استفاده کرده‌اند؟

نتایج حاصل از بررسی‌ها

وب سرور (Web server):

با جمع‌بندی بررسی‌های صورت گرفته وب سرور Nginx با کاهش 4.7 درصدی نسبت به سال گذشته با 26.3% همچنان پرطرفدارترین وب سرور است و پس از آن وب سرور IIS با 24%، وب سرور Apache با 23.4%، وب سرور LiteSpeed با %18.7 و درنهایت وب سرور Express با 5.3% قرار دارد. درصد باقیمانده متعلق به سایر وب سرورهاست.

زبان برنامه‌نویسی:

در بررسی زبان‌های برنامه‌نویسی نتیجه بررسی‌ها حاکی از آن بود که زبان برنامه‌نویسی PHP مانند سال‌های قبل در صدر قرار دارد و 73 درصد از وب‌سایت‌ها از این زبان برنامه‌نویسی محبوب استفاده می‌کنند اگرچه این میزان 1.9 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. پس از آن ASP.NET با فاصله زیاد و 19.5% در جایگاه دوم قرار دارد. بعد از این دو زبان، سایر زبان‌ها سهم باقی‌مانده را در اختیار دارند. نکته قابل توجه در زبان‌های برنامه‌نویسی رشد زیاد Node.js و افزایش میزان استفاده از 2.9% به 6% است و به نظر می‌رسد که این رشد در سال‌های آینده ادامه داشته باشد.

 سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) و Frameworkها :

در میان CMSها هم وردپرس(WordPress) با رشد 2 درصدی همچنان پراستفاده‌ترین سیستم مدیریت محتوا در میان وب‌سایت‌های ایرانی است و امسال 72 درصد وب‌سایت‌ها از این CMS استفاده می‌کنند. در رتبه بعدی فریم ورک لاراول (Laravel) قرار دارد اما نکته جالب در این نمودار کاهش درصد استفاده از فرم ورک لاراول از 14% به 6.1% در سال گذشته است. پس از آن دروپال (Drupal) با 4.5% هنوز در مقام سوم قرار دارند.

جاوا اسکریپت (JavaScript):

با توجه به نتایج حاصل از بررسی وبسایت‌های برتر سال 98، در میان فریم ورک‌ها و کتابخانه‌های JavaScript گستردگی و تنوع زیادی وجود دارد. در میان آن‌ها jQuery، jQuery Migrate, jQuery UI، Modernizr، Select2  پرطرفدارتر از سایرین هستند.

کتابخانه‌های جاوا اسکریپت (JavaScript Library):

بیشترین تغییر را نسبت به سال گذشته نمودار کتابخانه‌های جاوا اسکریپت داشته که درصدها و جایگاه‌ها به میزان زیادی تغییر کرده‌اند. امسال Vue.js با 21.9% در رتبه اول قرار دارد و Angular با 19.2% در رتبه دوم  و Reat و Zone.js هر دو با 11% در مقام سوم قرار دارند.

فریم ورک CSS:

در میان فریم‌ورک‌های CSS پرطرفدارترین فریم ورک Bootstrap با 77.2% است و 16.8% وبسایت‌ها (اکثرا در کنار Bootstrap) از Animate.css استفاده می‌کنند.

 

در صورتی که تمایل دارید نمودار پارسال را بررسی کنید “برترین‌های وب ایران در سال 97 از چه فناوری‌هایی استفاده کرده‌اند؟ ” رو ببینید.

امتیاز دهید

ارسال شده در 17 اسفند 1398

3 دیدگاه برای “برترین‌های وب ایران از چه فناوری‌هایی استفاده کرده‌اند؟ – سال 98”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *