برترین‌های وب ایران از چه فناوری‌هایی استفاده کرده‌اند؟ – سال 97

جشنواره وب و موبایل ایران هر ساله برگزار می‌شود و با ده‌ها هزار شرکت کننده، به عنوان بزرگ‌ترین عرصه رقابت میان وبسایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایل در گروه‌های مختلف شناخته می‌شود. سالانه در این رقابت چندین سایت به عنوان وبسایت‌های برتر انتخاب و وارد بخش رقابت می‌شوند.

نتایج زیر با کمک افزونه‌ی Wappalyzer و پس از بررسی بیش از 270 وب سایت از برترین‌های وب که در جشنواره وب ایران در سال 1397 مشخص شده‌اند، بدست آمده‌ است. این نتایج دید خوبی از گرایش‌های موجود در حوزه وب ایران را به دست می‌دهد و افرادی که می خواهند در بازار وب ایران شروع به کار کنند با بررسی این تنایج می توانند تا حد زیادی متوجه نیازهای بازار کار در این حوزه شوند.

بدیهی است که برای اندکی از وب سایت ها تشخیص برخی از فناوری ها قابل انجام نبود. اما در نهایت آمار کلی حاصله قابل اتکا است.

نتایج حاصل از بررسی‌ها

وب سرور (Web server):

با جمع‌بندی بررسی‌های صورت گرفته 19% از وب سرور IIS و 21% از وب سرور Apache و Nginx با 31% آمار بیشترین استفاده را در میان وب سرور‌ها دارد.

زبان برنامه‌نویسی:

در بررسی زبان‌های برنامه‌نویسی نتیجه بررسی‌ها حاکی از آن بود که زبان برنامه‌نویسی PHP مانند سال‌های قبل در صدر قرار دارد و 74.9 درصد از وب‌سایت‌ها از این زبان برنامه‌نویسی محبوب استفاده می‌کنند. پس از آن ASP.NET با فاصله زیاد و 21% در جایگاه دوم قرار دارد. بعد از این دو زبان، سایر زبان‌ها سهم باقی‌مانده را در اختیار دارند.

 سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) و Frameworkها :

در میان CMSها هم وردپرس(WordPress) با 70 درصد همچنان پراستفاده‌ترین سیستم مدیریت محتوا در میان وب‌سایت‌های ایرانی است.  بعد از آن فریم ورک لاراول (Laravel) با 14% و دروپال (Drupal) با 5% در مقام دوم و سوم قرار دارند و 11% باقی‌مانده سهم سایر CMSها و Frameworkهاست.

جاوا اسکریپت (JavaScript):

با توجه به نتایج حاصل از بررسی وبسایت‌های برتر سال 97، در میان فریم ورک‌ها و کتابخانه‌های JavaScript گستردگی و تنوع زیادی وجود دارد. در میان آن‌ها jQuery، jQuery UI، Modernizr، Underscore و React پرطرفدارتر از سایرین هستند. گرچه درصد استفاده از اکثر آن‌ها بسیار نزدیک به هم است.

کتابخانه‌های جاوا اسکریپت (JavaScript Library):

این‌ روزها بحث بر سر انتخاب بهترین کتابخانه جاوا اسکریپت بسیار گرم است. به همین دلیل نتایج حاصل در این بخش می‌تواند جذاب باشد. در این بخش مطابق با انتظار React  با 43%، Angular با 32% و vuejs با 21% بیشترین سهم را دارند.

فریم ورک CSS:               

در میان فریم‌ورک‌های CSS 64% از وبسایت‌ها از Bootstrap استفاده می‌کنند.

امتیاز دهید

ارسال شده در 25 بهمن 1397

5 دیدگاه برای “برترین‌های وب ایران از چه فناوری‌هایی استفاده کرده‌اند؟ – سال 97”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *