علت قیمت پایین برخی پروژه‌ها در سایت‌های فریلنسینگ چیست؟

یکی از اعتراض‌های مکرر به سایت‌های فریلنسینگ این است که قیمت پروژه‌ها گاها از قیمت‌های عرف در خارج از سایت کمتر است. در این مطلب حقایقی که باعث کاهش و شکسته شدن قیمت‌ها می‌شود را توضیح می‌دهیم و مواردی که می‌تواند باعث افزایش سطح قیمت و نزدیک‌تر شدن آن به قیمت‌های واقعی شود را ذکر می‌کنیم.

ادامه مطلب رو گوش کنید.

رقابت فریلنسرها برای به دست آوردن پروژه، باعث شکسته شدن قیمت‌ها می‌شود

در سایت‌های فریلنسینگ هر پروژه‌ای که ثبت می‌شود یک بازه قیمت دارد که توسط کارفرمای آن پروژه تعیین می‌شود. فریلنسرها پس از بررسی شرح و نیازمندی‌های پروژه و با توجه به بازه قیمتی که توسط کارفرما مشخص‌شده است پیشنهاد قیمت خود را ارسال می‌کنند. در این میان، مسئله دیگری که فریلنسر در زمان ارسال پیشنهاد قیمت به آن توجه می‌کند این است که برای به دست آوردن پروژه نیاز است که با سایر فریلنسرهای متخصص در این زمینه رقابت کند بنابراین تلاش می‌کند تا حد امکان قیمت درخواستی را تعدیل کند.

در همه سایت‌های فریلنسینگ در سراسر دنیا اصل قیمت‌گذاری بر مبنای قیمت رقابتی است. به‌عنوان‌مثال در سایت‌های freelancer.com و UpWork فریلنسرهای هندی و پاکستانی با پیشنهاد قیمت‌های خیلی پایین باعث شکسته شدن قیمت‌ها می‌شوند.

سایت پارسکدرز نیز از این قاعده مستثنا نیست و فریلنسرها در زمان ارسال پیشنهاد قیمت تلاش می‌کنند که با کاهش قیمت خدمات خود امکان برنده شدن در مناقصه و به دست آوردن پروژه را افزایش دهند – اگر فریلنسر تازه‌کار باشد و رزومه کامل و مناسبی نداشته باشد امکان اینکه پایین‌ترین قیمت ممکن را ارسال کند بیشتر می‌شود.

راهکار پارسکدرز:

یک راهکار که برای حل مشکل شکسته شدن قیمت‌ها در پارسکدرز در نظر گرفته‌شده است این است که تا پیش از گروگذاری پروژه، قیمت‌های پیشنهادی تنها به کارفرمای پروژه نشان داده می‌شود و فریلنسرها نمی‌توانند قیمت سایر فریلنسرها را بررسی کنند و پایین‌ترین قیمت را ارسال کنند.

گاهی هدف کارفرمایان از برون‌سپاری پروژه صرفه‌جویی مالی است

در اکثر مواقع قیمت مناسب (یا عمدتاً پایین از نظر کارفرمایان) و سهولت برون‌سپاری برای آن‌ها یک موضوع تعیین‌کننده است. انتخاب فریلنسر صرفاً بر اساس قیمت پیشنهادی در طولانی مدت می‌تواند فریلنسرها را به ارسال پیشنهاد قیمت پایین ترغیب کند و در نهایت باعث شکسته شدن قیمت‌ها شود. از طرفی بسیاری از فریلنسرها در کوتاه مدت وسوسه می شوند تا قیمت پایینی پیشنهاد دهند تا پروژه های زیادی به دست آورند.

راهکار پارسکدرز:

در پارسکدرز همواره تلاش کردیم که این آگاهی را در کارفرماها ایجاد کنیم که برای رسیدن به بهترین نتیجه نیاز است در زمان انتخاب فریلنسر صرف‌نظر از قیمت پیشنهادی به رزومه و نمونه کارهای او توجه داشته باشند و پروژه را به یک فریلنسر حرفه‌ای و متعهد بسپارند. نه فریلنسری که گاها بدون آگاهی از نیازمندی‌های دقیق پروژه، پایین‌ترین قیمت را پیشنهاد می‌دهد.

علاوه بر ویژگی فوق حالتی را تصور کنید که با ارائه پیشنهادهایی با سطح قیمت پایین موفق به گرفتن 5 پروژه ترجمه با مجموع مبلغ 500 هزار تومان شده اید که انجام آنها نیاز به یک ماه زمان دارد؛ از سوی دیگر فرض کنید به مدت یک ماه در تلاش بوده اید تا قیمت واقعی پیشنهاد دهید و در انتهای ماه برنده یک پروژه با مبلغ 800 هزار تومان شده‌اید. کدام یک را ترجیح می دهید؟

سایت‌‌های فریلنسینگ منابعی دائمی از پروژه‌ها را برای فریلنسرها ایجاد می‌کنند

با توجه به تعداد بالای پروژه‌ها که روزانه در سایت ثبت می‌شود، فریلنسرها می‌توانند به‌صورت مداوم پروژه بگیرند و از انجام آن‌ها کسب درآمد کنند. این جریان دائمی کار در کنار بهبود رزومه، درآمد مناسب و مداومی را ایجاد می‌کند که می‌تواند کم بودن مبلغ پروژه را تا حد زیادی جبران کند.

به دست آوردن این تعداد پروژه برای فریلنسرهای تازه‌کار که رزومه کامل و تائید نشده‌ای ندارند بدون سایت‌های فریلنسینگ کار سختی خواهد بود و مستلزم آن است که زمان زیادی را برای معرفی و تبلیغ خدمات خود صرف کنند.

تقاضای زیاد باعث کاهش قیمت می‌شود

همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد رقابت موجود در میان فریلنسرها برای به دست آوردن پروژه، باعث شکسته شدن قیمت‌ها می‌شود. بنابراین بدیهی است که هر چه تعداد فریلنسرها در یک حوزه خاص بیشتر باشد رقابت بیشتر و کاهش قیمت‌ها شدیدتر خواهد بود.

به‌عنوان‌مثال در سایت پارسکدرز برای پروژه‌های ترجمه اغلب قیمت‌ها رقابتی است، درحالی‌که برای برنامه‌نویسی پایتون این مشکل وجود ندارد و قیمت‌های موجود عموماً با قیمت‌های بازار برابری می‌کند.

راهکار:

راهکاری که برای افزایش درآمد پیشنهاد می‌شود این است که تلاش کنید مهارت خود را در حوزه‌هایی که فریلنسرهای کمتر و درنتیجه رقابت کمتری وجود دارد تقویت کنید. به‌عنوان‌مثال اگر مترجم هستید تلاش کنید که تمرکز خود را بر روی پروژه‌های فارسی به انگلیسی بگذارید یا ترجمه متون تخصصی یک رشته خاص مثل حقوق را یاد بگیرید. در این حالت قدرت چانه‌زنی بالاتری خواهید داشت و می‌توانید قیمت خدمات خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهید.

برخی از کارفرمایان آگاهی و شناخت کافی در مورد درخواست خود ندارند

” طراحی و ساخت یک اپلیکیشن مانند اسنپ و تپسی به همراه رفع ایرادها با 750 هزار تومان!”

نمونه پروژه‌های بالا در سایت‌های فریلنسری بسیار دیده می‌شود. کارفرمایانی وجود دارند که صرفاً با دیدن نمونه‌های پروژه‌های موفق مانند اسنپ تصور می‌کنند که با به دست آوردن یک اپلیکیشن می‌توانند مسیر موفقیت را به خوبی طی کنند. علاوه بر این با توجه به اینکه اطلاعات درست و کافی در این حوزه ندارند و نمی‌توانند نیازمندی‌ها را به‌درستی تحلیل کنند، پروژه را بسیار کوچک‌تر از اندازه واقعی تصور می‌کنند و قیمت‌های غیرمنطقی و ارزان برای پروژه در نظر می‌گیرند.

بسیاری از کارفرماهایی که حاضر به پرداخت دستمزد لازم نیستند و صرفاً قیمت پایین را ملاک قرار می دهند در ادامه با شکست مواجه می‌شوند و به مرور متوجه می‌شوند که قیمت پایین و عدم شناخت کافی آن ها را ناکام کرده است.

راهکار:

اگر برای این نوع پروژه‌ها پیشنهاد قیمت ارسال می‌کنید باید تلاش کنید که تا حد امکان و با نهایت احترام حقایق را برای کارفرما روشن کنید و او را از اندازه واقعی پروژه و سطح واقعی قیمت‌ها آگاه کنید. همچنین از خریدار بخواهید که جزئیات درخواست را به‌صورت واضح و صریح مشخص کند و بر اساس آن پیشنهاد قیمت را ارسال کنید. این امکان وجود دارد که جزئیات مورد نطر خریدار به‌اندازه‌ای محدود باشد که قیمت شما با قیمت مورد نظر خریدار برابری کند.

رزومه و نمونه کارهای مناسب مثل ویترینی برای جذب مشتری عمل می‌کند

در کنار کارفرماهایی که به دنبال انجام پروژه با قیمتی پایین و به‌صرفه هستند، کارفرماهایی وجود دارند که کیفیت و حرفه‌ای بودن را ملاک انتخاب فریلنسر قرار می‌دهند. این کارفرماها معمولاً پس از ثبت پروژه در سایت، لیست فریلنسرها را بررسی می‌کنند و از میان برترین فریلنسرها تعدادی را به پروژه دعوت می‌کنند؛ بنابراین لزوم داشتن رزومه کامل با نمونه کارهای مناسب، امتیاز و رأی‌های خوب از کارفرمایان پیشین احساس می‌شود. چنین فریلنسرهایی قدرت چانه‌زنی بالایی دارند و می‌‌توانند پروژه‌ها را باقیمت مناسب به دست بیاورند.

راهکار پارسکدرز:

در پارسکدرز امکان ساخت یک رزومه حرفه‌ای و کامل برای فریلنسرها و فراهم‌شده که می‌توانند با اضافه کردن نمونه کار، کارفرمایان را به سپردن پروژه به آن‌ها ترغیب کنند. علاوه بر این کلیه امتیازها و رای‌های کارفرمایان به صورت کامل در رزومه فریلنسر ثبت می‌شود.

چه کسی از پول بدش می آید؟

افزایش قیمت پروژه‌ها در سایت‌های فریلنسینگ و نزدیک کردن آن‌ها به قیمت‌های واقعی تنها دغدغه فریلنسرها نیست و بدیهی است که هرچه قیمت پروژه‌ها افزایش پیدا کند درآمد سایت‌ها نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین بپذیرید که این بسترها تلاشی برای پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها ندارند و قدرت چانه‌زنی به دست خود فریلنسرهاست.

ما همواره تلاش کردیم که با آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه قدمی برای نزدیک کردن قیمت پروژه‌ها به قیمت‌های واقعی برداریم. اما لازم به ذکر است که مفهوم فریلنسینگ و برون‌سپاری مفهومی نسبتاً نو و جدید در میان کارفرماهای ایرانی است و به‌مرور با باتجربه‌تر شدن کارفرماها، بلوغ بسترهای فریلنسری و خلق تجربه‌های موفق، شاهد واقعی‌تر شدن قیمت‌ها خواهیم بود. همان‌طور که ما هرساله شاهد افزایش سطح قیمت‌گذاری نسبت به سال قبل از سوی کارفرماها بوده‌ایم.

محاسبه و پیشنهاد قیمت

این ویدئو بخشی از دوره آموزشی ویدئویی و رایگان فریلنسینگ یا آزادکاری است.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 16 اردیبهشت 1398

7 دیدگاه برای “علت قیمت پایین برخی پروژه‌ها در سایت‌های فریلنسینگ چیست؟”

  • بسیار مطالب عالی و مفیدی بود. اگر همه ی ما مجریان یاد بگیریم که قیمت پایین برای پروژها پیشنهاد ندهیم و قیمت واقعی و یا حتی بیشتر پیشنهاد بدهیم قطعا همه در این میان سود بیشتری خواهند برند و البته کسی که زحمت می کشد قطعا هم باید سود ببرد.

  • صحبتی دارم با ان دست از افرادی که 27 صفحه ترجمه متن تخصصی را با قیمت هر صفحه 2600 یا صد صفحه از یک کتاب تخصصی را با قیمت 2700 انجام می دهند. ادم هایی که خودشان را تا این حد ارزان می فروشند راه به جایی نخواهند برد و همیشه همان جایی خواهند بود که هستند. این که سایت پارس کدرز موقعیتی را در اختیار ما قرار می دهد نباید با چنین پیشنهادات ارزانی کار کسانی هم که قصد درست کار کردن را دارند خراب کنیم. بنده یادم هست 3 سال پیش یکی از اساتید می گفت متن های تخصصی را صفحه ای 8000 تومان کمتر قبول نکنید. حالا با این وضعیت گرانی که همه چیز قیمت نجومی پیدا کرده است شما ها قیمت را کاهش می دهید که پروژه ای به شما داده شود! ایا فکر می کنید اگر خودتان را ارزان نفروشید دیگر کاری به شما نمیدهند؟ اشتباه فکر می کنید. خواهش می کنم کمی برای خودتان ارزش قائل شوید ، شما که برده نیستید. روی سخنم بیشتر با کسانی است که با داشتن رتبه های نسبتا خوب پیشنهادات بسیار بسیار ارزان می دهند..

  • سلام. وقت بخیر
    من به خودم همیشه می گویم که در هر پروژه ای قیمت استانداردش را پیشنهاد خواهم داد و این که با این قیمت استاندارد سالیان سال هم پروژه ای به ما نسپارند ناراحت نخواهم شد.
    چند روز پیش بود که پروژه ثبت شده بود با مضمون « انجام پنج مورد تحقیق در فایل های جداگانه و هر کدام از تحقیق ها هم در 5 صفحه » : بنده هر صفحه تحقیق را با قیمت 1000 تومان انجام می دهم و قیمت کل برای این پروژه را 20هزار تومان زدم . کارفرما پیشنهاد 5هزار تومانی را برای این پروژه تایید کرده اند.
    برای من سوال بود که چرا یک مجری برای 5 مورد تحقیق با موضوع های مختلف پایین ترین قیمت را پیشنهاد داده . واقعا جای تاسف دارد.

  • جالبه دوستان فقط طرف مجری رو می بینند
    یادشون رفته اگر کارفرما و کاری نباشد مجری میخواد چیو انجام بده ؟
    یادشون رفته کارفرما هم توی همین کشور و شهر زندگی میکنه با همین گرانی
    یادشون رفته کارفرما اگر 3 سال قبل مایحتاج و قوت زندگیش رو تهیه میکرد الان به سختی اون رو تهیه میکنه و دیگه هزینه زیادی برای کارهای دیگه نداره
    یادشون رفته اون پولی رو که میخواد مجری بگیره رو کارفرما باید توی این گرونی پرداخت کنه از آسمون نمیاد اون پول
    اگر قبول دارید شرایط اقتصادی سخت و به شدت سخت شده پس بپذیرید پرداخت هزینه بالا هم برای کارفرما فوق العاده سخت تر شده

    اینها رو گفتم نه اینکه نتیجه بگیرم پروژه باید ارزون باشه . اما یه زمانی با آژانس بود الان اسنپ هست . اسنپ رو نمیشه به جرم ارزونی تعطیل کرد

    هممون سوار یه قایق شدیم . حالا شما گرون کن مطمئن باش کارفرمایی که پول زیاد به مجری بده یه جای دیگه در همین اجتماع با گرون فروشیش از شما میگیره

  • جناب آقای سام پیشنهاداتی که توسط کارفرماها داده میشه دیگه واقعا غیر منطقی و بددون انصافه … شما اگر دیدگاهتون به این قضیه اینطوریه پس بهتره به فکره راه و چاره دیگه ای برای امرار معاش زندگیتون باشید این دلیل نمیشه چون گرونی هستش شما ارزش واقعی و حق الزحمه رو در نازلترین سطح در نظر بگیرید چون شما توانایی پرداخت ندارید … قیمت طراحی هویت بصری واقعا ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ تومنه ؟.. کاری که حداقل قیمت اجراش الان ۴۰۰۰۰۰۰ تومان هست برای چی کارفرما باید بیاد و به خودش اجازه بده ۱۰۰۰۰۰ تومن تعیین کنه برای ابن کار این دیگه بحث گرانی و وضعیت جامعه نیست یک عده هدفمند و با نیت سو استفاده وارد این محیط میشن .. این وسط مجری بیچاره شیره ش کشیده میشه و تمام …کارفرمای محترم اگر واقعا در توانتون نیست بو ّدجه ش رو ندارید پس بیخیال بشید و یک فکر دیگه به حال خودتون بکنید .

    و اما مجری ناشی و آماتور که خودتو ازون میفروشی اینجوری به جایی نمیرسی مطمئن باش..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *