واقعیت‌های مشترک فریلنسرهای سرتاسر دنیا

قدیمی‌ها اگر لیسانس داشتند در یک بخش دولتی مشغول به کار می‌شدند و خیال‌شان از بابت حقوق و مزایای آن راحت بود. وقتی که نوبت به فرزندان‌شان رسید، همین طرز فکر را به آن‌ها هم منتقل می‌کردند. در واقع شغلی که یک میز کار، حقوق ثابت و بیمه نداشته باشد را قبول ندارند.

به تدریج ساختارهای سنتی در این جامعۀ مدرن امروزی از بین می‌رود و گرایش افراد به شغل‌های متنوع بیشتر می‌شود. شاید اگر شما فریلنسری باشید که ماهانه دریافتی قابل قبولی هم داشته باشید، هنوز از نظر خانواده‌تان بیکار محسوب شوید. اما واقعیت چیزی نیست که قدیمی‌ها می‌گویند.

واقعیت جامعۀ امروزی این است که بستر کار به‌صورت فریلنسری خیلی بیشتر از پیش فراهم شده است. در این میان هم اینترنت و هم تکنولوژی‌های پیشرفتۀ دیگری که ارتباط گرفتن با مشتری و کارفرما را ساده‌تر از قبل کرده‌اند، حرف اصلی را می‌زنند. دیگر کسی نگران انتقال پول از یک کشور به کشور دور دیگری نیست. همۀ این‌ها با کمک تکنولوژی‌های مختلف امکان‌پذیر است.

هرروز به تعداد فریلنسرها در سرتاسر دنیا اضافه می‌شود و همۀ این افراد واقعیت‌های مشترکی را تجربه می‌کنند. در این مطلب در مورد واقعیت‌ها و دغدغه‌های سبک زندگی فریلنسری گفته می‌شود. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید تا انتهای این مطلب در پارسکدرز همراه باشید.

بیشتر فریلنسرها جوان هستند

همانطور که در مقدمۀ مطلب گفتم، خانواده‌ها به کسی که صاحب یک میز کار در اداره نباشد یا مغازه‌ای برای کاسبی نداشته باشد، به چشم یک بیکار نگاه می‌کنند. طبیعی است که قدیمی‌ها به فریلنسری اعتقادی ندارند و فریلنسر مسن در ایران (در بهترین حالت) کمتر دیده می‌شود.

اما این موضوع در بین جوانان در سرتاسر دنیا هرروز فراگیرتر از قبل می‌شود. می‌توان گفت که حدود 70% از فریلنسرها کمتر از 35 سال سن دارند. البته این عدد در سطح کل جهان درست است. در آسیا حدود 82% از فریلنسرها جوان هستند.

تعداد فریلنسرهای جوان در دنیا بسیار زیاد است. اما افرادی که سن و همینطور سابقۀ بیشتری دارند، نسبت به هم‌رده‌های جوان‌تر خود دستمزد بیشتری می‌گیرند. در برخی موارد این دستمزد دوبرابر و حتی کمی بیشتر از دوبرابر دستمزد جوان‌تر هاست.

شما هم متوجه این مورد شده بودید؟ دستمزد شما با هم‌رده‌هایی که سابقۀ کاری بیشتری دارند چقدر متفاوت است؟ برای ما بنویسید.

شاید حق با قدیمی‌ها باشد

قدیمی‌ترها همگی اهل عیال و بچه بودند. تمام فکر و ذکرشان این بود که امشب زن و بچه‌شان چه نانی بخورند؟ این دغدغه‌ها همچنان در نسل‌های بعدی هم باقی مانده است. اما آیا با کار فریلنسری و بدون حقوق ثابت هم می‌توان یک خانه و خانواده را چرخاند؟

این یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر فریلنسر متاهل است. به همین علت خیلی از افراد در کنار شغل ثابت‌شان، فریلنسر هم هستند. 41% از افرادی که در خاورمیانه فریلنسر هستند، به این شیوه کار می‌کنند.

تعداد فریلنسرهایی که در زمینۀ مالی و تضمین کیفیت شاغل هستند و در کنار یک شغل ثابت، چندین پروژۀ فریلنسری هم قبول می‌کنند، خیلی زیاد است. تعداد افرادی که در شغل‌های مربوط به بازاریابی و طراحی وب و گرافیک مشغول‌اند و کارمند هم هستند، بسیار کمتر است.

خیلی از افرادی که از همان ابتدا فریلنسری را انتخاب می‌کنند، در نهایت وقتی تشکیل خانواده می‌دهند و مسئولیت‌هایشان بیشتر می‌شود، بیشتر از پیش احساس ترس می‌کنند؛ چون پرداختی‌ها در سبک فریلنسری مثل شغل ثابت، نظم ندارند. برخی اوقات وسط ماه پرداختی دارند و برخی اوقات دیگر هم ممکن است برای یکماه هیچ پروژه‌ای نداشته باشند.

طبیعی است که پس از متاهل شدن و دو چندان شدن مسئولیت‌ها، فریلنسرها به سمت کار تمام وقت با حقوق و مزایای ثابت می‌روند تا کمی از فشار زندگی‌شان کم کنند.

البته لازم به ذکر است که میزان رضایت افراد از سبک زندگی فریلنسری خیلی بیشتر از زمانی است که شغل ثابت با ساعات مشخص دارند. بیشترین رضایت شامل حال کسانی است که به‌طور کامل فقط فریلنسرند و کسانی که در کنار شغل ثابت‌شان فریلنسر هم هستند، کمتر از بقیۀ افراد رضایت دارند.

این مورد چقدر برای شما درست است؟ شما هم فقط فریلنسر هستید؟ آیا با دریافتی‌های فریلنسری می‌توانید زندگی متاهلی‌تان را بچرخانید؟ برای ما از تجربه‌های مشابه‌تان بنویسید.

پس چرا سبک زندگی فریلنسری را انتخاب می‌کنیم؟

همیشه دوست داشتم خودم رئیس خودم باشم. زندگی به سبک فریلنسری هم این امکان را، بدون داشتن سرمایۀ اولیه، برای من فراهم می‌کرد.

ظاهرا‍ خیلی از افراد دیگر هم با من هم‌نظر بودند؛ فریلنسری یک حس استقلال به فرد می‌بخشد که دیگر مطمئن است که برای کسی کار نمی‌کند و رئیسی ندارد. حدود 75% از فریلنسرها به همین علت این سبک زندگی را انتخاب کردند.

46% از افراد فریلنسر به‌خاطر فرصت‌های بهتری که برای درآمدزایی برایشان پیش خواهد آمد، این سبک را انتخاب کردند. البته شما در صورتی می‌توانید فرصت کافی برای درآمدزایی داشته باشید که خودتان را به خوبی تبلیغ کرده باشید.

قطعاً دلایل دیگر مثل تنوع نوع پروژه و ساعات انعطاف‌پذیر و چالش‌های حرفه‌ای‌تر هم می‌تواند برای خیلی از افراد قانع‌کننده باشد تا به سمت زندگی فریلنسری روی بیاورند.

علت این‌که شما فریلنسر شدید چیست؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

محل کار فریلنسرها

برای برخی پروژه‌هایی که به فریلنسرها داده می‌شود، کارفرما محل کاری را برای آن نیروی فریلنسر اختصاص می‌دهد. اما همچنان ترجیح فریلنسرها بر این است که در خانه‌شان کار کنند به همین علت بیشتر سراغ پروژه‌هایی می‌روند که امکان دورکاری داشته باشد.

حتی حالا که امکان استفاده از فضای کار اشتراکی به‌وجود آمده و بسیار هم فراگیر شده، باز هم فریلنسرها ترجیح می‌دهند که در خانه کارهایشان را جلو ببرند. شاید یکی از دلایل این کار، شرایط بد اقتصادی باشد.

نظر شما چیست؟ شما ترجیح می‌دهید در کجا کار کنید؟

دوتا از مهم‌ترین دلایلی که افراد را تشویق به فریلنسری می‌کند، آزادی آن‌ها در انتخاب محل کارشان و ساعت کاری انعطاف‌پذیر است. به‌نظر می‌رسد فریلنسرها تمایلی به از دست دادن این دو دلیل برای لذت بردن از این سبک زندگی ندارند.

البته اگر شما هم جزو افراد بی‌شماری هستید که علاقه‌مند به کار از خانه هستند، بهتر است مراقب شرایط روحی خود باشید. احساس انزوا و تنهایی در سبک زندگی فریلنسری بسیار رایج است. بهتر است گاهی تنوعی به خودتان بدهید و به فضای کار اشتراکی یا کافی شاپ برای کار کردن بروید.

یک فریلنسر چقدر از دستمزدش رضایت دارد؟

آزادی سبک زندگی فریلنسری یا دستمزد؟ کدام یک می‌تواند اولویت بالاتری باشد؟

فریلنسری که دستمزد قابل قبولی نگیرد، ولی آزادی داشته باشد، چطور می‌تواند از رضایت شغلی صحبت کند؟ درآخر همه‌چیز به دستمزدی که از یک پروژه به‌دست می‌آورید بستگی دارد.

اگر با دستمزد فریلنسری نتوانید یک زندگی معمولی را بچرخانید، احتمالاً از شغل‌تان راضی نخواهید بود. این موضوع خیلی هم تعجب‌آور نیست! تمام تلاش‌های روزانۀ ما به این خاطر است که بتوانیم راحت زندگی کنیم. طبیعتاً هرچه که دستمزدمان بهتر باشد، رضایت شغلی‌مان هم بیشتر است.

اما در این‌جا یک موضوعی مطرح است. نکتۀ جالب این است که لزوماً کسانی که رضایت شغلی بیشتری دارند، زمینۀ شغلی‌شان جزو مشاغل پردرآمد نیست. این موضوع بیشتر در بین کشورهای خارجی صادق است. در کشورهای خارجی یک ادمین سایت یا شبکۀ اجتماعی، به مراتب رضایت شغلی بیشتری نسبت به خالق رسانه‌های مختلف دارد.

در ایران می‌توانیم برنامه‌نویس‌ها را مثال بزنیم. با اینکه به‌نظر می‌رسد برنامه‌نویسی شغل پردرآمد و خوبی است، رضایت شغلی برنامه‌نویس‌های ایرانی بسیار کم است. می‌توانید این مورد را از نظرسنجی‌های جادی از بین برنامه‌نویسان متوجه شوید.

چالش‌های فریلنسری

اولین چالشی که فریلنسرها با آن روبه‌رو می‌شوند، نحوۀ پیدا کردن پروژه‌های جدید است. حدود 68% از فریلنسرهای نظرسنجی freelancermap معتقدند که در به‌دست آوردن پروژه‌های جدید به مشکل می‌خورند.

معمولاً این مشکل با برندسازی شخصی و تبلیغ کارهایتان حل می‌شود. اما برخی اوقات هم با وجود اینکه به‌خوبی شناخته می‌شوید، روزهای بدون پروژه هم از راه خواهند رسید. آیا شما هم با این چالش مواجه شده‌اید؟

یکی دیگر از چالش‌های زندگی فریلنسری این است که نمی‌توان مرزی بین زندگی خصوصی و کار ایجاد کرد. معمولاً ساعات کاری انعطاف‌پذیر فریلنسرها در نهایت به کار در 24 ساعت شبانه‌روز ختم می‌شود! احتمالاً شما هم این مشکل را تجربه کرده‌اید!

برخی دیگر هم با دستمزدهای پایین و ناعادلانۀ فریلنسری مشکل داشتند. فریلنسری همیشه هم درآمد خوب و زندگی بی‌دردسر نیست. برخی کارفرماها در حق فریلنسرها و پرداختی‌شان قصور می‌کنند!

شاید خلاق ماندن یک فریلنسر در چهاردیواری اتاقش خیلی هم کار آسانی نباشد! برای این‌که دچار انزوا نشوید و هم‌چنان خلاق بمانید، بهتر است برخی اوقات به کافی شاپ یا یک فضای کار اشتراکی برای انجام پروژه‌هایتان بروید.

شما با چه مشکلاتی به‌عنوان یک فریلنسر روبه‌رو هستید؟ برای ما بنویسید.

تعداد خانم‌های فریلنسر روزبه‌روز بیشتر می‌شود!

هنوز هم تفاوت فاحشی بین تعداد خانم‌ها و آقایان فریلنسر وجود دارد؛ چون تعداد فریلنسرهای خانم خیلی کمتر از تعداد فریلنسرهای آقا است. اما خبر خوب این است که این تعداد هرسال بیشتر از سال قبل می‌شود.

دنیای فریلنسری هیچ محدودیتی جلوی پای خانم‌ها نمی‌گذارد و این آمارهای سالانه، نشاندهندۀ این است که استقبال خانم‌ها از فریلنسری هرسال بیشتر از سال قبل می‌شود.

طبق آماری که Payoneer ارائه داده، سال 2015 مشارکت خانم‌ها در دنیای فریلنسری حدود 22% بود ولی این عدد در سال 2019 به گزارش بانک اطلاعات جهانی، به 39% رسید. خبر خوب این است که در پارسکدرز هم تعداد خانم‌های فریلنسر در سه سال اخیر، حدود 25 درصد افزایش داشته است.

چندین زمینۀ کاری هستند که نرخ مشارکت خانم‌های فریلنسر در آن از میانگین هم بیشتر است.

ترجمه (50%)، ادمین سایت و شبکه‌های اجتماعی (46%)، تولید محتوا (43%)، پشتیبانی مشتریان (43%) و مدیریت پروژه (36%).

در برخی از کشورها هم نرخ مشارکت فریلنسرهای خانم بیشتر از میانگین آن است.

وضعیت دستمزد خانم‌های فریلنسر

بارها این صحبت شده که خانم‌ها در یک شغل، نسبت به آقایان مشغول به کار در آن شغل، دستمزد کمتری می‌گیرند. این موضوع براساس گزارش انجمن جهانی اقتصاد تایید شده و حدود 64% از دستمزد مردان برای خانم‌ها در همان شغل پرداخت می‌شود.

اما انگار این موضوع در دنیای فریلنسرها کمی متفاوت است. در دنیای فریلنسری این تفاوت در نرخ دستمزد کمتر است؛ خانم‌های فریلنسر 84% مردان فریلنسر در همان شغل دستمزد می‌گیرند. این یعنی می‌توانیم امیدوار باشیم که این مشکل در دنیای فریلنسرها به زودی برطرف شود.

بگذارید کمی هم از بدی‌های امریکا برایتان بگویم! با این‌که بیشترین نرخ مشارکت خانم‌های فریلنسر برای آمریکاست، بیشترین تبعیض جنسیتی در پرداخت دستمزد هم برای همین کشور است! آسیا حدود 17% نرخ مشارکت خانم‌های فریلنسر دارد و 87% دستمزد آقایان را دارند.

نکتۀ جالب این است که بیشترین خلاء دستمزد در حوزۀ کاری مالی و مدیریت پروژه دیده می‌شود. در این بخش‌ها دستمزد خانم‌ها حدود 53 الی 56% کل دستمزد مردان است. خبر جالب‌تر این است که در حوزۀ بازاریابی و طراحی گرافیک و وب، خانم‌ها خیلی بیشتر از آقایان دستمزد می‌گیرند.

حوزه‌های شغلی فریلنسری و درآمد حاصل از آن

در حال حاضر پرطرفدارترین حوزۀ فریلنسری، طراحی گرافیک و وب است و بعد از آن نوبت به برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات می‌رسد. تعجبی هم ندارد چون تکنولوژی هرروز در حال پیشرفت است.

یکی از دلایل اینکه برخی از مشاغل حق‌الزحمه کمی دارند این است که بعضی از حوزه‌های کاری مثل تایپ و ترجمه، نیروی کار فراوانی دارد. معمولاً وقتی یک حوزه‌ای از متخصص اشباع می‌شود، دستمزد افراد هم تحت تاثیر این فراوانی کمتر می‌شود.

واقعیت این است که آن حوزه‌ای که پرطرفدارتر است لزوماً حق‌الزحمۀ به‌حقی هم نصیب فریلنسر نمی‌کند. البته شما می‌توانید این مورد را به همه‌چیز بسط دهید. بهتر است فریلنسرها برای کسب درآمد بیشتر به حوزه‌هایی بپیوندند که رقابت در آن سبک‌تر است.

فریلنسرها از چه طریقی مشتری جذب می‌کنند؟

برای خودتان برندسازی کنید! این بهترین توصیه‌ای است که می‌توان برای بهتر شدن وضعیت درآمدی فریلنسرها داشت.

اغلب فریلنسرها در اینستاگرام، لینکدین، توییتر، فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی نمونه‌کارهایشان را به نمایش عموم می‌گذارند و به نوعی خودشان را تبلیغ می‌کنند. درواقع شبکه‌های اجتماعی نوعی پل ارتباطی این افراد با مشتری‌هایشان است.

وقت استراحت فریلنسرها!

از وقتی که یادم می‌آید دلم می‌خواهد یک تور ایرانگردی بروم! هربار مشکلی پیش می‌آید که نمی‌شود.

اغلب ما فریلنسرها ساعت‌ها در روز کار می‌کنیم تا مبلغ قابل قبولی به‌دست آوریم. اصلاً یادمان می‌رود که کمی هم برای خودمان وقت بگذاریم.

شما چقدر در ایام فریلنسری‌تان به مسافرت و تفریح می‌روید؟ آیا فکر می‌کنید که به اندازۀ کافی استراحت می‌کنید؟

واقعیت این است که فریلنسرها دست بازتری در مسافرت رفتن و تفریح کردن دارند اما کمتر از هر کارمندی این کار را انجام می‌دهند. دلیلش هرچیزی می‌تواند باشد؛ شاید احساس خطر در مورد امنیت شغلی و تضمین مالی است.

نظر شما در این مورد چیست؟ برای ما بنویسید.

کمی هم از مهارت‌های نرم فریلنسری برایمان بگویید؟!

تصور می‌کنید که به‌عنوان یک فریلنسر چه مهارت‌های نرمی باید داشته باشید؟

فریلنسرها معمولاً زمان زیادی برای تمرین کردن در حوزۀ تخصصی‌شان صرف می‌کنند. شاید خودِ شما جزو افرادی باشید که هرروز بهتر از دیروزتان می‌شوید و همواره مطالعه می‌کنید. اما فکر می‌کنید همین کافی است؟

برای اینکه یک فریلنسر موفق باشید باید مهارت‌های نرمی مثل نحوۀ مذاکره کردن با کارفرما و از این قبیل را بلد باشید. برای خودتان هم بهتر است! خیلی از کارفرماها اصلاً بازاری‌اند و صرفاً با قیمت بازی می‌کنند. شما باید بتوانید در مذاکره بر سر قرارداد و قیمت، کمی به خواستۀ خودتان نزدیکتر باشید.

نظم یکی از مواردی است که شما را بااعتبار یا بی‌اعتبار می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر یک کارفرمایی از شما تصور یک فرد منظم و مسئولیت‌پذیر در ذهن داشته باشد، امکان اینکه شما را به یکی دیگر از آشناهایش معرفی کند وجود دارد.

در دنیای فریلنسری کسی به شما نمی‌گوید که سر ساعت 8 تا 5 باید این میزان از پروژه را جلو برده باشید؛ شما تصمیم گرفتید تا خودتان رئیس باشید. پس باید به خودتان انگیزۀ لازم برای پیش بردن کارهایتان هم بدهید.

پشتکار داشتن، خلاقیت و انعطاف‌پذیری در انتخاب و پیشبرد پروژه می‌تواند یک فرصت بزرگ برای پیشرفت تخصصی شما به‌وجود آورد. هرچه نمونه‌کارهای متنوع و خلاق‌تری داشته باشید، شانس اینکه درآمدتان هم بهتر از قبل شود بیشتر می‌شود.

شما چه مهارت‌های نرمی را به فریلنسرهای دیگر پیشنهاد می‌کنید؟

سخن آخر

وقتی که از کارمندی کنار کشیدم، درآمدم خیلی بیشتر شد. آزادی فریلنسری درصد خوشحالی و خوشبختی در زندگی‌ام را بیشتر کرد. اما نمی‌توان از واقعیت‌هایی که در این مقاله نام برده شد چشم‌پوشی کرد.

به‌عنوان یک خانم شاغل، هنوز دستمزدم با مردی که همکار من است و همین کار را انجام می‌دهد متفاوت است.

شاید خیلی از این واقعیت‌هایی که نام بردیم برای شما هم صدق کند. اگر تجربۀ مشابهی داشتید برای ما بنویسید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 24 آبان 1399

3 دیدگاه برای “واقعیت‌های مشترک فریلنسرهای سرتاسر دنیا”

  • باسلام و عرض خسته نباشید .

    بابت به اشتراک گذاشتن این پست از شما متشکرم .
    درباره تبعیض جنسیتی در تمام کشور ها ، منجمله کشور خودمان ، حق با شما هست .
    البته شما از کشور خودمون صحبتی نکردید ، این و خودم اضافه کردم ، که شایسته هم هست .
    اما بذارید ، کمی هم من به عنوان یک فریلنسر که چندین سال ها بصورت خصوصی فعالیت میکنم از خانم ها گله کنم .
    من به عنوان یک برنامه نویس ، برای انجام هر کاری ، ساعتی رو در نظر میگیرم و قبل از انجام یک کار آن را بررسی میکنم ، سپس با محاسبه حدودی انجام کار ، هزینه ای رو برای کارفرما بصورت کلی تعیین میکنم .
    سرعت کارم بالا هست و کم کاری و کم فروشی نمیکنم ، اما موضوع این هست که همیشه یک بالانس حدودی میان کار هام در نظر دارم ، مثلا هیچ وقت ، هیچ وقت به ازای هر ساعت کار عادی مبلغی کمتر از 40 هزار تومان نمیگیرم . اگر پروژه ای سنگین باشد این میزان از 100 هزار تومان هم افزایش داده میشود .
    مثلا ساخت یک سایت مانند دیجی کالا که از 0 و اختصاصی برای کارفرما تهیه شود ، حدود 150 تا 200 ساعت طول میکشد که هزینه تمام شده آن بین 15 تا 25 میلیون تومان میباشد .
    جدا از آقایان که کمتر دیده میشود مبلغ پایین تر از زحمت کار بگیرند ، دیده شده که خانوم ها میان و همچین پروژه ای رو ما بین 2 تا 5 میلیون هزینه میدن ، وقتی کارفرما کمی سنگین باهاشون رفتار کنه از این کمترم میگیرن … .
    نمونه یک پروژه ای تقریبا مشابه سایت اسنپ فود بود که بنده قیمت حدودی 50 میلیون را دادم ، کارفرما آدم گیری بود و معلوم بود قشنگ آدم اذیت کنی هست …
    یک خانم با 20 میلیون این پروژه را گرفتند ، خبردار شدم که ایشون قسمت هایی از پروژه را نتونستند انجام دهند و مجبور شدند 6 میلیون هم هزینه کنند و تهش شد 14 میلیون …

    سرتون رو درد نیارم ، مقصودم از این جملات این بود که بگم ، درسته تبعیض هست ، همه جا هم هست ، ایران و اروپا نداره ، حالا ایران بیشتر ، اروپا کمتر …
    اما این خود افراد و خانم ها هم هستند که این کار رو برای خودشون و دیگر خانوم ها سخت تر میکنند ،
    نمونه این موضوع هم ترجمه و نوشتن یک زیرنویس بود که یک فیلم یک ساعته بود و یک خانم با 50 هزار تومان این کار رو انجام دادند .
    همچین کاری را بنده زیر 250 هزار تومان نمیگیرم ، بیرون هم بدید زیر 350 هزار تومان انجام نخواهند داد …

    حالا ادامه هم بدم دیگه بیهوده هست . مقصودم رو رسوندم و حجتم رو نسبت به این موضوع تمام کردم :))

    تشکر .

  • سلام
    من یک برنامه نویس هستم و حقوق و مزایایی خوبی هم از شغل ثابتم دریافت میکنم
    اما مزیت فریلنسر بودن برای من پیشرفت بوده
    هر جا که پا میذارین میگن پول بدین تا بهتون آموزش بدیم
    اما من هر تخصصی که الان دارم رو مدیون فریلنسر بودن هستم
    پروژه قبول کردم، پول گرفتم در کنارش کلی چیز هم از پروژه هام یاد گرفتم و تجربه کسب کردم.
    با تشکر از سایت خوبتون

  • من از وقتی فریلنسر شدم، تخصص هام خیلی بیشتر شده.
    مجبور شدم چند زبان برنامه نویسی یاد بگیرم.
    مجبور شدم الگوریتم های محاسباتی بیشتری رو یاد بگیرم.
    متخصص فرترن در محاسبات عددی و سی اف دی بودم.
    شاید توی درس سی اف دی حدودا 5 تا کد نوشته بودم قبلا.
    اما از روزی که فریلنسر شدم این عدد به حدود 40 تا رسیده
    والان هر پروژه سی اف دی که توی سایت ها قرار داده بشه، من فایل هاش رو دارم. و نیم ساعته تحویل میدم.

    مجبور شدم متلب رو یاد بگیرم. و این باعث شد بتونم الگوریتم های بهینه سازی (معمولا سورسشون وجود داره) رو هم یاد بگیرم.

    ولی اوایل یکم نظم زندگیم رو بهم ریخت. یکم هم حرص زیادی برای درآمد داشتم.
    الان بهتر شده. و با توجه به فصل های مختلف سال، زیان مشخصی رو در نظر گرفتم برای فعالیت فریلنسری.

    کلا بگم که درآمد من توی این 3 سال سابقه فریلنسری حدود 30 میلیون بوده (90 درصدش مال 18 ماه آخر بوده)

    کم کم دارم شاغل میشم. و روزانه میخوام حدود 3 ساعت وقت بزارم برای فریلنسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *