پادکست چیه و چطور تولید میشه؟

یکی از فعالیت‌های محبوب این روزها ساختن و شنیدن پادکسته. این علاقه به تخصص یا سلیقه‌ی خاصی محدود نمی‌شه و فقط کافیه یکی از موضوعاتی که بهش علاقه دارین رو سرچ کنین تا به یه لیست طولانی از پادکست‌های مرتبط با اون موضوع برسین. البته حوزه‌ی پادکست در ایران هنوز در حال رشده و هنوز فضای زیادی برای پادکست‌سازی به زبان فارسی وجود داره.

پادکست چیه و چطور تولید میشه؟

اما از همه این توضیحات گذشته، پادکست چیه؟

توی لغت‌نامه مفهوم پادکست رو اینطوری توضیح داده:

“یک فایل صوتی دیجیتال در که عموما به صورت ادامه دار (سریالی) در اینترنت برای دانلود موجوده و قسمت‌های جدید اون به صورت خودکار برای مشترکان قابل دریافته.”

لغت پادکست (Podcast) از ترکیب کلمات iPod  و Broadcast ساخته شده.

پادکستینگ در ابتدا بیشتر به عنوان یک روش مستقل برای افرادی ایجاد شد که تمایل داشتن پیامشون رو به گوش دیگران برسونن و جامعه‌ای از افراد با علایق مشترک تشکیل بدن. گرچه پس از توجه زیادی که به این نوع رسانه شد، علاوه بر افراد مستقل، کمپانی‌های کوچک و بزرگ، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی، کمدین‌ها و … شروع به تولید محتوا در این حوزه کردند.

در ساخت پادکست هیچ قانونی در رابطه با مدت زمان، موضوع، سبک، کیفیت تولید و … وجود نداره و نبودن این نوع محدودیت‌ها ساخت پادکست رو به یک پروسه ساده و ارزون تبدیل کرده که مخاطب‌های اون روزانه در حال افزایش هستن. به عنوان مثال برای ضبط پادکستتون حتما نیاز نیست که به استودیوهای حرفه‌ای ضبط صدا برین، یه میکرفون خوب حتی اگه میکروفون گوشی یا لپ تاپتون باشه می‌تونه کارتون رو پیش ببره.
پادکست‌ تون رو می‌تونید مثل سریال‌های تلویزیونی در فصل‌های مختلف منتشر کنید – هر چند قسمت از یک سریال یک فصل از سریال رو تشکیل می‌ده – و برای انتشار هر قسمت، بازه زمانی که به نظر خودتون مناسبه رو در نظر بگیرید  (روزانه، هفتگی، ماهانه یا هر وقت دلتون خواست!) اما بدیهیه که برای نگه‌داری بهتر مخاطب، نیازه که مخاطب‌ها بدونن که چه زمانی باید منتظر قسمت جدید پادکست باشن.

چطور پادکست بسازیم؟

از همه موارد گفته شده که بگذریم با وجود اینکه پادکست‌ها از قانون و استاندارد خاصی پیروی نمی‌کنن، اما بدیهیه که پادکست‌هایی که علاوه بر محتوای مفید و سرگرم کننده، یک گوینده خوش صدا با بیان مناسب و موسیقی خوب دارن، مخاطب بیشتری رو جذب می‌کنن و می‌تونن توی رقابت با سایر پادکست‌ها موفق‌تر باشن. بنابراین بهتره که از یه میکروفون حرفه‌ای برای صدا استفاده کنید. توی این مطالب – مطلب 1 و مطلب 2 – به نکات پراهمیت در انتخاب یه میکروفون خوب اشاره کرده. اما توجه داشته باشید که لزومی نداره که حتما خودتون گوینده پادکستتون باشید یا همه کارها رو خودتون انجام بدین. اگر خودتون رو در زمینه تولید محتوا درباره یک موضوع خاص صاحب نظر می‌دونید یا ایده‌هایی دارید که تبدیل اون به پادکست می‌تونه به رشد کسب و کار و جلب مشتری و گسترش بازار هدفتون کمک کنه، می‌تونید محتوا و متنتون رو آماده کنید و برای ضبط و ویرایش بخش‌های مختلف پادکستتون از افرادی که توی این زمینه متخصص هستن یا تجربه انجام این کارها رو دارن مشورت بگیرین یا ضبط صدا رو به اون‌ها بسپارین. یکی از جاهایی که می‌تونید این افراد رو پیدا کنید پارسکدرزه.

خود ما هم توی تیم محتوا از فریلنسرهای پارسکدرز برای تبدیل مطالب وبلاگمون به فایل صوتی کمک می‌گیریم و این کار مزیت‌های زیادی برامون داره. یکی از این مزیت‌ها اینه که به جای درگیر شدن با چالش‌های ضبط صدا و ادیت اون میتونیم تمرکزمون رو روی تولید محتوای مفید بزاریم و توی زمان و در نتیجه اون هزینه صرفه‌جویی کنیم.
برای این کار کافیه پروژه رو توی پارسکدرز ثبت کنیم و در بخش مهارت‌ها “گویندگی و دوبلاژ” رو اضافه کنیم تا امکان مشورت کردن و گرفتن نمونه کار از تعداد زیادی گوینده برامون فراهم بشه. البته دسترسی به تعداد زیادی گوینده تنها بخشی از امکاناتیه که پارسکدرز در اختیارتون قرار میده. خدمات اصلی پارسکدرز امکان انجام پروژه با قیمت رقابتی و همچنین امکان گروگذاری وجهه که امنیت مالی شما رو تامین می‌کنه.
نمونه‌ای از پروژه‌های انجام شده در این زمینه رو می‌تونید توی لینک‌های زیر ببینین.

چطور پادکستمون رو به دست مخاطب‌ها برسونیم؟

در کنار رشد سریع پادکسترها و مخاطبان اونها سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی با هدف میزبانی پادکست ایجاد شدن که علاوه بر اینکه جستجو و شنیدن پادکست رو آسون‌تر می‌کنن، امکان دسترسی بدون محدودیت به پادکست‌های مورد علاقه‌تون رو بهتون میدن.
از نمونه‌های معروف و پرطرفدار این میزبان‌ها ناملیک و شنوتو در میان هاست‌های ایرانی و گوگل پادکست و کست باکس از هاست‌های بین‌المللی هستن.

به عنوان مثال وب‌سایت Freelancer.ir که محتوای آموزشی در رابطه با فریلنسینگ تولید میکنه، آموزش‌ها رو در قالب فایل‌های صوتی در کانال‌هاش توی ناملیک، شنوتو و در Castbox منتشر می‌کنه.

یک امکان عالی که سایت‌ها و اپلیکیشن‌های میزبان پادکست در اختیار مخاطب‌هاشون قرار میدن اینه که کاربرها میتونن در پادکست‌های مورد علاقه‌شون مشترک (subscribe) بشن تا هر زمانی که قسمتی جدید از اون پادکست منتشر میشه، مطلع بشن و جز اولین نفراتی باشن که اون قسمت رو می‌شنون.

یه راهکار بدیهی برای انتشار پادکست اینه که اون رو توی کانال تلگرامتون پست کنید تا مخاطبان به اون دسترسی داشته باشن. اما به این موضوع توجه داشته باشید که با این کار خودتون رو از به دست آوردن آمارهای خوبی که میزبان‌های پادکست در مورد میزان دانلود و شنیده شدن پادکستتون در اختیارتون قرار می‌دن محدود می‌کنید. پس بهتره به جای این کار، لینک پادکست رو در کانال تلگرام و شبکه‌‌های اجتماعیتون به اشتراک بزارید.

اگه در مورد پادکست‌های ایرانی کنجکاو شدین و تمایل دارین که با تعدادی از اون‌ها آشنا بشین و اون‌ها رو بشنوین به این لیست سر بزنید.

در صورتی که تمایل دارین در مورد انواع مختلف تولید محتوا و هزینه‌های اون بیشتر بدونین به این مطلب سر بزنید.

در صورتی که سوالی در این مورد براتون باقی‌مونده لطفا توی کامنت‌ها ارسال کنید.

امتیاز دهید

ارسال شده در 30 فروردین 1399

2 دیدگاه برای “پادکست چیه و چطور تولید میشه؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *