برنامه نویسی Front end چیست و مهارت‌های لازم برنامه نویس فرانت اند

به دلیل جذابیت بصری بالای زبان برنامه نویسی فرانت اند، در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف سوال Front End چیست می‌پردازیم. تصور کنید وارد یک فروشگاه می‌شوید. اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند، قطعا ویترین و دکوراسیون محیط است. در طراحی انواع وب‌سایت نیز اولین مورد مهم و قابل توجه ظاهر وب‌سایت و گرافیگ سایت است. تمامی این موارد توسط برنامه نویس front end و زبان کد نویسی فرانت اند طراحی می‌شود.

برنامه نویس فرانت اند


بیشتر بخوانید: برنامه نویسی Back End چیست و به چه کسی برنامه نویس بک اند می‎‎‌گویند


Front end فرانت اند چیست؟

واقعا Front End چیست ؟! از اسم این زبان برنامه نویسی نوع و کاربرد آن مشخص است. کاربرد فرانت اند را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: تبدیل کدهای نوشته شده توسط برنامه نویس بک اند به مفاهیم گرافیگی و قابل فهم برای کاربران. به همین منظور زبان برنامه نویسی فرانت اند به دو بخش کلی تقسیم می‌شود:

طراحی و توسعه رابط کاربری

قبل از ادامه مقاله Front End چیست، دقت داشته باشید که با توجه به اهمیت طراحی صفحاتی که کاربران به آن‌ها مراجعه می‌کنند در سئو، زبان کدنویسی فرانت اند اهمیت زیادی دارد.

برای مثال در صورت نبود طراحی مناسب و تجربه کاربری نامناسب، به دلیل خارج شدن زود هنگام کاربران از صفحه معیارهایی مانند مدت زمان کاربران در صفحه (Time On Page) و نرخ پرش (Bounce Rate) افزایش می‌یابد که در سئو وب‌سایت تاثیر منفی دارد.

یک برنامه نویس front end برای هر دو بخش فرانت اند باید مهارت‌های لازم را داشته باشد که در قسمت بعدی این مقاله آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

مهارت‌های لازم یک برنامه نویس فرانت اند چیست ؟

همانطور که گفته شد زبان کدنویسی فرانت اند دو بخش طراحی و توسعه رابط کاربری دارد. به طور معمول بخش طراحی تجربه کاربری، توسط یک فرد متخصص (طراح تجربه کاربری) به صورت جداگانه توسط نرم افزارهایی مانند فیگما، فتوشاپ، XD و … انجام می‌شود.

پس از طراحی اولیه، باید این طراحی‌ها با قالب کدهای HTML، جاوا اسکریپت و CSS پیاده سازی شوند. کدهایی که در فرانت اند طراحی می‌شوند، در مرورگرهایی که کاربران با آن وارد وب‌سایت می‌شوند، اجرا شده و آن‌ها می‌توانند کدهای اجرا شده را مشاهده کنند.

داشتن مهارت‌های زیر به اجرای مناسب زبان برنامه نویسی فرانت اند توسط برنامه نویسان کمک می‌کند:

HTML و CSS

بدون اغراق واجب‌ترین مهارتی که یک برنامه نویس فرانت اند باید داشته باشد، تسلط به HTML و CSS بوده و این اولیم مهارتی است بعد از پرسش front end چیست باید به سراغ آن برود، یادگیری این دو مورد است. در واقع زبان نشانه گذاری متن یا HTML، کلید ورود به دنیای برنامه نویسی بوده و با CSS می‌توان عناصر آن را زیباتر کرد.

جاوا اسکریپت

با وجود تسلط بر HTML و CSS برای اضافه کردن هرگونه عملکرد به صفحات طراحی شده، باید از زبان‌های برنامه نویسی استفاده کرد. بهترین زبان برنامه نویسی برای زبان کدنویسی فرانت اند، جاوا اسکریپت بوده و حتی در بعضی از مواقع در بررسی ابعاد مختلف front end چیست، جاوا اسکریپت را به عنوان زبان اصلی فرانت اند معرفی می‌کنند.

فریم ورک‌ها

در ابتدای کار و برای یادگرفتن زبان کد نویسی فرانت اند ، لازم است که صفر تا صد یک صفحه را خودتان طراحی کنید. اما پس از طی مسیر یادگیری و رسیدن به سطح مناسب، برای صرفه جویی در زمان و افزایش بازدهی بهتر است از فریم ورک‌ها استفاده شود.

در حقیقت فریم ورک‌ها ماژول‌‌هایی آماده از کدهای جاوا و CSS هستند. فریم ورک‌ها قابلیت‌هایی مختلفی دارند. با توجه به وب‌سایت مد نظرتان، با آن قابلیت‌ها آشنا شده و متناسب با نیازتان استفاده کنید. دو مورد از مشهورترین فریم‌ ورک‌های جاوا اسکریپت AngularJS و ReactJS هستند.

آشنایی با ریسپانسیو (واکنش‌گرایی)

بر اساس آمار موجود، حدود 60 درصد کاربران وب از طریق تلفن‌های هوشمند در دنیای آنلاین حضور دارند. در نظر داشته باشید که موبایل‌ها در ابعاد و برندهای مختلف هستند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای یک برنامه نویس فرانت اند، تسلط برای طراحی واکنش‌گرا یا همان ریسپانسیو است. دقت کنید که این موضوع نیز در سئو وب‌سایت تاثیر بسزایی دارد.

تست و دیباگ

بعد از طی تمامی مراحل طراحی فرانت اند وب‌سایت، باید عملکرد آن قبل از ورود کاربران تست و یا اصطلاحا دیباگ شود.این مرحله مهم‌ترین و اصلی‌ترین مرحله طراحی سایت است؛ چرا که در صورت وجود هر گونه باگ در پروژه قبل از بهره برداری متوجه آن شده و آن را رفع کنید. برای این مرحله نیز فریم ورک‌های آماده‌ای نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تفاوت برنامه نویسی Front End و Back End

در بحث front end چیست یکی از پرتکرارترین سوالات، تفاوت فرانت اند و بک اند می‌باشد. در مقاله «بک اند چیست؟» این موضوع را بررسی کرده‌ایم؛ اما به طور کلی تفاوت آن‌‌ها را از روی کلماتشان می‌توان متوجه شد. در برنامه نویسی بک اند، تمام اصول و چهارچوب‌های وب‌سایت کد نویسی می‌شود اما در فرانت اند همانطور که در این مقاله مطرح شد، ظاهر وب‌سایت و تجربه کاربری طراحی می‌شود.

زبان کدنویسی فرانت اند


پروژه های پیشنهادی: پروژه های برنامه نویسی فرانت اند Front-End


به چه کسی برنامه نویس فرانت اند می‌گویند ؟

Front End Developer یا برنامه نویس فرانت اند به کسی گفته می‌شود که تمامی مهارت‌های لازم را برای اجرای زبان کدنویسی فرانت اند داشته باشد. همچنین بتواند در طراحی‌های خود خلاقیت و ایده‌ پردازی لازم را برای اجرای بهترین ایده‌ها متناسب با سلیقه مخاطب وب‌سایت پیاده سازی کند.

پرکاربردترین مثالی که برای فرانت اند زده می‌شود، مثال صحنه و بازیگران آن است. اعصای پشت صحنه (برنامه نویسان بک اند) باید به طور دقیق، سناریو، حرکت‌ها، دیالوگ‌ها و همه موارد لازم را مشخص کنند تا بازیگران صحنه (برنامه نویسان فرانت اند) آن را به خوبی اجرا کنند.

درآمد یک برنامه نویس فرانت اند

افراد پس از پیدا کردن پاسخ سوال front end چیست، به دنبال یادگیری و درآمدزایی از این تخصص هستند. همانند تمامی حوزه‌های برنامه نویسی، در فرانت اند بسته به میزان تخصص، سابقه، نمونه کار و موارد دیگر، حقوق و درآمد افراد متفاوت است. همچنین با توجه به آزاد کاری (فریلنسینگ) و استخدام، میزان دریافتی برنامه نویس فرانت اند می‌تواند متفاوت باشد.

افراد در این حوزه در تخصص‌های زیر می‌توانند کار کنند:

  • Front-End Developer
  • Front-End Engineer (با نام مستعار JavaScript Developer یا Full Stack JavaScript Developer)
  • CSS / HTML Developer
  • Front-End Designer Web
  • Mobile / Tablet Front-End Developer
  • Front-End Expert SEO
  • Front-End DevOps
  • Test-End Testing / Q

در حال حاضر در ایران درآمد برنامه نویسان فرانت اند از سه میلیون تومان شروع شده و تا 10 میلیون تومان نیز می‌رود.

چگونه یک برنامه نویس Front End شویم ؟

برای اینکه در حوزه فرانت اند مشغول به کار شده و پروژه بگیرید، باید برای خودتان یک مسیر شغلی طراحی کنید. پیشتر چندین مورد از موقعیت‌های شغلی محبوب فرانت اند را مطرح کردیم. با توجه به علایقتان آن را مشخص کرده و بر اساس پیش بروید.

پس از انتخاب مسیر شغلی، باید شروع به یادگیری حرفه‌ای در آن زمینه کنید. در حقیقت انتهای سوال front end چیست به آموزش و یادگیری برنامه نویسی front end منجر می‌شود.

آموزش برنامه نویسی فرانت اند را از کجا شروع کنیم ؟

پیش‌تر مهارت‌های لازم برای زبان برنامه نویسی فرانت اند را مطرح کردیم. آموزش این زبان نیز با شروه این مهارت‌ها شروع می‌شود که منابع خوبی در اینترنت برای آن وجود دارد. برای مثال، یادگیری HTML، CSS و جاوا اسکریپت را می‌توانید به طور کامل از وب‌سایت www.w3schools.com دنبال کنید. بهتر است تنها به آموزش تئوری اکتفا نکرده و پس از هر مرحله یادگیری، آن را به طور عملی اجرایی کنید. بعد از یادگیری می‌توانید خودتان دست به کار شوید و تمرین کنید یا در جایی به عنوان کارآموز مشغول به کار شوید.

جمع‌بندی

تبدیل شدن به یک متخصص فرانت اند آنقدر جذابیت دارد که خیلی‌ها دنبال آن هستند و تلاش می‌کنند تا بتوانند با یادگیری زبان‌های مختلف بتوانند خودشان را به جایگاه خوبی برسانند. در این مطلب بررسی کردیم فرانت اند چیست و چه کسی می‌تواند برنامه‌نویس این حوزه باشد. ضمن اینکه از تفاوت‌های آن با بک اند گفتیم و به وضعیت بازار آن هم پرداختیم.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 06 شهریور 1401

یک دیدگاه برای “برنامه نویسی Front end چیست و مهارت‌های لازم برنامه نویس فرانت اند”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *