راهکار برای افزایش سرعت تایپ

در دنیای آمیخته به تکنولوژی امروز، تایپ کردن مهارتی است که در بسیاری از مشاغل استفاده می‌شود و می‌توان گفت تقریباً کسی نیست که در شغلش نیاز به تایپ کردن نداشته باشد؛ این نیاز به تایپ کردن با سرعت بالا برای افرادی که در شغل‌هایی مثل تایپ، ترجمه، تولید محتوا و مواردی از این قبیل مشغول هستند بیشتر احساس می‌شود، چرا که در چنین شغل‌هایی سرعت بالا در تایپ با درآمد بیشتر برابر است. به همین دلیل، در این مطلب می‌خواهیم مهارت‌هایی را به شما آموزش دهیم که به کمک آن سرعت تایپ خود را بالا ببرید و بتوانید توانایی‌های خود را در این زمینه گسترش دهید.

چطور سرعت تایپ را بالا ببریم؟

چگونه سرعت تایپ خود را افزایش دهیم؟ در ادامه مهم‌ترین راهکار‌های افزایش سرعت تایپ را نام می‌بریم و تک‌تک آن‌ها را توضیح می‌دهیم. با رعایت کردن نکاتی که گفته می‌شود، شما می‌توانید تا حد زیادی سرعت تایپ خود را افزایش دهید؛ پس تا انتها همراه این مقاله باشید.

تایپ ده انگشتی

یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند به افزایش سرعت تایپ شما کمک کند، آشنایی با تایپ ده انگشتی و استفاده از آن به جای روش‌های تایپ رایج دیگر است. آموختن تایپ ده انگشتی می‌تواند سرعت تایپ کردن شما را تا حد زیادی افزایش دهد؛ طی انجام تایپ با این روش باید قوانین ساده‌ای از جمله نحوه قرارگیری دست بر روی صفحه کلید، نحوه زدن کلید‌ها و مواردی از این دست را به درستی رعایت کنید تا بتوانید سرعت تایپ کردن خود را افزایش دهید.

نرم‌افزارهای زیادی هستند که می‌توانید به کمک آن‌ها، تایپ ده انگشتی را بیاموزید. در اینجا چند نکته ابتدایی را در ارتباط با نحوه قرار دادن انگشتان دست در تایپ 10 انگشتی بیان می‌کنیم که به کمک آن بیشتر با این روش تایپ آشنا خواهید شد.

نحوه قرار‌گیری انگشتان دست چپ به این شکل است که باید انگشت کوچک دست چپ به روی حرف A قرار بگیرد. این انگشت مسئول تمامی کلید‌های سمت چپ شامل کلید قفل، تبدیل کنترل و شیفت چپ خواهد بود. در مقابل، انگشت کوچک دست راست باید روی دو نقطه colon/sermicolon قرار گیرد. در روش تایپ ده انگشتی، این انگشت مسئول تمامی کلید‌های سمت راست این دو نقطه خواهد بود.

تایپ 10 انگشتی

انگشت‌های حلقه، وسط و انگشت اشاره دست چپ فرد تایپیست باید به ترتیب برای کلید‌های S، D F (یا همان کلید‌های س، ‌ی، ب) همچنین انگشت‌های حلقه، وسط و اشاره دست راست باید به ترتیب روی کلید‌های J ،K ،L (یا همان کلید‌های م، ن، ت) قرار بگیرد؛ و حداقل یکی از انگشت‌های شصت فرد بر روی کلید فاصله قرار می‌گیرد؛ اگر نکات بالا رعایت شده باشد، هر دو انگشت شصت به درستی بر روی کلید فاصله قرار خواهند گرفت و از این نظر مشکلی نخواهید داشت. می‌توانید با کمی تمرین، جای حروف را حفظ شده و به راحتی با هر ده انگشت خود تایپ کنید.

ممکن است روش تایپ ده انگشتی در مرحله اول به نظر شما عجیب باشد ولی توصیه ما این است که حتما با صبر و حوصله این روش را تمرین کنید. فقط سعی کنید که انگشتانتان بر روی کلید‌های درست قرار بگیرد و برای اصلاح اشتباهات خود نیز وقت بگذارید تا در نهایت به هدف خود برسید؛ بتوانید تایپ ده انگشتی را به بهترین شکل انجام بدهید و از سرعت بالای تایپ خود لذت ببرید.

روش‌های افزایش سرعت تایپ

پس از آنکه تایپ ده انگشتی را یاد گرفتید، با رعایت چند نکته می‌توانید سرعت تایپ خود را بالاتر ببرید. این نکات عبارتند از:

میزان تمرین خود را افزایش دهید

انسان بدون تمرین زیاد نمی‌تواند در هیچ روشی به مهارت دست پیدا کند؛ برای انجام تایپ سریع نیز باید زمان صرف کنید و حتی یک روز هم از تمرین کردن سر باز نزنید تا حرکت انگشتانتان در حافظه عضلانی ذهن ثبت شود و سرعت تایپ‌ شما آهسته آهسته و به مرور افزایش پیدا کند. حتی کسانی که مهارت بالایی در تایپ کردن دارند، اگر مدت طولانی تمرین نکنند، دچار مشکل می‌شوند و ممکن است جای حروف را اشتباه کنند.

در هنگام تایپ صحیح بنشینید

بد نشستن پشت کامپیوتر یا لپ تاپ، هم انرژی شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و هم باعث آسیب به عضلات خواهد شد؛ از طرفی اگر شیوه درست نشستن را بلد نباشید، دست‌های شما به صورت صحیح بر روی کیبورد قرار نمی‌گیرند و همین مسئله نقش زیادی در کاهش سرعت تایپ خواهد داشت؛ به همین دلیل باید به درستی پشت کامپیوتر بنشینید.

مقاله پیشنهادی: مهم‌ترین مهارت‌های فریلنسری که درآمد شما را افزایش می‌دهد

اگر بخواهیم پوزیشن درست نشستن را آموزش دهیم باید بگوییم در هنگام تایپ پاها باید کامل روی زمین قرار گرفته باشد؛ زانو‌ها باید با زاویه مناسب خم شده باشد؛ فاصله چشم با صفحه نمایشگر باید بین رنج ۴۰ تا ۷۵ سانتی‌متر باشد؛ کمر شما باید انحنای درست خودش را حفظ کند، به این معنا که نه زیادی به سمت داخل باشد و نه زیادی به سمت خارج؛ صورت باید کاملاً مقابل صفحه ‌مانیتور قرار بگیرد و از بالا یا پایین به ‌مانیتور خیره نشوید. دست‌ها هم باید دقیقاً هم سطح کیبورد قرار بگیرند و در نهایت کمر، ‌شانه، بازو و مچ دست در حالتی قرار بگیرد که کمترین فشار به بدن وارد شود.

نحوه صحیح نشستن

به کیبورد نگاه نکنید

اگر قرار باشد در هنگام تایپ کردن به کیبورد نگاه کنید، باید چشم بر روی ۳ قسمت چرخش داشته باشد؛ متن اصلی، کیبورد و صفحه کلید، که این کار باعث خستگی چشم و دست می‌شود. در نتیجه، شما به دلیل خستگی زود دست از کار خواهید کشید. اما وقتی تایپ ده انگشتی را یاد بگیرید و تمرین کنید، جای هر کدام از کلمات حروف الفبا در حافظه عضلانی شما ثبت می‌شود و دیگر نیازی نیست که مدام به صفحه کلید نگاه کنید. به این ترتیب به چشم و دست شما فشار وارد نمی‌شود و با سرعت کار خود را پیش می‌برید.

برای افزایش سرعت تایپ می‌توانید از سایت‌ها کمک بگیرید

امروزه استفاده از تکنولوژی و اینترنت کار را بسیار راحت کرده و شما به راحتی می‌توانید با کمک آن مهارت‌های بسیاری را بیاموزید. یکی از این مهارت‌ها، تایپ سریع و اصولی است که سایت‌های بسیاری به صورت آنلاین و رایگان در این زمینه در دسترس است که خدمات زیادی را در این زمینه ارائه می‌دهند. این خدمات می‌تواند شامل اندازه‌گیری سرعت تایپ، آموزش تایپ اصولی، ارائه‌ نکاتی در ارتباط با تایپ بهتر و مواردی از این قبیل باشد. برای نمونه می‌توان به سایت‌های زیر اشاره کرد:

  • fastfingers∙com
  • fast-typing.com
  • hindityping. info
  • typo. top
  • typiran.com
  • typekade.com

مقاله پیشنهادی: شغل دیتا اینتری یا ورود اطلاعات چیست؟

نقاط ضعف خود را شناسایی کنید

وقتی که در حال یاد گرفتن تایپ سریع هستید، ممکن است، احساس کنید تایپ برخی از کلید‌ها سخت است و همین مساله باعث کاهش سرعت تایپ می‌شود. به طور مثال، فرض کنید هنوز برای تایپ حرف (ح) دچار مشکل می‌شوید و مدام اشتباه می‌زنید؛ این نشان می‌دهد که هنوز بر دو انگشت کوچک دست راست، به خوبی مسلط نشده و هنگام تایپ آن، با مکث زیادی روبرو هستید. به همین دلیل، توصیه می‌شود که ابتدا نقاط ضعف خود را بشناسید و با تمرین کردن و رفع این نقاط ضعف به سرعت بالا در تایپ برسید.

بر روی عادات بد خود اصرار نداشته باشید

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، بسیاری از افراد روش‌هایی مثل تایپ ده انگشتی را عجیب می‌دانند و سعی می‌کنند روش‌ها و عادات بد قدیمی خود را در تایپ کردن ادامه دهند؛ مثلا همچنان دو انگشتی تایپ کنند یا مدام کیبورد را نگاه کنند. با این روش‌ها سرعت تایپ شما نهایتا ۲۰ الی ۳۰ کلمه در دقیقه خواهد بود و همین مانع بزرگی برای پیشرفت شما در شغلتان خواهد شد. درست است که تغییر عادت بسیار سخت و زمان‌بر است اما اگر جسارت داشته باشید و روش‌های جدید را امتحان کنید، مطمئنا از نتیجه راضی خواهید بود.

افزایش سرعت تایپ

آیا کیبورد در افزایش سرعت تایپ تاثیر دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بله! انتخاب یک کیبورد مناسب می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش سرعت تایپ یک تایپیست داشته باشد. به همین جهت توصیه می‌کنیم حتماً در انتخاب خرید کیبورد دقت کافی داشته باشید و تا حد امکان از توصیه‌های یک فرد ماهر استفاده کنید. برخی از مواردی که در انتخاب

یک کیبورد خوب باید در نظر بگیرید، شامل موارد زیر است:

  1. سیم صفحه کلید کیبورد باید کوتاه باشد.
  2. از خرید کیبورد‌های بیش از حد بزرگ و بیش از حد کوچک، اجتناب کنید و به دنبال یک کیبورد متوسط باشید.
  3. یک کیبورد خوب نباید هنگام فشار دادن دکمه‌ها، صدای زیادی داشته باشد. با توجه به اینکه تایپیست‌ها مدت زمان زیادی را صرف تایپ کردن می‌کنند، صدای بلند می‌تواند آن‌ها را در مدت طولانی اذیت کند.
  4. بخشی از کیبورد‌ها در هنگام تایپ کردن گیر می‌کند؛ این مشکل می‌تواند سرعت تایپ شما را کاهش دهد
  5. کیبورد‌ها نباید دکمه‌های کوتاه داشته باشند.
  6. برای اینکه سرعت تایپ شما بالا برود، دکمه‌های کیبورد باید از یکدیگر فاصله متناسب داشته باشد. داشتن فاصله‌های کوتاه و زیاد هر دو باعث کاهش سرعت تایپ خواهد شد.
  7. برخی از کیبورد‌ها چراغ‌های ال‌ای‌دی راهنما را ندارند. این چراغ‌ها معمولاً در سمت راست و بالای کلید‌های ماشین حساب کیبورد قرار می‌گیرد و اگر نوعی راهنما برای روشن بودن این کلید‌هاست که دقت و سرعت را بالا می‌برد..
  8. کیبورد‌ها نباید ساختار‌های نامتعارف داشته باشند. اگر شکل کیبورد استاندارد نباشد، ممکن است در تایپ ده انگشتی دچار خطا و مشکل شوید.
  9. ممکن است کیبورد شما تمام ویژگی‌های بالا را داشته باشد ولی برای مچ دستان تایپیست طراحی نشده باشد؛ این نوع کیبوردها اجازه نمی‌دهند انگشتان دست در حالت ارگونومیک قرار بگیرند. این کیبوردها، به دست فشار وارد می‌کنند، باعث کندی تایپ می‌شوند و هم در طولانی‌مدت به مچ دست آسیب می‌رسانند.
  10. سفت بودن کلید‌های یک کیبورد باعث می‌شود که سرعت تایپ تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

جمع‌بندی

هر مهارتی آموختنی است، کافی است کمی زمان صرف کنید و انگیزه خوبی داشته باشید. بالا بردن سرعت تایپ نیز مهارتی است که به شما در پیشرفت شغلی کمک خواهد کرد. برای تایپ سریع، می‌توانید از سایت‌های راهنما استفاده کنید و با تمرین‌های روزانه، طی مدت کوتاهی نتایج درخشانی بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 27 اردیبهشت 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *