چگونه شانس خود را برای بدست آوردن پروژه افزایش دهیم

«چرا پیشنهادم تایید نمی‌شود؟» این سؤالی است که برای تعداد زیادی از فریلنسرهای تازه‌کار که به تازگی به دنیای کسب و کار اینترنتی قدم گذاشته‌اند، ايجاد می‌شود. زمانی که با شوق و ذوق برای پروژه‌های سایت‌های دورکاری پیشنهاد قیمت ارسال می‌کنند و هر لحظه انتظار تأیید آن پیشنهاد را می‌کشند اما پیشنهادشان تأیید نمی‌شود و خبری از بُرد در مناقصه نیست! زمانی سردیِ این ناامیدی تشدید می‌شود که ببینند پیشنهاد آقا یا خانم فلانی پذیرفته شده‌است. آن زمان است که از خود می‌پرسند: آن مجری چه چیزی داشته که توانسته مناقصه را ببرد؟

به صورت کلی هرگاه نتوانید اعتماد کارفرما را در خصوص کیفیت و زمان تحویل پروژه به دست آورید یا قیمت پیشنهادی شما خارج از حد معقول باشد،‌ پیشنهاد شما رد خواهد شد. علاوه بر این موارد، جزئیات دیگری وجود دارد که روی انتخاب کارفرما تاثیر می‌گذارد. در این مقاله این جزییات به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

با مطالعه و به کارگیری نکات بیان شده در این مقاله قادر خواهید بود شانس خود را برای بدست آوردن پروژه‌ به میزان زیادی افزایش دهید.

وقت نداری مقاله رو بخونی؟ پلی کن و مقاله رو گوش کن.

چگونه شانس خود را برای بدست آوردن پروژه افزایش دهیم

1- آسیب‌های پیشنهاد

1-1- پیام بدون پیشنهاد قیمت ارسال می‌کنید.

پیام بدون پیشنهاد قیمت ارسال نکنید.

برخی از مجریان (فریلنسرها) پیام‌های بدون پیشنهاد قیمت ارسال می‌کنند؛‌ انجام این کار آسیب‌های زیر را به همراه دارد:

1- کارفرما نمی‌تواند بلافاصله پیشنهاد شما را بپذیرید.

2- نشان می‌دهد قصد شما از انجام این پروژه جدی نیست و باعث کاهش اعتماد کارفرما نسبت به شما می‌شود.

3- در صورتی که کارفرما اطلاع‌رسانی ایمیلی و تلگرامی از پیام‌های دریافتی را غیرفعال کرده باشد از پیام شما در ایمیل و تلگرام مطلع نخواهد شد.

1-2- در مورد قیمت، از کارفرما سؤال می‌کنید و خودتان هیچ نرخی را پیشنهاد نمی‌کنید.

بدتر از پیشنهاد قیمت ندادن این است که از کارفرما در مورد قیمتِ موردنظرش سؤال کنید. انجام چنین‌کاری آسیب‌های زیر را به همراه دارد:

1- این کار حرفه‌ای نیست و این حس را القا می‌کند که تمایل دارید کیفیت را بر اساس قیمت تنظیم کنید؛ بنابراین اگر کارفرما پروژه را به شما بسپارد با خود فکر می‌کند شاید اگر هزینه‌ی بیشتری پرداخت می‌کرده می‌توانسته کار بهتری تحویل بگیرد.

2- نشان می‌دهد که تجربه و بلوغ کافی را ندارید، زیرا مجریان باتجربه‌ از زحمت کار باخبر هستند و هزینه‌ی کار را می‌دانند و هیچ‌گاه از کارفرما قیمت نمی‌گیرند.

نکته:‌ باز گذاشتن امکان چانه زنی و تخفیف دادن به جا موردی نداردو با این موضوع فرق می‌کند.

1-3- پیشنهاد قیمت ارسال شده هیچ توضیحی ندارد.

بهتر است در زمان ارسال پیشنهاد قیمت قسمت کوچکی از جزییاتی که در توضیحات سفارش پروژه آورده شده را بیان کنید تا نشان دهید که توضیحات پروژه را به دقت خوانده‌اید و متوجه چالش‌های پروژه هستید. در کنار آن استفاده از جملاتی که بیانگر تخصص،‌ خوش‌قولی و تجربه‌ی شما در پذیرش کار باشد بسیار مفید است و باعث درخشیدن پیشنهاد شما در بین سایر پیشنهادات می‌شود.

1-4- با لحن محترمانه و حرفه‌ای با کارفرما صحبت نمی‌کنید.

احترام‌گذاشتن یک فضیلت اخلاقی است که باید در هر فضایی رعایت شود. با توجه به اینکه پیشنهاد شما در کنار پیشنهاد سایر فریلنسرها بررسی می‌شود، احترام و لحن مناسب می‌تواند شما را در ذهن کارفرما ماندگار کند. حتی استفاده از لفظ «تو»‌ و ضمیر مفرد – هرچند که قصد بی‌ادبی نداشته باشید و کارفرما از شما کوچک‌تر باشد – در برخورد با شخصی که تا حالا با او گفتگو نداشتیم مودبانه نیست. نیازی نیست که خشک و رسمی صحبت کنید، تنها کافیست از ضمیر جمع و لحن محاوره‌ای استفاده کنید. به عنوان مثال:

«سلام،‌ من توضیحات پروژه‌ی شما رو مطالعه کردم و با توجه به تجربه و تخصصی که در این زمینه دارم می‌تونم در زمان درخواستی فایل نهایی رو خدمت شما ارسال کنم. یک نمونه هم از فایلتون ضمیمه گردید تا کیفیت کار رو ملاحظه کنین؛ خوشحال می‌شم افتخار همکاری با شما رو داشته باشم. باتشکر»

1-5- برای بدست آوردن پروژه خیلی اصرار می‌کنید.

اصرارکردن و ارسال پیام‌های مکرر و به تعبیر دیگر «منّت‌کِشی» برای اینکه پروژه‌ای را به دست بیاورید اصلا مناسب نیست. به خصوص استفاده از جملاتی مانند:‌ «سلام تورو خدا پیشنهادمو قبول کن من به این کار خیلی نیاز دارم» و امثال آن، باعث می‌شود کارفرما فکر کند هدف شما از این کار صرفاً پول‌درآوردن هست و تعهد کیفی شما زیرسؤال برود؛ از دیگر طرف گاهی این اصرارها موجب آزار و کلافه‌شدن کارفرما می‌شود.

1-6- در دسترس نیستید!

بعد از اینکه پیشنهادتان را ارسال می‌کنید ممکن است کارفرما بخواهد از شما سؤالاتی را بپرسد و به شما پیام ارسال کند. در چنین مواقعی در صورتی که آنلاین و پاسخگو نباشید ممکن است کارفرما با مجری دیگری گفتگو کند و با او به توافق برسد، این اتفاق بیشتر زمانی رخ می‌دهد که کارفرما برای انجام پروژه و انتخاب مجری عجله داشته باشد.

1-7- داشتن ایرادهایی که بر عدم‌ تخصص شما دلالت می‌کند

به عنوان مثال “اشتباه تایپی” را در نظر بگیرید. فرض کنید در سایت پروژه‌ای را تحت‌عنوان تبدیل فایل صوتی به متن (گفتار به نوشتار) ایجاد کرده‌اید و تایپ صحیح و درست برایتان اهمیتی زیادی دارد. آنگاه با چنین پیشنهادی مواجه می‌شوید:

پیام‌های ارسال شده اشکال های تایپی دارد.

قطعاً چنین پیشنهادی نمی‌تواند شما را مطمئن کند که این مجری حتماً تحویل درستی خواهد داشت زیرا که مُشت نمونه‌ی خروار است.

1-8- از گروگذاری ضمانت تخصص فرار می‌کنید

مجریانی که مطمئن هستند می‌توانند کار را مطابق با توضیحات پروژه به خوبی تحویل دهند از گروگذاری ضمانت تخصص بیمی ندارند و حتی گاهی تا 50% ضمانت تخصص گروگذاری می‌کنند تا اطمینان کارفرما را از بابت کیفیت و زمان تحویل پروژه راحت کنند.

1-9- خیلی ارزان یا خیلی گران پیشنهاد می‌دهید

بالاخره هر کار تعرفه‌ی خاص خودش را دارد و یا حداقل بین مجریان و کارفرمایان آن کار، یک بازه‌ی قیمت برای آن در نظر گرفته شده است. فرض کنید برای تایپ یک صفحه فارسی معمولی قیمت 450 تا 1000 تومان رایج است و پروژه‌ای را تحت‌عنوان «تایپ 100 صفحه فارسی»‌ ایجاد می‌کنید و پیشنهاد 10 هزار تومانی دریافت می‌کنید. آیا فکر نمی‌کنید که یک جای کار ایراد دارد؟! قطعاً کارفرمایی که به کیفیت کار اهمیت می‌دهد، حاضر است پیشنهاد گران‌تر را انتخاب کند و کار با کیفیت تحویل بگیرد تا اینکه کاری را تحویل بگیرد که به صورت کامل مطابق با توضیحات پروژه نیست. کار بی‌کیفیت تنها باعث هدر رفتن زمان و دوباره کاری می‌شود.

نمونه‌ی زیر نمونه‌ی این اتفاق است:

پیشنهاد قیمت خیلی بالا یا خیلی پایین ارسال نکنید.

از طرف دیگر قیمت‌های نجومی و عجیب‌وغریب هم نشان‌دهنده‌ی این است که شما از قیمت کار اطلاع ندارید، تازه‌کار هستید یا می‌خواهید سوءاستفاده کنید.

نه افراط و نه تفریط بلکه تعادل! قیمت‌های خیلی گران یا خیلی ارزان باعث انتخاب نشدن پیشنهاد شما می‌شوند. اگر کاری را تازه شروع کردید یا تخصصی را تازه کسب کردید بهتر است در مورد بازار کار و قیمت آن تحقیق کنید تا پیشنهاد قیمت‌های شما معقول باشد.

2- موارد اطمینان‌بخش

2-1- نام کاربری بگذارید

کاربران در فضای مجازی کاملاً غریبه هستند؛ اما وقتی هویت اجمالی این اشخاص هم مشخص نباشد، اعتماد کردن سخت‌تر می‌شود. از سوی دیگر مجریان حرفه‌ای سعی می‌کنند خودشان را مطرح و برندسازی شخصی کنند. برای شناساندن خود به دنیای وب، به‌ویژه در سایت‌های دورکاری از نام و نام‌خانوادگی حقیقی خودتان استفاده کنید و اگر – به هر دلیلی – نخواستید از نام و نام‌خانوادگی حقیقی خودتان استفاده کنید از یک نام کاربری استفاده کنید که حس اعتماد را به کارفرما القا کند.

2-2- از آواتار مناسب استفاده کنید

استفاده از عکس شخصی مناسب در شناساندن خودتان به کارفرما کمک می‌کند. لازم نیست همیشه از تحصیلات خودتان بگویید بلکه نام و عکس هم جز مشخصات شماست و باعث می‌شود بیشتر شناخته شوید و اعتماد کارفرما را جلب کنید. از عکس باکیفیت و با پوشش رسمی استفاده کنید اما اگر به دلایلی نتوانستید عکس شخصی خودتان را بگذارید استفاده از اسمتان به‌عنوان لوگو تایپ یا استفاده از نماد شخصی بهتر از خالی بودن عکس است.

2-3- رزومه‌تان را دقیق و کامل بنویسید

‌کارفرما علاوه بر اینکه تعرفه‌ها و توضیحات پیشنهاد قیمت‌ها را بررسی می‌کند از پروفایل مجریان هم بازدید می‌کند تا علاوه بر بررسی رزومه، پروژه‌های قبلی مجری را ببیند و بررسی کند که کارفرماهای قبلی در مورد کار مجری چه نظراتی داده‌اند. اما اگر رزومه‌ی شما خالی باشد یا ارتباط چندانی با پروژه‌ای که پیشنهاد دادید نداشته باشد باعث می‌شود که نتوانید اعتماد کارفرما را جلب کنید.

2-4- حساب کاربری خود را ارتقا دهید

داشتن حساب کاربری ویژه باعث می‌شود که کارفرما اعتماد بیشتری کند و بداند که به فریلنسینگ به‌عنوان یک شغل جدی نگاه می‌کنید.

2-5- نمونه کار بگذارید

خوشبختانه در قسمت رزومه پروفایل‌های پارسکدرز، امکان قرار دادن نمونه کار تعبیه‌شده است. قرار دادن نمونه کار، خصوصاً نمونه‌ کارهایی که درزمینهٔ پیشنهادهای ارسالی شما باشد، می‌تواند اعتماد کارفرما را بیشتر جلب کند و شانس شما را برای به دست آوردن پروژه افزایش دهد.

در مورد (8-1) ‌گفتیم که خیلی ارزان پیشنهاد ندهید و باز هم بر آن تاکید می‌کنیم اما برای شروع فعالیت در سایت،‌ بهتر است دست‌کم یک پروژه را کمی ارزان‌تر پیشنهاد بدهید تا یک نمونه‌ی انجام‌شده هم داشته باشید زیرا برخی مجریان نحوه کار با سایت را نمی‌دانند و این موضوع باعث آزار کارفرما می‌شود،‌ بنابراین اگر کارفرما بداند که این مجری تاکنون در سایت کار کرده و پروژه‌ی موفق داشته،‌ نگرانی‌اش برطرف می‌شود؛ البته در پیشنهاد ارزان، حد را نگه‌دارید و تفریط نکنید که منجر به انتخاب نشدن شما شود.

شما هم بگویید!

خوشحال می‌شویم تا نظرتان را درباره موارد بیان‌شده بگویید یا شما هم موارد دیگری را به مقاله اضافه کنید.

این کار‌ به فرهنگِ مشارکت و پیشنهاددهی کمک خواهد کرد.

از نظرات شما برای بارورشدن این مقاله به‌شدت استقبال می‌کنیم.

4.8/5 - (72 امتیاز)

ارسال شده در 14 اسفند 1397

18 دیدگاه برای “چگونه شانس خود را برای بدست آوردن پروژه افزایش دهیم”

  • سلام البته یه موردی هم هست اینکه وقتی کسی بتازگی بعنوان مجری وارد سایت میشه سعی میکنه پیشنهاد قیمت خیلی پایینتری بده تا پیشنهادش تایید بشه

    مثلا من بااینکه توی صفحه آرایی مهارت زیادی دارم ولی وقتی تازه وارد سایت شدم اپلین پیشنهاد صفحه آراییم یه کتاب ۱۸۰ صفحه ای بود، که ۴۰ تومن پیشنهاد دادم ولی ۲ روز تمام با کمترین زمان استراحتی کار کردم

  • سپاس از مطالب خوبی که در مورد پیشنهاد تأثیر گذار ارائه نمودید. اما جای یک مورد خالی است و آن هم شناخت کارفرما است. دیدگاه های ارائه شده در متن کاملا صحیح است و بر اساس تجارب ارزشمند یک کارفرما با تعداد زیادی پروژه موفق است. اما از تجارب یک مجری هم بشنوید.
    همانطور که کارفرما می تواند از بین مجریان انتخاب کند، امکان مشاهده پروفایل کارفرما نیز برای مجری وجود دارد و بهتر است قبل از ارسال پیشنهاد، پروفایل کارفرما را بررسی کند. به طور کلی می توان کارفرمایان را به دو دسته تقسیم کرد:
    1. کارفرمایی که فقط میخواهد پروژه به نحوی انجام شود. معمولاً این کارفرما به دنبال کمترین قیمت با حفظ کیفیت در حد قابل قبول است و کیفیت بالا برایش مهم نیست. این کارفرما اهل ریسک است و مجریان کم سابقه را به راحتی انتخاب می کند. معمولاً کارفرمایانی که با واسطه پروژه را واگذار می کنند در این دسته قرار می گیرند. پس مجریان کم سابقه بایستی بیشتر روی این پروژه ها کار کنند تاسابقه کافی را برای جلب اعتماد کارفرمایان دیگر کسب کنند.
    2. کارفرمایی که کیفیت پروژه برایش مهم است. بطور معمول در انتخاب مجری برای این کارفرما، قیمت خیلی مطرح نیست (تا سقف بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته است) و سوابق کاری و تخصص مهم تر است. قبل از گرفتن پروژه از این کارفرما بایستی اعتماد وی را جلب کرد. نمونه کار و سوابق خیلی اهمیت دارند.
    اهمیت کیفیت برای کارفرما روی انتخاب مجری تأثیرگذار است و برای مجری از چند عامل قابل تشخیص است:
    1. سوابق پروژه های قبلی کارفرما (قیمت تأیید شده): بر اساس قیمت کارهای قبلی می توان بودجه کارفرما را تشخیص داد و اگر پروژه مشابه قبلی داشته باشد، می توان دید که چه مبلغی برای آن قبول کرده پرداخت کند.
    2. بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه
    3. زمان در نظر گرفته شده: اگر نسبت به نوع و حجم کار، کارفرما زمان کمی در نظر گرفته باشد، یعنی عجله دارد و میداند که قاعدتاً کیفیت بالا در زمان اندک ممکن نیست.
    پیشنهاد من این است که مجری بر اساس سوابق کاری خود از بین دسته های بالا روی پروژه ها سرمایه گذاری کند. برای من پیش آمده که در اوایل کارم در این سایت از این متعجب می شدم که چرا با وجود اینکه من مبلغ کمتری برای این پروژه پیشنهاد دادم، کارفرما پیشنهاد بالاتری را پذیرفته است؟ جواب این سؤال در سوابق کاری و قدرت قانع سازی کارفرما برای گرفتن پروژه است.

  • سلام
    بله بهتر هست حداقل یک پروژه انجام داده‌شده موفق داشته باشید تا اگر کارفرما شک دارد که نحو کارکردن با سایت را بلد هستید یا نه، شکش برطرف بشود. ولی نه‌اینکه همیشه ارزان غیرمتعارف کنید تا حقوق شخصی خودتون پایمال بشه.
    بنده بارها شده که با مجریان تازه‌کاری کار کردم که پس از تأیید پیشنهادشان، بلد نبودند فایل سفارش را بفرستند! و مجبور شدم برایشان آموزش بدم.

  • سلا م ممنون از مقاله ی مفیدتون که بسیار آموزنده بود
    من به عنوان یک مجری تازه کار باید از حدود قیمت ها اطلاع داشته باشم لطفا راهنمایی کنید چطور میتونم دسترسی داشته باشم

    • همواره به صفحه پروژه های انجام شده رجوع کنید و از پروژه های انجام شده و سطح قیمت آن دیدن کنید تا ایده بگیرید:

      https://parscoders.com/project/done

      هر پروژه نیز برچسب هایی دارد که اگر بر روی هر یک از برچسب ها که بزنید لیست پروژه های مربوط به آن نیز دیده می شود.

  • سلام
    متاسفانه چیزی که بنده بارها دیده ام این است که در زمینه ی ترجمه مجریانی هستند که اصلا برای خوشان ارزشی قائل نیستند و به قول خارجی ها خود را ارزان می فروشند. این مجریان برای کارهایی که حداقل 70 یا 80 تومان حق الزحمه لازم است 15 یا 20 تومان پیشنهاد می دهند و متاسفانه کار مترجمین متحد وبا سواد هم خراب می کنند و همچنین هستند کارفرمایانی که ناشیانه عمل می کنند و کار را به این گونه مجریان می سپارند غافل از اینکه در نهایت کار بی کیفیت تحویل می گیرند. بنده در همین چند روز پیش با کارفرمایی وارد مذاکر شدم و پیشنهاد 250 تومانی برای انجام کار دادم و کارفرما هم جواب داد و به نظر می امد که قصد دارد کار را به بنده بسپارد ولی بعد دیدم که کار را به کسی دیگری که پیشنهاد 100 تومانی داده است فرستاده و العان هم که چند روز از موعد تحویل کار می گذرد می بینم که مجری هنوز کار را تحویل نداده و در حال انجام پروژه هست!

  • سلام ممنون از مطالب خوب و مفیدی که توی سایت به اشتراک میذارین بعضی ها معتقدند کسی که قیمت ارزون پیشنهاد میده واسه خودش ارزش قائل نیست و نتیجه میگیرن که کار بی کیفیت هم تحویل کارفرما میده اما خب واقعا اگه یه فریلنسر تازه کار باشه و بخواد یک پروژه رو برای اولین بار بر عهده بگیره اگه بخواد قیمت کمی بالاتر پیشنهاد بده واقعا اگه رزومش رو کارفرما/خریدار ببینه و اون مجری/فریلنسر از قبل پروژه ای واسه ارائه توی پروفایلش نداشته باشه اون خریدار میره سراغ یکی که سابقه ی بیشتری داره البته من واقعا اینو قبول دارم که کار ارزون تر حق افراد باسابقه و حرفه ای رو پایمال می کنه ولی خب این هم به هر حال یه مناقصه هست!

  • مطالب مقدمه ای بر فن بیان مذاکرات در پروژه های فریلنسیری است.منابعی در اختیار شما قرار می دهم.امیدوارم توجه کنید و بخونید .
    به فیریلنسرهای لوژیون ایرانی در قهرمانان جهان خوش بی ایید.ما منتظر شما خواهیم بود.
    احسان گودرزی

  • سلام
    زحمات شما قابل تقدیر است و متونی که در رابطه با مجری و کارفرما گفته و نوشته شده کمک شایانی به اعضا پارسکدرز خواهد کرد .
    همیشه موفق باشید و انشاالله که مداومت داشته باشد .

  • سلام
    R.Rezaee
    من یک مجری تازه کار هستم. البته نمونه کارهایی خارج از سایت های فریلنسری کار کردم و حدود قیمت ها دستم هست. مثلا برای طراحی جلد از هفتصد تومان به بالاست و خودم برای یک پروژه طراحی جلد 100هزار تومانی پیشنهاد دادم و خداروشکر کردم که پیشنهادم تایید نشد. با صدتومن چکار میشه کرد!؟؟

    • گرفتن اولین پروژه در فضای پلتفرمهای فریلنسری کار سختی هست. تلاش کنید با ارائه ضمانت تخصص و در 30 دقیقه ابتدایی بعد از ثبت پروژه ها پیشنهادتون رو ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *