رزومه چیست و چطور یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

بسیاری از ما تجربه حضور در مصاحبه‌های شغلی و ارسال درخواست کار به کسب‌وکارها را داریم. اگر خود را جای مدیر کسب‌وکار بگذارید، متوجه می‌شوید که داشتن سابقه و رزومه مناسب برای انتخاب نیروی کارآمد تا چه اندازه حائز اهمیت است. رزومه، فرصتی برای اثبات برتری میان رقبا است تا توانایی‌ها و ارزش‌های خود را نشان دهید. به همین دلیل رزومه نویسی از اهمیت و ارزش بسیار زیادی برخوردار است.

افرادی که به دنبال افزایش ضریب و شانس موفقیت خود در مصاحبه‌های شغلی هستند، باید به اصول رزومه نویسی حرفه‌ای تسلط داشته باشند؛ در غیر این صورت، قادر به ارائه جزئیات مفید از توانایی‌های خود نخواهند بود. انجام این کار، چندان دشوار نیست، اما نیاز به رعایت برخی اصول منحصربه‌فرد و حرفه‌ای دارد. در ادامه این مطلب با پارسکدرز همراه باشید تا ضمن آشنایی با مراحل رزومه‌نویسی، به اصول نوشتن رزومه حرفه‌ای تسلط نسبی پیدا کنید.

یک طرفِ رزومه‌ها، کارجوها هستند؛ همین‌هایی که به آن‌ها گفته‌شده باید حتماً در رزومه خود اغراق کنند تا کاری گیرشان بیاید. موردی داشتیم که کار با اکسل را در حد جمع‌زدن هم بلد نبود، ولی در رزومه نوشت: «مسلط به تمامی نرم‌افزارهای آفیس در حد فوق حرفه‌ای!» آخر بندۀ از خدا بی‌خبر، مگر تو نمی‌دانی که کارفرما بالاخره یک روزی کارهای تو را می‌بیند؟

رزومه خوب بنویسید تا کارفرما برای مصاحبه تماس بگیرد و کارش را به شما بسپارد؛ ولی لزوماً رزومه خوب، یک رزومۀ پر از دروغ و اغراق نیست! یک رزومه خوب باید منظم، مرتبط، تمیز و هرآنچه که مرتبط با موقعیت شغلی است، باشد.

نمونه رزومه کاری در برابر واقعیت

نه آن‌قدر افراط کن در نوشتن مهارت‌ها و سوابق شغلی‌ات و نه تفریط! مثلاً شخصی هست که تمام مهارت‌های مناسب برای موقعیت شغلی را دارد، ولی آنقدر رزومه‌اش را بد نوشته است که اصلاً کارفرما نمی‌تواند متوجه صلاحیت این شخص شود. درآخر هم چه کسی ضرر می‌کند؟ در وهلۀ اول خودش و در وهلۀ دوم کارفرمایی که نمی‌تواند مثل او را پیدا کند. همۀ این دردسرها، فقط به‌علت ندانم‌کاری‌هایی است که در رزومه نوشتن از شما سر می‌زند.

آن سوی رزومه، کارفرماست! یکبار پای صحبت یکی از کارفرماهای شرکتی در تهران نشستم؛ او می‌گفت: «اصلاً نمی‌دانم چرا باید یک وکیل برای موقعیت شغلی دیجیتال مارکتینگ رزومه بفرستد! آخر کجای این دو شبیه به‌هم هستند؟» گویا در رزومۀ آن بزرگوار، تمام موارد مربوط به حقوق و وکالت بود، ولی تمایل داشتند با گوگل آنالیتیکس و بازاریابی محتوایی دست‌وپنجه نرم کنند!

یک بار برای همیشه، نحوۀ نوشتن یک رزومه خوب را یاد بگیرید. در این مطلب، در مورد بهترین رزومه از نظر کارفرما صحبت می‌کنیم. چند نمونه رزومه خوب هم برای شما داریم! اگر می‌خواهید جزو موارد بالا نباشید، این مطلب را تا آخر بخوانید و از رزومه‌هایی که برایتان می‌گذارم ایده بگیرید.

مقالۀ دیگری هم از پارس‌کدرز منتشر شده که موضوع آن، چگونه شانس خود را برای به‌دست آوردن پروژه افزایش دهیم، است. می‌توانید این مقاله را هم بخوانید.

رزومه چیست؟

رزومه مجموعه اطلاعاتی است که در قالب متن و با هدف ارائه سوابق، مشخصات، اطلاعات، عملکرد، دستاوردها و موارد مشابه ارائه می‌شود. عموماً افراد برای اینکه در مشاغل موردعلاقه خود مشغول به کار شوند، باید رزومه‌ای کامل از خود به کارفرما ارائه دهند تا او با در نظر گرفتن تمامی جوانب و نیاز کسب‌وکار خود و تطابق آن‌ها با رزومه فرد، تصمیم نهایی را در مورد همکاری یا عدم همکاری بگیرد.

رزومه‌نویسی چیست؟

رزومه نویسی به مهارتی گفته می‌شود که فرد با استفاده از آن، عملکرد خود را بهتر و برجسته‌تر نمایش می‌دهد. البته برخلاف تصورات، نگارش رزومه به‌هیچ‌وجه تغییر واقعیت و ارائه اطلاعات دروغین نیست؛ بلکه شما تمامی سوابق خود را کاملاً شفاف و صادقانه شرح داده و شانس موفقیتتان برای استخدام را افزایش می‌دهید.

همان‌طور که می‌دانید، نوشتن رزومه به عهده خود شماست. شما باید تمامی سوابق و توانایی‌های خود را در قالب رزومه به کارفرمای خود ارائه کنید؛ به همین دلیل، شناختن کامل بخش‌های مختلف رزومه شدیداً حائز اهمیت است.

3 فرمت متداول رزومه

یقیناً ارائه رزومه، فقط برای استخدام در یک موقعیت شغلی نیست. در برخی شرایط همچون ادامه تحصیل نیز نیاز به شرح و ارائه رزومه‌ای کامل از عملکرد و سوابق تحصیلی خود دارید؛ بنابراین باید فرمت‌های کاربردی رزومه نویسی را به‌صورت کامل بشناسید تا در صورت نیاز، رزومه را در قالب هر فرمتی بنویسید. در ادامه، اشاره‌ای مختصر به 3 فرمت متداول در ارائه رزومه خواهیم کرد.

زمانی معکوس

یکی از حرفه‌ای‌ترین فرمت‌های رزومه نویسی برای کار و تحصیل، رزومه نویسی بر اساس ترتیب زمانی منتها به شکل معکوس است. در این رزومه، شما باید آخرین دستاوردها و سوابق خود را در ابتدای رزومه بررسی کنید. سپس به ترتیب به دستاوردهای قبلی خود مراجعه کنید تا به اولین سوابق خود برسید. رزومه نویسی زمانی معکوس روند رشد و پیشرفت شما را به‌صورت کامل برای کارفرما روشن می‌کند و یقیناً تاریخ هر سابقه اهمیت بسیار زیادی برای او خواهد داشت.

عملکردی

دومین فرمت رزومه نویسی برای شرکت، کار و تحصیل، عملکردی نامیده می‌شود. این رزومه برخلاف مورد قبلی، به‌هیچ‌وجه بر تاریخ دستاوردها تأکید ندارد؛ بلکه تمرکز آن کاملاً بر روی توانایی‌هایی فرد است و مهارت‌های او را ارزیابی می‌کند. در این رزومه‌ها، بخش سابقه کاری و مهارت‌های فردی به شکلی گسترده تشریح می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت این موارد است؛ به همین دلیل در بازار کار بیشترین کاربرد را دارد.

ترکیبی

مورد سوم که رزومه ترکیبی نام دارد، ترکیبی از رزومه نویسی عملکردی و زمانی معکوس است. افراد باید در کنار مهارت‌ها و دستاوردهای خود، حتماً تاریخ و زمان کسب آن‌ها را نیز درج کنند؛ چراکه هر دو مورد در رزومه ترکیبی حائز اهمیت هستند و توسط کارفرما موردبررسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت. در مواردی رزومه ترکیبی را با نام رزومه دوگانه نیز می‌شناسند.

بخش‌های مختلف یک رزومه خوب: مبحثی تکراری که دانستن آن الزامیست!

خودتان را همین ابتدا بگذارید جای کارفرمایتان؛ 100 رزومه برای یک موقعیت شغلی ارسال می‌شود. به چه بخش‌هایی توجه می‌کنید؟ به چه رزومه‌هایی بیشتر از همه دقت می‌کنید؟

بهترین رزومه از نظر کارفرماها، باید حتما این بخش‌ها را تکمیل‌شده داشته باشد:

  • مشخصات فردی: منظور از مشخصات فردی در رزومه، نام و نام خانوادگی‌تان، تاریخ تولد، وضعیت خدمت سربازی و در برخی موارد وضعیت تأهل شماست. لطفاً در این بخش نام پدر، شمارۀ ملی، شمارۀ شناسنامه و مثل این‌ها را ننویسید. این‌ها جزو اطلاعات خیلی شخصی شما هستند.
  • اطلاعات تماس: آدرس محل سکونت (دقیق نباشد؛ مثلاً به این شکل بنویسید: تهران، محدودۀ سعادت‌آباد)، شمارۀ موبایل (حتماً شماره‌ای که در دسترس‌تان هست را بدهید) و ایمیل (نگویید که ایمیل ندارم! بدون ایمیل اصلاً نمی‌شود).
  • سوابق تحصیلی: ترجیحاً در این بخش آخرین مقطع تحصیلی‌ای که سپری کرده‌اید را بنویسید. مدرک دیپلم را فقط در صورتی بنویسید که آخرین مدرک شما باشد یا از مدسۀ خیلی خفن (!) و سرشناسی دیپلم‌تان را گرفته باشید. سال تحصیلی‌تان هم در کنار هرکدام بنویسید.
  • بخش سوابق شغلی*: ستارۀ کوچکی که کنار این بخش گذاشتم، اهمیت آن را در رزومه‌تان نشان می‌دهد؛ در این بخش باید از محل کارتان، عنوان شغلی‌ای که در آنجا داشتید، نوع استخدام‌تان (تمام‌وقت، پاره‌وقت، پروژه‌ای، قراردادی و غیره) و مدت زمانی که در آن سازمان حضور داشتید را بنویسید.

نکتۀ مهم: اگر هیچ تجربۀ کاری‌ای ندارید، می‌توانید برای کارآموزی در برخی از شرکت‌ها اقدام کنید یا پروژه‌های فریلنسری را برحسب مهارت‌هایتان بگیرید. در این موارد کارفرما از شما تست خواهد گرفت.

  • مهارت‌ها: مهم‌ترین بخشی که کارفرماها به آن دقت فراوان می‌کنند، بخش مهارت‌ها است. صادقانه بنویسید. مهارت‌هایی که می‌نویسید باید مطابق با موقعیت شغلی‌ای باشد که برایش رزومه می‌فرستید.

مهارت رزومه نویسی

اگر نرم‌افزاری بلدید که برای موقعیت شغلی موردنظرتان خیلی کاربردی است، حتماً آن را قید کنید. اگر به‌جز فارسی به زبان‌های دیگری هم مسلط هستید، آن را بنویسید و از میزان تسلط خود هم بگویید.

  • دستاوردها، دوره‌ها و گواهینامه‌ها، افتخارات علمی و غیره: اگر دوره‌ای گذرانده‌اید و برای آن گواهینامه‌ای دریافت کرده‌اید، آن را بنویسید. مثلاً اگر دورۀ دیجیتال مارکتینگ گوگل گاراژ را گذرانده‌اید، طبیعتاً در رزومۀ شما نقش پررنگی خواهد داشت. همچنین از دستاورها و افتخارهای علمی‌تان هم می‌توانید بنویسید.

 

تا اینجا فقط می‌دانید که هر رزومه چه بخش‌هایی دارد؛ ولی هنوز شروع به نوشتن نکنید. تا اینجا فقط در مورد اسکلت رزومه صحبت کردم، در ادامه می‌خواهم به شما کمک کنم تا سازه‌های هر بخش را به‌دقت بچینید؛ به‌طوری که هر کارفرمایی که رزومه‌تان را ببیند، متوجه حرفه‌ای بودن شما شود.

مراحل رزومه نویسی برای کار یا تحصیل

اگر به دنبال نگارش یک رزومه ساده و جامع هستید و می‌خواهید سوابق و دستاوردهای خود را به حرفه‌ای‌ترین شکل در قالب رزومه ارائه کنید، باید این مراحل را به نحو احسن طی کنید:

هدف خود را از نوشتن رزومه مشخص کنید

مسلماً هر فردی، هدفی خاص از نوشتن رزومه دارد. اگر در قدم اول هدف خود را از رزومه نویسی مشخص کنید، کار بسیار راحت‌تری در طرح آن خواهید داشت؛ چراکه استراتژی شما از قبل مشخص شده و می‌دانید که کدام فرمت از رزومه مناسب شما است. تجربه نشان داده محبوب‌ترین و رایج‌ترین اهداف در نگارش رزومه، طرح رزومه کاری و رزومه تحصیلی است.

جمع‌آوری اطلاعات برای رزومه نویسی

حال که می‌دانید رزومه شما با کدام فرمت نوشته می‌شود، باید اطلاعات و تمامی مشخصات موردنیاز برای طرح رزومه را استخراج کنید. اطلاعات و دستاوردهای شما، باید به‌صورت کتبی و قابل استناد جمع‌آوری شوند. توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از اطلاعات و دستاوردهایتان از قلم نیفتند.

استفاده از قالب مناسب برای رزومه

برای اینکه ظاهر رزومه از هویت رسمی و موثق برخوردار باشد، باید از قالب مناسب برای رزومه نویسی استفاده کنید. استفاده از رسمی‌ترین و ساده‌ترین قالب برای رزومه، گزینه‌ای ایده‌آل برای بسیاری موارد محسوب می‌شود.

برای رزومه نویسی از فونت مناسب استفاده کنید

اگر فکر می‌‌کنید با انتخاب یک فونت جذاب شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت، باورتان کاملاً اشتباه است. رزومه به‌هیچ‌وجه نباید جنبه غیررسمی داشته باشد؛ بنابراین از فونت مناسب و رسمی برای رزومه نویسی استفاده کنید.

اطلاعات تماس

ازآنجایی‌که اطلاعات تماس شما در رزومه یکی از مهم‌ترین مشخصات به شمار می‌رود، پیشنهاد می‌کنیم بخش شرح اطلاعات تماس را در ابتدای رزومه قرار دهید. چنانچه مخاطب پس از مطالعه رزومه قصد برقراری ارتباط با شما را داشته باشد، باید بتواند به‌راحتی اطلاعات تماس شما را پیدا کند.

سوابق تحصیلی

در مرحله ارائه سوابق تحصیلی، تمامی ریزنمرات و رشته‌های تحصیلی خود را درج کنید. در مواقعی مرتبط بودن رشته تحصیلی با حوزه کاری، مزیتی بسیار مهم و تأثیرگذار شمرده می‌شود؛ به همین دلیل به ارتباط سوابق تحصیلی و کاری خود در رزومه نویسی توجه ویژه داشته باشید.

سابقه شغلی

سوابق شغلی، یکی از اصلی‌‌ترین بخش‌‌ها در رزومه نویسی است که باید آن را تا حد امکان تکمیل کنید. از نوشتن هر سابقه کاری مرتبط و شرح وظایف در رزومه دریغ نکنید؛ چون بسیاری از تصمیم‌ها بر مبنای همین قسمت گرفته می‌شود.

مهارت‌ها و تخصص‌ها

یقیناً شما از برخی مهارت‌ها و تخصص‌های منحصربه‌فرد برخوردار هستید که به پذیرش شما کمک می‌کند. امروزه دیگر کارفرمایان بیش از اینکه به سوابق و مدارک تحصیلی افراد توجه داشته باشند، مهارت‌ها و تخصص‌های او را مورد ارزیابی قرار می‌دهند؛ بنابراین ارائه تمامی مهارت‌ها و تخصص‌ها در رزومه نویسی، اقدامی مؤثر و مفید برای افزایش ضریب موفقیت شما است.

رزومه خود را یک‌بار مرور کنید

پس‌ازاینکه رزومه خود را به‌صورت کامل نوشتید، باید آن را مجدداً مرور کنید. اگر هرگونه غلط املایی و نگارشی در رزومه شما وجود داشته باشد، شانس شما برای موفقیت کاهش می‌یابد.

نام و فرمت ذخیره‌سازی رزومه

آخرین مرحله از رزومه نویسی حرفه‌ای، انتخاب فرمت ذخیره‌سازی و نام فایل آن است. توصیه می‌کنیم رزومه خود را به‌صورت Word یا ترجیحاً در قالب PDF ذخیره کرده و نام خود را روی فایل بگذارید. به این صورت، امکان پیدا کردن فایل رزومه شما از بین انبوه فایل رزومه افراد بسیار ساده‌تر می‌شود؛ برای مثال برای نام‌گذاری فایل از حالت «رزومه-محمد-حمیدی یا Mohammad-Hamidi-Resume» استفاده کنید.

چه رزومه‌ای از دید کارفرماها بهترین رزومه است؟

این حقیقت را در ذهن داشته باشید که برای هر موقعیت شغلی‌ای، حداقل 40 نفر رزومه می‌فرستند. کارفرما باید در این همه رزومه به‌دنبال شخص موردنظر خودش باشد.

اگر خود را جای مخاطب رزومه بگذارید، متوجه می‌شوید که حرفه‌ای بودن و نظم رزومه، معیار اولیه در انتخاب است. البته مرتبط بودن تمامی سوابق و دستاوردها با حوزه کاری یا تحصیلی، نتیجه انتخاب نهایی را رقم می‌زند؛ بنابراین بهترین رزومه از دید کارفرماها، رزومه‌ای است که نظم، اطلاعات، مشخصات و ارتباط را همزمان داشته باشد.

  • کارفرما به‌دنبال کلمه‌های کلیدی می‌گردد: آنقدر رزومه‌های بی‌ربط برای موقعیت‌های شغلی مختلف ارسال می‌شود که کارفرماها در نگاه اول فقط به‌دنبال کلمه‌های مرتبط با شغل موردنظر می‌گردند؛ پس دقیق و تمیز بنویسید. خودتان را جای کارفرما بگذارید و مطمئن شوید که هرچه که مفید است را در رزومه نوشته‌اید.
  • فرمت رزومه و نظم آن برای کارفرما مهم است: نحوۀ چینش اطلاعات داخل رزومه، اهمیت زیادی دارد. یکی از کارفرماها می‌گفت: «برای من این موضوع خیلی مهم بود که شخصی که رزومه فرستاده، چقدر روی نوشتن مهارت‌هایش زمان گذاشته!» حتی اگر رزومۀ آنلاین برای شبکه‌های اجتماعی هم دارید، آن را با دقت بنویسید و منظم باشید.
  • برای موقعیت شغلی فارسی، رزومۀ انگلیسی نفرستید: لزوماً کسی که رزومۀ شما را می‌خواند، انگلیسی‌اش در حد حرفه‌ای و عالی نیست. رزومۀ فارسی با نثر ساده و قابل‌فهم بنویسید.
  • غلط املایی ننویسید: قطعاً غلط املایی اصلاً قشنگ نیست و کارفرما را مجذوب رزومۀ شما نمی‌کند!
  • از زیاده‌گویی جداً بپرهیزید!: رزومۀ 2 صفحه‌ای را می‌توان هضم کرد. وقتی بیشتر از دو صفحه می‌شود، کارفرما احتمال می‌دهد که در آن اغراق شده باشد. پس کوتاه و مفید بنویسید. در واقع اگر برای هر موقعیت شغلی فقط از مهارت‌ها و سوابق مربوط به آن بنویسید، احتمال اینکه بیشتر از دو صفحه شود خیلی کم است.
  • رزومۀ به‌روز داشته باشید: هربار که دستاورد جدیدی به‌دست می‌آورید، آن را به رزومۀ خود اضافه کنید. از تجربه‌های جدید و مهارت‌های به‌روزی که یاد می‌گیرید بنویسید.

اصول رزومه نویسی

یک بخش دیگری در رزومه هست که جزو بخش‌های اصلی آن را ذکر نکردیم. بخش دربارۀ من، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که توجه کارفرما به مهارت‌ها و توانمندی‌هایتان جلب شده باشد و بخواهد بیشتر در مورد شما بداند. در بیشتر موارد، این بخش را در آخرین مرحله می‌خوانند.

مسلماً باید در بخش دربارۀ من در مورد نقاط قوت توانمندی‌های خودتان صحبت کنید. برخی از تجربه‌های ارزشمندتان که به‌درد موقعیت شغلی موردنظرتان می‌خورد را ذکر کنید. اعتمادبنفس داشته باشید.

چطور معرفی یا کاور لتر جذاب برای رزومه بنویسیم؟

کاور لتر، یکی از مهم‌ترین اجزا رزومه نویسی ساده و حرفه‌ای است که باید همواره به آن توجه داشت. شما باید معرفی خود را به‌گونه‌ای بنویسید که کارفرما با رؤیت آن، به مطالعه و بررسی کامل رزومه ترغیب شود. در اصل در معرفی‌نامه باید توضیح دهید چرا این سازمان را انتخاب کرده‌اید و چرا برای این سمت شغلی مناسب هستید. اشتباهی که اکثر افراد در حین نوشتن معرفی یا پوشَن لتر انجام می‌دهند، شرح یک معرفی بیش از یک صفحه است. معرفی باید مختصر، مفید و جذاب باشد.

اشتباهات رزومه نویسی

برای تکمیل دانسته‌هایتان از پروسه رزومه نویسی ساده و حرفه‌ای، تمامی اشتباهات ممکن در نوشتن رزومه را در ادامه شرح می‌دهیم:

  • در رزومه صداقت داشته باشید. ارائه اطلاعات غلط و دروغین در رزومه، اشتباه محض است.
  • توجه نکردن به علائم نگارشی و املایی متن، تأثیر منفی در کیفیت رزومه می‌گذارد.
  • نوشتن اطلاعات تماس اشتباه، از دیگر مشکلات برجسته‌ای است که به‌وفور دیده می‌شود.
  • اگر رزومه مفصل و جامعی دارید، لازم به شرح یک رزومه چندین صفحه‌ای نیست. اگر هرکدام از موارد را به‌اختصار توضیح دهید، نتیجه بهتری به دست خواهید آورد.
  • تا حد امکان، دستاوردها و سوابق نامربوط را در رزومه کاری درج نکنید.
  • قالب رزومه باید رسمی باشد. به‌جرئت می‌توان گفت قالب رسمی و ساده رزومه، به‌اندازه اطلاعات و دستاوردهای درج‌شده در رزومه نویسی اهمیت دارد.
  • ایمیلی که در رزومه خود درج می‌کنید، باید فرم و آدرس رسمی و ساده داشته باشد؛ زیرا ایمیل، یکی از اولویت‌های کارفرمایان برای ارتباط با شما است.

آیا برای هر موقعیت شغلی به رزومه جدیدی نیاز داریم؟

پس از نگارش رزومه‌ای کامل و حرفه‌‌ای، می‌توانید رزومه خود را در تمامی مشاغل استفاده کنید. افراد حرفه‌ای و مجرب، زمان زیادی صرف نگارش رزومه می‌کنند تا رزومه‎ای جامع و کاربردی ارائه دهند و در تمامی موقعیت‌های شغلی آن را کمی تغییر داده و برای کارفرما ارسال کنند. با این تفاسیر، هیچ نیازی به نوشتن رزومه برای هر موقعیت شغلی نیست.

پاسخ به چند سوالی که حتماً ذهن شما را در مورد رزومه نوشتن مشغول کرده‌اند:

  • رزومه را با چه فرمتی بفرستیم؟ (وورد، پی‌دی‌اف یا HTML)

بهترین گزینه برای انتخاب بین فرمت‌های مختلف رزومه، پی‌دی‌اف است. چون هر فونتی که انتخاب کنید و هر استایلی که در فایل‌تان پیاده‌سازی کنید، به همان شکل می‌ماند و نشان داده می‌شود.

  • آیا باید از علاقمندی‌های شخصی خود هم در رزومۀ کاری‌مان بنویسیم؟

باور کنید برای یک کارفرمای ایرانی با این شرایط اقتصادی که فقط می‌خواهد کسب‌و‌کارش را نجات دهد، شایستگی و توانایی شما در مهارت‌های مربوط به موقعیت شغلی موردنظر اهمیت دارد. اینکه شما عاشق ورزش و موسیقی باشید، کمکی به کسب و کار او نمی‌کند!

  • گواهینامۀ دوره‌هایم را در کجای رزومه باید قرار بدهم؟

از آن‌جایی که گواهینامه‌های شما، سند مهارت شما محسوب می‌شوند، بهتر است آن را در نزدیکی مهارت‌هایتان یادداشت کنید.

  • در بخش مهارت‌ها، چه مواردی را باید بنویسیم؟

درکل، دو نوع مهارت داریم؛ مهارت‌های کاری و فردی.

مهارت‌های کاری آن دسته از مهارت‌های مربوط به شغل‌تان هستند و مهارت‌های فردی و اجتماعی هم فن بیان خوب، تعامل مناسب و غیره است.

  • ترتیب سوابق شغلی به چه شکلی باشد؟

باهوش باشید و سوابق شغلی‌ای که به موقعیت شغلی موردنظرتان نزدیک‌تر است را در ابتدا بنویسید. آن دسته از سوابقی که اصلاً مربوط به موقعیت شغلی مربوط نیست را سعی کنید وارد نکنید.

برای هر موقعیت شغلی‌ای، رزومه را تغییر دهید و سابقۀ کاری‌تان را برحسب آن بچینید.

  • آیا از خودم در رزومه عکس بگذارم؟

قرار دادن عکس در ایران، اختیاری است. اما معمولاً کارفرماها از رزومه‌های عکس‌دار استقبال بیشتری می‌کنند. ولی باید این را بدانید که در رزومۀ آنلاین‌تان، عکس پروفایل شما، نشانۀ شخصیت حرفه‌ای شماست.

چند نمونه رزومه کاری:

نوبتی هم اگر باشد دیگر نوبت نمونه رزومه رسیده است. چندتا از نمونه‌های مطرح در پارس‌کدرز را نگاه کنید و از آن‌ها ایده بگیرید:

نمونه رزومه شمارۀ یک در پارس‌کدرز

نمونه رزومه شمارۀ دو در پارس‌کدرز

نمونه رزومه شمارۀ سه در پارس‌کدرز

نتیجه‌گیری در مورد رزومه خوب

کیفیت رزومه، سرنوشت استخدام شما را رقم می‌زند!
در این مطلب، اطلاعات و اصول رزومه نویسی حرفه‌ای را شرح دادیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب از وب‌سایت پارسکدرز، متوجه میزان اهمیت کیفیت رزومه شده باشید؛ چراکه تمامی کارفرمایان، شما و توانایی‌هایتان را با استفاده از رزومه ارزیابی می‌کنند. اگر می‌خواهید شانس موفقیت بالایی در تمامی موقعیت‌های شغلی داشته باشید، توصیه می‌کنیم اصول و مراحل رزومه‌نویسی را جدی بگیرید و نهایت تلاشتان را برای نگارش یک رزومه کامل و حرفه‌ای به کار ببندید.
مهم‌ترین نتیجه‌ای که می‌توان از این نکته‌ها و روش‌های مختلف گرفت این است که باید برای نوشتن رزومه زمان گذاشت. چون فقط با صرف زمان و حوصلۀ فراوان می‌توانید برای خودتان بازاریابی کنید.

شما چه تجربه‌های دیگری دارید که برای ما بنویسید؟ اگر این مقاله برای شما مفید بود، برای دوستان دیگرتان هم بفرستید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال شده در 24 شهریور 1399

3 دیدگاه برای “رزومه چیست و چطور یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟”

  • با عرض سلام و خسته نباشید
    بسیار مطلب مفیدی بود
    بلافاصله رزومه ام ویرایش کردم و بسیار از راهنمایی اتان سپاسگزارم

  • با سلام ممنون از شما اما یکم متناسب با موضوع سایت نیست در سایت اطلاعات ایمیل که اصلا معنا نداره و همینطور خیلی از قسمت ها فکر میکنم این رو بدون توجه به محیط وبلاگ پارسکدرز و یک متن عمومی یا ترجمه شده نوشتید به هرحال متشکر از زحماتتون.

    • همه مقاله های نگارشی محدود به چهارچوب پارسکدرز نیست و برخی از اونها به صورت کلی به ارائه نکاتی در خصوص فریلنسینگ می پردازه. یک فریلنسر لزوماً محدود به پارسکدرز نیست و بیرون از پارسکدرز هم می تونه فعالیت کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *