هرآنچه باید درباره سیستم مدیریت محتوای سایت (CMS) بدانید

امروزه هر شخصی که به دنبال ساختن سایت یا فروشگاه اینترنتی است، در اولین گزینه به سراغ سیستم‌های مدیریت محتوا می‌رود. سیستم‌هایی که کار طراحی سایت را بسیار بسیار ساده کرده‌اند، به طوری که هر فردی می‌تواند برای خود سایت طراحی کند، محتوا بسازد و منتشر کند. از وردپرس گرفته تا سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی، امروزه تمام کارهایی را که قبلا برنامه‌نویس‌ها انجام می‌دادند، برای کاربران معمولی انجام می‌دهند. در این مقاله از سایت پارسکدرز به معرفی سیستم مدیریت محتوا و انواع آنها پرداخته‌ایم. اگر شما هم قصد راه‌اندازی سایت دارید و می‌خواهید بدانید سیستم مدیریت محتوا چیست؟ پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این مقاله را بخوانید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

برای ارائه یک پاسخ سریع به این سوال که cms یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟ باید گفت این سیستم‌ها ابزارهایی نرم‌افزاری هستند که روی هاست‌ها نصب شده و امکان ایجاد یک سایت و مدیریت آن را فراهم می‌کنند. در حالت عادی اگر سیستم مدیریت محتوا وجود نداشته باشد و شما بخواهید یک سایت داشته باشید، نیاز به دانش کدنویسی دارید. در این حالت باید فردی که با زبان‌های کدنویسی سایت آشنایی دارد، برای تک‌تک صفحات سایت شما و هرکدام از المان‌های متنی و تصویری و… آن اقدام به کدنویسی کند. در هر مرحله از بروزرسانی محتوای سایت، باز هم نیاز به این فرایند دارید تا بتوانید صفحاتی جدید روی سایت ایجاد کنید و محتوای خود را روی آن قرار دهید.

سیستم مدیریت محتوا

اما از وقتی که سیستم‌های مدیریت محتوا به دنیای وب معرفی شدند، ساختن سایت کار بسیار ساده‌ای شد. این سیستم‌ها به راحتی روی هاست سایت نصب شده و امکانات زیادی را در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهند. امکاناتی که باعث می‌شود بدون نیاز به دانش کدنویسی بتوانید صفحات مختلفی برای سایت بسازید، صفحات موجود را بروزرسانی کنید و هر تغییر دلخواهی را اعمال کنید.

سیستم‌های مدیریت محتوا معمولا به شکلی طراحی می‌شوند که امکان اضافه کردن افزونه روی آنها وجود دارد. این کار به شما کمک می‌کند امکانات و قابلیت‌های دلخواهتان را روی سایت ایجاد کنید. همچنین cms ها از یک رابط کاربری ساده و دلنشین برخوردارند که کارکردن با آنها را بسیار راحت و بی‌دردسر می‌کند. تصور کنید به جای کارکردن با صفحات کدنویسی خشک و بی‌روح می‌توانید کلیه فعالیت‌های سایت را از طریق یک رابط نرم‌افزاری شبیه برنامه‌های آفیس مدیریت کنید.

مقاله پیشنهادی:بهترین زبان‌های مورد نیاز برای طراحی سایت

هدف استفاده از سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

اگر می‌پرسید هدف استفاده از سیستم مدیریت محتوا چیست، پاسخ آن را باید در نام این سیستم پیدا کرد. همان‌طور که از نام آن مشخص است، سیستم‌های مدیریت محتوا امکان مدیریت سایت را فراهم می‌کنند. این کار بخصوص در حوزه محتوای سایت بیشتر به چشم می‌آید. زیرا cms‌ها همه اقداماتی نظیر ساخت صفحه جدید، نوشتن مطلب یا پست بلاگ، تغییرات گرافیکی در سایت و… را در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهند.

توجه داشته باشید که همه این قابلیت‌ها بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی در اختیار کاربر قرار داده می‌شود، درواقع این امکانات از طریق یک رابط کاربرپسند به کاربران عرضه می‌شود. در نتیجه هر شخصی می‌تواند اقدام به داشتن سایت و تولید محتوا برای آن کند.

یک سیستم مدیریت محتوای سایت برای آنکه بتواند اهداف گفته شده را برآورده کند، باید ویژگی‌هایی داشته باشد که در ادامه آنها را مرور می‌کنیم:

تولید و انتشار محتوا

اصلی‌ترین هدف cms ساده کردن فرایند انتشار محتوا است. از این‌رو در طراحی آنها سعی می‌شود مراحل تولید، ویرایش و انتشار محتوا را به ساده ترین شکل ممکن دربیاورند. اگر تاکنون با این سیستم‌ها کار کرده باشید، می‌دانید که تولید محتوا در آنها حتی از کار کردن با نرم‌افزار ورد هم ساده‌تر است.

ایجاد امنیت در سایت

امنیت در اینترنت این روزها از نان شب هم واجب‌تر است. اگر شما سایتی داشته باشید که از امنیت بالایی برخوردار نباشد، ممکن است طی یک لحظه همه هزینه‌ها و تلاش‌هایتان هدر رود. به همین دلیل یک سیستم مدیریت محتوا باید بتواند امنیت لازم را برای سایت شما فراهم کند. واقعیت آن است که cms های رایگان در حالت معمول امنیت بالایی ندارند اما این امکان وجود دارد که امنیت آنها را ارتقا دهید. این کار از طریق نصب افزونه‌های امنیتی و برخی تکنیک‌های خاص انجام می‌شود.

CMS

اشتراک‌گذاری محتوای سایت

معمولا افرادی که محتوای خود را در سایت‌ منتشر می‌کنند، تمایل به اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی دارند. اغلب cms ها این امکان را در اختیار مدیران سایت قرار می‌دهند. اگر دقت کرده باشید در پایین صفحات سایت‌ها دکمه‌هایی برای اشتراک‌گذاری مطلب در شبکه‌هایی مثل فیسبوک، توییتر، یوتیوب و لینکدین مشاهده می‌کنید.

قابلیت شخصی‌سازی سایت

هر cms باید امکان شخصی‌سازی سایت را برای مدیر آن فراهم کند. چراکه در دنیای امروز داشتن سایتی مشابه دیگران، توفیق چندانی به بار نخواهد آورد، برعکس هرچقدر بتوانید سایتی منحصربه‌فرد طراحی کنید که تجربه‌ای یکتا برای کاربرانش ایجاد کند، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرید. از این رو

سیستم‌های مدیریت محتوا با کمک افزونه‌ها و امکانات داخلی سعی می‌کنند تا جای ممکن امکان شخصی‌سازی و طراحی‌های منحصربه‌فرد را فراهم کنند.

علاوه بر این cms ها امکان گزارش گیری و آنالیز رفتار مخاطبان سایت را فراهم می‌کنند. این قابلیت هم با کمک افزونه ها و همچنین ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس که با cms ها همخوانی دارند، امکان پذیر شده است.

امکان توسعه سایت

شاید امروز سایت شما چندان بزرگ نباشد و امکانات محدودی داشته باشد. اما اگر در چند سال آینده کسب‌وکار شما رشد کرد و نیاز به سایت بزرگ‌تر با قابلیت‌های گسترده‌تر داشتید، باید چه کار کنید؟ آیا سیستم مدیریت محتوای سایت شما امکان توسعه و گسترش سایت را برای شما فراهم می‌کند؟ این موضوع یکی از قابلیت‌های مهمی است که سیستم‌های مدیریت محتوا باید برای کاربران خود فراهم کنند. امکان توسعه سایت باید هم از نظر تعداد صفحات و حجم محتوای سایت فراهم باشد و هم از نظر افزودن امکانات و قابلیت های پیشرفته تر.

ایجاد سطح دسترسی برای کاربران

اگر سایت شما دارای چند نویسنده، سردبیر و مدیر باشد، باید بتوانید برای هرکدام سطح دسترسی مشخصی ایجاد کنید. این امکانی است که سیستم‌های مدیریت محتوا برای شما فراهم می‌کنند. مثلاً می‌توانید کاربران را به شکلی مدیریت کنید که نویسنده‌ها صرفا امکان نوشتن متن ها را داشته باشند و نتوانند آنها را منتشر کنند. بدین ترتیب تنها سردبیران سایت امکان بازبینی و انتشار مطالب را خواهند داشت. همچنین می‌توانید به برخی از سردبیران دسترسی لازم برای حذف صفحات را بدهید.

گزارش‌گیری از نویسندگان سایت

یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی سیستم‌های مدیریت محتوا امکان گزارش‌گیری از فعالیت نویسندگان است. همان‌طور که گفتیم برخی سایت‌ها دارای چندین نویسنده یا تولیدکننده محتوا هستند. با کمک cms سایت شما می‌توانید تعداد مطالب منتشرشده توسط هرکدام از نویسنده‌ها را مشاهده و آنها را ارزیابی کنید.

ایجاد فروشگاه در سایت

امروزه اغلب کسب‌وکارها اقدام به ایجاد سایت می‌کنند تا بتوانند محصولات خود را در فضای دیجیتال به فروش برسانند. در نتیجه این کسب‌وکارها نیاز به داشتن فروشگاه در قالب سایت خود دارند. این هم یکی دیگر از امکاناتی است که سیستم‌های مدیریت محتوا در اختیار کاربران قرار می‌دهند. افزونه‌های فروشگاهی مثل ووکامرس امروزه طرفداران زیادی بین مدیران سایت‌های فروشگاهی دارد.

سیستم مدیریت محتوای سایت

انواع سیستم مدیریت محتوا (CMS)

شاید شما هم می‌خواهید انواع cms چیست؟ جالب است بدانید سیستم‌های مدیریت محتوا را از یک سو می‌توان بر اساس زبان برنامه‌نویسی آنها دسته‌بندی کرد. از سوی دیگر هم می‌توان بر اساس نوع کاربری آنها را تقسیم‌بندی کرد. زبان برنامه‌نویسی که برای cms ها به کار می‌رود معمولا شامل asp، php و perl می‌شود. اما در ادامه به معرفی انواع سیستم مدیریت محتوا مبنی بر کاربری می‌پردازیم.

سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی

سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی به صورت آنلاین روی هاست شما قرار گرفته و نیازی به نصب آنها روی سیستم خود ندارید. این نوع cms ها مبتنی بر وب فعالیت می‌کنند و در صورت ارائه بروزرسانی از طرف سازنده به طور خودکار بروزرسانی می‌شوند. وردپرس مشهورترین سیستم مدیریت محتوای اشتراکی است.

سیستم‌های مدیریت محتوای متن باز

cms های متن باز امکان توسعه توسط همه کاربران را دارند. منابع کد آنها به صورت عمومی منتشر می‌شود تا برنامه‌نویس‌ها بتوانند قابلیت‌های آنها را گسترش دهند. به همین دلیل افزونه‌های زیادی برای این نوع سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد. در مقابل سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی بدون منابع کد منتشر می‌شوند و کسی نمی‌تواند برای آنها افزونه‌ای تولید کند.

بهترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

به نظر می‌رسد سرراست‌ترین پاسخ به این سوال که بهترین سیستم مدیریت محتوا چیست؟ یک کلمه باشد، وردپرس. این cms امروزه محبوب‌ترین و رایج‌ترین سیستم مدیریت محتوا در اینترنت است. از وبلاگ‌های شخصی کوچک گرفته تا سایت‌های بزرگ زیادی از وردپرس استفاده می‌کنند. از آنجا که وردپرس رایگان بوده و افزونه‌های بی‌شماری برای آن وجود دارد، کار با آن بسیار راحت است. پروژه‌های سیستم مدیریت محتوا برای توسعه سایت‌های وردپرسی بسیارند و توسعه دهندگان وردپرس  درآمد خوبی دارند.

سیستم مدیریت محتوای wordpress

بعد از وردپرس، جوملا هم یکی دیگر از cms های رایج است. معمولا نهادهای دولتی از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند که به نظر می‌رسد امنیت بیشتری نسبت به وردپرس فراهم می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم پاسخ کاملی به سوال cms چیست، بدهیم. سیستم‌های مدیریت محتوا این امکان را فراهم کرده‌اند که هر فردی بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی، بتواند سایت ایجاد کرده و در آن محتوا منتشر کند. این سیستم‌ها قابلیت‌هایی مثل تأمین امنیت، افزودن امکانات و گسترش سایت را به کاربران می‌دهند، درنتیجه روزبه‌روز استقبال بیشتری از آنها می‌شود. همچنین از آنجا که این سیستم‌ها مطابق اصول سئو طراحی می‌شوند، کارکردن با آنها بسیار مفید و مقرون به صرفه است. وردپرس امروزه محبوب‌ترین cms در دنیا است که حتی سایت برخی کسب‌وکارهای بزرگ هم از آن استفاده می‌کنند.

امتیاز دهید

ارسال شده در 28 خرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *