معرفی بهترین زبان‌های مورد نیاز برای طراحی سایت

طراحی وب حوزه‌ای بسیار وسیع با فرصت‌های فراوان و متنوع است. پس از ظهور این صنعت در دهه 90 میلادی، توسعه وب در شاخه‌ها و دامنه‌های گوناگونی تکامل پیدا کرد. طوری که امروزه، در قرن 21م، نیز طراحی وب همچنان در فهرست پرمتقاضی‌ترین مهارت‌ها دسته‌بندی می‌شود. از آنجا که شروع فعالیت در این حوزه نیازمند تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی است، باید ابتدا از خود بپرسید که بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت کدام‌اند. به هر حال، زبان‌های گوناگونی وجود دارند و این احتمال وجود دارد که به ویژه اگر مبتدی باشید، در انتخاب زبان برنامه‌نویسی دچار سردرگمی یا حتی اشتباه شوید.

حقیقت این است که کار درست را باید با ابزار درست انجام داد و این در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی کاملاً صادق است. این زبان‌ها به طور یکسانی طراحی نشده‌اند، چون هرکدام برای اجرای امور خاصی به‌کار گرفته می‌شوند. پس اگر می‌‌خواهید به صنعت توسعه وب وارد شوید، توصیه می‌کنیم ابتدا با خواندن این مطلب با بهترین زبان‌های مورد نیاز برای طراحی سایت آشنا شوید. سپس می‌توانید برای یادگیری هرکدام از آن‌ها دست به کار شوید. پس تا پایان با ما همراه باشید.

عوامل موثر در انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی برای طراحی سایت چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف برای مقاصد متفاوتی طراحی شده‌اند. برای مثال، نمی‌توانید از زبانی که برای ساخت نرم‌افزار طراحی شده است برای طراحی وب استفاده کنید. اما اگر از خود می‌پرسید که چه عواملی را در هنگام انتخاب بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب باید مدنظر داشته باشید، لازم است این بخش را به دقت مطالعه کنید.

  • هدف زبان برنامه‌نویسی
    قبل از هر چیزی باید بدانید که هدف از هر زبان برنامه‌نویسی چیست. آیا زبان مورد نظر شما برای طراحی سایت تولید شده است یا خیر.
  • سطح تجربه برنامه‌نویس
    برای انتخاب در بین بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت باید به سطح تجربه خود نیز توجه کنید. در صورتی که بیش از یک زبان برای توسعه وب وجود دارد، لازم است زبانی را که هماهنگی بیشتری با توانایی‌های شخصی‌تان دارد، انتخاب کنید.
  • دسترس‌پذیری
    یک زبان برنامه‌نویسی زمانی به طور کامل در دسترس قرار گرفته است که ابزارها و ویژگی‌های لازم و کامل را داشته باشد. به این صورت، نه‌تنها سرعت و سادگی تولید افزایش می‌یابد، بلکه کدها را پایدارتر نیز خواهد کرد.

بهترین زبان های مورد نیاز برای طراحی سایت

  • قابلیت اتکا
    بعضی از ویژگی‌ها به صورت توکار در زبان برنامه‌نویسی وجود دارند تا از هرگونه ازکارافتادگی سیستم جلوگیری به عمل آورد. پس برای تشخیص بهترین زبان‌های مورد نیاز برای طراحی سایت، ابتدا مطمئن شوید که زبان مدنظر چنین ویژگی‌هایی دارد یا خیر.
  • سیاست سازمانی
    تعدادی از سازمان‌های بزرگ راهنماهای خاص خود را دارند. در واقع، خود سازمان نرم‌افزار یا زبان مورد استفاده را برای کارمندان خود تعیین می‌کنند. از آنجا که هر پروژه‌ طراحی سایت برای سازمان خاصی اجرا می‌شود، در این موارد، بهترین زبان برنامه‌نویسی همانی است که سازمان تعیین کرده است.
    بنابراین، قبل از آنکه زبانی را به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی سایت انتخاب کنید، لازم است موارد بالا را به طور کامل بررسی کنید.

بهترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی سایت

اجازه دهید در این بخش به معرفی بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت بپردازیم. در اینجا فهرست پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه وب را ارائه می‌دهیم، چون این زبان‌ها علاوه بر برتری از محبوبیت بالایی نیز برخوردارند.

باید به این نکته اشاره کنیم که البته لازم نیست تمام این زبان‌ها را طوری یاد بگیرید که بر آن‌ها تسلط کامل داشته باشید. کافی است ببینید به کدام زبان علاقه دارید و آیا پاسخ‌گوی نیازهای شما هست یا خیر و در میان فهرست دست به انتخاب بزنید. در صورتی که نتوانستید خود انتخاب کنید، بهتر است یکی از محبوب‌ترین زبان‌های مورد استفاده سایر برنامه‌نویسان را برگزینید که باز هم یکی از زبان‌های پایین خواهد بود:

  • HTML
  • CSS
  • JavaScript
  • PHP
  • SQL

زبان‌های بالا از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب هستند و می‌توانید تقریباً تمام نیازهای خود را به کمک آن‌ها برطرف سازید. در ادامه هرکدام از آن‌ها را با تفصیل بیشتر بررسی می‌کنیم.


پروژه پیشنهادی: لیست پروژه های طراحی سایت (Website Design)


برنامه‌نویسی تحت وب با HTML

HTML یا HyperText Markup Language یک زبان پایه‌ای برای توسعه وب به شمار می‌آید. بنابراین، لازم است تمام برنامه‌نویسان وب با آن آشنایی داشته باشند. درست است که HTML یک زبان نشانه‌گذاری محسوب می‌شود، اما بر اساس آماری که در سال 2020 گرفته شده است، در جایگاه دومین زبان محبوب برای طراحی سایت قرار گرفته است. بنابراین، مهارت در اچ تی ام ال را باید ضروری دانست.

برنامه نویسی تحت وب با HTML


مقاله پیشنهادی: بازار کار زبان‌های مختلف برنامه نویسی در ایران و جهان


در واقع، HTML زبان استانداردی است که برای ایجاد صفحات وب به‌کار برده می‌شود و ویژگی‌های مفیدی دارد که کمک قابل توجهی به برنامه‌نویس می‌کنند. برای مثال، می‌توانیم به ویژگی‌های پایین اشاره کنیم:

  • اچ تی ام ال ساختار صفحات سایت را ایجاد می‌کند و مسئول فرمت‌بندی متناسب متون و تصاویر است.
  • این زبان امکان استفاده از نمونه‌ها را فراهم می‌‌آورد و طراحی صفحات وب را تسهیل می‌کند.
  • زبانی سبک و سریع است.

علاوه بر این، مواردی مانند یادگیری و اجرای آسان، پشتیبانی تمام مرورگرها از HTML و رایگان و در دسترس بودن آن نیز کمک می‌کنند تا این زبان در فهرست بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت قرار گیرد.

برنامه‌نویسی تحت وب با CSS

Cascading Style Sheets یا CSS یکی دیگر از زبان‌های پایه است که ظاهر عناصر HTML را روی سایت تعیین می‌کند. آشنایی با CSS نیز برای تمام طراحان سایت ضروری است، چون این زبان معمولاً همراه با HTML مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب HTML و CSS، در واقع، به عنوان مادر تمام زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، CSS برای تعیین اندازه، رنگ و موقعیت تمام عناصر صفحه وب استفاده می‌شود.

این زبان نیز ویژگی‌های مفیدی دارد که در میان آن‌ها می‌توانیم به موارد پایین اشاره کنیم:

  • CSS یک استایل آبشاری دارد، یعنی وقتی که استایلی را به یک صفحه وب اعمال می‌کنید، آن استایل مانند آبشار بر تمام طول صفحه اعمال خواهد شد.
  • سی اس اس از طراحی وب واکنش‌گرا (ریسپانسیو) پشتیبانی می‌کند.
  • طبیعت آبشاری این زبان ویژگی اثربخشی پایدار را به آن می‌بخشد.

البته در کنار موارد بالا، ویژگی‌های دیگری نیز CSS را به یکی از پرکاربردترین زبان‌های مورد نیاز برای طراحی سایت تبدیل کرده‌اند. برای مثال، یادگیری آن برای مبتدیان آسان است، بر تسریع بارگذاری صفحه وب اثر می‌گذارد و سفارشی‌سازی صفحه وب را تسهیل می‌کند.

توجه: زبان HTML ابزارهای خامی را که برای ساختار محتوای سایت مورد نیازند، فراهم می‌آورد. اما CSS به استایل‌دهی به این محتوا کمک می‌کند تا به همان شکل مورد نظر شما برای کاربران سایت به نمایش درآید. این زبان‌ها از یکدیگر جدا هستند تا نسبت به درستی ایجاد سایت قبل از فرمت‌دهی دوباره اطمینان حاصل شود.

برنامه‌نویسی تحت وب با JavaScript

تردیدی نیست که JavaScript یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت است. این زبان همچنین امکان ایجاد اپلیکیشن‌های وب را برای برنامه‌نویس فراهم می‌آورد. البته قدرت جاوا اسکریپت فقط به این دلیل نیست که روی مرورگر و سرور قابل اجرا است، بلکه فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های این زبان نیز بر قدرتمندی آن می‌افزایند.

می‌توانید از این کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌ها برای توسعه وب و توسعه اپلیکیشن نیز استفاده کنید. برای مثال، React.js و Angular برای فرانت‌اند، Nodejs برای بک‌اند و React Native را برای ایجاد اپلیکیشن‌های پلتفرم متقابل به‌کار بگیرید. بی‌دلیل نیست که جاوا اسکریپت عنوان پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی سایت را در سال 2020 به دست آورده است.

برنامه نویسی تحت وب با JavaScript

این زبان برای افزودن ویژگی‌های رفتاری و تعاملی به صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، زبان محبوب برنامه‌نویسان برای ایجاد عناصر پویای وب به شمار می‌آید. در میان ویژگی‌های JavaScript می‌توانیم به موارد پایین اشاره کنیم:

  • جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی سبک (lightweight) است.
  • سینتاکس و بنابراین، یادگیری آن آسان است.
  • در کنار برنامه‌نویسی سایت، می‌توانید از آن برای توسعه نرم‌افزارهای موبایل، بازی و سرور وب نیز استفاده کنید.

هواداران JavaScript همچنین به ویژگی‌های دیگر این زبان از قبیل سرعت بالا، سادگی ادغام با سایر زبان‌ها و سادگی و تنوع بالای خود زبان نیز اشاره می‌کنند.

برنامه‌نویسی تحت وب با PHP

ویژگی متمایز کننده PHP یا Hypertext Preprocessor این است که کدهای آن روی سرور اجرا می‌شوند و HTMLی را ایجاد می‌کند که برای کلاینت ارسال می‌شود. پس کلاینت بدون اینکه بداند که کد اصلی چیست، نتیجه اجرای آن را می‌بیند. به این صورت، برنامه‌نویسان می‌توانند سرور وب را برای پردازش تمام فایل‌های HTML پیکربندی کنند.

از سوی دیگر، به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت، PHP یک زبان منبع باز و تفسیری است که برای تولید سایت‌های پویا با داده‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در میان ویژگی‌های پی اچ پی می‌توانیم به موارد پایین اشاره کنیم:

  • بسیاری از اکستنشن‌های طرف سوم، مانند .NET، MySQL و Apache از PHP پشتیبانی می‌کنند.
  • خروجی این زبان می‌تواند تصویر، پی دی اف، متن، انیمیشن و HTML باشد.
  • PHP با سرویس‌های ابری سازگاری دارد.

علاوه بر این، می‌توانیم به موارد دیگری مانند یادگیری و کاربرد آسان، قابلیت استفاده روی تمام سیستم عامل‌ها و پشتیبانی قوی جامعه پی اچ پی نیز اشاره کنیم.

برنامه‌نویسی تحت وب با SQL

SQL یا Structured Query Language یک زبان پایگاه داده‌ای استاندارد است که در ترکیب با یک زبان برنامه‌نویسی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اصل، کاربرد اس کیو ال، به عنوان یک زبان پرس‌وجوی پایگاه داده، بهره‌گرفتن از پایگاه‌های داده است. باید به این نکته اشاره کنیم که در سال 2020، SQL توانست جایگاه سوم را در بین پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی سایت به دست آورد.

برنامه نویسی تحت وب با SQL

در میان ویژگی‌های SQL می‌توانیم به موارد پایین اشاره کنیم:

  • این زبان برای ایجاد، خواندن، به‌روزرسانی و حذف رکوردها در پایگاه‌های داده استفاده می‌شود.
  • اس کیو ال کاربرد گسترده‌ای در ابزارهای هوشمند تجاری دارد.
  • SQL از سینتاکس ساده‌ای برخوردار است.

در کنار موارد بالا، هواداران SQL به ویژگی‌های دیگری نیز اشاره می‌کنند. برای مثال، به سادگی در دسترس است، بسیار کاربردی است و قابل حمل (portable) است.

جمع‌بندی برای انتخاب بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت

اگر می‌خواهید به حوزه برنامه‌نویسی وب وارد شوید، قبل از هر کاری لازم است بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت را بشناسید؛ در غیر این صورت، احتمالاً مسیر درستی را که هم به آن علاقه‌مند باشید و هم نیازهای کاریتان را پاسخ دهد، پیدا نخواهید کرد. در این مطلب تعدادی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب را معرفی کردیم. این‌ها زبان‌هایی هستند که هم در ایران و هم در سطح بین‌المللی از محبوبیت بالایی برخوردارند و مورد استفاده اغلب برنامه‌نویسان سایت قرار می‌گیرند. بنابراین، می‌توانید به کمک این زبان‌ها کسب‌وکار خود را در این صنعت شروع کنید و با کسب مهارت‌های پیشرفته به مرور به یک برنامه‌نویس سایت مطرح تبدیل شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 17 خرداد 1401

3 دیدگاه برای “معرفی بهترین زبان‌های مورد نیاز برای طراحی سایت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *