مصاحبه با مهدی صفری فریلنسر در حوزه ی اندیکاتور نویسی و اکسپرت نویسی

مهدی صفری حدود سه سال است به عنوان یک فریلنسر موفق در حوزه ی اکسپرت نویسی و اندیکاتور نویسی در پارسکدرز فعالیت می کند. امتیاز او 9.94 از 90 رای است و در این مدت توانسته رضایت بالایی را در بین کارفرمایان کسب کند. در این مصاحبه به عوامل موفقیت و مشکلاتی که سر راه او قرار دارد پرداخته ایم.

مهدی صفری فریلنسر اکسپرت نویسی
مهدی صفری فریلنسر اکسپرت نویسی و اندیکاتور نویسی

آیا به‌صورت تمام‌وقت فریلنسر هستید یا در کنار آن شغل دیگری دارید؟

به صورت تمام وقت فرلنسر هستم. و تقریبا وقت هم کم میارم. سعی میکنم با مدیریت زمان و اولویت بندی صحیح,  پروژه ها را به نحوه احسنت به مشتری تحویل بدم

چی شد که فریلنسر بودن و ترجیح دادید؟

مدرک دانشگاهی بنده کارشناسی ارشد مهندسی شیمی از دانشگاه فردوسی مشهد هست. در چند کارخانه که حتی سرآمد مهندسی کشور بودند مدتی کار کردم. با اینکه در کارم موفق بودم ولی بخاطر عدم تطابق ذائقه کاری که داشتم زیاد از کارم لذت نمیبردم. مضاف براینکه حقوق کار فعلی ام اگر بیشتر نباشه کمتر از مشاغل قبلی خودم نیست. هر چند که بیشتر هم هست. یه مساله دیگه خیلی مهم: انتخاب ساعات کاری و اینکه کارهایی که انجام میدم متنوع هست.

در مورد کاری که انجام میدید توضیح بدید لطفا

پروژه هایی که الان انجام میدم حول فارکس و بورس تهران برای متاتریدر 4 و 5 هست که شامل اندیکاتور و اکسپرت نویسی میشه. البته با متد خودم ترید هم میکنم.

علت رضایت بالای کاربران از شما در حوزه ی اکسپرت نویسی و اندیکاتور نویسی چیست؟

خودم فکر میکنم علت رضایت بالای کاربران از بنده انعطاف و تعامل است. همیشه ابتدا دوست دارم اجازه بدم فرد مقابل در مورد پروژه و زمان و هزینه نظر شو اعلام کنه و سعی میکنم همیشه با طرف مقابل حرکت کنم و همینطور منعطف باشم. و پروژه ها را سعی میکنم خیلی زود تحویل بدم و زودتر از موعد مقرر

بیشترین اشتباهاتی که افراد در حوزه ی سفارش اکسپرت یا اندیکاتور نویسی دارند چی هست؟

گاهی افراد در ابتدا یک پروژه را تعریف میکنند که قابل انجام است ولی در ذهن خودشان توقعی که دارند اصلا قابل انجام نیست. مثلا از قیمت بازار توقع دارند که طبق فرضیات خودشان حرکت کند. وقتی که ایده انها تبدیل به اکسپرت میشود تازه  با این مساله روبه رو میشوند که چرا ربات درست کار نمیکند. و اینجا نیاز به صرف زمان هست تا توجیه شوند

سخت‌ترین قسمت کار شما چی هست؟

برخی دیگه از دوستان هم در مورد ترید با قیمت لحظه ای یا کلوز کندل وسواس دارند. تا اینجا مشکلی نیست ولی گاهی خواسته شون با نوع استراتژی شون ذاتا در تناقض هست.

چه پیشنهادی برای بهبود انجام کار کارفرماها و فریلنسرها دارید؟

در مورد سختی کار فریلنسری شاید برای هر زمینه ای یه چیزی باشه. ولی برای خودم احساس میکنم چون همه افراد میتوانند به حوزه مالی بورس و فارکس وارد شوند. گاهی افردی پروژهایی را سفارش میدهند که اصلا سررشته ای از آن ندارند. اینجا بررسی و تجریه تحلیل نتایج کار کمی سخت و زمان برمیشه. و حتی گاهی باعث اختلاف میشه بهترین راه حل برای انجام پروژه ها, سایت پارسکدرز است. دو طرف در سایت مکاتبه دارند و قرارداد مکتوب است. مبلغ پروژه, گروگذاری شده است. معمولا افرادی با رتبه بهتر, توانا تر درانجام پروژه ها هستند. مدت زمان فعالیت هم بسیار مهم است. فردی که چندین سال با سابقه مشخص در حال فعالیت هست. نشان دهنده استقامت و پایداری شغلی آن شخص است.

پیش آمده کارفرما انتظاراتی داشته باشه که معقول نبوده باشه؟

انتظارات نامعقول کارفرما ها را در سوالات بالا به صورت ضمنی توضیح دادم. ولی این جا به کم لطفی برخی دوستان می‌شود اشاره کرد. گاهی پیش آمده حجم پروژه در نهایت دو یا سه برابر اندازه ی اولیه انجام می‌شود. اما وقتی صحبت از افزایش هزینه می‌شود با بی ادبی مواجه می‌شویم. البته در این موارد اغلب افزایش هزینه ثانویه به اندازه ای که باید باشد نخواهد بود. و گاهی همین مساله دست مایه ای می‌شود برای زرنگی برخی دوستان. یعنی بعضی آیتم های پروژه را چند روز بعد از گروگذاری اضافه می‌کنند. البته بنده این موارد را اکثرا بدون هزینه اضافی انجام می‌دهم.

ولی برخی دوستان خیلی با معرفت هستند. خیلی صاف و صادق میگویند. شما بیشتر از آنچه که باید برای پروژه زحمت کشیدید. ولی بدلیل مسایل مالی  توان پرداخت نداریم یا فلان مبلغ را بپذیرید. بنده خودم را خیلی منعطف و رعایت ادب را خیلی مهم تر میدانم. افرادی را دوست دارم که صاف و صادق گفتگو می‌کنند.

در زمینه ی کار شما، چه انتظارات یا برداشت های اشتباهی از کار وجود داره؟

یک برداشت اشتباهی که برخی ها دارند این هست که چون استراتژی دستی آنها سوده هست. حتما باید وقتی به ربات تبدیل می‌شود سوده باشد. این یک اشتباه رایج هست. چون آنها به مدت محدود استراتژی خودشان را تست کرده اند و معمولا در حد دو سه ماه است. ولی وقتی میخواهند بکتست بگیرند. بکتست های بلند مدت و چند ساله می‌خواهند بگیرند. مورد دوم: وقتی این دوستان می‌خواهند ترید کنند مواردی را بررسی می‌کنند که کاملا کیفی هست و نمی‌شود به ربات متوجه کرد. یک اشتباه رایج دیگر: مثلا یک اکسپرت ضرر ده است اگر جای پوزیشن های بای و سل را عوض کنیم. اکسپرت باید سوده شود. طبیعتا اگر استراتژی در یک منطقه عکس عمل کند و سوده شود تضمینی نیست که کلا سوده شود. چون در دیگر جاهایی که سوده بوده عکس شده و ضرر ده شده است.

آیا برای اکسپرت هایی که مینویسید خودتون هم بکتست میگیرید؟

برای بررسی صحت کدنویسی که پروژه طبق خواسته سفارش دهند باشد حتما بکتست گیری انجام میشود. اما اگر منظورتون این که بررسی کنم آیا ایده ایشان سوده هست یا خیر. نه بررسی نمیکنم. اول اینکه فرصت شو ندارم و دوم این که خودم به  آن چیزی که در ترید میخواستم رسیدم. و این که معمولا افراد رضایت ندارند. و پیام میدهند که استراتژی شون نزد بنده به امانت بماند. و بنده هم این کار را انجام میدم.

تا حالا شده اکسپرتی به سفارش مشتری بنویسید و بک تست بگیرید ببینید خیلی خوبه و خودتون هم ازش استفاده کنید؟

بله اکسپرت های خوبی بوده ولی یا طرف مقابل تاکید کرده استفاده نکنید. یا یک قسمت استراتژی شو به بنده نگفته یا این که تنظیمات بهینه استراتژی  را به بنده نگفته. همچنین یکسری اکسپرت هایی هم که خوب هستند ریسک بالاتری داشتند. خودم به ترید دستی علاقه دارم یا ترید نیمه اتوماتیک.

فکر می کنید چه سوالی پرسیده نشده ازتون که جا داشت بپرسم؟

یه سوالی که شاید پرسیدنش خالی از لطف نباشه این هست که چقدر زمان میبره تا به کدنویسی به زبان متاتریدر 4 و 5 مسلط بشید. باید بگم متاتریدر 4 ساده تر از متاتریدر 5 هست. برای یادگیری این زبان کدنویسی طول دوره برای هر فردی متفاوت هست. میتونه از یک ماه باشه تا 6 ماه. اگر پیش زمینه داشته باشید خب بهتر هست. البته مساله مهم علاقه هست. علاقه داشتن شرط اصلی هست. چند وقت پیش یک مجموعه آموزشی آماده کردم خیلی کاربردی در 8 ساعت تمام موارد اندیکاتور نویسی و اکسپرت نویسی گنجاندم. ولی نمیشه گفتم با یک بار دیدن مسلط میشوید. تمرین و علاقه کلید موفقیت هست.

متاریدر 5 حرفه ای تر و کمی پیچیده تر است. بیشتر تلاش و تمرین میطلبه. اما این را از من بدانید که یادگرفتن در برنامه نویسی هیچ وقت پایانی ندارد و همیشه مطلب جدید برای یادگرفتن هست.

4.3/5 - (17 امتیاز)

ارسال شده در 20 اردیبهشت 1400

3 دیدگاه برای “مصاحبه با مهدی صفری فریلنسر در حوزه ی اندیکاتور نویسی و اکسپرت نویسی”

  • سلام
    چگونه میتونم با ایشون در رابطه با مجموعه اموزشی اندیکاتور و اکسپرت در ارتباط باشم- چگونه میشه باهاشون تماس داشت؟

  • مهــــــــــــدی و مـــــــــــریم عزیز
    هر دو دست مریــــــــــزاد دارین و به قول ما دهاتی های فرانسوی:
    بونــــــــــژوآ موسیو مهدی
    بونـــــــــــــژوآ مادام ماریا

    مانا و پایا باشین عزیزان

  • دروود- بیانات جناب صفری را به دقت خواندم و با تجربه بالایشان مشکلات را درست تشریح کردن و خیلی دقیق به نکات قوت کار پرداختند
    تنها قصد دارم کمی مطلب به توضیحات زرنگی کارفرما اشاره کنم.
    با تیتر گول زننده و قیمت پائین ، اغلب کار رو کوچک نمایی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *