بازار کار زبان‌های مختلف برنامه نویسی در ایران و جهان

یکی از چالش‌هایی که در زمان شروع یادگیری برنامه نویسی پیش می‌آید انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب است. زبان‌های برنامه نویسی متفاوتی با ویژگی‌های مختلف برای کاربردهای متفاوت وجود دارند، طبیعی است که در بدو ورود به این مسیر احساس سردرگمی و کلافگی پیدا کنید. اولین سوالی که از خود می‌پرسید این است که کدام زبان برنامه نویسی بازار کار بهتری دارد؟ پاسخ به این سوال ساده نیست! قبل از انتخاب زبان برنامه نویسی باید بدانید چه می‌خواهید؟ به دنبال چه چیزی هستید؟ تنها با آگاهی پیدا کردن از مقصد است که می‌توانید از انتخاب راه، اطمینان خاطر پیدا کنید.

فرض کنید یک ایده در ذهن‌تان شکل می‌گیرد و تصمیم می گیرید  یک وبسایت ایجاد کنید، سریع صفحه موتور جستجوگر گوگل را باز می‌کنید و عبارت «زبان‌های برنامه نویسی وب» را تایپ می‌کنید. در کمال تعجب خواهید دید که منابع مختلف، زبان‌های برنامه نویسی متفاوتی را برای ایجاد یک وبسایت پیشنهاد کردند و هر کدام نیز در مورد شرایط بازار کار این زبان‌ها نظرات کاملا متفاوتی ارائه کرده‌اند.

در این نوشته سعی می‌کنیم اطلاعات مفیدی بر اساس نظرسنجی‌های اخیر انجام شده در مورد بازار کار زبان‌های مختلف برنامه نویسی ارائه کنیم تا با دانش بهتری بتوانید وارد مسیر یادگیری برنامه نویسی شوید.

بازار کار زبان‌های مختلف برنامه نویسی در ایران

بر اساس نظرسنجی که توسط جادی در سال 1396 که از 2,000 برنامه نویس ایرانی انجام شد، آمار جالبی در رابطه با کار برنامه نویسی به دست آمده که در اینجا ما به چند نتیجه مهم آن اشاره می‌کنیم.

دسته‌بندی انواع برنامه نویس‌ها در ایران

  • ۴۶٪ توسعه‌دهنده بک اند و ۳۳٪ توسعه‌دهنده فول استک هستند. ۲۸٪ هم توسعه دهنده موبایل و ۲۵٪ توسعه دهنده فرانت اند.

پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در ایران

  • پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی‌ جاوا اسکریپت با نزدیک ۵۰٪ است و در رتبه‌های بعدی زبان‌های SQL و PHP و زبان برنامه نویسی پایتون با اختلاف کمی از یکدیگر قراردارند. زبان برنامه نویسی جاوا با ۳۳٪ رتبه پنجم است و رتبه‌های بعدی مربوط به خانواده‌های سی (شامل سی شارپ) است. پایینترها، زبان برنامه نویسی سوئیفت و زبان برنامه نویسی Go و زبان برنامه نویسی متلب همه با ۴٪ نزدیک به هم هستند.
  • بیشتر از ۴۲٪ گفته‌اند علاقه‌مند هستند پایتون را شروع کنند و رتبه بعدی «علاقه‌مندی به کار با زبان بعدی» مربوط به گو (۲۶٪) است و پس از آن جاوا و بعد سوییفت و جاوااسکریپت.

بازار کار زبان‌های مختلف برنامه نویسی در خارج از ایران

StackOverflow (وبسایت پرسش و پاسخ برنامه نویسان) نیز هر سال نظرسنجی بین برنامه نویسان انجام می‌دهد. بر اساس نظرسنجی که استک اور فلو درسال 2021 بین بیش از 80,000 برنامه نویس انجام داده آمار جالبی به دست آمده که به موارد مهم آن اشاره می کنیم.

دسته‌بندی انواع برنامه نویس‌ها در خارج از ایران

  • تقریباً ۶۰ درصد برنامه نویسان خود را توسعه دهنده بک‌-اند(back-end developer) معرفی کرده‌اند.
  • ۲۰ درصد خود را توسعه دهنده موبایل معرفی کرده‌اند.
  • مابقی هم توسعه دهنده فرانت-اند، فول استک، مدیر دیتابیس،طراح و … بودند.

پر کاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در خارج از ایران

جالب است بدانید که در ۶ سال متوالی زبان جاوا اسکریپت  پر‌کاربردترین زبان برنامه نویسی شناخته شده است! همچنین بر اساس نتیجه نظرسنجی و مقایسه آن با سال‌های قبل، نشان داده شده که زبان پایتون در سال اخیر در حال پیشرفت  است.

دوست داشتنی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در خارج از ایران

برای ششمین سال متوالی زبان Rust محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی بوده است. زبان محبوب بعدی Clojure است که در لیست نظرسنجی قرار می گرفته است. این نشان می‌دهد که میزان استقبال بالایی از این زبان است.

بیشترین درخواست زبان برنامه نویسی

برای پنجمین سال متوالی زبان برنامه نویسی پایتون به عنوان زبان برنامه نویسی که بیشترین درخواست را دارد، معرفی شد.

 

مقاله پیشنهادی: زبان‌های برنامه نویسی که برای فریلنسر شدن باید یاد بگیریم

پر درآمدترین زبان‌های برنامه نویسی دنیا

درآمد برنامه نویسان در سال 2021
درآمد برنامه نویسان در سال 2021

بررسی نتایج

شباهت‌هایی بین آمار نظرسنجی برنامه نویسان ایرانی با آمار استک اور فلو وجود داشت.

  • از هر دو این نظرسنجی می‌توان نتیجه گرفت که زبان‌ برنامه نویسی جاوا اسکریپت پر کاربردترین زبان برنامه نویسی چه در ایران و چه در خارج است.
  • در هر دو نظر سنجی متوجه شدیم که زبان پایتون در حال پیشرفت است و افراد زیادی علاقه مند به یادگیری این زبان هستند.
  • همچنین علاوه بر زبان پایتون، افراد زیادی تمایل داشتند زبان‌های گو و کاتلین را نیز یاد بگیرند.
  • درصد بیشتری از برنامه نویسان به صورت توسعه دهنده بک-اند کار می‌کنند.

تفاوت فاحشی که در این دو نظرسنجی وجود داشت اختلاف میزان کسب درآمد از زبان‌های مختلف بود. در صفحه چقدر حقوق بدهیم – بگیریم؟ بر اساس آمار به دست آمده از وبسایت irantalent گزارشی در مورد حقوق و دستمزد متخصصان ایرانی انتشار دادیم. با مطالعه این گزارش می‌توانید از میزان دریافتی‌های رایج شرکت‌های کوچک و بزرگ بازار کار برنامه نویسی در ایران آگاهی پیدا کنید.

در ادامه پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده بازار کار زبان‌های برنامه نویسی در ایران به سایت‌های کاریابی مثل جابینجا سر بزنید و بررسی کنید که فرصت‌های کاری مختلف برای زبان‌های برنامه نویسی مختلف به چه صورت هستند و نیاز بازار در حال حاضر چیست. از طریق این وبسایت می‌توانید موقعیت‌های شغلی برنامه نویسی (دورکاری،تمام وقت،پاره وقت،…) را در تمام شهرهای ایران جستجو کنید. با بررسی تعدد آگهی‌های کار برای یک تخصص به نسبت جمعیت یک شهر/کشور، میتوانید حدس بزنید که بازار کار آن تخصص چطور هست.

همچنین برای ارزیابی بازار کار برنامه نویسی در خارج از ایران می‌توانید فرصت‌های شغلی برنامه نویسی را از سایت  indeed یا glassdoor ببینید. این دو وبسایت از بزرگترین مراجع کاریابی آنلاین در سراسر جهان هستند. جالب است بدانید که شرکت‌های بزرگ دنیا مثل اپل ،گوگل، Uber نیز  برای جذب نیرو از این وبسایت‌های کاریابی استفاده می‌کنند. امکان خوبی که glassdoor دارد این است که از طریق سایت galssdoor.com می‌توانید بررسی کنید فردی با یک سمت برنامه نویسی خاص در یک کشور دیگر چه میزان حقوق دریافت می‌کند. مثلا می‌توانید از طریق جستجو در این سایت، متوسط میزان حقوق دریافتی یک توسعه دهنده فرانت اند در المان را مشاهده کنید!

منابع آموزشی جهت یادگیری زبان‌های برنامه نویسی

حال که با وضعیت زبان‌های مختلف برنامه نویسی در ایران و خارج از ایران آشنا شدیم ببینیم چطور می‌توانیم یادگیری زبان برنامه نویسی را شروع کنیم؟ چه منابع آموزشی مناسب هستند؟

راه‌های مختلفی برای یادگیری زبان برنامه نویسی وجود دارد که شما می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

  • مشاهده ویدئو آموزشی
  • مطالعه کتاب تخصصی برنامه نویسی
  • دوره‌های حضوری یادگیری برنامه نویسی
  • دوره‌های مجازی یادگیری برنامه نویسی

انتخاب روش یادگیری برنامه نویسی بر عهده خود شماست. برای یادگیری برنامه نویسی شیوه ای را انتخاب کنید که فکر می‌کنید برای شما مناسب‌تر است. ممکن است حس کنید با حضور فیزیکی در کلاس اثربخشی بیشتری دارید، در این صورت بهتر است یک آموزشگاه مناسب در شهرتان پیدا کنید و آنجا ثبت نام کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید با مشاهده دوره‌های آنلاین راحت‌تر هستید، ما لیستی از منابع انلاین آموزشی را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

در همین رابطه توصیه می‌کنیم مطلب مفید زیر را نیز مطالعه کنید:

مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل تبدیل شدن به یک برنامه نویس فریلنسر

دوره‌های آنلاین یادگیری برنامه نویسی

دوره‌های آنلاین زیاد فارسی یا انگلیسی برای یادگیری زبان برنامه نویسی دلخواه شما وجود دارند. ما در اینجا چند مورد منابع یادگیری فارسی و انگلیسی را به شما معرفی می‌کنیم.

کورسرا: بهترین دانشگاه‌های دنیا، آموزش، مدرک؛ مجانی!

دوره‌های آنلاین آموزش:

وبسایت انگلیسی Code Academy
وبسایت انگلیسی coursera
وبسایت انگلیسی udemy
وبسایت انگلیسی tutorialspoint
وبسایت w3schools
وبسایت انگلیسی udacity
وبسایت فارسی فرانش
وبسایت فارسی فرادرس
وبسایت فارسی مکتب خونه
وبسایت فارسی کد فرند
وبسایت فارسی سکان آکادمی

همچنین پیشنهاد می‌کنیم حتما به نقشه راه یادگیری زبان برنامه نویسی در گیت هاب مراجعه کنید. این نقشه راه، شما را در مسیرِ درستِ یادگیریِ برنامه نویسی هدایت می‌کند و چشم انداز کلی کار را به شما نشان می‌دهد.

نقشه راه برنامه نویسی

ورود به بازار کار برنامه نویسی

پس از یادگیری برنامه نویسی، نیاز به انجام پروژه‌های عملی و کسب تجربه برای ورود به بازار کار دارید. در این مرحله لازم است پروژه های واقعی را با مهارت‌هایی که کسب کردید انجام دهید و عیار خودتان را محک بزنید! انجام پروژه واقعی کمک می‌کند در زمینه برنامه نویسی تجربه و تخصص خوبی به طور عملی به دست آورید؛همچنین با داشتن نمونه کار، فرصت‌های بیشتری برای پیدا کردن شغل در شرکت های معتبر خواهید داشت. برای ورود به بازار کار و انجام پروژه‌های عملی، وبسایت‌های برونسپاری پروژه نقطه شروع بسیار خوبی هستند.

می‌توانید در وبسایت‌های برونسپاری پروژه مثل پارسکدرز به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و برای پروژه‌های متناسب با مهارت‌های خودتان درخواست همکاری دهید. خوشبختانه در وبسایت‌های برونسپاری، پروژه‌های مختلف از سطح مبتدی تا حرفه‌ای موجود هستند و می‌توانید با توجه به سطح خود برای ورود به بازار کار از این طریق اقدام کنید.

همچنین توجه داشته باشید که یکی از بهترین زمان‌ها برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی و آمادگی برای ورود به بازار کار دوران دانشجویی است. بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که به عنوان یک فریلنسر خواهید داشت اعتبار و تجربه است، همین تجربه پس از دوران دانشجویی راه موفقیت در مسیر کاری برنامه نویسی را برای شما هموار خواهد کرد. مزیتی که در این دوران وجود دارد اشتیاق بیشتر، زمان آزاد بیشتر و توقعات مالی کمتر است. این موضوع کمک می کند تا در آغاز کار بتوانید با هدف کسب تجربه و جلب اعتماد، پیشنهاداتی را هر چند با هزینه ناچیز بپذیرید.

در آینده نه چندان دور، همین تجربیات منجر به توصیه شدن شما به دیگران خواهند شد. اعتماد سازی باعث می‌شود کارفرماها شما را به دیگران نیز معرفی کنند و رفته رفته به انجام پروژه های بزرگ برسید. اطمینان داشته باشید که کسب تجربه، در آینده نزدیک شما را ثروتمند خواهد کرد!

همه به دنبال بتمن هستند

موضوع نیروی کار متخصص در ایران حالا به یکی از معضلات اصلی کسب وکارهای مختلف تبدیل شده است. در حالی که جمعیت جوان ایران و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور عدد بزرگی را تشیکل می‌دهند؛ اما در همان حال، آمار بیکاری دانش آموختگان بالاتر از سایر اقشار است.

همه به دنبال بتمن هستند

در شماره اردیبهشت ماهنامه پیوست، وضعیت اشتغال و نیروی کار ماهر در این صنعت را در میزگردی با حضور امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اسما کروبی مدیرعامل شرکت تیارا، جادی میرمیرانی فریلنسر، ایلیا وکیلی مشاور مدیرعامل شرکت داتین و بهناز آریا قائم مقام مدیرعامل موسسه آموزشی کهکشان نور بررسی شده است.

برای شنیدن فایل صوتی این میزگرد کلیک کنید

سن مناسب برای یادگیری برنامه نویسی

از اونجاییکه کامپیوترها، برنامه ها، و نرم افزارها در همه ی صنایع، سازمان ها، رشته ها، و مهارت ها وارد شده اند و سراسر زندگی ما انسان ها رو تسخیر کرده اند، نیاز دنیا به برنامه نویس ها روز به روز در حال افزایشه.

مقاله پیشنهادی: 10 تصور نادرست در مورد شغل برنامه نویسی

همین الان که من در حال نگارش این مقاله هستم، ۲۶/۴ میلیون برنامه نویس در دنیا زندگی میکنن. با این حال، هر روز، همه ی شرکت ها، نه فقط در ایران، بلکه در سراسر دنیا، از کمبود برنامه نویس شکایت دارن. بنا به گزارش وب سایت fullscale، فقط در کشور آمریکا، یک میلیون شغل برنامه نویسی برای سال آینده ی میلادی خالی میمونه، چون کمبود برنامه نویس هست.

در ایران هم وضعیت، بهتر از این نیست، و روزی نیست که مدیران شرکت های کوچک و بزرگ با من تماس نگیرن و به دنبال برنامه نویس نباشن. با توجه به تقاضای زیاد و عرضه ی کم در این رشته، طبیعتا حقوق های برنامه نویس ها هم هر روز، بالا و بالاتر میره.

برای مطالعه بیشتر درباره بازار کار برنامه نویسی کلیک کنید

3.9/5 - (134 امتیاز)

ارسال شده در 12 تیر 1397

60 دیدگاه برای “بازار کار زبان‌های مختلف برنامه نویسی در ایران و جهان”

  • اون قسمت گزارش ایران تلنت برام جالب بود. در مورد دستمزدهای دیگران اطلاعات خوبی داشت. من یه مدت برای انتخاب زبان مناسب سر در گم بودم، الان فکر می کنم با خوندن این مقاله تصمیم گیری خیلی راحت تر میشه.

  • مرسی از این مقاله خوبتون خیلی اطلاعات جالبی دستگیرم شد،و ممنون بابت معرفی منابع سایت کدفرند رو تازه دیدم و برام جالب بود دوره های خوبی دارن ولی من ندیده بودم سکان اکادمی هم جدید بود برام
    مرسی خسته نباشید

  • بازتاب: 10 تصور نادرست در مورد شغل برنامه نویسی - وبلاگ پارسکدرز
  • بازتاب: حقایقی در خصوص بازار کار نرم افزار - وبلاگ سیلورکاور
  • سلام
    سایتی میتونید معرفی کنید که بازار کار زبانهای برنامه نویسی در کانادا در او شرح داده شده باشه؟

  • ممنون از آمار و اطلاعاتتون.
    راستش من شیراز زندگی میکنم خودم ریاضی خوندم به برنامه نویسی هم علاقه دارم حالا نمیدونم برم دنبال یادگیری جاوا و… تو شیراز کار مربوطه گیرم میاد یا نه؟ دوستم که تهران با همین برنامه نویسی کار خوبی گیرش اومده. دوستان راهنمایی کنید یا اگه جایی و کاری سراغ دارید معرفی کنید

    • شما هر زمان روی زبانی که نیاز بازار هست تسلط داشته باشید و بهره مند از تعدادی نمونه کار باشید براتون کار خواهد بود.

  • سلام ممنون از توضیحات کامل و مستند تون..من کارشناسی ارشد زمین شناسی مهندسی هستم ودوساله که فارغ التحصیل شدم علاقه ی زیادی به برنامه نویسی دارم و تواین دوسال خیلی تلاش کردم ولی با شکست مواجه شدم…میشه یه آموزشگاه در خصوص آموزش غیرحضوری برنامه نویسی به من معرفی کنید

    • متاسفانه ما به دلیل فقدان تجربه در زمینه همکاری با آموزشگاه های غیرحضوری در سراسر کشور قادر به توصیه و معرفی آموزشگاه خاصی نیستیم.

  • سلام
    رشته غیر مرتبط هستم.تازه یادگیری برنامه نویسی با html ,css شروع کردم، توی سایت welearn ویدیوهای آموزشی فارسی هست که می تونه برای کسای که می خوان وارد این شاخه بشن بسیار راه گشا باشه

  • سلام عرض میکنم خدمت شما و دوستان عزیز زحمت کشتون.
    من سینا هستم هفده سالم هست و زبان برنامه نویسی جاوا رو کامل تسلط دارم میشه راهنمایی کنید چطور میتونم یک تیم تشکیل بدم.
    خیلی ممنون از سایت خوبتون…

  • با سلام ممنون از مطالب خوبتون آقای تکمیل.
    من یک کلاس نهمی هستم و برای انتخاب رشته با دوستانم خیلی تو سایت ها و کانال ها افتادیم و گشتیم و در مشاوره ها شرکت کردیم خلاصه با چند تا از بچه ها می خواهیم برنامه نویسی رو انتخاب کنیم حالا دوباره مسئله جدیدی برامون پیش اومده و ذهن هامون رو درگیر کرده که بهتره از رشته ریاضی برای برنامه نویسی ادامه تحصیل بدیم و یا رشته فنی و حرفه ای؟!!
    واقعا این یک سوالیه که ذهن مارو درگیر کرده و هر چه تحقیق میکنیم نتیجه منطقی ای پیدا نمی کنیم ، و حالا از شما می خوام مارو راهنمایی کنید که آیا از رشته ریاضی وارد بشویم و یا فنی و حرفه ای؟
    با تشکر

  • میشه لطفا دلیل ها تون رو مطرح کنید چون تو تصمیم ما ۱۰۰درصد تاثیر داره😘
    واقعا ممنون از راهنمایی هاتون.

    • چون در طول دوره فنی و حرفه ای شما درس های مفید تری رو پاس می کنی تا اینکه بخای سه یا چهار سال صبر کنی و وقتی وارد دانشگاه شدی تازه موارد فنی شروع بشن. رشته کامپیوتر رشته پویایی هست و سه سال در اون زمان زیادی هست. با رفتن به فنی و حرفه ای شما سریعتر در مسیر گام بر میداری و با مهارت های لازم آشنا میشی. موازی با سپری کردن دوره فنی و حرفه ای هم توصیه اکید دارم که زبان انگلیسی ات رو خوب کنی.

  • با سلام دوباره ممنون از اینکه راهنمایی کردید واقعا عالی هستید
    اگر شما در کانالی فعالیت دارید و یا آیدی تلگرام و یا سایر اپلیکشن های دیگر فعالیت دارید اگر امکان دارد آیدی خود را به من بدهید چون من سوالات زیادی دارم و انشالله مزاحمتان می شوم و یک سوال دیگر آیا شما فقط در زمینه مهندسی کامپیوتر تخصص دارید یا خیر چون دوستان من نیز به دنبال افرادی مثل شما برای راهنمایی هستند
    با تشکر فراوان

  • سلام مجدد آقای تکمیل خسته نباشید.
    می خواستم بدونم بعد از گذراندن دوران برنامه نویسی در دبیرستان ها ی فنی حرفه ای بعد از چه راه هایی می توان ایت تخصص را ادامه داد؟

  • سلام اقای تکمیل،خسته نباشید.
    من یک کلاس نهمی هستم.
    برای قوی کردن و آماده کردن پایه خود آیا نیاز است در اموزش های آنلاین و در وب ها و کلاس ها شرکت کنیم و زبان هایی همچون جاوا اسکریپت بیاموزیم یا خیر به عکس اینکار باعث سردرگمی می شود؟
    و یک سوال دیگر آیا در رشته فنی و حرفه ای برای برنامه نویسی کنکور وجود دارد یا خیر؟
    با تشکر فراوان

  • بازتاب: 10 تصور نادرست در مورد شغل برنامه نویسی - وبلاگ پارسکدرز
  • سلام.ممنون از مطالب خوبتون.من دوست دارم جزو مدیران شرکت هایی باشم که به برنامه نویس ها نیاز دارند.چگونه باید نیاز بازار را پیدا کنم و در این زمینه سرمایه گذاری کنم؟

    • یکی از راه ها مطالعه مستمر نشریات درجه یک مثل ماهنامه پیوست هست که گرایش ها رو در کنار سایر موضوعات مورد بررسی قرار میده.

      راه حل بعدی فعالیت مستمر و دنبال کردن افراد خوب در شبکه های اجتماعی لینکدین و توییتر هست.

  • سلام،خسته نباشید
    ممنون از مقاله مفیدتون.
    من کلاس دوازدهم رشته ریاضی هستم و امسال باید کنکور بدم اگه قبول شدم که خداراشکر اگر هم نه باید برم سربازی ، من کلا چیزی که به کامپیوتر ربط داشته باشه رو دوست دارم و نگاه کردم ببینم چه شغل هایی هست که میشه با کامپیوتر انجام داد که یعنی طراح گرافیک و برنامه نویسی و… از اون ور سیستم خیلی قوی ای ندارم که بتونم گرافیک کار کنم برای همین خواستم برنامه نویسی یاد بگیرم از سایت تاپ لرن زبان های جاوا اسکریپت و پایتون و ++C گرفتم ولی هنوز نگاه نکردم چون میترسم بعد از اینکه کنکور دادم و رفتم سربازی یادم بره.
    خلاصه میخواستم اینو بگم که من الان آموزش رو شروع کنم یا بزارم برای بعد؟
    و اینکه تقریبا چند سال لازمه که بتونم به درجه تقریبا حرفه ای برسم؟
    ممنون از شما.🌷

    • من توصیه می کنم شروع کنید.

      تقریبا سه سال زمان نیاز دارید که به مرحله بعدی برید.

  • سلام
    خسته نباشید
    ممنون از سایت خوبتون
    یه سوال داشتم
    بنده 19سالمه و می‌خوام برنامه نویسی یاد بگیرم چون خیلی بهش علاقه دارم تا حدی که اگر یه مشاور خوب داشتم چند سال پیش شروع به یاد گیریش میکردم و زمانم برای رشته تجربی هدر نمی‌دادم.
    سوال من اینه که من می‌خوام برنامه نویسی شروع کنم برای کار هایی مثل ساخت بازی آنلاین و آفلاین و طراحی سایت و …..
    ولی نمی‌دونم با کدوم زبان شروع کنم از چند نفر پرسیدم یکی میگه پایتون،یکی میگن جاوا یکی میگه ++C و#Cو….
    خودم بین ++C و جاوا موندم کدوم رو انتخاب کنم.
    خواهش میکنم در این مورد بنده رو راهنمایی کنید.
    و لطفاً اگه یه منبع(مثل کتاب ، سایت و….) خوبی میشناسید که بتونه به یک عالمه سوال من در مورد بازی سازی آنلاین و آفلاین و چیز های مرتبط با اون(مثل سرور و ….) به طور کامل و قابل فهم توضیح داده باشه رو بهم معرفی کنید.
    ممنون از شما
    لطفاً لطفاً لطفاً بهم جواب بدید
    با تشکر

    • در خصوص ورود به دنیای بازی سازی و شروعش این مسیر پیشنهادی من هست:

      – شروع با ابزار بازی سازی اسکرچ (لینک آموزش:https://faradars.org/courses/fvsch9503-scratch-visual-programming-for-children). اصلاً مهم نیست که برای کودکان هست. این پله اول برای مسیری هست که قرار هست ازش لذت ببری.
      – در ادامه بعد از 3 ماه کار با اسکرچ و لذت بردن ازش، شروع کار با ابزار بازی سازی Game Maker Studio یا Construct2. در این مرحله بازی های قوی تری میسازی، گام در کدنویسی میذاری و برخی مفاهیم رو بهتر یاد میگیری و بازی های بهتری میسازی.
      – ورود به دنیای حرفه ای تر و شروع کار با موتور بازی سازی Unity. زمانی که با یونیتی ادامه بدی دیگه باقی مسیر برات روشن میشه و خودت پیداش میکنی.

      سوالاتت در خصوص بازی سازی رو میتونی اینجا بپرسی:
      askgame.ir

      ضمن اینکه بهترین کار سرچ در گوگل هست و پاسخ همه سوالاتت اگر به حد کفایت به انگلیسی مسلط باشی در گوگل و سایر سایت ها هست.

      در خصوص ورود به عرصه طراحی سایت یا وب توصیه من فراگیری HTML/CSS و بعد یادگیری JavaScript (با Java فرق داره) هست. منابع خیلی زیادی برای یادگیری اینها هست از جمله:

      اول باید HTML و CSS رو یاد بگیری که به ترتیب:
      https://faranesh.com/programming/347-how-to-be-a-web-designer
      https://faranesh.com/programming/349-how-to-be-a-web-designer-css
      https://faranesh.com/programming/351-how-to-be-a-web-designer-html-5

      و بعد js
      https://faranesh.com/programming/445-javascript-fundamental

      بازار کار JavaScript هم در ایران و هم در دنیا خیلی خوب هست.

      اگر روحیات آکادمیت داری و پژوهش و تحصیل در مقاطع بالا رو خیلی دوست داری و میخای بین مقاله ها غوطه ور باشی پیشنهادم فراگیری زبان برنامه نویسی پایتون هست.

  • سلام
    واقعا از شما خیلی ممنونم که بهم جواب دادید و منو راهنمایی کردید.
    امیدم وارم خدا هم در دنیا و هم در آخرت به شما نیکی بده و سالم و سلامت باشید و از کرونا به دور.
    بازم ازتون بابت راهنمایی تشکر میکنم

  • درود
    بله رشته فنی حرفه شاید راحت تر باشه برای اونهایی که تازه دارن انتخاب رشته میکنن ولی یک چیز خیلی مهم رو در نظر بگیرید، برنامه نویسی بر خلاف سخن خیلییی از برنامه نویس های ایرانی نیاز به ریاضیات بسیار خوب داره شما هر زبان برنامه نویسی رو پیش برید یک جاییش بلاخره به ریاضیات می‌خورید و اونجاست که گیر میکنید
    یک چیز دیگه که خیلی خیلی مهمه باید با :الگوریتم ها آشنایی داشته باشید
    البته بخش هایی از برنامه نویسی هستن که واقعا نیازی به ریاضیات اصلا ندارن!
    ولی دقیقا اونهایی که بازار کار آیندشون خفنه همونایی هست که به ریاضیات نیاز دارن!
    عجیب نیست؟ 🙂

  • ممنون ، برام بسیار مفید بود و حس می کنم مقدار زیادی کلاع درهم پیچیده ذهنم باز شد
    از خدای مهربان موفقیت و ثروت رو براتون ارزومندم

  • بیشترین زبان برنامه نویسی در ایران شهر اصفهانرا میخواستم بدونم و یاد گیری ان را شروع کنم

    • بهترین کار اینه که به بخش آگهی های سایت دیوار برای اصفهان و همینطور آگهی های جاب اینجا برای شهر اصفهان رجوع کنید تا فراوانی درخواست ها رو مشاهده کنید. آمار دقیقی نیست که یکجا به شما اعلام کنیم.

  • والا الان که دیگه همه دارن میرن بازار کار خاصی دیگه وجود نداره برای برنامه نویسی! اما من خودم یه سری از دوره های سایت danup.ir رو گذروندم برای یادگیری بعضی فریم ورکا سایت بدی نیست پیشنهاد می کنم

  • والله بازار کار خاصی نداره من 4 ساله دارم کار میکنم بعضی وقتا سالی دو سه بار یه پروژه میفته که اونم هزارتا دنگ و فنگ و اعصاب خوردکنی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *