موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در بازار دیجیتال امروزی اتفاق نظری کلی در مورد اهمیت محتوا وجود دارد و 82 درصد از کل ترافیک اینترنتی نیز برای تماشای ویدیو است. خود این آمار حاکی از اهمیت بیش از پیش موشن گرافیک است، پس باید از همین الان تغییراتی اساسی در استراتژی محتوای خود ایجاد کنید. اما موشن گرافیک چیست و چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد. در واقع، Motion Graphic روشی نوآورانه برای برقراری ارتباط با مخاطب در حین پایین نگه‌داشتن هزینه‌ها به حساب می‌آید. در شرایط کنونی جهان مجازی، شاید این بهترین روش برای توسعه هر کسب‌وکاری باشد.

موشن گرافیک را معمولاً یکی از هفت روش برتر طراحی در بازاریابی می‌دانند. در این روش از متن، گرافیک، رنگ و حرکت برای تولید محتوای ویدیویی و دیداری استفاده می‌کنند و در ساخت مواردی مانند لوگو انیمیشن، ویدیوهای انیمیشنی محصولات و ویدیوهای اینفوگرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب در کنار پاسخ دادن به سوال Motion Graphic چیست، ابزارهای ساخت آن را هم معرفی می‌کنیم. به این صورت، خواهید توانست از این ابزار قدرتمند برای گسترش کسب‌وکار اینترنتی خود بهره بگیرید. پس تا پایان با ما همراه باشید تا اگر تاکنون این روش را نادیده گرفته‌اید، بتوانید برای دستیابی به اهداف تجاری خود از آن استفاده کنید.

Motion Graphic

موشن گرافیک چیست؟ (Motion Graphic)

قبل از هر کاری لازم است به این سوال پاسخ داده شود که موشن گرافیک چیست. در پاسخ باید بگوییم که این هنر را معمولاً به عنوان نوع خاصی از انیمیشن‌سازی تعریف می‌کنند. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که Motion Graphic با انیمیشن تفاوت‌هایی دارد. در واقع، می‌توانیم این هنر را نقطه میانی بین انیمیشن و طراحی گرافیکی بدانیم. تفاوت اصلی موشن گرافیک با انیمیشن در دو مورد است:

  • انیمیشن در داستان‌ها کاربرد دارد.
  • ساخت انیمیشن گران‌تر تمام می‌شود.

مورد اول به این نکته اشاره دارد که انیمیشن ابزاری قدرتمند برای داستان‌سرایی است. این هنر می‌تواند به واسطه روایت‌ها، خلاقیت و ابزارهای هنری به شخصیت‌ها جان بخشد. اما موشن گرافیک برای جان‌بخشی به داده‌های آماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مورد دوم نیز نشان می‌دهد که تولید موشن گرافیک معمولاً آسان‌تر است و به هزینه کمتری نیاز دارد.

همان‌طور که اشاره شد، در اغلب موارد، هدف از Motion Graphic نمایش اطلاعات به واسطه گرافیک و متن متحرک است. البته بسیاری اوقات ویدیوهای موشن گرافیک با روایت صداگذاری شده همراه هستند تا بینندگان عناصر گرافیکی و متن متحرک همراه آن را بهتر و سریع‌تر درک کنند.

نکته دارای اهمیت در موشن گرافیک نمایش ایده‌ها به شکل دیداری است تا بهتر و سریع‌تر درک شوند. بنابراین، محدودیتی در استفاده از این روش برای هیچ کسب‌وکاری وجود ندارد. در واقع، تمام صنایعی که در هر لحظه در ذهن هر کسی وجود دارد، می‌توانند از مزایای انتقال پیام خود از طریق موشن گرافیک بهره‌مند شوند.

اما اگر هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای برای موشن گرافیک چیست در ذهن ندارید، باید بگوییم که بسیاری از گرافیک‌های متحرکی که در اطراف خود و در اینترنت مشاهده می‌کنید، Motion Graphic هستند. برای مثال، چند بار در هنگام تایپ رمز عبور در یک فرم مشاهده کرده‌اید که رنگ کادر آن به قرمز تغییر کرده است. به این صورت، فوری فهمیده‌اید که رمز را اشتباه وارد کرده‌اید. این نیز یک موشن گرافیک است. پس موشن گرافیک شامل طیف وسیعی از گرافیک‌های متحرک پیرامون هریک از ما را می‌شود.

انواع موشن گرافیک چیست؟

آمار دیگری که در ارتباط با اهمیت موشن گرافیک می‌توانیم ارائه دهیم این است که 46 درصد از خریداران اعلام کرده‌اند که خرید خود را در نتیجه دیدن یک ویدیو از برند انجام داده‌اند. اما، اکنون که می‌دانید Motion Graphic چیست، باید انواع آن را هم تشخیص دهید. نیازهای شما چه هستند؟ کدام نوع از موشن گرافیک می‌تواند نیاز شما را برآورده سازد؟ در این بخش شما را با انواع موشن گرافیک آشنا می‌کنیم.

لوگوی متحرک – Animated Logos

لوگوهای متحرک از سبک‌ها و عناصر انیمیشن‌سازی استفاده می‌کند تا داستان برند را با متحرک کردن لوگوی آن بازگو کنند. هنرمندان موشن گرافیک می‌توانند با استفاده از عناصر لوگو و پروفایل کسب‌وکار شما یک انیمیشن پویا طراحی کنند و جذابیت آن را برای مخاطب چندبرابر افزایش دهند.
لوگوی متحرک همان تنوع لوگوی ایستا را دارد اما اثربخشی آن بیشتر است. تنها کاری که نمی‌توانید با لوگوی متحرک شرکت خود انجام دهید، چاپ کردن آن است (حداقل در حال حاضر قادر به چنین کاری نیستید). با وجود این، می‌توانید در ویدیوهای تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی و در شروع و پایان ویدیوهای برند خود از آن استفاده کنید.

تایپوگرافی متحرک – Animated Typography

در پاسخ به انواع موشن گرافیک چیست، لازم است تایپوگرافی متحرک را نیز معرفی کنیم. این روشی ایده‌آل برای افزودن نمایشی چند ثانیه‌ای به عبارت معرفی کننده کسب‌وکار است. اما توجه کنید که به همین سطح از کاربرد تایپوگرافی متحرک محدود نیستید، بلکه می‌توانید برای ساخت یک ویدیوی توضیحی کامل از این نوع موشن گرافیک استفاده کنید.

موشن گرافیک تبلیغاتی

ویدیوهای توضیحی متحرک – Animated Explainer Videos

واقعیت این است که انتقال حجم زیادی از اطلاعات به واسطه چند کلمه یا تنها یک تصویر بسیار چالش‌برانگیز است. اما وقتی که اینفوگرافی‌های پیچیده‌ای طراحی کرده یا تعداد زیادی بروشور تولید کرده‌اید، شاید زمان آن هم رسیده باشد که ساخت ویدیوهای توضیحی متحرک را شروع کنید.
توجه کنید که یک توضیح متحرک 2بعدی می‌تواند داستان مفصلی از برند شما را بازگو کند. بنابراین، می‌توانید به عنوان ویدیوی تبلیغاتی یا یکی از ویژگی‌های صفحه فرود خود از آن استفاده کنید. در واقع، ویدیوهای توضیحی متحرک می‌توانند تمام داستان برند شما را به روشی سرگرم کننده و شاد برای مشتریان جدیدتان بازگو کنند.

حلقه‌های گرافیکی متحرک – Animated Graphic Loops

حلقه‌های گرافیکی متحرک انیمیشن‌های کوتاهی هستند که بدون توقف تکرار می‌شوند و معمولاً در ساخت آن‌ها از صدا استفاده نمی‌شود. در این نوع Motion Graphic از عناصر تصویری، برداری، متن و عکس بهره گرفته می‌شود.
در واقع، نقطه تمایز و هیجان‌انگیز این حلقه‌های گرافیکی متحرک تکرار دیداری آن‌ها است. مهم نیست که کل حلقه چقدر طول می‌کشد (یک ثانیه یا ده ثانیه)، این نوع موشن گرافیک نه تنها توجه مخاطب را جلب می‌کند، بلکه او را به توجه به جزئیات تصویر نیز ترغیب می‌کند.

عنوان‌های متحرک پیشرفته – Advanced Animated Titles

آخرین موردی که در پاسخ به سوال انواع موشن گرافیک چیست در اینجا معرفی می‌کنیم، عنوان متحرک پیشرفته است. ایجاد و قرار دادن این نوع Motion Graphic روی ویدیوهای موجود می‌تواند پیام شما را برجسته سازد، به ویژگی یا شیء خاصی در ویدیو اشاره کند یا موضوع یا شخصی را با عناوین متحرک معرفی کند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که عناوین متحرک پیشرفته به نوعی زیرمجموعه تایپوگرافی متحرک نیز هستند، هرچند که روش استفاده از آن می‌تواند متفاوت باشد. اما در اینجا این نوع موشن گرافیک را متمایز ساختیم، چون یک ویژگی بسیار خاص دارد: امکان قرارگیری یا جایگذاری آن روی ویدیوهای موجود!


مقاله پیشنهادی: پالت رنگ چیست؟ راهنمای انتخاب پالت رنگ برای طراحی


ابزارهای ساخت موشن گرافیک با کامپیوتر

امروزه استفاده از ابزارهای ساخت موشن گرافیک برای توسعه کسب‌وکار در هر زمینه‌ای ضروری است. پس اگر به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اید، لازم است ساخت Motion Graphic را شروع کنید. واضح است که برای این منظور به ابزارهایی نیاز دارید که به بهترین شیوه پاسخ‌گوی نیازهای شما باشند. در اینجا چند ابزار برتر ساخت موشن گرافیک با کامپیوتر را معرفی می‌کنیم.

ادوبی افتر افکت – Adobe After Effects (AE)

این نرم‌افزار بر پایه لایه‌ها عمل می‌کند و می‌توانید به عنوان ویدیو ادیتور و فوتوشاپ نیز از آن استفاده کنید. شرکت Adobe امکان برخورداری از مزایای اکوسیستم ابری خلاق را برای کاربران AE نیز فراهم آورده است. این نرم‌افزار با سایر سیستم‌های ویرایش غیرخطی، از قبیل Avid Media Composer و Final Cut Pro X، نیز سازگار است. علاوه بر این، انعطاف خوبی برای ادغام با اپلیکیشن‌های 3بعدی از قبیل 3ds Max، Maya و Cinema 4D دارد.

ابزارهای ساخت موشن گرافیک

سینما 4D – Cinema 4D

هر کسی که مهارت کار با افتر افکت را داشته باشد، می‌تواند به آسانی از Cinema 4D نیز استفاده کند. هنرمندان موشن گرافیک و انیمیشن این نرم‌افزار را به دلیل انعطاف و سازگاری با افتر افکت، کاربری آسان و غیره بر سایر نرم‌افزارهای 3بعدی ترجیح می‌دهند. طوری که می‌توانید به سرعت ویرایش را شروع و پارامترهای متنوعی را کپی کنید.

ادوبی پریمیر پرو – Adobe Premiere Pro

شرکت Adobe تلاش‌های زیادی برای ادغام افتر افکت و پریمیر انجام داده که موجب اهمیت یافتن پریمیر در طراحی موشن گرافیک و ویرایش ویدیو شده است. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این نرم‌افزار را می‌توانیم قابلیت ایجاد لینک‌های پویا با افتر افکت بدانیم. به این صورت، کاربران می‌توانند تنظیمات نهایی تدوین و تصاویر را بدون نیاز به رندر کردن آنها انجام دهند. در واقع، Adobe Premier Pro اپلیکیشنی برای ویرایش ویدیو بر اساس خط زمان است که قابلیت بالایی برای ساخت موشن گرافیک نیز دارد.

موکا پرو – Mocha Pro

این نرم‌افزار قادر به ردیابی حرکات در خارج از خوشه پیکسل‌ها است – این یعنی ابزاری ایده‌آل برای هنرمندان گرافیک‌های متحرک. البته کار کردن با Mocha Pro در ابتدا شاید مقداری دشوار باشد، اما وقتی که با روش کار آن آشنا شدید، می‌توانید به سادگی از آن برای ساخت موشن گرافیک‌های مدنظر خود استفاده کنید. این ابزار برای پروژه‌های موشن گرافیک تجاری بسیار مفید است و می‌توانید کارهای متعددی را با آن انجام دهید.

ابزارهای ساخت موشن گرافیک (Motion Graphic) با موبایل

در کنار نرم‌افزارهای کامپیوتری، تعدادی از اپلیکیشن‌های موبایل نیز شما را قادر به ساخت موشن گرافیک می‌کنند. در این بخش بعضی از این برنامه‌ها را معرفی می‌کنیم تا بتوانید به کمک موبایل خود نیز Motion Graphic طراحی کنید.

ادوبی اسپارک – Adobe Spark

این ابزار از قدرت بالایی برخوردار است و امکان ساخت موشن گرافیک در مدت زمان بسیار اندکی را برایتان فراهم می‌آورد. در واقع، Adobe Spark هم برای موبایل و هم دسکتاپ در دسترس است، یعنی می‌توانید آن را روی انواع وسایل الکترونیکی خود اجرا کنید – که البته مزیت بسیار خوبی است.

برای ساخت موشن گرافیک به کمک این اپلیکیشن می‌توانید تصاویر خود را به آن وارد کنید یا از کتابخانه Adobe Spark استفاده کنید. این ابزار سفارشی‌سازی و افزودن صدا و افکت را تا اندازه قابل توجهی تسهیل می‌کند.

فلیپاکلیپ – FlipaClip

تاکنون تنها نسخه موبایل این ابزار به بازار عرضه شده است و می‌توانید برای تبدیل ایده‌های خود به داستان‌های دیداری جذاب از آن استفاده کنید. ابزارهای اپلیکیشن FlipaClip شما را قادر می‌سازد تا انیمیشن‌های کارتونی ترسیم کرده و آن را فریم به فریم اجرا کنید. برای این منظور می‌توانید از براش‌ها، شکل‌های خط‌کشی، پر کننده‌ها و غیره استفاده کنید. یکی از مزایای دیگر این اپلیکیشن آن است که برای برخورداری از آن نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

پیکس آرت – PicsArt

یکی دیگر از ابزارهای مورد علاقه کاربران موبایل PicsArt است. این اپلیکیشن تمام ویژگی‌های پایه‌ای ویرایش ویدیو را در اختیار شما قرار می‌دهد و ویرایش و ساخت ویدیوی انیمیشنی را تا اندازه زیادی تسهیل می‌کند. به کمک PicsArt می‌توانید استیکر متحرک، افکت‌های گوناگون، موزیک پس‌زمینه و حتی افکت‌های ویدیویی جذاب را به فایل‌های خود اضافه کنید.

نمونه کار موشن گرافیک

در میان سایر ابزارهای ساخت موشن گرافیک به کمک موبایل می‌توانیم به موارد پایین اشاره کنیم:

  • Animation Desk
  • Adobe Premier Rush

اهمیت موشن گرافیک تبلیغاتی

حال که می‌دانید موشن گرافیک چیست، حتماً به اهمیت آن در تبلیغات و بازاریابی نیز پی برده‌اید. عناصر گرافیکی متحرک ابزارهای ایده‌آلی برای برقراری ارتباط هستند، پس می‌توانید به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود استفاده مطلوبی از آن‌ها ببرید. به این صورت، پیام برند خود را برجسته‌تر می‌سازید و به ارزش آن می‌افزایید تا به تصمیم‌گیری مخاطب هدف خود کمک کرده باشید.

باید خاطرنشان ساخت که 95 درصد مردم محتوایی را بهتر به یاد می‌آورند که به شکل متحرک به آن‌ها عرضه شده باشد. این یعنی موشن گرافیک می‌تواند تاثیر بلندمدتی روی مخاطب داشته باشد. تمام این مزایا باعث شده‌اند تا غالب کسب‌وکارهای امروزی موشن گرافیک را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانند.

پس اگر تاکنون چنین کاری انجام نداده‌اید، بهتر است در اولین فرصت کار را شروع کنید.

نمونه‌کارهای موشن گرافیک ایرانی و خارجی

با توجه به کاربرد گسترده موشن گرافیک در بازاریابی، انواع برندهای ایرانی و خارجی اقدام به ساخت ویدیوهای جذابی کرده‌اند. در اینجا تعدادی از برترین موشن گرافیک‌های خارجی و ایرانی را معرفی می‌کنیم. در بین برندهای خارجی می‌توانیم به موارد پایین اشاره کنیم:

  • IBM Design Language – Motion
  • School of Motion: Join the Movement
  • Adidas x Stella McCarthy
  • Where do Ideas Come from
  • IKEA – Light is Important
  • Nike – Vapormax Mesh

(موشن گرافیک‌های یادشده در سایت CreatorKit موجودند)

در میان موشن گرافیک‌های برتر ایرانی نیز می‌توانیم به موارد پایین اشاره کنیم:

  • موشن گرافیک من و پارک
  • موشن گرافیک موزیکال مصرف صحیح برق
  • موشن گرافیک اپلیکیشن سنگدانه ایرانیان
  • موشن گرافیک سینتکس
  • موشن گرافیک متراژ
  • موشن گرافیک بتر بوکینگ

(موشن گرافیک‌ها را در سایت شایگان می‌توانید مشاهده کنید)

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم توضیح دهیم موشن‌گرافیک چیست و برای ساخت آن از چه ابزارهایی می‌توانید کمک بگیرید. شما نیز به کمک آنچه که در این مطلب فرا گرفتید، می‌توانید برای ساخت موشن گرافیک مورد نظر خود اقدام کنید و بهترین نتیجه ممکن را از آن به دست آورید.

4/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 21 خرداد 1401

یک دیدگاه برای “موشن گرافیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *