زبان برنامه نویسی بک اند + مهارت‌های لازم برنامه نویس Back end

به زبان ساده برای تحویل نهایی یک وب‌سایت باید صحنه و پشت صحنه آن کاملا آماده شود. کاری که زبان برنامه نویسی بک اند می‌کند دقیقا همین است؛ اتصال وب به پایگاه داده، مدیریت کاربران و نیرو بخشی به وب‌سایت. به همین دلیل برنامه نویسانی که در ابتدای کار هستند، برای یادگیری این زبان به دنبال سوال Back End چیست هستند. به همین علت در این مقاله به معرفی زبان کدنویسی بک اند و بررسی مهارت‌های الزامی این نوع برنامه نویسی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

برنامه نویس بک اند

Back End بک اند چیست؟

همانطور که از اسم زبان برنامه نویسی بک اند مشخص است، کدهای آن مربوط به بخشی است که کاربر معمولی وب‌سایت آن‌ها را نمی‌بیند و متوجه نمی‌شود. در حقیقت یکی جواب‌های سوال Back End چیست این است که مغز و مرکز کنترل یک وب‌سایت توسط برنامه نویس بک اند طراحی می‌شود.

برنامه نویس Back End در درجه اول بر نحوه عملکرد یک وب سایت تمرکز دارد. فناوری‌های بک اند ترکیبی از سرورها، برنامه‌ها و پایگاه‌های داده هستند.

توسعه دهندگان زبان کدنویسی بک اند در درجه اول بر نحوه عملکرد یک وب سایت متمرکز هستند. آنها کدی را می‌نویسند که بر روی عملکرد و منطق وب‌سایت‌ها تمرکز داشته و فناوری که روی آن کار می‌کنند هرگز مستقیماً توسط کاربران دیده نمی‌شود. برای بررسی بیشتر بر روی وظایف برنامه نویس Back End، باید بگوییم که به چه کسی برنامه نویس بک اند گفته می‌شود.

به چه کسی برنامه نویس بک اند می‌گویند؟

برنامه نویسی و برنامه نویس کلمات وابسته بهم هستند. به همین علت به دنبال سوال Back End چیست، آشنایی با برنامه نویس بک اند نیز مطرح می‌شود. فردی که مهارت‌های لازم زبان بک اند را داشته باشد و بتواند موارد زیر را انجام دهد، یک برنامه نویس Back End است:

  • ایجاد، ادغام و مدیریت پایگاه داده
  • بکارگیری فریم ورک‌های بک اند برای ساخت نرم افزار سمت سرور
  • داشتن دانش کافی در زمینه فناوری‌های وب سرورها
  • مجتمع سازی محاسبات ابری
  • داشتن دانش کافی در زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور
  • توسعه، استقرار و نگهداری سیستم‌های مدیریت محتوا
  • مجتمع سازی API ها
  • گزارش دهی و تجزیه و تحلیل آماری داده‌های وب سایت

البته آشنایی کامل با مهارت‌های لازم یک برنامه نویس بک اند نیز در مسیر پاسخگویی به سوال Back End چیست وجود دارد که باعث تبدیل شما به یک برنامه نویس حرفه‌ای می‌شود.

مهارت‌های لازم یک برنامه نویس بک اند چیست؟

بهترین سوال برای بهبود توانایی خودتان در مسیر یادگیری، آموزش مهارت‌های پایه‌ بوده و برای اینکه به عنوان برنامه نویس Back End کار کنید و پروژه بگیرید، باید مهارت‌های مورد نیاز آن را داشته باشید. اینکار و طی کردن مسیر حرفه‌ای تبدیل شدن به برنامه نویس بک اند، نیازمند تسلط به تعداد زیادی مهارت بوده که در ادامه آن‌ها را مطرح می‌کنیم:

توانایی حل مسئله و سوال پرسیدن

ابتدایی‌ترین مهارت در همه‌ زبان‌های برنامه نویسی از جمله زبان کدنویسی بک اند، مهارت حل مسئله و سوال پرسیدن است. حالا که به جستجوی پاسخ Back End چیست هستید، بهتر است توانایی خودتان در تحلیل کردن را نیز بررسی کنید؛ چرا که سوال مناسب پرسیدن و توانایی حل آن با داشتن ذهن تحلیل‌گر از پیش نیازهای اصلی ورود به حوزه برنامه نویسی به ویژه بک اند می‌باشد.

زبان برنامه نویسی سمت سرور

در بین زبان‌های مختلف کدنویسی، باید حداقل به یک زبان که سمت سرور اجرا می‌شود، تسلط داشته باشید. به عنوان نمونه، Php یک زبان برنامه نویسی بک اند محسوب شده که روی سرور اجرا می‌شود.

پایگاه داده

سوال Back End چیست تازه ابتدای مسیر است. پس از یادگیری یک زبان برنامه نویسی سمت سرور، باید بتوانید با تسلط بر این زبان‌ها با دیتابیس‌ها ارتباط برقرار کنید. تسلط به یک دیتابیس (Database) یا پایگاه داده چیزی است که حتما به آن نیاز دارید.

برنامه نویس Back End


بیشتر بخوانید: Front-End چیست و به چه کسی برنامه نویس فرانت اند می گویند؟


مباحث پیشرفته زبان برنامه نویسی

قابلیت‌های حرفه‌ای زبان‌های برنامه نویسی باعث بهبود کیفیت کدهای شما می‌شود؛ در نتیجه تسلط به آن‌ها کیفیت کار شما را بیشتر کرده و درنهایت موجب افزایش بازدهی پروژه‌تان شده و سرویس ارئه شده قوی‌تر و سریعتر خواهد بود. در نتیجه یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک برنامه نویس Back End، تسلط بر مباحث پیشرفته زبان برنامه نویسی است.

همانطور که گفتیم بک اند برای طراحی پشت صحنه وبسایت و فرانت اند برای طراحی ظاهر وب‌سایت استفاده می‌شود. برای رفع ابهام کامل در سوال Back End چیست باید تفاوت‌های این دو زبان برنامه نویسی را بدانید.

تفاوت برنامه نویسی بک اند و فرانت اند

دو بخش اساسی برای طراحی یک وب‌سایت، زبان‌های برنامه نویسی فرانت اند و بک اند می‌باشد. این دو زبان برنامه نویسی جدا از هم نبوده و در حقیقت مکمل یکدیگر هستند. فرانت اند بخش گرافیگی و ظاهر وب‌سایت است که کاربران مستقیما با آن در ارتباط‌‌ بوده و بک اند بخشی است که عملکرد همان بخش گرافیگی به آن وابستگی دارد. به این معنی که اگر یک وبسایت در زبان کدنویسی بک اند ضعیف عمل کند، کاربران تجربه خوب و مناسبی از کار با آن وب‌سایت نخواهند داشت.

درآمد یک برنامه نویس بک اند

برای فعالیت به عنوان یک برنامه نویس Back End باید از بازار کار و میزان درآمد آن اطلاع داشت. مانند تمامی مشاغل تخصصی، درآمد یک برنامه نویس بک اند به موارد متعددی مثل میزان مهارت و تخصص، سابقه و نمونه کارها، موقعیت شرکت یا کارفرما، زمان تحویل پروژه و … بستگی دارد.

به طور کلی و بر اساس بررسی‌های انجام شده درآمد یک برنامه نویس Back End در ماه در ایران از زیر چهار میلیون تومان شروع شده و به بالای 17 میلیون تومان میرسد.


بیشتر بخوانید: بازارکار زبان های مختلف برنامه نویسی در ایران و جهان


آموزش برنامه نویسی بک اند را از کجا شروع کنیم؟

برای یادگیری زبان برنامه نویسی بک اند و رفع ابهام کامل درباره Back End چیست باید یک نقشه یادگیری یا همان Road Map برای خودتان داشته باشید. باید مهارت‌ها و پیش نیازهای این زبان را شناخته و برای هر کدام منابع یادگیری را مشخص کنید.

بهترین منابع یادگیری تمامی مواردی که مطرح شد، در اینتریت و یوتیوب موجود است. همچنین پس از تعیین زبان مورد نظرتان (برای برنامه نویسی سمت سرور)، داکیومنتیشن و کتاب‌های آن را مطالعه کنید. فراموش نکنید که رمز موفقیت در یادگیری انواع زبان برنامه نویسی، تکرار، تمرین و استمرار است. علاوه بر این‌ها سعیی کنید همیشه اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

چگونه یک برنامه نویس back end شویم؟

طبیعتا زمانی که به دنبال جوابی برای Back End چیست هستید، قصد فعالیت در این حوزه را دارید. مشاغل مربوط به برنامه نویسی در سال‌های اخیر به علت جذابیت‌هایی که دارند، با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. حال برای اینکه به یک برنامه نویس بک اند تبدیل شوید، پس از هدف گذاری برای خودتان و تعیین مسیر شغلی، باید ابتدا این زبان را از منابع آموزشی موجود یاد بگیرید.

پس از علاقه مندی، جستجو و پیدا کردن سوالاتی مثل Back End چیست، یادگیری و تسلط به این زبان، می‌توانید به یک برنامه نویس بک اند تبدیل شوید. پس از آموزش شما می‌توانید هم به صورت تمام وقت و هم پاره وقت فعالیت کنید. دقت کنید که در هر دو مورد می‌توانید هم به صورت پروژه‌ای (یا همان فریلنسری) و هم به صورت قراردادی و حضوری در شرکت‌ها مشغول به کار شوید.

جمع‌بندی

در این مطلب درباره بک اند و زبان برنامه‌نویسی آن صحبت کردیم و سعی کردیم از تفاوت‌هایش با فرانت اند بگوییم. در واقع بخشی از توسعه و راه‌اندازی یک سایت یا اپلیکیشن وجود دارد که کاربر آن را نمی‌بینید. این همان پشت صحنه یا بک اند است که متخصصان این حوزه برنامه‌نویسی آن را بر عهده دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال شده در 05 شهریور 1401

یک دیدگاه برای “زبان برنامه نویسی بک اند + مهارت‌های لازم برنامه نویس Back end”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *