هرآنچه باید درباره شغل دیتا اینتری بدانید

دیتا اینتری یک شغل دفتری است که با فرآیندهای مختلفی از قبیل تایپ و ضبط صدا برای وارد کردن داده‌ها به کامپیوتر سروکار دارد. اپراتورهای دیتا اینتری در صنایع و کسب‌وکارهای مختلفی مانند بهداشت، امور مالی، تک‌فروشی و حمل‌ونقل مشغول فعالیت هستند. بنابراین، اگر مهارت بالایی در کار با صفحه کلید دارید، فردی دقیق هستید و می‌توانید ددلاین‌های تعیین شده را رعایت کنید، این شغل می‌تواند درهای ورود به کسب‌وکارهای مختلفی را به روی شما بگشاید. در این مطلب هر آنچه را که لازم است درباره شغل دیتا اینتری بدانید با شما در میان می‌گذاریم. پس تا پایان با ما همراه باشید!

مهارت تایپ در دیتا اینتری

دیتا اینتری یا ورود اطلاعات چیست؟

دیتا اینتری یا ورود اطلاعات برای اشاره به افزودن، تأیید و ویرایش داده‌های الکترونیک به‌کار گرفته می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها به اپراتورهایی نیاز دارند که اموری مانند موارد پایین را برایشان انجام دهند:

  • یادداشت برداری از جلسات
  • اضافه کردن داده‌ها به پایگاه‌های داده
  • اضافه کردن ارقام فروش به فرمت‌های الکترونیکی
  • و غیره.

در واقع، دیتا اینتری به معنی استفاده از ابزارها و تجهیزات (معمولاً صفحه کلید) برای وارد و ثبت کردن داده‌های الفبایی، عددی یا سمبولیک در سیستم شرکت است. اپراتور ورود اطلاعات کسی است که در طول روزهای اداری، وظایف یاد شده را چندین بار انجام می‌دهد. در واقع، دیتا اینتری مستلزم مدیریت انواع مختلف داده‌های الکترونیکی و وسایل کاربردی مانند کیبورد است که حرفه‌ای‌ها برای وارد کردن و ویرایش داده استفاده می‌کنند.

اپراتور دیتا اینتری ممکن است وظایف متفاوتی داشته باشد. او ممکن است صرفاً داده‌ها را وارد کند یا وظیفه تأیید یا ویرایش آن‌ها را به عهده داشته باشد. به همین دلیل، چند موقعیت شغلی مختلف در این صنعت وجود دارد که در بخش‌های بعدی بررسی خواهیم، اما در اینجا می‌توانیم به تایپیست، کدگذار (coder)، رونوشت‌بردار یا کلمه‌پرداز (word processor) اشاره کنیم.

مهارت‌های لازم برای شغل دیتا اینتری

برای فعالیت به عنوان اپراتور ورود اطلاعات معمولاً نیازی به تحصیلات آکادمیک نخواهید داشت. با این حال، در برخی موارد (با توجه به زمینه فعالیت کسب‌وکار) ممکن است کارفرمایان مدرک تحصیلی متقاضیان را نیز مدنظر قرار دهند. در مجموع، آنقدر که مهارت‌های کاری مورد نیاز ضروری‌اند، مدرک تحصیلی در این صنعت اهمیت ندارد.

اما برای اینکه با موفقیت وارد شغل ورود اطلاعات شوید و حضوری موفق نیز در این صنعت داشته باشید، لازم است مهارت‌های پایین را داشته باشید:

مهارت تایپ و کار با ابزارهای کامپیوتری

مهارت بالا در استفاده از نرم‌افزارهای پردازش داده یک پیش‌نیاز ضروری به حساب می‌آید. بسیاری از کارفرمایان متقاضیانی را می‌پسندند که مهارت بالایی در کار با نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس، به ویژه ورد و صفحه گسترده مایکروسافت اکسل دارند. یک اپراتور دیتا اینتری باید در کار با صفحه کلید و نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس ماهر باشد.

پروژه‌های ورود اطلاعات

افزایش مهارت یادگیری زبان

برای موفقیت در صنعت ورود اطلاعات لازم است مهارت خوبی در نگارش زبان فارسی داشته باشید. اما، علاوه بر این، به مهارت‌های زبان خارجی (به ویژه انگلیسی) نیز نیاز مبرمی پیدا خواهید کرد. بنابراین، بهتر است مهارت‌های خواندن، نوشتن و تصحیح کردن خود را تقویت کنید و به هر دو زبان فارسی و انگلیسی اهمیت ویژه‌ای دهید.

تعامل با افراد

ایجاد ارتباط در محیط کاری، مانند هر شغل دیگری، در اینجا نیز اهمیت خاص خود را دارد. اپراتورهای بخش دیتا اینتری هر شرکتی باید در طول پروژه‌های ورود داده ارتباط مطلوبی با سایر کارمندان و همکاران خود برقرار سازند. ایجاد ارتباط و تعامل با افراد یک مهارت قابل یادگیری است، بنابراین می‌توانید از منابع مختلف برای فراگیری مهارت‌های مرتبط استفاده کنید.

آشکار است که هر جایگاه شغلی برای فردی با خصوصیات خاص مناسب است. برای ورود به حوزه کاری ورود اطلاعات نیز، علاوه بر مهارت‌های فنی، به برخی خصوصیات فردی نیاز پیدا خواهید کرد. خصوصیات پایین احتمال موفقیت شما را به عنوان یک اپراتور دیتا اینتری افزایش می‌دهند:

  • منظم
  • خودانگیخته
  • توجه دقیق به جزئیات
  • قابلیت کار کردن به طور مستقل یا به عنوان عضوی از یک تیم
  • مؤدب و فروتن
  • قابلیت رعایت ددلاین‌های تعیین شده

در صورتی که مهارت‌ها و خصوصیات بالا را داشته باشید، می‌توانید با موفقیت به صنعت دیتا اینتری ورود کنید و حرفه خود را ادامه دهید.

انواع مختلف دیتا اینتری (ورود اطلاعات)

شغل ورود اطلاعات انواع مختلفی دارد که با توجه به سطح مهارت‌ها و سابقه کاری خود می‌توانید در هر کدام از آن‌ها مشغول فعالیت شوید. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، موقعیت‌های شغلی گوناگونی در این صنعت وجود دارند. در اینجا شما را با تعدادی از این جایگاه‌ها آشنا می‌کنیم:

ورود اطلاعات ساده در دیتا اینتری

ابتدایی‌ترین سطح در بین اپراتورهای دیتا اینتری به شمار می‌آید. این اپراتورها معمولاً به تایپ داده در فایل‌های متنی، معمولاً مایکروسافت ورد، می‌پردازند. از امور دیگری که در ورود اطلاعات ساده انجام می‌شود، می‌توان (مثلاً) به تبدیل تصاویر یا متن از فایل PDF به اسناد قابل ویرایش اشاره کرد. در مجموع، این افراد ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین امور مربوط به دیتا اینتری را انجام می‌دهند.

مقاله پیشنهادی: راه‌های کسب درآمد از طریق دورکاری

تایپیست دیتا اینتری

در اینجا منظور از تایپیست فردی است که با صفحه گسترده‌ها کار می‌کند. تایپیست‌های حرفه‌ای داده‌ها را در سلول‌ها وارد می‌کنند و آن‌ها را از سیستم‌های اطلاعاتی دیگر یا گزارش‌ها کپی می‌کنند.

البته یک تایپیست ورود اطلاعات نیازی به دانستن فرمول‌ها یا اعمال تغییرات دستی ندارد. این موقعیت شغلی تنها مستلزم سرعت، دقت و آماده کردن ارقام برای تحلیل است.

کلمه‌پردازی (Word Processing) در دیتا اینتری

کلمه‌پردازی جایگاه بالاتری در صنعت دیتا اینتری به حساب می‌آید. کلمه‌پرداز باید مهارت کافی در نامه‌نگاری و ایمیل کردن اطلاعات و گزارش‌ها داشته باشد. دو مهارت اصلی برای کلمه‌پردازی بسیار اهمیت دارند:

  1. توانایی نگارش متون بدون اشتباهات دستوری
  2. توانایی ایجاد جداول، گراف‌ها و چارت‌ها.

دیتا اینتری برای فروشگاه‌های اینترنتی

تصحیح داده (Data Cleaning) در دیتا اینتری

یک اپراتور ورود اطلاعات می‌تواند به عنوان تصحیح کننده داده فعالیت کنند. وظیفه کسی که در این جایگاه شغلی مشغول به فعالیت است، ویرایش و تصحیح داده‌های از قبل وارد شده است. در این موقعیت می‌توانید داده‌های اشتباه را در پایگاه داده یا جدول شناسایی و حذف کنید. مسئولیت تصحیح کننده داده در قبال صحت داده‌ها طبیعتاً بیشتر است.

فرمت‌دهی داده (Formatting and Reformatting Data) در دیتا اینتری

اپراتور فرمت‌دهی به داده بیشتر از آنکه با ورود داده سروکار داشته باشد، به تنظیم آن می‌پردازد. اما این موقعیت شغلی نیز کماکان در دسته مشاغل ورود اطلاعات طبقه‌بندی می‌شود. هرچند که فرمت‌دهی داده می‌تواند شامل فرآیندهای ساده‌ای نیز شود، تفاوت‌های عمده‌ای با جایگاه‌های شغلی قبلی دارد.

مدیریت رونویسی داده در دیتا اینتری

سرانجام به رونویسی داده می‌رسیم که معمولاً در صنایع پزشکی و داروخانه‌ها کاربرد دارد. این موقعیت شغلی را شاید بتوان به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین جایگاه‌های ورود اطلاعات معرفی کرد. رونویسی داده‌ها در صنعت پزشکی و داروخانه‌ای نیازمند درک سریع اصطلاحات پزشکی و گاهی اوقات پیچیده است. توجه کنید که در این مرحله باید احتمال اشتباه به صفر رسانده شود.

همان‌طور که می‌دانید، کسب‌وکارهای متفاوتی به اپراتور دیتا اینتری نیاز دارند. بنابراین، می‌توانید علاقه خود را ملاک قرار دهید و در صنعت مورد علاقه خود به فعالیت بپردازید. از سوی دیگر، می‌توان دیتا اینتری را با توجه به اهداف انجام ورود اطلاعات نیز طبقه‌بندی کرد. برای مثال، می‌توانیم به نمونه‌های پایین اشاره کنیم:

دیتا اینتری برای سایت و وبلاگ

ورود اطلاعات برای برخی از سایت‌ها و وبلاگ‌ها ضروری است. به همین دلیل، آن‌ها به فردی نیاز دارند که داده را در سیستم اطلاعات دیجیتالی مورد استفاده وارد کند.

دیتا اینتری برای سایت‌های فروشگاهی

سایت‌های فروشگاهی با ارقام و اقلام گوناگونی سروکار دارند که ضبط و نگهداری آن‌ها ضروری است. پس اگر به همکاری با این کسب‌وکارها علاقه‌مند هستید، می‌توانید موقعیت شغلی خود را در این حوزه پیدا کنید.

دیتا اینتری برای اطلاعات آماری

جمع‌آوری، ضبط و نگهداری داده‌های آماری اولین مرحله از انجام هرگونه تحقیق کمی در زمینه‌های مختلف به حساب می‌آید. ورود و ثبت اطلاعات آماری به طرق مختلفی می‌تواند بسیار مفید باشد. پس شرکت‌هایی که در زمینه‌های مربوط به آمار فعالیت دارند، همواره یک جایگاه شغلی برای اپراتورهای دیتا اینتری دارند.

دیتا اینتری برای شبکه‌های اجتماعی

امروزه ورود اطلاعات ضرورت خود را در حوزه شبکه‌های اجتماعی نیز نشان داده است. برای این منظور، لازم است اطلاعات را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای شرکت یا مشتری خود وارد کنید.

دیتا اینتری

چطور وارد حوزه کاری ورود اطلاعات یا دیتا اینتری شویم؟

برای ورود به حوزه کاری دیتا اینتری ضرورتاً نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارید. نه تنها در ایران، در سراسر جهان هم درصد اندکی از اپراتورهای ورود اطلاعات مدرک کارشناسی دارند. بنابراین، اگر به دیتا اینتری علاقه دارید، باید توانایی‌هایی مانند دقت بالا و توجه زیاد به جزئیات، درک مطلب عالی و مهارت کار با نرم‌افزارهای لازم را داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: چگونه فریلنسری را شروع کنیم؟

بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند سرعت تایپ متقاضیان را پیش از استخدام تست کنند. البته سرعت تایپ کلمه در دقیقه (Word Per Minute, WPM) با توجه به نیازهای کارفرماهای مختلف، متفاوت خواهد بود. اما یک تایپیست سریع و دقیق همیشه جایگاه شغلی امنی در صنعت ورود اطلاعات خواهد داشت.
یکی دیگر از راه‌های ورود به صنعت دیتا اینتری، کسب تجربه در این حوزه است. اگر قصد دارید در زمینه دیتا اینتری تجربه به دست آورید، می‌توانید از راه‌های پیشنهادی پایین استفاده کنید:

  • آموزش ببینید: برای این منظور می‌توانید در دوره‌های عمومی یا دوره‌هایی که مراکز دانشگاهی برگزار می‌کنند، شرکت کنید. به این ترتیب، نیازهای تکنیکی و نرم‌افزاری لازم را فرا خواهید گرفت.
  • یک دوره کارآموزی ببینید: دوره کارآموزی به شما کمک می‌کند تا بدانید که دیتا اینتری برای شما شغلی مناسب یا خیر. علاوه بر این، به واسطه دوره‌های کارآموزی می‌توانید روابط حرفه‌ای در این زمینه کاری ایجاد کنید یا روابط خود را توسعه دهید.
  • مدارک لازم را بگیرید: داشتن مدرک مزایای خاصی دارد و احتمال موفقیت در صنعت ورود اطلاعات را افزایش می‌دهد. بنابراین، سعی کنید مدرک دوره‌های آموزشی‌ای که در آن‌ها شرکت کرده‌اید را دریافت کنید. به این صورت از فعالیت خود کمال استفاده را برده‌اید.

در مجموع باید گفت که شرایط چندان دشواری برای ورود به حوزه کاری دیتا اینتری وجود ندارد. شما می‌توانید با تقویت برخی مهارت‌های کامپیوتری و نکات دیگری که به آن‌ها اشاره شده است، با موفقیت به این صنعت ورود پیدا کنید.

مقاله پیشنهادی: پردرآمدترین مشاغل فریلنسری

راه‌های پیدا کردن پروژه دیتا اینتری (ورود اطلاعات)

ورود اطلاعات می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای افراد علاقه‌مند به انعطاف شغلی باشد. از آنجا که بسیاری از داده‌ها را می‌تواند به وسیله کامپیوتر شخصی وارد کرد، تعداد زیادی از کارفرمایان به استخدام افراد به صورت دورکاری علاقه نشان می‌دهند. دیتا اینتری می‌تواند به شکل فرصت‌های شغلی پاره‌وقت، موقت یا فریلنسری نیز ارائه شود.

نمونه‌های پروژه‌های دیتا اینتری در سایت پارسکدرز

امروزه، پیدا کردن پروژه‌های ورود اطلاعات کار دشواری نیست. کافی است آنلاین شوید و به وب‌سایت‌های که به دنبال فریلنسرها هستند سر بزنید. در این وب‌سایت‌ها تعداد قابل‌توجهی پروژه دیتا اینتری ورود برای انجام وجود دارد. یکی از وب‌سایت‌هایی که می‌توانید به آن مراجعه کرده و نمونه پروژه‌ها را مشاهده کنید سایت پارسکدرز است.

جمع‌بندی
در این مطلب شغل دیتا اینتری یا ورود اطلاعات را از جوانب مختلف بررسی کردیم. همان‌طور که در اینجا مشاهده کردید، برای ورود به این شغل باید مهارت‌های متنوعی داشته باشید. همچنین، راه‌های گوناگونی برای ورود به حوزه کاری ورود اطلاعات و پیدا کردن پروژه وجود دارند که مورد بررسی قرار دادیم. در پایان دوباره تأکید می‌کنیم که اگر قصد مشاهده نمونه پروژه‌های دیتا اینتری را دارید، می‌توانید با مراجعه به سایت پارسکدرز نمونه‌های مختلفی را مشاهده کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

ارسال شده در 21 فروردین 1401

2 دیدگاه برای “هرآنچه باید درباره شغل دیتا اینتری بدانید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *