چگونه فریلنسری را شروع کنیم؟

تا چند سال پیش باید به همه توضیح می‌دادیم فریلنسر کیست، اما این روزها پرکاربردترن سوال این است «چگونه فریلنسر شویم؟» با پیشرفت کسب‌وکارها، فریلنسر شدن در حال گسترش است. شرکت‌های بسیار زیادی جذب افراد به‌صورت فریلنسر را افزایش داده و طبق آمارها تعداد فریلنسرها 45 درصد رشد داشته ‌است.

معمولاً افرادی که می‌خواهند به‌صورت فریلنسر مشغول به کار شوند، سؤالاتی از قبیل «چگونه فریلنسری را شروع کنیم؟» و «فریلنسری را از کجا شروع کنیم؟»، ذهنشان را درگیر می‌کند. در ادامه این مقاله از پارسکدرز، اولین بازار کار آنلاین ایران، در 11 گام مراحل فریلنسر شدن را بررسی می‌کنیم و به تمامی سؤالات در این حوزه پاسخ می‌دهیم.

گام‌های تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق

بازار فریلنسری روزبه‌روز در حال پیشرفت است و اگر می‌خواهید به سؤال «چگونه فریلنسر شویم؟» پاسخی مناسب بدهید، باید گام‌هایی را طی کنید تا در این رقابت شغلی پیروز شوید. در ادامه به شرح 11 گام برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق و پاسخگویی کامل به «چگونه فریلنسر شویم؟» پرداخته‌ایم.

گام اول: هدف خودتان را از فریلنسر شدن مشخص کنید

فریلنسری یک سبک زندگیست و پستی‌ و بلندی‌هایی خودش دارد. در اولین گام، برای پاسخ به سوال «چگونه فریلنسر شویم؟»، باید هدف خودتان را از این مدل کار کردن انتخاب کنید. برخی از رایج‌ترین هدف‌های فریلنسر شدن به شرح زیر است:

  • استقلال مکانی
  • ساعات کاری معین و انعطاف‌پذیر
  • کسب درآمد بیشتر
  • سبک زندگی سالم‌تر و به‌دوراز هرگونه تحمیل استرس
  • رشد شغلی
  • برنامه‌ریزی دلخواه بر اساس برنامه‌های خود
  • پرورش ذهن خلاق

یکی از اولین اهدافی که باید مشخص کنید، حوزه استقلال مکانی است. در صورت دسترسی به ابزار کار دورکاری، در هر جا و هر مکانی که باشید می‌توانید کار خودتان را انجام دهید. یکی دیگر از هدف‌های فریلنسر شدن، ساعات کاری منعطف است. افراد فریلنسر مجبور نیستند همیشه و به خواست کارفرما در دفتر کار حاضر شوند؛ بلکه با توجه به شرایط خودشان کار می‌کنند. در فریلنسری، نیازی به رفت‌وآمد نیست و زمان شما در ترافیک‌های زمان‌بر تلف نمی‌شود. تعیین شرایط محیط کاری در فریلنسری کاملاً در دست خود فرد است و می‌تواند با توجه به نیاز خود، دما و نور محیط را تنظیم کند.

شما هرچقدر بیشتر کار کنید، درآمد بیشتری کسب می‌کنید. طبق تحقیقات، افراد فریلنسر حدود 45 درصد بیشتر از افراد کارمند درآمد کسب می‌کنند. در فریلنسری دغدغه دیر رسیدن به محل کار یا خواب ماندن نخواهید داشت.

برنامه‌ریزی برای فریلنسر شدن

مقاله پیشنهادی: پردرآمدترین مشاغل فریلنسری

گام دوم: چالش‌ها؛ با مزایا و معایب فریلنسر شدن آشنا شوید

فریلنسری مانند مشاغل دیگر، مزایا و معایبی دارد. برای اینکه به پاسخی مناسب به سوال «چگونه فریلنسر شویم؟» دست یابیم، باید مزایا و معایب فریلنسری را بررسی کنیم. از مزایای فریلنسری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود فرصت‌های شغلی متعدد

فرصت‌های شغلی و پروژه‌های متعدد زیادی در پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های مختلفی همچون پارسکدرز وجود دارد که پیشنهاد کاری خوبی محسوب می‌شوند.

وقت بیشتر برای سرگرمی و انجام دیگر امور

بسیاری از افراد مشغول به کار، از کمبود زمان و ناتوانی در رسیدگی به علایق شخصی خود گلایه می‌کنند. افراد فریلنسر، چون دغدغه‌هایی مثل سرکار حاضر شدن در ساعت مشخص و یا اتلاف وقت در ترافیک را ندارند، وقت بیشتری برای تفریح و سرگرمی و همچنین انجام امور موردعلاقه خود اختصاص می‌دهند.

کسب تجربه بیشتر

ارتباط با مشتری‌های متعدد و انجام پروژه‌های گوناگون سبب افزایش تجربه می‌شود که در بیشتر کارهای اداری این موضوع به چشم نمی‌خورد.

محدود نبودن کار به یک منطقه جغرافیایی

کار به‌صورت فریلنسری، این امکان را فراهم می‌سازد تا کارهای مختلفی را از شهرها و کشورهای گوناگون با توجه به مهارت‌ها و توانایی‌های خود انتخاب کنید. مسافت طولانی برای انجام پروژه‌ها، هیچ تأثیری بر کیفیت و زمان انجام شده نخواهد گذاشت.
از معایب فریلنسری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساعات کاری بیشتر

گاهی اوقات برای کسب درآمد خوب یا برای انجام بهتر پروژه‌ها، باید ساعات بیشتری کار کنید. حتی برخی از پروژه‌ها تمام وقت شما را می‌گیرد تا به‌خوبی انجام شوند.

حرفه‌ای شدن در فریلنسری زمان می‌برد!

کار به صورت فریلنسری، به دلیل عدم وجود تجربه و حضور کارفرما، مشکل است و چالش‌هایی به همراه دارد. حرفه‌ای شدن در فریلنسری، با توجه به شرایط هر فردی متفاوت است؛ اما به‌طورمعمول سه ماه الی یکسال زمان می‌برد. البته اگر مهارت‌های لازم را کسب کنید، در طی مدت زمان کمتری در مسیر فریلنسر شدن پیشرفت می‌کنید.

احتیاج به برنامه‌ریزی اصولی و نظم بالا

در فریلنسری، هیچ رئیس یا کارفرمایی به‌صورت حضوری به شما امرونهی نمی‌کند. این عامل سبب سستی و تنبلی فریلنسر شده و سرعت او را پایین می‌آورد. احتیاج به یک برنامه‌ریزی اصولی و پایبند بودن به این برنامه ازجمله مواردی است که فرد فریلنسر باید به آن توجه ویژه داشته باشد.

کمبود انگیزه در فریلنسری

کار به‌صورت دورکاری و حضور نداشتن در محیط کار منجر به افت انگیزه و کیفیت کار می‌شود. اینکه با همکاران خود در یک محل مشخص در کنار هم کار نکنید، ممکن است باعث بی‌حوصلگی شما شود. برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی، پیشنهاد می‌شود حتماً چند روز در هفته را به پیاده‌روی در فضای باز اختصاص دهید و با همکاران خود ارتباط برقرار کنید تا انگیزه کافی برای انجام پروژه‌ها داشته باشید.

عدم قطعیت در آینده شغلی، عدم دسترسی به مزایایی مانند بیمه و بازنشستگی از دیگر معایب فریلنسری است. اگر می‌خواهید درباره چالش‌های دورکاری بیشتر بدانید، مقاله چالش‌های دورکاری برای کارفرماها و فریلنسرها را مطالعه کنید.

گام سوم: برنامه‌ریزی؛ اگر هنوز تصمیم دارید فریلنسر شوید، برنامه‌ریزی را شروع کنید

اگر هنوز هم تصمیم دارید به‌عنوان فریلنسر مشغول به کار شوید و به جواب مناسب نرسیده‌اید، باید به یک برنامه‌ریزی اصولی پایبند باشید. می‌توان گفت برنامه‌ریزی برای ساعات کاری، یکی از مهم‌ترین نکات برای پاسخ دادن به این سوال است که چگونه فریلنسر شویم.

هرچه مهارت و تجربه شما بیشتر باشد، در زمان شما صرفه‌جویی شده و ساعات کاری پربازده و مفیدتری خواهید شد. برای نظم دادن به زمان زندگی و کار و عدم ادغام این دو با یکدیگر، پیشنهاد می‌شود جمعه‌ها برنامه کاری هفته پیش روی خود را تنظیم کنید. اینکه چند ساعت در روز باید کار کنید و نیاز به چند پروژه جدید دارید، ازجمله مواردی است که در پاسخ سؤالات شما مطرح و در برنامه‌ریزی باید به آن توجه شود.

در برنامه خود زمان‌هایی برای تفریح، استراحت و تقویت خود با موادغذایی مفید قرار دهید تا انرژی ازدست‌رفته جبران شده و روحیه کاری حفظ شود. تهیه چک‌لیست و استفاده از برنامه‌هایی مانند To Do، ازجمله روش‌های مفید برنامه‌ریزی هستند. هرگز انجام و تحویل پروژه را به روز و ساعات آخر موکول نکنید.

نمونه کار فریلنسری

گام چهارم: لیست مهارت‌ها؛ مهارت‌های خود را فهرست کنید

بهتر است در ادامه از خودتان بپرسید که چه مهارت‌هایی دارید. ارزیابی مهارت‌های قابل‌عرضه به بازار را می‌توان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در نظر گرفت. مهارت‌های موردنیاز بازار برای فریلنسری عبارت‌اند از:

  • طراحی وب‌سایت
  • تولید محتوای متنی، صوتی و ویدیویی
  • ویراستاری
  • گرافیک
  • تایپ متن
  • برنامه‌نویسی
  • طراحی اپلیکیشن
  • نویسندگی
  • عکاسی
  • ترجمه تخصصی
  • ساخت پاورپوینت
  • و غیره

در مرحله بعدی باید ببینید چه مهارت‌هایی دارید که می‌توانید با آن مشغول به کار شده و درآمد کسب کنید. درصورتی‌که مهارت شما در این لیست موجود نبود و یا در زمینه‌ای مبتدی هستید، بهتر است زمان صرف کرده و مهارت‌های خود را با یادگیری و گذراندن دوره‌های آموزشی تقویت کنید.

مقاله پیشنهادی: مهم‌ترین مهارت‌های فریلنسری که درآمد شما را افزایش می‌دهد

گام پنجم: نمونه کار؛ ایجاد نمونه کار

ارائه نمونه کار از مراحلی است که باید به آن توجه جدی داشته باشید. بسیاری از افرادی که پروژه در اختیار افراد قرار می‌دهند، رزومه و مهارت‌های فرد فریلنسر را بررسی می‌کنند. برای فریلنسر شدن، باید رزومه مناسب و صادقانه‌ای برای ارائه نمونه کار تهیه کرد تا کارفرمایان با بررسی این رزومه، نسبت به ارائه پروژه تصمیم‌گیری کنند.

پلتفرم مطمئنی باید وجود داشته باشد که این افراد با خیالی راحت و آسوده پروژه را به فریلنسر بسپارند. در لینکدین با ایجاد پروفایل و رزومه یا در برخی از سایت‌های فریلنسری معتبر مانند پارسکدرز، می‌توان نسبت به ایجاد نمونه کار اقدام کرد. اگر هنوز مشغول به کار نشده‌اید و رزومه‌ای ندارید، جای نگرانی نیست؛ چراکه می‌توان از کارهایی که به‌صورت تمرین انجام شده استفاده کرد.

گام ششم: مهارت‌های فریلنسری؛ با مهارت‌های فریلنسری آشنا شوید و آن را تقویت کنید

همان‌گونه که در گام‌های قبلی گفته شد، یکی از مراحل آشنایی و تقویت مهارت‌ها است. مهارت‌های زیادی وجود دارند که در بازار کار تقاضای زیادی دارند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید و سریع‌تر مشغول به کار شده و درآمد کسب کنید، پیشنهاد می‌شود مقاله «بهترین مهارت‌ها برای فریلنسری» را مطالعه کرده و در مسیر فریلنسر شدن سریع‌تر قدم بردارید.

گام هفتم: کار؛ کار پیدا کنید

یافتن کار از دیگر پاسخ‌هایی است که در جواب سؤال «چگونه فریلنسر شویم؟» مطرح می‌شود. کسب مهارت‌ها و استعدادهای مختلف از طرفی و یافتن کار از طرف دیگر اهمیت دارد. بسیاری از افراد فریلنسر مهارت‌های کافی برای مشغول به کار شدن و دریافت پروژه را دارند؛ اما نمی‌توانند کار پیدا کنند و در این مرحله با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند. در صورت تحویل ندادن به‌موقع پروژه‌ها، در کارنامه شغلی شما امتیاز منفی ثبت می‌شود. هنگام پیدا کردن کار علاوه بر آشنا شدن با افراد جدید و ایده گرفتن از نمونه‌های کاری آن‌ها، با رنج قیمت‌ها هم آشنا می‌شوید که در گام بعدی به این موضوع پرداخته‌ایم.

گام هشتم: قیمت؛ برای کار خود قیمت مشخص کنید

مشخص کردن قیمت از دیگر پاسخ‌های سؤال «چگونه فریلنسر شویم؟» است. اگر سایت‌های فریلنسری مانند پارسکدرز را بررسی کرده باشید، تمامی فریلنسرها، حداقل و حداکثر قیمتی را با توجه به درجه دشواری و زمان موردنیاز برای انجام کار در نظر می‌گیرند. قیمت پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در تعیین قیمت باید منصف بوده و با توجه به سطح مهارت‌ها قیمتی مناسب عنوان کرد. برای شروع می‌توان از پروژه‌های کوچک‌تر آغاز نمود و هم‌زمان با تخصصی‌تر شدن مهارت‌ها، نرخ قیمت را نیز افزایش داد. فریلنسرهایی که سابقه کاری اندک و مهارت‌های پایین‌تری دارند، نباید مانند افراد باسابقه در این زمینه نرخ تعیین کنند.

گام نهم: برندسازی فردی؛ برای معرفی خود آماده شوید

خلاقیت در معرفی خودتان، از دیگر عواملی است که باید به آن بپردازید. معرفی مناسب خود و اجتناب از هرگونه بزرگ‌نمایی برای معرفی مهارت‌ها و توانمندی‌‌ها، ازجمله مواردی است که باید در برندسازی فردی به آن توجه شود. خلاقیت در معرفی دستاوردها، یکی از رمز‌های موفقیت در دریافت پروژه و متمایز بودن از سایر فریلنسرها است. برای معرفی مناسب خود وقت بگذارید تا مشتریان با تحصیلات، استعدادها، مهارت‌ها، دستاوردهای خاص و توانمندی‌های ویژه‌ شما آشنا شوند.

برندسازی برای فریلنسری

گام دهم: یادگیری؛ عاملی که شما را پیشرو می‌کند

یادگیری مهارت و درس گرفتن از تجربه دیگران، یکی از مهم‌ترین پاسخ‌هایی است که به سؤال چگونه فریلسنر شویم، داده می‌شود. یکی از راه‌های ایده‌آل، برای شروع موفق، برقراری ارتباط و مشورت با افرادی است که قبلاً در این حرفه بوده و آن مهارت را داشته و یا در حال حاضر مشغول هستند. پیدا کردن یک فریلنسر در حوزه کاری خود، کمک شایانی به یادگیری و کسب تجربه بیشتر خواهد کرد. تسلط به یک مهارت بسیار خوب است؛ اما برای پیشرفت سریع‌تر و بهتر در حوزه کاری و کسب درآمد بیشتر، بهتر است یادگیری دیگر مهارت‌ها هم آغاز شود.

گام یازدهم: بازخورد؛ برای پیشرفت در کار خود بازخورد بگیرید

آخرین گام در پاسخ به سؤال «چگونه فریلنسر شویم؟» فیدبک گرفتن برای پیشرفت در کار است. برای بهره‌وری بیشتر در انجام کار و پیشرفت در حوزه کاری، بهتر است بعد از انجام هر پروژه، نظر مشتری را جویا شوید. این کار کمک شایانی به بهبود کارکرد فریلنسرها می‌کند. آشنایی با نقاط قوت پروژه، انگیزه و انرژی را زیادتر می‌کند. ممکن است در طی انجام کار، با برخی مشکلات و نارضایتی‌ها از طرف مشتری روبه‌رو شویم. در این صورت ابتدا باید به‌طور دقیق به بررسی مشکلات پرداخت و در صورت صحت مشکل، نسبت به تغییر و حل آن اقدام کرد. بررسی مشکلات پروژه باعث می‌شود در انجام پروژه‌های بعدی، تجربه بیشتری داشته و این اشتباهات را تکرار نکنید.

جمع‌بندی: چگونه فریلنسر شویم؟

فریلنسری یکی از شغل‌های جذابی است که در هر مکانی قابل اجرا است. برای تبدیل شدن به یک فریلنسر حرفه‌ای، باید گام‌های اصولی و زیادی را طی کنید. در این مقاله در طی 11 گام، مراحل تبدیل شدن افراد تازه‌کار به یک فریلنسر حرفه‌ای را شرح دادیم. داشتن مهارت‌، برنامه‌ریزی مناسب و برندسازی ازجمله موارد مهمی هستند که در فریلنسر شدن نقشی اساسی ایفا می‌کنند. دورکاری یا فریلنسری ممکن است در آغاز کار، کمی سخت و دشوار به نظر آید، اما برای انجام کارها و پروژه‌ها به‌صورت فریلنسری، بهتر است صبر و تحمل زیادی را ضمیمه کار کرد تا موفقیت زیادی به دست آورد.

یکی از سایت‌هایی که می‌توانید در آن به‌صورت فریلنسری مشغول به کار شوید، پارسکدرز است. این وب‌سایت با بیش از 14 سال سابقه فعالیت، با داشتن بیش از ۳۳۰،۰۰۰ نفر متخصص و بیش از ۱۰۰،۰۰۰ پروژه موفق، از بهترین منابع کاریابی برای فریلنسرها محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که از فهرست پروژه‌های پارسکدرز استفاده کنید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

ارسال شده در 30 بهمن 1400

7 دیدگاه برای “چگونه فریلنسری را شروع کنیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *