هرآنچه باید درباره فریم ورک جنگو (Dajngo) بدانید

وقتی که حرف از توسعه وب به میان می‌آید، انتخاب فریم‌ورک خاص برای انجام امور کار آسانی نیست و همیشه این سوال وجود دارد که بالاخره کدام گزینه بهتر است. چند فریم‌ورک مختلف در بازار وجود دارند که هرکدام برای پاسخ دادن به تعدادی از نیازهای هر پروژه طراحی شده‌اند. با وجود این، فریم‌ورک جنگو انتخابی آسان برای بسیاری از شرکت‌ها و پروژه‌های مستقل است و محبوبیت بالایی در بین ابزارهای توسعه وب دارد. اما فریم‌ورک Django این محبوبیت را چگونه به دست آورده است؟ کاربرد آن چیست؟ چه پروژه‌هایی را می‌توانید با آن انجام دهید؟

Django سرعت تولید اپلیکیشن‌های وب را تا اندازه زیادی افزایش می‌دهد، چون از کدهای کمتری برای نوشتن اپلیکیشن استفاده خواهید کرد. در واقع، جنگو فریم‌ورک منبع باز، کامل و قدرتمندی است که با پایتون تولید شده و هدف از آن ساخت سریع و با طراحی مطلوب اپلیکیشن‌های وب است. بنابراین، در این مطلب هرآنچه را که باید درباره این فریم‌ورک محبوب بدانید با شما در میان می‌گذاریم. خواه قصد شروع پروژه جنگو (Dajngo) جدیدی را داشته باشید خواه اطلاعاتی پایه‌ای درباره این فریم‌ورک نیاز داشته باشید، در این مطلب پاسخ بسیاری از سوال‌های اساسی خود را دریافت خواهید کرد. پس توصیه می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید تا به طور کامل با این فریم‌ورک محبوب آشنا شوید.

کاربرد فریم ورک جنگو (Django)

فریم‌ورک جنگو (Django) چیست؟

جنگو یک فریم‌ورک اپلیکیشن وب منبع باز است که در پایتون نوشته شده است. فریم‌ورک، در واقع، چیزی بیش از مجموعه‌ای از ماژول‌هایی تسهیلگر برای توسعه نیست. آنها با یکدیگر گروه تشکیل می‌دهند و امکان ایجاد اپلیکیشن‌ها یا سایت‌ها را از منابع موجود فراهم می‌آورند. به این صورت، سایت‌ها، حتی سایت‌های ساده‌ای که توسط یک نفر طراحی شده‌اند، می‌توانند کارکردها پیشرفته‌ای مانند مدیریت و پنل ادمین، فرم‌های تماس، پشتیبانی از بارگذاری فایل و غیره را داشته باشند. اما در صورتی که از فریم‌ورک استفاده کنید به این مولفه‌ها، که از قبل طراحی شده‌اند، دسترسی پیدا خواهید و لازم است تنها به خوبی آنها را پیکربندی کرده و با سایت خودتان سازگار کنید.

در واقع، تعریفی که از فریم‌ورک جنگو ارائه شده به این صورت است: یک فریم‌ورک وب پایتون سطح بالا که توسعه سریع و طراحی عملی و متناسب را امکان‌پذیر می‌سازد. این فریم‌ورک توسط توسعه‌دهندگان باتجربه این حوزه طراحی شده است و بسیاری از نگرانی‌های توسعه وب را از میان برمی‌دارد، پس می‌توانید بدون نگرانی روی نوشتن اپلیکیشن خود تمرکز کنید. جنگو یک فریم‌ورک رایگان و منبع باز است.

جنگو مجموعه فراوانی از ماژول‌ها را ارائه می‌دهد و می‌توانید در پروژه‌های خود از آنها استفاده کنید. در اصل، فریم‌ورک‌ها با هدف صرفه‌جویی در زمان و جلوگیری از سردردهای غیرضروری توسعه‌دهندگان تولید شده‌اند و جنگو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین، اگر می‌خواهید با پایتون کار کنید و به طور خاص روی اپلیکیشن وب یا طراحی سایت تمرکز کرده‌اید، باید فریم‌ورک Django را در خاطر داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: فریم ورک انگولار (Angular) چیست و چه کاربردی دارد؟

ساختار فریم‌ورک (Django) چیست؟

معمول‌ترین گلایه‌ای که کاربران جدید جنگو مطرح می‌کنند این است که «درک این فریم‌ورک بسیار دشوار است» یا «جنگو بسیار پیچیده است». شاید شما نیز در نگاه اول چنین برداشت کنید. اما این فریم‌ورک اصلاً پیچیده نیست. در واقع، باید بگوییم که ساختاربندی این فریم‌ورک به طور کاملاً منطقی صورت گرفته و به ساده‌ترین شکل ممکن برای زبان برنامه‌نویسی در دسترس پایتون طراحی شده است.

فریم‌ورک جنگو از ساختار Model-View-Controller (MVC) پیروی می‌کند که به سه بخش مختلف تقسیم می‌شود:

  • واژه مدل (Model) عبارت است از ساختار منطقی داده فراتر از کلیت اپلیکیشن و از طریق پایگاه داده (معمولاً پایگاه‌های داده‌ای مانند MySql و Postgres) نمایش داده می‌شود.
  • واژه دید (View) به رابط کاربری اشاره دارد، یعنی آن چیزی که در هنگام بازدید سایت مشاهده می‌کنید. این بخش توسط فایل‌های HTML، CSS و Javascript نمایندگی می‌شود.
  • واژه کنترلگر (Controller) واسطی است که view و model را به یکدیگر پیوند می‌دهد. به این معنی که همان چیزی است که داده را از model به view منتقل می‌کند.

ساختار فریم ورک جنگو (Django)

در واقع، اپلیکیشن شما به کمک MVC فریم‌ورک Django پیرامون model توسعه می‌یابد. فرض کنید کاربری URLی را در مرورگر خود جستجو می‌کند، پس درخواست او از طریق پروتوکول‌های اینترنتی به سرور شما انتقال می‌یابد و سرور نیز جنگو را فراخوانی می‌کند. سپس جنگو مسیر URL را پردازش می‌کند و اگر با مسیر URL همخوانی داشته باشد، Conteoller را فراخوانی می‌کند تا کنش خاصی مانند دریافت ورودی از Model (پایگاه داده) را انجام دهد و سپس یک View (مانند متن JSON، صفحه وب HTML، CSS یا JavaScript) را رندر می‌کند.

مقاله پیشنهادی: بهترین زبان‌های مورد نیاز برای طراحی سایت

مزایای فریم‌ورک جنگو (Django) چیست؟

جنگو طوری طراحی شده است تا برنامه‌نویسان را در توسعه سریع، تمیز و با طراحی کاربردی سایت‌ها یاری دهد. رویکرد کاربردی جنگو برای انجام امور همان وجه تمایز این فریم‌ورک به شمار می‌آید. در صورتی که قصد تولید یک اپلیکیشن کاملاً شخصی‌سازی شده را دارید، فریم‌ورک جنگو یکی از بهترین گزینه‌های شما خواهد بود. با استفاده از این فریم‌ورک از مزایای قابل توجهی برخوردار خواهید شد که تعدادی از آنها عبارتند از:

با پایتون کار می‌کنید

تردیدی نیست که یادگیری پایتون کار آسانی است، چون ساختار و سینتکسی ساده دارد. این زبان برنامه‌نویسی از تنوع بالایی برخوردار است، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های کامپیوتری و موبایل آن در بسیاری از وسایل الکترونیکی اجرا می‌شوند و به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی محبوب در سایر اپلیکیشن‌ها نیز کاربرد دارد.

ادمین داخلی خواهید داشت

فریم‌ورک Django دارای رابط مدیریت داخلی است که امکان مدیریت مدل‌ها، مجوزهای کاربری یا گروهی و مدیریت کاربران را برای شما فراهم می‌آورد. واضح است وقتی که رابط مدل را در اختیار داشته باشید، نیازی به برنامه مدیریتی پایگاه داده‌ای جداگانه برای تمام یا کارکردهای پایگاه داده پیشرفته نخواهید داشت.

قابلیت مقیاس‌پذیری دارد

جنگو بر پایه الگوی طراحی MVC تولید شده است، یعنی با تمام موجودیت‌ها، از قبیل پایگاه داده، کدهای بک‌اند و فرانت‌اند به عنوان موجودیت برخورد خواهد شد. این فریم‌ورک همچنین امکان جداسازی کد از رسانه‌های ایستا مانند تصاویر، فایل‌ها، CSS و جاوا اسکریپت را فراهم می‌آورد.

علاوه بر این، جنگو از فهرست کامل کتابخانه‌های طرف سوم، کچینگ‌ها، مدیریت اجرا، خوشه‌سازی و بالانسینگ نیز پشتیبانی می‌کند. یکی از مزایای دیگر فریم‌ورک جنگو این است که از اپلیکیشن‌های ایمیل و پیام‌رسان اصلی و سرویس‌هایی مانند ReST و OAuth نیز پشتیبانی می‌کند.

توسعه پایدار فریم‌ورک جنگو

یکی از مشکلات استفاده از پروژه‌های منبع باز همان پایدار بودن آنها است. در واقع، برنامه‌نویس نمی‌تواند نسبت به ادامه‌دار بودن آنها برای مدت طولانی مطمئن باشد. اما در طول چندین سال استفاده از جنگو ثابت شده است که چنین مشکلی در ارتباط با این فریم‌ورک وجود ندارد.

انتشار پایدار نسخه‌های جدید و بهتر جنگو و جامعه فعال آن مقدمات رشد روزانه و قابل توجه آن را فراهم آورده‌اند. دلیل این است که تیم اصلی بزرگ این فریم‌ورک از مشارکت‌کنندگان داوطلبی تشکیل شده است که پایگاه کدها را به طور روزانه توسعه می‌دهند.

به تمام ابزارهای لازم دسترسی خواهید داشت

فریم‌ورک Django با کتابخانه‌های معمولی که برای تولید کارکردهای معمولی مانند روتینگ URL، اعتبارسنجی، سیستم الگوسازی (templating system) و کوچ‌های الگوی پایگاه داده (db-schema migration) ضروری هستند، عرضه شده است.

کاربرد فریم‌ورک (Django) چیست؟

در اینجا لازم است به یک واقعیت جالب توجه اشاره کنیم: جنگو در ابتدا به منظور تقویت یک اپلیکیشن وب برای ناشر روزنامه Lawrence Journal-World طراحی شد. بنابراین، منطقی است که انتظار داشته باشید که کارکردی فوق‌العاده در مدیریت پروژه‌های با حجم زیاد محتوای متنی، فایل‌های رسانه‌ای و ترافیک بالا یا هر چیز دیگری که مانند یک گاهنامه مبتنی بر وب عمل کند، داشته باشد.

مزایای فریم ورک جنگو

با وجود این، کاربرد فریم‌ورک جنگو تنها در صنعت چاپ نیست. این فریم‌ورک برای ایجاد سایت‌های کسب‌وکارهای آنلاین و بهداشتی، اپلیکشین‌های مالی برای حمل‌ونقل و رزرو هتل، سایت‌های رسانه‌های اجتماعی و غیره نیز کاربرد دارد. در اینجا تعدادی از انواع پروژه‌های بسیاری را که می‌توانید به کمک جنگو انجام دهید به شما معرفی می‌کنیم:

  • پلتفرم‌های مالی با توانایی تحلیل و محاسبه نتایج تقریبی بر اساس داده‌های شخصی، مدارای با ریسک و امکان دستیابی به اهداف،
  • سیستم‌های CRM شخصی‌سازی شده توکار برای داده‌های داخلی،
  • سیستم‌های B2B CRM برای مدیریت ارتباط میان کسب‌وکارها،
  • پلتفرم‌های تسهیل کننده ارتباط میان دو طرف، از قبیل کسب‌وکار و مشتری،
  • موتورهای رزرو یا پلتفرم‌های خرید با بار زیاد،
  • اپلیکیشن‌های موبایل مبتنی بر اندروید و iOS که اپلیکیشن وب را پشتیبانی می‌کنند،
  • سیستم‌های ارزیابی املاک،
  • سیستم‌های مدیریت اسناد،
  • پلتفرم‌های مدیریت موضوعات قانونی مانند تایید شرایط رهن یا اجاره‌نامه.

البته باید یادآوری کنیم که بعضی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند پروژه‌های خود را بر پایه بیش از یک فریم‌ورک بنیان نهند. در این موارد، می‌توانید فریم‌ورک Django را برای ایجاد ویژگی‌های جداگانه مورد استفاده قرار دهید:

  • طراحی یک سیستم ایمیل برای ارسال اعلان‌ها به کاربران،
  • طراحی یک سیستم فیلترینگ دارای منطق پیشرفته و قواعد قابل تغییر پویا،
  • ژنراتورهای مبتنی بر الگوریتم،
  • ابزارهای تحلیل داده،
  • طراحی رابط برای مدیریت هزینه‌های سرمایه‌گذاری،
  • طراحی داشبوردهای ادمینی،
  • سیستم‌های تایید مبتنی بر تصویر،
  • و نیز ویژگی‌های دیگری که طراحی پلتفرم‌های توسعه CRM و B2B، بازارگاه‌های آنلاین، سیستم‌های رزرو و غیره را تسهیل می‌کنند.

در مجموع، همان‌طور که مشاهده می‌شود، فریم‌ورک جنگو کاربردهای زیادی برای انجام امور مختلف در زمینه‌های متفاوت دارد. در واقع، این گستردگی کاربردها است که در کنار قدرتمندی جنگو موجب محبوبیت فراوان آن در سطح جهانی شده است.

چطور از فریم‌ورک جنگو (Django) استفاده کنیم؟

اگر بخواهید از این فریم‌ورک استفاده کنید، باید ابتدا آن را روی سیستم خود نصب کنید. اما، توجه کنید که قبل از نصب جنگو لازم است پایتون را روی سیستم داشته باشید.

ایجاد پروژه در جنگو

پس از آنکه برنامه را روی سیستم خود نصب کردید، می‌توانید اولین پروژه جنگو خود را ایجاد کنید. توجه کنید که، برای مثال، اجرای دستورهای پایین در ماشین ویندوز برای ایجاد پروژه جنگو پایین است:

django-admin startproject my_project_nam

همان‌طور که در بالا دیده می‌شود، نوشتن Dir یک فایل و دایرکتوری جدید را نمایش می‌دهد.

manage-py: این یک فایل پایتون قابل اجرا در خط فرمان است که در اطراف django-admin ایجاد می‌شود. این فایل، همان‌طور که از اسم آن نیز پیداست، در مدیریت پروژه‌تان به شما کمک می‌کند. در واقع، به کمک این فایل یک دایرکتوری به نام myFileDjangoProject در داخل myFirstDjangoProject ایجاد می‌شود که روت پیکربندی پروژه را نمایش می‌دهد.

فریم ورک Django

پیکربندی جنگو

وقتی که «configuration root» دایرکتوری myFirstDjangoProject را فراخوانی می‌کنید، این دایرکتوری فایل‌های ضروری را برای پیکربندی عمومی پروژه جنگو نگه خواهد داشت. در واقع، هر چیزی که در خارج از این دایرکتوری قرار گیرد، تنها بر منطق تجاری مرتبط با modelها، viewها و روت‌های پروژه متمرکز خواهد شد. تمام نقاطی که پروژه را با هم مرتبط می‌سازند از اینجا هدایت خواهند شد.

  • _init_.py: این خالی است و دایرکتوری را به یک پکیج وارد کردنی (importable) تبدیل می‌کند.
  • settings.py: همان‌طور که از اسم آن می‌توانید حدس بزنید، این همان مکانی است که اغلب آیتم‌های پیکربندی در آن تنظیم می‌شوند.
  • urls.py: برای تنظیم URLها باید از urls.py استفاده کنید. به این صورت، دیگر نیازی به نوشتن صریح تمام URLها در فایل پروژه نخواهید داشت. به هر حال، باید به فریم‌ورک جنگو بگویید که URLها در کجا شناسانده می‌شوند.
  • Wsgi.py: این در تولید اپلیکیشن کمک می‌کند و مشابه سایر اپلیکیشن‌ها، مانند Flask، Tornado و Pyramid است.

البته باید به یاد داشته باشید که علاوه بر آنچه در بالا گفته شد، باید مواردی که برای تنظیم تنظیمات، تنظیم پایگاه داده و شروع سرور وب لازم است را نیز انجام دهید. به این صورت می‌توانید از این فریم‌ورک برای انجام امور مورد نظر خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

فریم‌ورک Django یکی از گزینه‌های محبوب در بین توسعه دهندگان وب است که کاربردهای گوناگونی در این حوزه دارد. در این مطلب تلاش شد تا تمام آنچه را که برای استفاده از این فریم‌ورک نیاز دارید، مورد بررسی قرار دهیم. برای این منظور نه تنها به تعریف و کاربردهای آن پرداخته شد، بلکه روش استفاده و مزایای انتخاب فریم‌ورک جنگو را نیز توضیح دادیم. در صورتی که قصد استفاده از این فریم‌ورک پرکاربرد و پرهوادار را دارید، اکنون می‌توانید نرم‌افزار آن را دانلود کرده و از مزایای آن برخوردار شوید.

4.9/5 - (110 امتیاز)

ارسال شده در 04 تیر 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *