کسب درآمد و بهترین مشاغل در دوران دانشجویی

دوران دانشجویی را شاید بتوان به یک برزخ تشبیه کرد؛ از طرفی وارد دانشگاه و تا حدودی جامعه کار شده‌اید و باید هزینه‌های دانشگاه را بپردازید، از طرفی هم بیشتر کارفرماها به نیروی کار تمام وقت نیاز دارند و به کارمندانشان اجازه تحصیل نمی‌دهند. دوره پول تو جیبی گرفتن هم که تمام شده و دوست دارید درآمد مستقل داشته باشید. پس چه باید کرد؟ شاید پیدا کردن کار تمام وقت در دوران دانشجویی سخت و یا غیرممکن باشد، اما این به این معنی نیست که نمی‌توانید پول دربیاورید. راه‌های دیگری به جز کار تمام وقت پیش پای شما است که اتفاقاً درآمد خوبی هم دارند. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید در دوران دانشجویی کسب درآمد کنید، درست آمده‌اید! در ادامه به توضیح مشاغل نیمه وقت دانشجویی می‌پردازیم تا هم بتوانید به راحتی درس بخوانید و هم کار کنید و درآمد داشته باشید.

چگونه در دوران دانشجویی پول دربیاوریم

چگونه در دوران دانشجویی کسب درآمد کنیم؟

کاری که برای کسب درآمد در دوران دانشجویی انجام می‌دهید، باید شرایطی داشته باشد؛ مثلا بهتر است نیازی به حضور شما در محل کار نباشد، یا از لحاظ زمانی ساعت مشخصی برای شروع و پایان کار شما تعیین نشود. به عبارت دیگر کار دانشجویی باید مستقل از زمان باشد. حجم کار هم بهتر است در اختیار خودتان باشد، چون ممکن است در مقاطعی درگیر امتحان یا تحویل دادن پروژه‌های دانشگاهی باشید و نتوانید وقت زیادی را به کار کردن اختصاص بدهید.

مزایای کار کردن در دوران دانشجویی

کار کردن در دوران دانشجویی غیر از این که هزینه‌های شما را پوشش می‌دهد، مزایای دیگری هم دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم:

استقلال مالی

اگرچه این روزها قبل از ورود به دانشگاه و از سنین پایین‌‌تر هم می‌توانید درآمد کسب کنید، اما ما فرض را بر این می‌گذاریم که بعد از ورود به دانشگاه تصمیم به کار موقت گرفته‌اید. کسب درآمد، اولین و مهم‌ترین عاملی است که می‌توانید انگیزه شما برای کار در دوران دانشجویی باشد. با درآمد کار دانشجویی می‌توانید هزینه‌های دانشگاه را پوشش بدهید، به خصوص اگر برای تحصیل به شهر دیگری رفته باشید، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کسب تجربه

این روزها تعداد افرادی که از راهی غیر از رشته تحصیلی خود درآمد کسب می‌کنند، کم نیست. پس در نظر داشته باشید که در کنار تحصیل، لازم است هم مهارت‌های خودتان را توسعه بدهید و هم به کسب تجربه بپردازید. کار کردن در دوران دانشجویی باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. از طرف دیگر قبل از پایان تحصیل و ورود رسمی به بازار کار، تجربه مصاحبه با کارفرمایان مختلفی را خواهید داشت که در آینده به دردتان می‌خورد.

مدیریت زمان

بر خلاف آنچه که در ظاهر به نظر می‌رسد، کار کردن در دوران دانشجویی کار ساده‌ای نیست. ممکن است تصور کنید چون لازم نیست در محل کار حاضر شوید و ساعت کاری شما محدود نیست، وقت زیادی در اختیار دارید. اما در حقیقت مدیریت زمان و تنظیم کردن کلاس و درس و امتحان و زندگی شخصی و کار، بسیار سخت است. کار دانشجویی مهارت مدیریت زمان شما را تقویت می‌کند و قادر خواهید بود بین زندگی تحصیلی، شخصی و کاری خود تعادل برقرار کنید. مهارت مدیریت زمان بهره‌وری شما را بالا می‌برد و کارآمدتر از سایرین عمل خواهید کرد.

مشاغل پاره وقت دانشجویی

معجزه ارتباطات

هرچقدر هم که در تحصیل موفق باشید و مهارت داشته باشید، برخی از مهارت‌های نرم هستند که بدون آنها راه به جایی نمی‌برید. نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که 15 درصد موفقیت کاری به دانش و مهارت‌های فنی بستگی دارد و 85 درصد بقیه، به توانایی افراد در برقراری رابطه و دیگر مهارت‌های نرم برمی‌گردد. حضور شما در بازار کار، باعث می‌شود با کارفرمایان زیادی در ارتباط باشید، یعنی افرادی را می‌شناسید که آنها هم افرادی را می‌شناسند! لازم به توضیح نیست که این ارتباطات در بازار کار امروز چقدر به درد می‌خورند!

رزومه قوی

بیشتر کارفرمایان به رزومه افرادی که تجربه کار داشته باشند، بیشتر توجه می‌کنند تا کسانی که مستقیماً از دانشگاه وارد بازار می‌شوند و سابقه کار ندارند، حتی اگر این سابقه، کار دانشجویی باشد! تجربه حرفه‌ای در کنار یک رزومه علمی و تحصیلی قوی، همان برگ برنده‌ای است که شما به آن نیاز دارید.

اطمینان داشته باشید که معدل و نمره‌های شما، به اندازه تجربه کاری چشم کارفرما را نمی‌گیرد! اگر در رزومه خود تجربه کار در دوران دانشجویی داشته باشید، کارفرماها به عنوان افرادی که زودتر با فرهنگ سازمان سازگار می‌شوند، بیشتر روی شما حساب می‌کنند.

انواع مشاغل در دوران دانشجویی

حالا که مزایای کار در دوران دانشجویی و ویژگی‌های کار مناسب دانشجویان را شناختیم، ببینیم چه مشاغلی برای دانشجویان مناسب هستند. در ادامه به توضیح مشاغل پاره وقت دانشجویی می‌پردازیم که امروزه اکثریت دانشجویان با فعالیت در این زمینه‌ّا توانسته‌اند درآمد خوبی داشته باشند.

تدریس در دوران دانشجویی

صرف نظر از این که در کدام مقطع تحصیل می‌کنید (کارشناسی یا کارشناسی ارشد)، تدریس خصوصی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. ممکن است اسم تدریس خصوصی شما را بترساند و احساس کنید آمادگی کافی برای این کار را ندارید! قرار نیست شما همان دروس دانشگاهی را که خودتان به تازگی گذرانده‌اید، به دیگران یاد بدهید. می‌توانید از تدریس درس‌های دبیرستان به دانش‌آموزان شروع کنید. مثلاً اگر در رشته‌های فنی تحصیل می‌کنید، تدریس فیزیک یا دیگر علوم پایه می‌تواند گزینه مناسبی باشد، یا اگر در رشته‌های انسانی مشغول به تحصیل هستید، می‌توانید درس ادبیات را انتخاب کنید.

رشته شما هر چه که باشد، می‌توانید بسته به مهارت‌ها و دانش خودتان، یک یا چند درس دبیرستانی را انتخاب کنید و به دانش‌آموزان دبیرستانی تدریس کنید. می‌توانید این کار را به صورت حضوری و در منزل خودتان یا دانش آموز، یا حتی در یک مکان عمومی انجام دهید. همچنین می‌توانید به روش غیرحضوری و آنلاین تدریس کنید که هزینه رفت و آمد شما را هم کاهش می‌دهد. اگر در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنید، می‌توانید دروس پایه را به دانشجویان کارشناسی تدریس کنید. این کار را می‌توانید در دانشگاه و در کلاس‌های خالی انجام دهید.


پروژه های پیشنهادی: فهرست پروژه های آموزش و تدریس خصوصی (Education & Tutoring)


کار فریلنسری در دوران دانشجویی

کار فریلنسری یکی دیگر از گزینه‌هایی است که به عنوان یک دانشجو پیش رو دارید. هر کاری که بتوانید به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور در محل انجام بدهید، فریلنسری نامیده می‌شود. موضوع کار فریلنسری می‌تواند در زمینه رشته تحصیلی شما یا یکی از مهارت‌هایی باشد که قبلاً کسب کرده‌اید و ممکن است هیچ ارتباطی به رشته تحصیلی شما نداشته باشد. مثلاً اگر مهارت کار کردن با نرم‌افزارهای گرافیکی را داشته باشید، می‌توانید به صورت پروژه‌ای برای شرکت‌های مختلف محصولات گرافیکی تولید کنید. طراحی موشن‌گرافیک یکی از انواع کار فریلنسری است که با توجه به رواج شبکه‌های اجتماعی و روی آوردن کسب و کارها به دیجیتال مارکتینگ، اتفاقاً درآمد خوبی هم دارد.


بیشتر بخوانید: چگونه فریلنسر شویم و از کجا باید شروع کنیم؟


کار دانشجویی

دانشگاه‌ها معمولاً برخی از کارهای عمومی را به دانشجویان می‌سپارند و در قبال انجام کار هزینه پرداخت می‌کنند که به آن کار دانشجویی می‌گویند. مزیت کار دانشجویی این است که می‌توانید ساعات آن را با کلاس‌هایتان تنظیم کنید. از طرفی در کار دانشجویی با دانشگاه طرف هستید و احتمال بروز مشکل مالی با کارفرما کمتر است. کار در دفتر آموزش یا کتابخانه دانشکده یا دانشگاه، دو نمونه رایج کار دانشجویی است.


بیشتر بخوانید: چگونه پروژه فریلنسری بگیریم؟ 


تولید محتوا در دوران دانشجویی

با توجه به رواج شبکه‌های اجتماعی و رو آوردن کسب و کارها به بازاریابی دیجیتال، در سال‌های اخیر تولید محتوا به یکی از حوزه‌های پرطرفدار تبدیل شده است. اگر قلم خوبی داشته باشید و به زبان و ادبیات فارسی یا انگلیسی (یا زبان‌های دیگر) تسلط داشته باشید، می‌توانید در یک یا چند حوزه تولید محتوا و کسب درآمد کنید. تولید محتوا را می‌توانید خودتان به طور مستقل انجام بدهید یا با شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، همکاری کنید. پلتفرم‌هایی برای ارائه خدمات تولید محتوا طراحی شده‌اند که می‌توانید شرایط، هزینه و نمونه کارهای خود را در آنها به اشتراک بگذارید و با متقاضیان خدمات تولید محتوا ارتباط برقرار کنید.

مشاغل نیمه وقت دانشجویی


پروژه های پیشنهادی: پروژه های تولید محتوا (Content Creation)


بازاریابی در دوران دانشجویی

کارفرماها معمولاً کار بازاریابی را به صورت برون سپاری یا پروژه‌ای انجام می‌دهند و قرارداد آن را به صورت پورسانتی تنظیم می‌کنند. از آنجا که کار بازاریابی نیازی به حضور مستمر در محل خاصی ندارد، می‌تواند برای شما گزینه خوبی باشد. توجه کنید که بازاریابی به مهارت‌های ذاتی و اکتسابی زیادی نیاز دارد و اگر این مهارت‌ها را نداشته باشید، شانسی برای موفقیت در این کار نخواهید داشت. بازاریابی در انواع اینترنتی، تلفنی و حضوری انجام می‌شود که بسته به شرایط خود و نیاز کارفرما می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید.


پروژه های پیشنهادی: لیست پروژه های بازاریابی Marketing


کسب و کار شخصی در دوران دانشجویی

این روزها به لطف شبکه‌های اجتماعی، افراد زیادی کسب و کار خودشان را راه انداخته‌اند. این کسب و کار شخصی می‌تواند یک آنلاین شاپ کوچک باشد، یا صفحه‌ای که در آن محصولات هنری خودتان را می‌فروشید. ایده‌های زیادی برای راه‌اندازی کسب و کار شخصی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد بدون صرفه سرمایه اولیه، درآمد کسب کنید. همه آنچه که نیاز دارید، یک اکانت اینستاگرام است!

ترجمه در دوران دانشجویی

همیشه افرادی هستند که مهارت یا وقت کافی برای ترجمه متون را ندارند و این کار را به افرادی می‌سپارند که در این زمینه مهارت دارند. بدیهی است که برای کسب درآمد از ترجمه باید به زبانی غیر از فارسی تسلط داشته باشید! بسته به نوع و سختی متن و سطح دانش و مهارت ترجمه شما، می‌توانید برای هر کلمه مبلغ مشخصی را در نظر بگیرید. برای ترجمه هم مانند تولید محتوا می‌توانید به صورت مستقل عمل کنید یا با شرکت هایی همکاری کنید که در این زمینه فعالیت می‌کنند. اگر به صورت مستقل عمل کنید، نیازی نیست به شرکت همکار پورسانت پرداخت کنید، اما ممکن است حجم کار کمتری دریافت کنید.


پروژه های پیشنهادی: پروژه های ترجمه Translation


ویراستاری در دوران دانشجویی

ویراستاری یکی از مهارت‌هایی است که همیشه طالب دارد. اگر به دستور زبان فارسی تسلط داشته باشید، می‌توانید در یکی از دوره‌های ویراستاری شرکت کنید و به صورت فریلنسری کسب درآمد کنید. کار ویراستاری را می‌توانید برای دانشجویان دانشگاهی انجام بدهید که در آن مشغول به تحصیل هستید. همچنین می‌توانید با ناشران پرکار قرارداد ببندید یا به صورت مستقل کار کنید. نرخ ویراستاری بسته به نوع متن و سختی آن متفاوت است و به مهارت و سابقه کار شما هم بستگی دارد.


پروژه های پیشنهادی: پروژه های تدوین و ویراستاری Editing


جمع بندی

دانشگاه دریچه ورود به بازار کار به صورت جدی است. از طرفی تا حدودی از خانواده مستقل شده‌اید، و از طرف دیگر به دلیل اشتغال به تحصیل، وقت کافی در اختیار ندارید تا به صورت تمام وقت کار کنید. اما همه این عوامل نباید باعث شود تا برای ورود به بازار کار منتظر پایان تحصیل باشید. راه‌های زیادی وجود دارد که در کنار تحصیل، کار کنید. در این مقاله مزایا و روش‌های کسب درآمد در دوران دانشجویی را به شما آموزش دادیم.

امتیاز دهید

ارسال شده در 09 مرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *