کدام زبان برنامه نویسی اندروید بهتر است

انواع زبان های برنامه نویسی اندروید به شما در ساخت اپلیکیشن‌های کاربردی کمک می‌کنند. خوشبختانه برای ساخت اپلیکیشن‌های اندروید، در انتخاب زبان برنامه‌نویسی دستتان باز است. در انتخاب زبان مناسب در مرحله اول باید به علاقه و در مرحله دوم باید به راحتی آن توجه کنید.

حالا که اندروید یکی از متداول‌ترین انواع سیستم عامل گوشی در دنیاست، اکثر برنامه‌نویس‌ها ترجیح می‌دهند برای پیشرفت در حوزه کاری‌شان، زبان‌های برنامه‌نویسی مرتبط با این سیستم عامل را بیاموزند. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که کدام زبان برنامه‌نویسی در سال 2022 برای اندروید بهتر است، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

معرفی زبان‌های برنامه نویسی اندروید

سیستم عامل اندروید یکی از پرکاربردترین سیستم عامل‌های تلفن همراه است. بسیاری از کد نویس‌ها ترجیح می‌دهند به جای آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، زبان‌های برنامه نویسی اندروید را بیاموزند تا از طریق آن‌ها ایده‌هایشان را اجرایی و کسب درآمد کنند.

اگر بخواهید برنامه‌نویسی اندروید را یاد بگیرید، قبل از هر چیز باید زبان مناسبی را برای کدنویسی انتخاب کنید، چرا که آموزش‌ها بر اساس زبان‌های کدنویسی، مختلف هستند. ما در ادامه لیستی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی اندروید را با شما به اشتراک می‌گذاریم و توضیحاتی در موردشان خواهیم داد.


بیشتر بخوانید: چگونه یک برنامه نویس فریلنسر شویم؟ 


زبان جاوا برای برنامه‌نویسی اندروید

زبان جاوا یکی از زبان‌های برنامه نویسی اندروید است که از آن می‌توانید برای توسعه برنامه‌های اندرویدی استفاده کنید. این زبان پیشینه‌ای طولانی و قدرتمند دارد و از سال 1995 توسط برنامه‌نویس‌های مختلف جهت ساخت برنامه‌های کامپیوتری و موبایلی استفاده می‌شود.

زبان برای برنامه نویسی Android


 بیشتر بخوانید: بازارکار زبان های مختلف برنامه نویسی در ایران و جهان 


قبل از اینکه کاتلین به عنوان زبان رسمی برنامه‌نویسی اندروید معرفی شود، جاوا دارای این جایگاه بود. بسیاری از کد نویس‌ها هنوز هم جاوا را عنوان محبوب‌ترین زبان کد نویسی در بین زبان‌های برنامه نویسی اندروید به شمار می‌آورند.

بیشتر برنامه‌های اندرویدی که از گوگل پلی دانلود می‌کنید، توسط زبان برنامه‌نویسی جاوا تولید می‌شوند. برای اینکه از زبان جاوا استفاده کنید، باید Android Studio را نصب کنید. کدهایی که توسط این زبان برنامه‌نویسی می‌نویسید، به وسیله ماشین مجازی در گوشی‌های موبایل اجرا می‌شوند.

هر چند زبان کد نویسی جاوا حرفه‌ای است اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای افراد مبتدی چندان پیشنهاد نمی‌شود. جدای از درک زبان جاوا، برای شروع این زبان باید درک اندکی در مورد مفاهیمی مثل Manifest Android و XML نیز به دست آورید.

هر چند درک جاوا برای کسانی که در شروع کار هستند کمی سخت است اما اگر با مفاهیم آن آشنا شوید و این زبان را بیاموزید، می‌توانید Clean Code یا کدهای تمیزی بنویسید و برنامه‌های کاربردی و حرفه‌ای برای اندروید بسازید.

برنامه اندروید استودیو یک برنامه فوق‌العاده کاربردی است که طراحی بصری عالی و منحصر به فردی دارد و با توسعه سیستم پیشنهادات خود، به برنامه‌نویس‌ها در پردازش بهتر کدها کمک می‌کند. این باعث می‌شود که سختی زبان جاوا چندان به چشم نیاید و کد نویس‌ها با استفاده از آن، برنامه هایی قدرتمند و حرفه‌ای بسازند.


پروژه های پیشنهادی: پروژه های برنامه نویسی جاوا JAVA


زبان سی شارپ برای برنامه‌نویسی اندروید

سی شارپ یکی از زبان‌های برنامه نویسی اندروید است که توسط مایکروسافت توسعه یافت. در واقع سی شارپ را می‌توان نسخه پیشرفته سی پلاس پلاس دانست. این زبان برنامه‌نویسی نسبت به زبان‌های سی یا سی پلاس پلاس ساده‌تر است و می‌توان آن را تلفیقی از ویژوال بیسیک و سی پلاس پلاس دانست. از جمله ویژگی‌های این زبان برنامه‌نویسی قابلیت زباله‌روبی یا بازیافت حافظه است. این زبان شی گرا است و برای کسانی که در شروع مسیر برنامه‌نویسی اندروید هستند، گزینه مناسبی است.

عملکرد زبان سی شارپ شبیه به جاوا است و اگر به زبان جاوا مسلط باشید، یادگیری این زبان برنامه‌نویسی هم چندان سخت و مشکل نخواهد بود. در واقع سی شارپ را می‌توان نسخه دیگری از جاوا هم دانست. سینتکس این زبان برنامه‌نویسی نیز مدرن است، به همین دلیل اکثر کد نویس‌ها ترجیح می‌دهند از آن برای نوشتن برنامه‌های اندرویدی استفاده کنند.


پروژه های پیشنهادی:  پروژه های برنامه نویسی سی شارپ C# 


زبان کاتلین برای برنامه‌نویسی اندروید

یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی اندروید کاتلین است. این زبان مجازی روی ماشین مجازی جاوا کار می‌کند و نسبت به زبان جاوا ساده‌تر است. زبان کاتلین را به عنوان زبان رسمی برنامه‌نویسی اندروید نیز می‌شناسند. توسعه این زبان از سال 2011 آغاز شد و طولی نکشید که برنامه‌نویس‌های زیادی از آن برای ساخت برنامه‌های اندرویدی خود استفاده کردند. از طریق این زبان می‌توانید برنامه هایی با حجم مناسب و کم که بازدهی زیادی دارند بنویسید.

به وسیله کاتلین کدهای کمی برای ساخت برنامه می‌نویسید و یادگیری آن به مراتب نسبت به جاوا آسان‌تر است. اگر با زبان‌هایی مثل سی شارپ کار کنید، با اهمیت سیمی کالون یا (;) آشنا هستید. کافیست در یک قطعه کد از این زبان‌های برنامه‌نویسی از این نماد استفاده نکنید تا برنامه‌تان به طور کل اجرا نشود. در کاتلین خبری از این حساسیت‌ها نیست! شما به راحتی می‌توانید کدهایی بدون نیاز به سیمی کالون (;) بنویسید.

از آن‌جا که اخطارها و هشدارهایی مثل Null Point Exceptions در کاتلین وجود ندارند، این زبان بهترین گزینه برای کسانی که به تازگی می‌خواهند یکی از زبان‌های برنامه نویسی اندروید را انتخاب و شروع به یادگیری آن کنند، به شمار می‌رود.

اگر ماشینی از Java runtime Environment پشتیبانی کند به این معنی است که برنامه‌هایی که توسط کاتلین می‌نویسید هم در آن اجرا می‌شوند.

کسانی که تجربه کدنویسی با زبان برنامه‌نویسی جاوا را دارند، می‌دانند که این زبان به نظر سنگین و خسته‌کننده است! اما در کاتلین خبری از این اتفاق نیست چرا که همه چیز حس تازگی به شما می‌دهد. شما در این زبان از بیشتر ویژگی‌های زبان جاوا بهره‌مند می‌شوید و در محیطی تمیز و بهتر از جاوا، شروع به کدنویسی کنید. این زبان توسط گوگل به جامعه برنامه‌نویس‌ها معرفی شد و حالا یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی اندروید است.


پروژه های پیشنهادی: پروژه های کاتلین Kotlin


زبان برنامه نویسی اپلیکیشن های اندروید

زبان پایتون برای برنامه‌نویسی اندروید

یک زبان برنامه نویسی برای اندروید که طرفداران زیادی بین کدنویس‌ها دارد، پایتون است. اندروید مستقیما از پایتون پشتیبانی نمی‌کند اما شما می‌توانید به وسیله برخی از ابزارها، خروجی کد نویسی‌هایتان را تبدیل به فرمت قابل اجرا در اندروید یعنی APK کنید. کدنویس‌ها در زبان پایتون در بستری راحت و مناسب امکان کدنویسی دارند و می‌توانند با استفاده از توابع و کدهای مختلف، برنامه‌هایی کاربردی بسازند.

در زبان برنامه نویسی اندروید پایتون می‌توانید از بسته هایی مثل PyQt یا Kivy استفاده کنید تا اپلیکیشن‌های قدرتمند است. کتابخانه Kivy به صورت متن باز است و علاوه بر اندروید از مک، ویندوز، لینوکس و IOS هم پشتیبانی می‌کند. در این کتابخانه امکان نوشتن کدها را در سریع‌ترین زمان دارید.

برای استفاده از کتابخانه Kivy در پایتون نیاز به Programming Dependencies دارید. در واقع شما به برخی وابستگی‌های برنامه‌نویسی نیاز دارید تا بتوانید از کتابخانه Kivy استفاده کنید. آماده‌سازی Programming Dependencies کمی زمان‌بر و دشوار است اما از آن‌جا که برای توسعه برنامه‌های اندرویدی ضروری هستند، ملزم به آماده‌سازی آن‌ها هستید.


پروژه های پیشنهادی: پروژه های پایتون Python


بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید چیست؟

در بین زبان‌های برنامه‌نوسی مختلفی که در این مطلب معرفی کردیم، زبان‌های کاتلین و سی شارپ به دلیل ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی دارند، بهترین زبان‌ها برای شروع برنامه‌نویسی اندورید هستند. یادگیری این زبان‌ها نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی به مراتب راحت‌تر است و شما برای آموزش مفاهیم مختلف آن نیاز به دانش برنامه‌نویسی زیاد ندارید.

جمع‌بندی

در بین زبان‌های برنامه نویسی اندروید که در این مطلب معرفی کردیم، زبان‌هایی ساده و راحت و زبان‌های پیچیده و سخت وجود دارند. اگر در شروع کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ زبان‌های برنامه نویسی اندروید ساده بروید و سپس با افزایش دانش کدنویسی، در صورت تمایل زبان‌های برنامه‌نویسی سخت مثل پایتون یا جاوا را یاد بگیرید. یادگیری زبان های کد نویسی اندروید به شما کمک می‌کند که با ساخت برنامه‌های حرفه‌ای و کاربردی، کسب درآمد کنید اما قبل از یادگیری، شما باید مناسب‌ترین زبان برای برنامه‌نویسی Android را بشناسید.

 

امتیاز دهید

ارسال شده در 10 مرداد 1401

یک دیدگاه برای “کدام زبان برنامه نویسی اندروید بهتر است”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *