زبان‌های برنامه نویسی که برای فریلنسر شدن باید یاد بگیریم

با گسترش بیش از پیش حرفه برنامه نویسی و نیز فریلنسری، طبیعی است که چنین پرسشی در ذهن بسیاری از فعالان این حوزه مطرح شود. برنامه نویسی هم‌اکنون هم یکی از مشاغل با درآمد مناسب در جامعه است، اما پیشرفت تکنولوژی نوید آینده‌ای بهتر و پردرآمدتر را به برنامه نویسان می‌دهد. به همین دلیل است که شاهد روی آوردن تعداد قابل‌توجهی از جوانان به این عرصه هستیم.

با توجه به حجم بالای پرسش‌های دریافتی در این مورد، این مطلب از پارسکدرز را به این موضوع خاص اختصاص دادیم، تا پایان با ما همراه باشید.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای طراحی سایت

بهترین زبان برنامه نویسی برای شروع فریلنسری

اشاره به یک زبان به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی کار آسانی نیست، یا حتی می‌توانیم بگوییم که چنین زبانی اساساً وجود ندارد. بنابراین، وقتی که تلاش می‌کنید بهترین زبان برنامه نویسی برای فریلنسری را پیدا کنید، توجه کنید که هیچ زبانی که در ذات خود بهترین زبان برنامه نویسی باشد، وجود خارجی ندارد!

حال که زبانی به نام بهترین زبان برنامه نویسی برای فریلنسری وجود ندارد، چه باید کرد؟ راه‌حل این است که چندین زبان برنامه نویسی محبوب را بیابید که در پیدا کردن پروژه‌های زیادی به شما کمک خواهند کرد. توجه داشته باشید که هرکدام از زبان‌های برنامه نویسی تنها ابزاری برای انجام موفقیت‌آمیز تعدادی از پروژه‌هاست. تمام این زبان‌ها برای اهداف خاصی طراحی شده‌اند و برخی از آن‌ها در تعدادی از پروژه‌ها عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند.

برای مثال، اگر می‌خواهید جاوا اسکریپت را یاد بگیرید، باید بدانید که نمی‌توانید برای (مثلاً) برنامه نویسی اندروید از آن استفاده کنید. همان‌طور که از گوشی موبایل خود برای کوبیدن میخ به دیوار استفاده نمی‌کنید، نمی‌توانید از یک زبان برنامه نویسی هم برای انجام پروژه‌ای استفاده کنید که قادر به انجام آن نیست.

مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل تبدیل شدن به یک برنامه نویس فریلنسر

هدف خود را از برنامه نویسی فریلنسری مشخص کنید

با توجه به آنچه گفته شد، مشخص است که با یادگیری یک زبان برنامه نویسی نمی‌توان در تمام حوزه‌های کاری موفق شد. بنابراین، اگر می‌خواهید بهترین زبان برنامه نویسی را پیدا کنید، لازم است ابتدا اهداف خود را مشخص کنید. سپس، با توجه به هدف خود، زبان(های) موردنیاز آن حوزه کاری را انتخاب کنید و یاد بگیرید.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای فریلنسرها در حوزه‌های تخصصی

حال که هدف خود را تعیین کرده‌اید، می‌توانید بهترین استفاده ممکن را از دسته‌بندی پایین ببرید. برای این منظور، ما شش دسته را همراه با زبان‌های محبوب و مفید برای انجام پروژه‌های هرکدام از آن‌ها تعیین کرده‌ایم. اما پیش از شروع، اشاره به دو نکته دارای اهمیت است:

  • ما زبان‌های پایه و پرکاربرد هر حوزه را معرفی می‌کنیم، اما دسته‌بندی ما شامل تمام زبان‌های حوزه‌های کاری مدنظر نمی‌شود. بنابراین، در صورت احساس نیاز می‌توانید زبان‌های جدید دیگری نیز برای انجام پروژه‌هایتان یاد بگیرید.
  • زبان‌های HTML و CSS جزو زبان‌های پایه برنامه نویسی حساب نمی‌شوند، این‌ها زبان‌های نشانه‌گذاری هستند که کاربرد بالایی دارند. بنابراین، نباید آن‌ها جزو زبان‌های برنامه نویسی خود در نظر بگیرید.

با در نظر داشتن تمام نکات یادشده، اکنون از شما دعوت می‌کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا با بهترین زبان‌های برنامه نویسی موجود در حوزه موردعلاقه خود آشنا شوید.

برنامه نویس وردپرس: HTML، PHP، CSS و JavaScript

در این بخش بهترین زبان برنامه نویسی برای فریلنسری در حوزه وردپرس را معرفی می‌کنیم. امروزه شاهد علاقه‌مندی بسیاری از برنامه نویسان به این حوزه هستیم.

وردپرس از زبان‌های برنامه نویسی، تکنیک‌ها و کتابخانه‌های مختلفی استفاده می‌کند که هرکدام نقشی کلیدی در عملکرد خاص هر پلتفرمی دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید روش کدنویسی در وردپرس را فرا بگیرید، لازم است دانش خود درباره تکنیک‌های اصلی ساخت هر پلتفرم را یاد بگیرید.

زبان نشانه گذاری HTML

HyperText Markup Language یک زبان نشانه‌گذاری برای نمایش اسناد اینترنتی روی مرورگرهای وب است. اچ تی ام ال اصلی‌ترین بنا کننده وب به شمار می‌آید که از نشانه‌گذاری برای توصیف سمنتیکی محتوای صفحه و تعیین معنی آن به‌کار برده می‌شود.

وردپرس، مانند هر سیستم مدیریت محتوا (CMS) دیگری، از HTML برای ایجاد ساختار صفحات، پست‌ها و تمپلیت‌ها استفاده می‌کند. در واقع، هر صفحه وبی که در اینترنت جستجو شود، بدون توجه به سیستم مدیریت محتوایی که برای ایجاد سایت استفاده شده است، یک صفحه HTML به حساب می‌آید.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای موبایل

مقاله پیشنهادی: بازارکار برنامه نویسی در ایران و جهان

زبان برنامه نویسی PHP

پی اچ پی را می‌توان یکی از گزینه‌هایی دانست که می‌توانیم به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای فریلنسری معرفی کنیم. این زبان برنامه نویسی منبع باز برای ساخت وب‌سایت‌های پویا استفاده می‌شود و کدهای آن به کمک یک وب سرور اجرا می‌شوند.

علاوه بر این، کدهای پی اچ پی قابلیت ادغام با تگ‌های HTML را دارند. در واقع، برای تولید صفحه وب پویای نهایی، این کدها و تگ‌ها با یکدیگر پردازش می‌شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید در حوزه وردپرس فعالیت کنید، باید با PHP آشنایی لازم را داشته باشید.

زبان نشانه گذاری CSS

یک زبان استایل‌دهی (Styling Language) که برای توصیف ظاهر دیداری بخش‌های اسناد HTML به‌کار برده می‌شود. در واقع، وظیفه CSS عبارت است از کمک به استایل‌دهی به ساختار HTML و بخشیدن ظاهری جذاب به محتوای وب.

مانند هر اپلیکیشن وب دیگری، وردپرس نیز به‌ویژه در تم‌های خود به شدت متکی به CSS است. تقریباً تمام عناصر HTML در وردپرس دارای قواعد ویژه CSS هستند. وردپرس از این روش برای تعیین ظاهر ویژوال و فرمت این عناصر استفاده می‌کند.

زبان برنامه نویسی JavaScript

جاوا اسکریپت را نیز باید گزینه‌ای مناسب برای بهترین زبان برنامه نویسی برای فریلنسری در حوزه وردپرس دانست. برنامه نویسان از این زبان قدرتمند برای تسهیل ارتباط تعاملی کاربران با سایت و تعاملی کردن هرچه بیشتر محتوای دیجیتال بهره می‌گیرند. بنابراین، باید یادگیری JavaScript را برای تمام توسعه دهندگان وب ضروری دانست.

وردپرس از JavaScript برای افزودن رفتارهای پویا به صفحات و پست‌ها استفاده می‌کند. در اصل، این زبان برای اضافه‌کردن ویژگی‌های پیشرفته، مانند اسلایدر و تایمر، به‌کار گرفته می‌شود. همچنین، وردپرس برای عمل کردن، به‌ویژه در پنل مدیریت، به شدت به جاوا اسکریپت متکی است.

البته باید گفت که اگر می‌خواهید در حوزه وردپرس فعالیت کنید، یکی از گزینه‌های دیگر پیش روی شما، SQL خواهد بود. یادگیری این زبان نیز می‌تواند برای برنامه نویسان این زمینه مفید واقع شود.

مقاله پیشنهادی: 10 تصور نادرست در مورد شغل برنامه نویسی

برنامه نویس فرانت‌اند: CSS، JavaScript و HTML

توسعه فرانت‌اند یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تولید نرم‌افزارهای کاربرپسند برای موبایل و وب به‌حساب می‌آید. در حال حاضر زبان‌های زیادی در توسعه فرانت‌اند استفاده می‌شوند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در اینجا به معرفی سه زبان معروف و پرکاربرد این حوزه می‌پردازیم.

زبان نشانه گذاری CSS

این زبان استفاده‌های زیادی در توسعه فرانت‌اند دارد. برای مثال، برنامه نویسان به کمک CSS یک سند را به فرمی مفید برای کاربر تبدیل می‌کنند. این قابلیت به‌ویژه برای مرورگرهایی مانند Chrome، Firefox و Edge و برای انتقال دیداری اسناد به صفحه‌نمایش، چاپگر و پروژکتورها مفید است.

زبان برنامه نویسی JavaScript

شاید بتوان جاوا اسکریپت را بهترین زبان برنامه نویسی برای فریلنسری در حوزه فرانت‌اند دانست. این زبان برنامه نویسی هنگامی محبوب بیشتری پیدا می‌کند که می‌خواهید فیچرهای پیچیده را روی صفحات سایت اجرا کنید. برای مثال، می‌توانید از جاوا اسکریپت برای بروزرسانی محتواهای دوره‌ای، گرافیک‌های انیمیشنی دوبعدی و سه‌بعدی، نقشه‌های تعاملی، ویدیو باکس‌ها و غیره بهره بگیرید.

زبان نشانه گذاری HTML

بسیار مهم است که مرورگرها یاد بگیرند از چه روشی برای نمایش متون یا اجرای بارگذاری عناصر مختلف استفاده کنند. پس تمام صفحات وب به کمک مقداری کد HTML ساخته می‌شوند. این زبان نشانه‌گذاری فواید زیادی دارد. برای مثال‌، می‌توانیم به مواردی مانند یادگیری و کاربرد آسان، رایگان بودن یا پشتیبانی از مرورگرهای مختلف اشاره کنیم.

زبان‌های برنامه نویسی دیگری مانند React، Vue، TypeScript، Angular و غیره نیز در حوزه فرانت‌اند کاربرد دارند. در صورت نیاز می‌توانید برای یادگیری آن‌ها نیز اقدام کنید.

برنامه نویس بک‌اند: PHP و Ruby

یکی دیگر از جنبه‌های توسعه وب، توسعه بک‌اند نیز نیازمند استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های خاص خود است. در واقع، وقتی که سخن به توسعه وب بک‌اند به میان می‌آید، پیش از چیزی به زبان برنامه نویسی بک‌اند نیاز پیدا می‌کنید.

به این طریق می‌توانید عملکرد سایت را با ابزارها و تکنولوژی‌های متنوع دیگری مانند پایگاه‌های داده، فریم‌ورک‌ها، سرورهای وب و غیره هماهنگ سازید. پس در این بخش بهترین زبان برنامه نویسی برای فریلنسری در توسعه بک‌اند را معرفی می‌کنیم.

زبان برنامه نویسی PHP

پی اچ پی چندین کاربرد مختلف در جهان توسعه وب دارد. این زبان برنامه نویسی منبع باز و سمت سرور در توسعه بک‌اند نیز یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید. PHP فریم‌ورک‌های قدرتمندی برای توسعه وب بک‌اند عرضه کرده است. برای مثال می‌توان به Laravel، Codelgniter، Symfony و غیره اشاره کرد.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای صنعت بازی

زبان برنامه نویسی Ruby

زبان برنامه نویسی روبی از پارادایم‌های گوناگون برنامه نویسی از قبیل روال‌ها، تابع‌ها و برنامه نویسی‌های شیءگرا پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل کاربرد فراوانی در توسعه وب در سراسر جهان دارد و بهترین گزینه برای مبتدیان نیز به شمار می‌آید. در میان فریم‌ورک‌های روبی برای توسعه وب بک‌اند می‌توان به Ruby on Rails، Sinatra Grape و غیره اشاره کرد.

از میان سایر زبان‌های مورد استفاده در این حوزه باید Golang، C# و غیره را نام ببریم.

برنامه نویس موبایل: Java و Swift

یکی دیگر از حوزه‌های جذاب و روبه‌رشد دیگری که نظر بسیاری از برنامه نویسان را جلب کرده، برنامه نویسی موبایل است. این زمینه کاری توانسته است به منبع درآمد مطلوبی برای شمار فراوانی از برنامه نویسان تبدیل شود. اما بهترین زبان برنامه نویسی برای فریلنسری در حوزه موبایل کدام است؟ آیا می‌توانید از یک زبان برنامه نویسی برای ساخت نرم‌افزارهای اندروید و iOS استفاده کنید؟ در ادامه شما را با دو زبان بسیار محبوب آشنا می‌کنیم.

زبان برنامه نویسی Java

جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سراسر جهان است؛ بنابراین، جای تعجب نیست که چرا آن را به‌عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی موبایل انتخاب کرده‌ایم. Java یک زبان قدرتمند سمت سرور است و کامل‌ترین پروژه‌های منبع باز را دارد. هرچند که اغلب برنامه نویسان برای توسعه نرم‌افزارهای iOS از جاوا استفاده می‌کنند، اما این زبان را می‌توان برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی نیز به‌کار گرفت.

زبان برنامه نویسی Swift

Swift یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی محبوب است، طوری که توانسته محبوبیت بیشتری از Objective C برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS به دست آورد. برنامه نویسان معمولاً از سوئیفت برای تولید نرم‌افزارهای iPad و iPhone استفاده می‌کنند. این زبان برنامه نویسی ویژگی‌هایی مانند خوانا بودن و تعاملی بودن دارد، یعنی می‌تواند در یک محیط تعاملی به‌کار گرفته شود و برنامه نویس می‌تواند خروجی را در هنگام کدنویسی نیز مشاهده کند.
زبان‌های Kotlin، JavaScript و غیره از دیگر زبان‌های برنامه نویسی مفید برای برنامه نویسان موبایل هستند.

برنامه نویس بازی: C++ و C#

یکی دیگر از حوزه‌هایی که برنامه نویسان علاقه زیادی به آن دارند، صنعت بازی است. انتخاب زبان برنامه نویسی این حوزه کاری عواملی مانند نوع کنسول، بازی کامپیوتری یا موبایل و اندازه تعاملی بودن بازی است. در این بخش نیز دو زبان را به‌عنوان بهترین زبان برنامه نویسی برای فریلنسری در زمینه بازی انتخاب کرده‌ایم.

زبان برنامه نویسی ++C

یکی از زبان‌های برنامه نویسی محبوب بازی است که سطح بالایی از ابستراکشن (انتزاعی بودن) را ارائه می‌دهد. این سطح از ابستراکشن شامل هم برنامه نویسی شیءگرا و هم برنامه نویسی عمومی می‌شود. به این ترتیب، برنامه نویس می‌تواند به طور مستقیم سخت‌افزار و فرایندهای گرافیکی را در کنترل داشته باشد. علاوه بر این، C++ امکان بهبود بخش‌های ویژه را تا سطح بالایی فراهم می‌کند؛ یعنی آینده‌ای که تقریباً با سایر زبان‌ها دست‌یافتنی نیست.

زبان برنامه نویسی #C

زبان برنامه نویسی C# نه‌تنها از C++ ساده‌تر است، بلکه زبانی قدرتمند هم به شمار می‌آید. این زبان به کمک فریم‌ورک NXA به گزینه‌ای فوق‌العاده برای تولید بازی‌های ویندوز و Xbox تبدیل شده است. همچنین، موتور بازی سی شارپ، Unity3D و Xamarin توسعه‌دهنده را قادر به تولید بازی‌هایی برای تمام پلتفرم‌ها، از قبیل iOS، اندروید، پلی‌استیشن و ویندوز می‌سازند.

در میان زبان‌های برنامه نویسی دیگری که توسعه دهندگان گیم می‌توانند یاد بگیرند، باید به UnrealScript، Lua و غیره اشاره کرد.

هوش مصنوعی: Python

تحقیق درباره تأثیرات آتی هوش مصنوعی بر توسعه نرم‌افزار ارزش بالایی دارد. احتمالات بسیاری را برای وقتی که ماشین به موجودی هوشمند تبدیل شود، می‌توان در نظر گرفت. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند تفاوت بزرگی را در حوزه بازاریابی ایجاد کند. به همین دلیل است که پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که اغلب پروژه‌های هوش مصنوعی در آینده نزدیک بازار محور خواهند بود. در اینجا بهترین زبان برنامه نویسی برای فریلنسری در زمینه هوش مصنوعی را معرفی می‌کنیم.

بهترین زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی Python

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالاست که توانسته نظر اکثر برنامه نویسان را جلب کند، دلیل این امر را می‌توان سینتکس ساده و رویکرد شیءگرای Python دانست. با وجود این، درست است که پایتون ظاهری کاربرپسند دارد، اما به خوبی برای مدیریت پروژه‌های پیچیده و بزرگ تجهیز شده است. به همین دلیل است که مهندسی داده و یادگیری ماشین بیشترین بهره‌ها را از این زبان برنامه نویسی می‌برند.

اگر به حوزه هوش مصنوعی علاقمندید، می‌توانید زبان‌هایی مانند Lisp، R، Julia، Prolog و غیره را نیز یاد بگیرید.

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین نرم‌ افزارها برای مدیریت پروژه

جمع‌بندی: بهترین زبان برنامه نویسی

همان‌طور که در این مطلب مشاهده کردید، بهترین زبان برنامه نویسی برای فریلنسری را باید مطابق نیاز بازار حوزه فعالیت خود مشخص کنید. در واقع، اهداف شما تعیین‌کننده اصلی هستند. در اینجا شما را با تعدادی از بهترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی آشنا کردیم ولی دوباره تأکید می‌کنیم که هرکدام از این زبان‌ها برای اهداف خاصی طراحی و تولید شده‌اند. بنابراین، لازم است اهداف خود را با اهداف پشت تولید زبان‌های برنامه نویسی منطبق سازید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در انتها  پیشنهاد می‌کنیم که از فهرست پروژه‌های پارسکدرز استفاده کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

ارسال شده در 23 اسفند 1400

6 دیدگاه برای “زبان‌های برنامه نویسی که برای فریلنسر شدن باید یاد بگیریم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *