شرایط و راهنمای پیگیری اختلافات و مراجعه به دستگاه‌های قضایی

گاهی پیش ‌می‌آید که فریلنسر و کارفرما در حین انجام پروژه یا در پایان کار، به دلایل مختلف به مشکلاتی برمی‌خوردند که خودشان قادر به مدیریت و حل‌وفصل آن نیستند. در بعضی مواقع حتی ممکن است تمایل داشته باشند که همکاری خود را قطع کنند. در این شرایط سؤالاتی به ذهن طرفین خطور می‌کند، مانند اینکه با بخش انجام‌شده پروژه چه باید کرد؟ چطور همکاری خود را قطع کنند که کمترین آسیب را برای آن‌ها داشته باشد؟ اگر اختلاف آن‌ها با بحث و نارضایتی شدید همراه باشد، چطور به دستگاه‌های قضایی شکایت کنند؟

در این مطلب به‌صورت کامل توضیح می‌دهم که اگر در هر مرحله از پروژه به مشکل یا اختلافی ایجاد شد از چه طریقی آن را پیگیری کنید یا در صورت نیاز به مراجعه به مراجع قضایی نقطه شروع شما کجاست و چه مراحلی را باید طی کنید. همچنین در مورد تدابیری که سایت پارسکدرز برای تسریع و بهبود پروسه حل اختلاف اندیشیده است صحبت می‌کنم.

شرایط و راهنمای پیگیری اختلافات و مراجعه به دستگاه‌های قضایی

داوری پارسکدرز:

بند 2 قوانین سایت:
پارسکدرز به‌عنوان واسطه میان خریدار و مجری فعالیت می‌نماید و در بهترین حالت همواره سعی در تسهیل کردن انجام معاملات و ایجاد رضایتمندی دوطرفه میان هر دو طرف را دارد، بنابراین خریدار و مجری توافق می‌کنند که در صورت پیشامد هرگونه اختلاف، مرجع اولیه‌ی حل اختلاف تیم داوری پارسکدرز باشد. داوری طی ساعات و روزهای کاری انجام می‌پذیرد. در مواردی که تیم داوری پارسکدرز به دلایلی شامل و نه محدود به پیچیدگی‌های فنی و غیر فنی، احتمال عدم توانایی در حفظ حقوق طرفین را بدهد می‌تواند از انجام داوری خودداری نموده و طرفین را به مراجع قضایی قانونی و رسمی هدایت کند تا ایشان نسبت به حل اختلاف اقدام کند.

با توجه به بند 2 قوانین سایت طرفین (کارفرما و فریلنسر) می‌پذیرند که در صورت پیشامد هر گونه بحث و اختلاف مرجع اولیه رسیدگی به اختلاف تیم داوری پارسکدرز است.  تیم داوری با بررسی متن درخواست (حکم قرارداد را دارد )، توافقات انجام شده در بخش مبادله پیام سایت که به عنوان متمم بر قرارداد تلقی می شود و همچنین در صورتی که پروژه تکمیل و ارسال شده باشد با بررسی آن و نهایتا مکالمه با طرفین در بخش گفتگوی درخواست داوری رای را صادر و در مورد آزاد سازی یا لغو وجه موجود در گروگذاری تصمیمگیری خواهد کرد. مزیتی که تیم داوری پارسکدرز نسبت به سایر مراجع قضایی و شورای حل اختلاف دارد، علاوه بر رایگان بودن و حذف روال‌های طولانی و پیچیده اداری، این است که بررسی پروژه شما و موارد مکتوب شده به عنوان قرارداد و متمم آن توسط داور متخصص در زمینه پروژه انجام می‌شود و کلیه جزییات و مسایل تخصصی را مدنظر قرار می‌گیرد و در نتیجه آن تصمیمگیری صحیح‌تری را خصوصا در پروژه‌های تخصصی شاهد خواهیم بود.

در  چه صورتی می‌توان به مراجع قضایی مراجعه کرد؟

حال اگر بر اساس دلایل ذکرشده در بند 2 قوانین، تیم داوری پارسکدرز از داوری خودداری کند، در مرحله اول شاکی، شکایت خود را به صنف مربوطه (به‌عنوان‌مثال سازمان صنفی رایانه‌ای) ارجاع داده تا طرفین دعوی اعم از کارفرما و مجری در محل مذکور حضور یافته تا داور یا داوران به شکایت آن‌ها ترتیب اثر دهند.

پس از سپری شدن آن مرحله چنانچه نتیجه مطلوب حاصل نشود و شاکی تمایل به اقامه دعوی داشته باشد نیاز است درخواست خود را مستقیماً از مراجع قضایی دیگر پیگیری کند، با توجه به اینکه پروژه‌ها و قراردادهای سایت پارسکدرز در دسته‌ی توافق‌های حقوقی است،

– درصورتی‌که مبلغ قرارداد زیر ۲۰ میلیون تومان باشد نیاز است دعوی حقوقی خود را از طریق شورای حل اختلاف پیگیری کند.

– درصورتی‌که مبلغ قرارداد بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد نیاز است دعوی حقوقی خود را به دادگاه عمومی حقوقی ارجاع داده و پرونده خود را پیگیری کند.

در پروسه حل اختلاف و شکایت، پارسکدرز پس از دریافت نامه‌ی رسمی از طرف مراجع ذی‌ربط اطلاعات کاربر (اعم از IP و سایر اطلاعات تماس) را در اختیار شخص شاکی یا مرجع قضایی قرار خواهد داد و همکاری لازم را با آن مراجع خواهد داشت تا بهترین نتیجه حاصل شود.

پلیس فتا و حوزه مسئولیت آن

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران یا پلیس سایبری ایران با نام مختصر پلیس فتا که یک واحد تخصصی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که وظیفه آن جلوگیری و مبارزه با جرایم رایانه‌ای است. موضوعاتی که مورد پیگیری پلیس فتا قرار می‌گیرد:

  • ایجاد فیشینگ (کلاه‌برداری اینترنتی) و جعل،
  • سرقت اینترنتی، هک و نفوذ، جرائم سازمان‌یافته رایانه‌ای
  • پورنوگرافی (موارد سوء اخلاقی)
  • تجاوز به حریم خصوصی افراد
  • دسترسی غیرمجاز، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی اشخاص
  • شنود غیرمجاز
  • جعل رایانه‌ای
  • تخریب و اخلال در داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی
  • و …

از جمله مشکلاتی که در صورت پیش‌آمد در سایت پارسکدرز در زیر مجموعه مسئولیت‌های پلیس فتا قرار می‌گیرد:

  • هتک حرمت و توهین – به عنوان مثال در گفتگو طرف مقابل اقدام به فحاشی و توهین مکرر کند.
  • خیانت در امانت – به عنوان مثال مجری از Username  و Passwordای که خریدار برای انجام کار در اختیار او قرار داده‌است سو استفاده کند یا از قالبی که خریدار در اختیار مجری قرار داده است برای مقاصد شخصی استفاده کند.
  • کلاهبرداری – زمانی که مجری با فریب پیش از تحویل پروژه خریدار را متقاعد کند وجهی را به حساب او پرداخت کند و درنهایت کار را تحویل ندهد و مرتکب کلاهبرداری شود.
  • و …

معمولاً اختلافات ایجادشده در سایت پارسکدرز در دسته این تخلف‌ها قرار نمی‌گیرد، اما درصورتی‌که اختلافاتی ازاین‌دست ایجاد شد پس از در جریان قرار دادن بخش پشتیبانی سایت می‌توانند به پلیس فتا شکایت کنند. در چنین شکایت‌هایی نیز مانند شکایت‌های حقوقی، پارسکدرز پس از دریافت نامه‌ی رسمی از طرف مراجع ذی‌ربط اطلاعات کاربر (اعم از IP و سایر اطلاعات تماس) را در اختیار شخص شاکی یا مرجع قضایی قرار خواهد داد و همکاری لازم را با آن مراجع خواهد داشت تا بهترین نتیجه حاصل شود.

مراحل شکایت به پلیس فتا:

برای در جریان قرار دادن پلیس فتا از تخلف صورت گرفته و شکایت از شخص مظنون می‌توانید در وبسایت پلیس فتا به بخش ثبت گزارش مردمی مراجعه کنید و گزارش شکایت خود را در بخش مربوطه ثبت کنید. کارشناسان پلیس فتا در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند و موضوع را پیگیری می‌کنند. بعدازاین پیگیری به‌احتمال‌زیاد شما را به یکی از دادسراهای جرایم رایانه‌ای ارجاع خواهند داد. پس از تشکیل پرونده، با توجه به اهمیت موضوع، رسیدگی به آن بر اساس روال‌های قانونی به جریان خواهد افتاد.

امتیاز دهید

ارسال شده در 18 دی 1397

2 دیدگاه برای “شرایط و راهنمای پیگیری اختلافات و مراجعه به دستگاه‌های قضایی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *